موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

بهترین کشور برای تحصیل

بهترین کشور برای تحصیل

فاکتورهای زیادی روی رتبه‌بندی بهترین کشور برای تحصیل تاثیر می گذارند. اما زمانی که صحبت درباره بهترین کشور برای مهاجرت تحصیلی ایرانیان می‌شود، کمی این فاکتورها تغییر می‌کنند. برای مثال هزینه دانشگاه، هزینه‌های زندگی، زبان آن کشور، رتبه‌بندی دانشگاه، سرعت اخذ ویزا، فرصت‌های شغلی پس از تحصیل و … مواردی هستند که ایرانی‌ها در زمان انتخاب کشور برای مهاجرت تحصیلی به آن‌ها توجه می‌کنند.

در ادامه لیست بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی ایرانیان را ارائه داده‌ایم و امیدواریم با مطالعه این مطلب، اولین گام برای مهاجرت تحصیلی که همان انتخاب مقصد است، را محکم و با اطمینان بردارید و تصمیم گیری برای‌تان راحت‌تر شود. در ضمن در ادامه، مزایای تحصیل در هر کشور را هم می توانید مطالعه کنید. توصیه می‌کنیم قبل از ادامه فرم ارزیابی مهاجرت را پر کنید تا شرایط‌تان دقیق برای مهاجرت تحصیلی بررسی شود.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

لیست بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی

بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی را می‌توانیم به دو گروه دسته‌بندی کنیم. گروه اول بهترین کشورها در سطح جهانی و گروه دوم بهترین کشورها برای دانشجویان ایرانی. جدول زیر بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی در سطح بین المللی را نشان می‌دهد (منبع: Project Atlas, 2019):

بهترین کشورها برای تحصیل بر اساس اولویت مهاجرین بین المللی
رتبهکشورتعداد دانشجوی بین المللی
1امریکا1,095,299
2انگلستان496,570
3چین492,185
4کانادا435,415
5استرالیا420,501
6فرانسه343,400
7روسیه334,497
8آلمان282,002
9ژاپن208,901
10اسپانیا120,991

این رتبه‌بندی برای دانشجویان ایرانی، کمی متفاوت‌تر است. جدول زیر اولویت دانشجوهای ایرانی برای انتخاب کشور مورد نظر برای تحصیل را نشان می‌دهد (منبع: UNESCO Institute for Statistics, 2020):

بهترین کشورها برای تحصیل بر اساس اولویت مهاجرین ایرانی
رتبهکشورتعداد دانشجوی ایرانی
1امریکا12708
2ترکیه6099
3آلمان4846
4ایتالیا4265
5کانادا3884
6مالزی3109
7استرالیا2153
8امارات متحده عربی1619
9هند1558
10اتریش1424

همانطور که در این دو جدول مشاهده کردید، کشور امریکا در صدر مقاصد تحصیلی برای دانشجویان خارجی است. اما نباید از هزینه‌های گزاف برای اخذ ویزای تحصیلی امریکا و همچنین روند طولانی آن بگذریم.

از طرفی دیگر، از آنجایی که ما ایرانی‌ها برای مهاجرت به کشور ترکیه نیاز به ویزا نداریم، استقبال از تحصیل در این کشور زیاد است. اما این نکته مهم را نیز مد نظر داشته باشید که در زمان تحصیل در ترکیه، اجازه اشتغال ندارید و شاید در پرداخت هزینه‌های تحصیل تان دچار مشکل شوید.

با این تفاسیر، در ادامه چند گزینه عالی برای تحصیل در خارج از کشور به شما معرفی می‌کنیم که ضمن بهره مندی از دانشگاه‌های سطح بالا و با کیفیت، بتوانید خیلی ساده‌تر و سریع‌تر ویزا بگیرید و هم در هزینه‌های خود تا حدود زیادی صرفه‌جویی کنید. قبل از آن، پیشنهاد می کنیم مطلب بهترین کشور برای مهاجرت ایرانیان را نیز مطالعه کنید:

مروری بر لیست ساده ترین و ارزان ترین کشور برای مهاجرت تحصیلی ایرانیان

همانطور که بالاتر هم اشاره کردیم، گزینه‌های دیگری هستند که با انتخاب آن‌ها ضمن رسیدن به دانشگاه‌های رده بالا، می‌توانید در هزینه‌های تحصیل و زندگی‌تان هم صرفه جویی کنید. جدول زیر بر اساس سادگی روند اخذ ویزای تحصیلی برای ایرانیان چیده شده است:

ساده ترین کشور ها برای اخذ ویزای تحصیلی ایرانی ها
رتبهکشور
1پرتغال
2کانادا
3استرالیا
4قبرس
5ایتالیا

پرتغال

کشور پرتغال از لحاظ قدرت آموزشی در رتبه 35ام برتر جهان قرار دارد. بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده، دانشجویان بین المللی پرتغال، رضایت بالایی از تحصیل در این کشور دارند.

اما چرا این کشور در لیست بهترین کشور برای تحصیل قرار دارد؟ مهم‌ترین دلیل آن، هزینه پایین تحصیل در این کشور است. حتی با وجود گرانی ارز در بازار این روزها، پرتغال هنوز هم هوای هزینه‌های تحصیل و زندگی دانشجوهای خارجی را دارد.

در ضمن امکان اخذ ویزای همراه هم خواهید داشت. پس مهمترین مزایای تحصیل در پرتغال شامل موارد زیر است:

  • تحصیل در یک کشور اروپایی
  • هزینه‌های تحصیل بسیار مناسب
  • عدم نیاز به مدرک زبان
  • برخورداری از کیفیت آموزشی بالا
  • امکان اخذ ویزای همراه

کانادا

کشور کانادا، دارای یکی از بهترین و بی‌نظیرترین سیستم‌های آموزشی است. همین امر باعث شده مقصد مطلوبی برای تحصیل باشد و در لیست بهترین کشور برای تحصیل همیشه جایگاه خود را حفظ کرده است.

با نگاهی به پراکندگی ملیت دانشجوهای بین المللی در کانادا، می‌بینید فقط ایرانی‌ها نیستند که تمایل به تحصیل در این کشور دارند.

جدا از سیستم آموزشی فوق حرفه‌ای کانادا، با تحصیل در این کشور شانس طبیعت‌گردی و تماشای چشم اندازهای خارق العاده را نیز دارید. برای ما ایرانی‌ها دیدن جنگل‌های سوزنی پوشیده از برف در کانادا و کوهستان‌های آن، جذابیت خاصی دارد.

از طرفی با اطمینان می‌توان گفت که دانشگاه‌های کانادا در سطح جهانی، بهترین هستند. آخرین رتبه بندی جهانی نشان داده است که 200 دانشگاه این کشور، جزء برترین دانشگاه‌های جهان است.

از همه مهمتر اینکه هزینه‌ها و شهریه دانشگاه‌های کانادا، نسبت به دانشگاه‌های انگلیس، فرانسه و ایتالیا، خیلی پایین‌تر است. پس مهم‌ترین مزایای اخذ ویزای تحصیلی کانادا شامل موارد زیر است:

  • هزینه‌های تحصیل بسیار مناسب نسبت به کشورهای اروپایی
  • امکان کار حین تحصیل
  • تبدیل ویزای تحصیلی به کاری بعد از فارغ التحصیلی
  • امکان تحصیل با مدرک دیپلم
حتما بخوانید:
تحصیل در کانادا

آلمان

آلمان به چند دلیل به عنوان یک مقصد عالی برای تحصیل در نظر گرفته می‌شود.

  • آلمان دارای یک سیستم آموزشی معتبر جهانی با دانشگاه ها و مؤسسات تحقیقاتی با رتبه برتر است که طیف گسترده ای از برنامه های تحصیلی برای رشته‌های مختلف را ارائه می‌دهند. علاوه بر زبان آلمانی، بسیاری از این برنامه‌ها به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند و برای دانشجویان بین‌المللی که ممکن است به آلمانی تسلط نداشته باشند هم در دسترس هستند.
  • آلمان به دلیل تمرکز بر یادگیری تئوری و عملی، که در بسیاری از صنایع بسیار ارزشمند است، بسیار معروف است. دانشجویان در آلمان فرصت هایی برای کسب تجربه کاری از طریق دوره های کارآموزی دارند که برای آینده شغلی آنها بسیار مفید است.
  • آلمان خانه بسیاری از شرکت های پیشرو در زمینه های مختلف است که فرصت های شغلی عالی را برای فارغ التحصیلان ارائه می‌دهد. این کشور دارای اقتصاد قوی و نیروی کار بسیار ماهر است که آن را به مکانی جذاب برای تحصیل و کار تبدیل می‌کند.
  • آلمان یک کشور بین الملل، با جمعیتی متنوع و استقبال از دانشجویان بین المللی است. این کشور مکان عالی برای مطالعه و تجربه فرهنگ‌های مختلف باشد.

در نهایت، تحصیل در آلمان فرصت های زیادی را برای رشد و توسعه شخصی در خارج از کلاس درس هم  ارائه می‌دهد. این کشور دارای میراث فرهنگی غنی، شهرهای پر جنب و جوش و مناظر طبیعی زیبا است که آن را به مکانی عالی برای کشف و یادگیری تبدیل کرده است.

به طور کلی، آلمان یک مقصد فوق العاده برای تحصیل است که برنامه های با کیفیت بالا، فرصت های یادگیری عملی، چشم انداز شغلی عالی و محیطی دلپذیر و متنوع را ارائه می‌دهد.

استرالیا

استرالیا هم از کشورهایی است که همیشه اولویت دانشجوهای بین المللی در لیست بهترین کشور برای مهاجرت تحصیلی بوده است.

در کنار سواحل طلایی و طبیعت زیبای این کشور، استرالیا دانشگاه‌ها و کالج‌هایی دارد که در رتبه بندی جهانی، از جایگاه خوبی برخوردارند. تقریبا 480 هزار دانشجوی بین المللی در استرالیا مشغول به تحصیل هستند. از این تعداد حدود 1600 نفرشان، ایرانی اند.

استرالیا کشوری چندفرهنگی است و همین باعث می‌شود، خیلی راحت خودتان را با جامعه استرالیایی وفق دهید. مزیت دیگر تحصیل در استرالیا داشتن 7 دانشگاه در بین 100 دانشگاه برتر جهان است.

بورسیه‌های تحصیلی متنوع نیز از دیگر مزیت تحصیل در این کشور به شمار می آید. شرایط آب و هوایی مطلوب در استرالیا هم عامل دیگری است که دانشجویان استرالیا را برای تحصیل انتخاب می‌کنند.

مهم‌تر از همه شرایط دریافت ویزای تحصیلی استرالیا، ساده تر از دیگر کشور هاست. پس به طور خلاصه مزایای تحصیل در استرالیا شامل موارد زیر است:

  • بهره‌مندی از سیستم آموزشی در سطح جهانی
  • بهره‌مندی از منابع آموزشی متنوع و به روز
  • سهولت در اخذ ویزای تحصیلی
  • بورسیه‌های تحصیلی متنوع
  • دریافت مدرک معتبر در سطح جهانی

ایتالیا

ایتالیا چه برای تحصیل، چه برای کار و زندگی و چه برای یک سفر کوتاه توریستی، بهترین است. کشور ایتالیا میزبان قدیمی‌ترین دانشگاه جهان، یعنی دانشگاه بولونیا (Bologna) است.

جالب است بدانید سیستم آموزشی که امروزه در برترین دانشگاه‌های جهان استفاده می‌شود، در همین دانشگاه ابداع شد. پس جای شکی برای تحصیل در ایتالیا باقی نمی‌ماند.

از بین 35 هزار دانشجوی بین المللی در ایتالیا، 4000 نفر شان ایرانی هستند. در نهایت مزایای تحصیل در ایتالیا به طور خلاصه شامل موارد زیر می‌شود:

  • هزینه‌های مناسب تحصیل
  • هزینه زندگی دانشجویی مناسب
  • اخذ بورسیه‌ها و وام‌های تحصیلی متنوع
  • امکان کار حین تحصیل
  • بهره‌مندی از بیمه دانشجویی
  • امکان تبدیل ویزای تحصیلی به کاری (بعد از فارغ التحصیلی)

قبرس

تحصیل در قبرس هم یکی از آن گزینه های سهل الوصول برای دانشجوهای ایرانی است. هر ساله نیز بر تعداد مهاجران ایرانی که این کشور را برای تحصیل انتخاب می‌کنند، افزوده می‌شود.

بر اساس آخرین داده‌ها، 52 هزار دانشجوی بین المللی در این کشور مشغول به تحصیل هستند. مزایای تحصیل در قبرس شامل موارد زیر می‌شود:

  • هزینه مناسب تحصیل
  • عدم داشتن محدودیت سنی (تا سن 35 سالگی)
  • هزینه‌های پایین زندگی
  • عدم اهمیت گپ تحصیلی
  • امکان کار حین تحصیل
  • اخذ پذیرش تحصیلی به سادگی و در کمترین زمان
از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

فاکتورهای تاثیر گذار روی رتبه بندی بهترین کشور برای تحصیل

تا اینجا چند رتبه‌بندی از بهترین کشورها برای تحصیل را ارائه داده‌ایم. این رتبه بندی‌ها غالبا بر اساس فاکتورهای زیر صورت گرفته است:

فاکتورهای رتبه بندی بهترین کشور برای تحصیل

فاکتورهای تاثیرگذار در رتبه‌بندی بهترین کشورها برای تحصیل

اولین هدفی که دانشجویان بین المللی برای آن اقدام به مهاجرت می‌کنند، بهره‌مندی از خدمات آموزشی سطح بالا و با کیفیت است. خوشبختانه برای این فاکتور انتخاب‌های زیادی پیش روی شما است.

اما مورد بعدی هم انتخاب کشوری توسعه یافته است. با این حال اگر دانشجویان شرایط مهاجرت به کشورهای توسعه یافته را نداشته باشند، کشورهای سطح پایین‌تر را از لحاظ توسعه یافتگی، برای تحصیل انتخاب می‌کنند.

نکته
بر اساس آمار منتشر شده (Statistics for Institute UNESCO – 2020): تا پایان سال 2019 بالغ بر پنج میلیون دانشجوی بین المللی از مزایای تحصیل در دانشگاه‌های خارجی بهره‌مند شدهاند. بر همین اساس انتظار می‌رود این تعداد تا سال 2025 به هشت میلیون نفر برسد.

سخن پایانی

در این مطلب از موسسه مهاجرتی پارسی کانادا، با مروری واقع بینانه بر لیست بهترین کشور برای تحصیل، دریافتیم که دانشجوهای بین المللی بعضا کشور مقصد خود را بر اساس اطلاعات نادرست و عدم دانش کافی نسبت به شرایط تحصیل در آن کشور انتخاب می‌کنند.

طبق تحقیقات انجام شده، این دانشجویان معمولا اطلاعات بسیار کمی از کشور مقصد دارند. همین امر موجب شده، افراد بدون آگهی اقدام به مهاجرت تحصیلی کنند و به مقاصد و اهداف اصلی‌شان نرسند.

به همین منظور، در این مطلب از چند منظر، بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی را مورد ارزیابی قرار دادیم تا شما بهترین انتخاب را داشته باشید. به عنوان کلام آخر بهترین کشور برای مهاجرت تحصیلی ایرانیان، کشورهای استرالیا، کانادا، ایتالیا، قبرس و پرتغال است. برای آشنایی بیشتر با شرایط مهاجرت تحصیلی به هر کدام از این کشورها، بهتر است پس از انتخاب کشورِ مدنظرتان، با یک وکیل مهاجرتی یا مشاور مهاجرتی مربوط به همان کشور مشورت کنید.

سوالات متداول

امریکا با تعداد بالغ بر 1 میلیون دانشجوی خارجی، اولین کشور در جذب دانشجوی بین المللی است.

بر اساس آخرین اطلاعات از سازمان آمار یونسکو، امریکا، ترکیه و آلمان سه مقصد اول ایرانی‌ها برای تحصیل هستند.

هزینه تحصیل در کشور پرتغال نسبت به دیگر کشورهای اروپایی بسیار پایین بوده. بعد از پرتغال نیز بهترین گزینه، کانادا است. برای ارزیابی شرایط مهاجرت‌تان فرم ارزیابی مهاجرت را پر کنید.

مهمترین مزیت تحصیل در کانادا، نسبت به دیگر کشورها، موارد زیر است:
  • هزینه‌های مناسب
  • امکان تبدیل ویزای تحصیلی به کار
  • امکان کار حین تحصیل
  • امکان تحصیل با مدرک دیپلم

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها