موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

مهاجرت با رشته زبان انگلیسی به کشورهای مختلف

مهاجرت با رشته زبان انگلیسی به کشورهای مختلف

بیش از 640 هزار مترجم حرفه‌ای در سرتاسر جهان وجود دارند که بیشتر در زمینه ترجمه محتوای زبان انگلیسی کار می‌کنند. همچنین، بیش از 200 هزار نفر به‌عنوان معلم زبان انگلیسی در سرتاسر جهان فعالیت می‌کنند. نکته جالب‌تر اینکه بیش از 1.5 میلیارد نفر در جهان، در حال یادگیری زبان انگلیسی به‌عنوان زبان دوم هستند. این جمعیت، بسیاری در رشته زبان انگلیسی ادامه تحصیل می‌دهند و پس از فارغ‌التحصیلی وارد بازار کار مرتبط با زبان انگلیسی می‌شوند.

حقوق معلمان زبان انگلیسی در کشورهای مختلف، متفاوت است و به عواملی مثل مدرک تحصیلی و تجربه بستگی دارد. مثلاً تدریس زبان انگلیسی در امارات متحده عربی بین 3500 تا 5500 دلار در ماه درآمد دارد. از طرفی، متوسط درآمد ماهانه یک مترجم زبان انگلیسی در جهان، 4766 دلار است. در نتیجه، مهاجرت با رشته زبان انگلیسی چه از طریق تحصیل و کار، آینده درخشانی دارد. اگر می‌خواهید از رشته زبان برای مهاجرت استفاده کنید یا قصد ادامه تحصیل رشته زبان در خارج از کشور را دارید، این مطلب برای شما است.

تصویر یک آقا به همراه چمدان در حال مهاجرت

بهترین کشور برای مهاجرت با رشته زبان انگلیسی بر اساس گرایش

انتخاب بهترین کشور برای مهاجرت با رشته زبان انگلیسی به فاکتورهای مهمی مثل علایق شما، اهداف شغلی، شرایط اقتصادی و فرهنگی کشور مورد نظر بستگی دارد. با این حال، بعضی از کشورها مثل کانادا، استرالیا، نیوزلند، آلمان و انگلستان به‌دلیل فرصت‌های شغلی مناسب، کیفیت زندگی و سیستم آموزشی قوی گزینه‌های جذابی برای مهاجرت با رشته زبان انگلیسی محسوب می‌شوند.

جدول زیر برای درک و مقایسه آسان‌تر هر کدام از گرایش‌های رشته زبان انگلیسی و پتانسیل درآمدی آن‌ها گردآوری شده است:

کشورمقدار درآمد ماهانه از گرایش ادبیات انگلیسیمقدار درآمد ماهانه از گرایش آموزش زبان انگلیسیمقدار درآمد ماهانه از مترجمی زبان انگلیسی
آلمان1,382.35 دلاربین 1,520.69 تا 4,842.73 دلاربین 1,798.51 تا 5,694.31 دلار
کانادا13,160.88 دلار4,062.50 دلار6,182.38 دلار
ایالات متحده آمریکابین 3,945.25 تا 18,546.6 تا دلار4,701.16 دلار3,986.67 دلار
انگلیس4.203.30 دلار3,608.64 دلار2,854.73 دلار
استرالیا7.998.54 دلار7,892.17 دلار8,986.25 دلار
اسپانیا4,243.63 دلار2,486.46 دلار2,795.93 دلار
چینبین 2,763.58 تا 4,145.36 دلار3,426.83 دلار3,661.74 دلار
امارات متحده عربی1,838.01 دلار3,322.03 دلار3,458.18 دلار

با توجه به آمار مربوط به درآمد و فرصت‌های تحصیلی، ادبیات زبان انگلیسی در جایگاه برتری نسبت به گرایش‌های دیگر قرار دارد. همچنین، گرایش‌های مترجمی و آموزش زبان انگلیسی هم به‌ترتیب برای مهاجرت با رشته زبان انگلیسی محبوبیت دارند. در ادامه، نگاهی عمیق‌تر نسبت به فرصت‌های مهاجرتی هر کدام این گرایش‌ها داشته‌ایم:

رشته ادبیات انگلیسی برای مهاجرت

فرصت‌های شغلی مختلفی برای مهاجرت با رشته ادبیات انگلیسی (English Literature) در سرتاسر جهان وجود دارند. به‌عنوان مثال، متقاضیان می‌توانند از طریق برنامه‌های اقامت کاری مثل برنامه نیروی کار ماهر فدرال کانادا یا FSWP (the Federal Skilled Worker Program) یا مجوز کار (work permit) در آلمان و کشورهای دیگر مشغول به کار شوند. تنوع شغلی رشته ادبیات انگلیسی بالا است و ویراستاری انگلیسی (editing)، کپی‌رایتینگ (copywriting)، تدریس و غیره از جمله مشاغل مرتبط با آن محسوب می‌شوند.

از طرفی، دانشگاه‌های بین‌المللی مختلفی مثل دانشگاه Aarhus University دانمارک، دانشگاه Albert-Ludwigs-Universitaet Freiburg آلمان و دانشگاه Arizona State University در سال 2024 در رشته ادبیات انگلیسی دانشجوی بین‌المللی جذب می‌کنند. همچنین، دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری هم می‌توانند در این رشته از دانشگاه‌های معتبر مثل Anglia Ruskin University انگلیس یا دانشگاه Texas Tech University آمریکا در سال 2024 بورسیه تحصیلی بگیرند.

مهاجرت با رشته آموزش زبان انگلیسی

طبق نظرسنجی‌های معتبر بین‌المللی، رشته آموزش زبان انگلیسی (English language) محبوب‌ترین رشته در بین رشته‌های علوم انسانی از نگاه دانشجویان بین‌المللی است. بنابراین، رشته آموزش زبان انگلیسی برای مهاجرت، دروازه‌ای از فرصت‌های کاری و تحصیلی را برای متقاضیان باز می‌کند. در حال حاضر، فرصت مهاجرت تحصیلی با رشته آموزش زبان انگلیسی در دانشگاه‌های معتبر از جمله دانشگاه آکسفورد (University of Oxford) انگلیس، دانشگاه هاروارد (Harvard University) آمریکا، دانشگاه Beijing Normal University چین و غیره وجود دارد.

از طرفی، مهاجرت با رشته زبان انگلیسی با هدف ورود به بازار کار کشورهای بزرگ از طریق برنامه‌های اقامتی ویژه هم وجود دارد. به‌عنوان مثال، کانادا از طریق برنامه تدریس بین‌المللی (OTIP)، استرالیا از طریق ویزای معلم (482 visa)، نیوزلند با برنامه ویزای مهارت‌های تخصصی (SMC) و انگلستان با برنامه ویزای آموزشی (graduate Visa) از معلمان انگلیسی‌زبان استقبال می‌کنند.

مهاجرت با رشته مترجمی زبان انگلیسی

علاقه‌مندان و فارغ‌التحصیلان گرایش مترجمی زبان انگلیسی در سال 2024 می‌توانند در مقاطع مختلف تحصیلی از دانشگاه‌های معتبر مثل دانشگاه Brock University کانادا و دانشگاه Victoria University of Wellington Tonegawa نیوزیلند بورسیه تحصیلی بگیرند.

نکته مهم اینکه حدود 30 درصد از افرادی مثل مترجمان زبان انگلیسی که به مهارت‌های ویژه زبان انگلیسی تسلط دارند، نسبت به همتایان خود، بیشتر درآمد کسب می‌کنند. در نتیجه، موقعیت‌های شغلی بیشتری هم در اختیار مترجمان قرار دارند. در حال حاضر، مترجمان حرفه‌ای زبان انگلیسی می‌توانند از طریق برنامه‌هایی مثل اکسپرس انتری کانادا، برنامه Skilled Work Regional استرالیا، برنامه ویزای طلایی (Golden visa) امارات متحده عربی و برنامه Skilled Migrant Category نیوزلند وارد بازار کار کشورهای بزرگ دنیا شوند.

تصویری از شخصی در حال یادگیری زبان انگلیسی

راه‌های مهاجرت با رشته زبان انگلیسی

با تسلط بر رشته زبان انگلیسی و گرایش‌های تحصیلی مرتبط با آن می‌توانید به فرصت‌های تحصیلی و کاری مختلفی دست پیدا کنید. با به‌اشتراک گذاشتن تخصص و مهارت‌های خود در حوزه زبان انگلیسی و دریافت ویزای کار می‌توانید در بهترین شرکت‌ها و سازمان‌ها مشغول به کار شوید. همچنین، فرصت مهاجرت با رشته زبان انگلیسی از طریق ویزای تحصیلی هم وجود دارد و می‌توانید در دانشگاه‌های معتبر دنیا تحصیل کنید.

مهارت‌های زبانی قوی، مدرک تحصیلی معتبر و سابقه کار، کلیدهای طلایی موفقیت در مهاجرت با رشته زبان انگلیسی محسوب می‌شوند. در ادامه، به‌تفکیک هر کدام از روش‌های مهاجرت با رشته زبان انگلیسی، شرایط و جزئیات آن‌ها را بررسی کرده‌ایم.

مهاجرت کاری

معلمان، مترجمان و افراد متخصص در زبان انگلیسی با داشتن شرایط لازم از جمله مدرک TEFL (Teaching English as a Foreign Language) می‌توانند ویزای کاری کشورهای مختلف را دریافت کنند. ضمناً، متخصصان زبان انگلیسی برای دریافت ویزای کار از بعضی کشورها به مدرک لیسانس نیاز دارند.

💡یک نکته مهم

به‌طور کلی، از جمله کشورهای مناسب برای مهاجرت با رشته زبان انگلیسی می‌توان به کانادا، آلمان و استرالیا اشاره کرد.

متوسط درآمد ماهیانه متخصصان زبان انگلیسی در این کشورها نسبت به سایر کشورها مثل چین، ترکیه و انگلیس بیشتر است. با این حال، لازم است بدانید که شرایط و پذیرش نیروی کار در این کشورها و در رشته زبان انگلیسی دقیقاً چگونه است.

شرایط مهاجرت کاری با رشته زبان انگلیسی به کانادا

افراد متخصص در رشته زبان انگلیسی می‌توانند از طریق روش‌های مختلف کاری کانادا مخصوصاً با مجوز کار باز (OWP) در این کشور مشغول به کار شوند. مجوز کار باز، فرصت تبدیل ویزاهای موقت (مثل ویزای تحصیلی) به ویزای کاری را فراهم می‌کند و متقاضیان تا 28 فوریه 2025 مهلت دارند تا از طریق اقدام کنند. همچنین، امکان مهاجرت کاری با رشته زبان انگلیسی به کانادا از طریق برنامه‌های اکسپرس انتری کانادا، جاب آفر کانادا، برنامه های استانی کانادا و ویزای کار پس از تحصیل (PGWP) هم وجود دارد.

از جمله شرایط عمومی ورود به بازار کار کانادا با برنامه‌های ویزای کاری عبارت‌اند از:

  •  داشتن سن بین 18 تا 46 (برای اکسپرس انتری)
  •  حداقل مدرک تحصیلی دانشگاهی
  •  حداقل یک سال سابقه کار مخصوصاً در سیستم امتیازبندی
  •  ارائه مدرک زبان مورد تأیید مثل IELTS و CELPIP

شرایط مهاجرت کاری با زبان انگلیسی به آلمان

مهاجرت با رشته زبان انگلیسی به آلمان از طریق روش‌های متعدد از جمله ویزای کار (employment visa)، ویزای جست‌وجوی کار آلمان (jobseeker visa)، بلوکارت آلمان (Blue card) و غیره امکان‌پذیر است. البته، همه متقاضیان مهاجرت کاری به آلمان باید مجوز کار (work permit) و جاب آفر آلمان یا پیشنهاد شغلی (job offer) داشته باشند. بخشی از مهم‌ترین شرایط اخذ ویزای کاری آلمان عبارت‌اند از:

  •  سن بین 18 تا 45
  •  جاب آفر
  •  سابقه کار
  •  تمکن مالی برای اقامت و زندگی
  •  مدرک دانشگاهی زبان انگلیسی برای تدریس در مدارس و دانشگاه‌های آلمان
  •  مدرک زبان آلمان حداقل در سطح B1 و B2

شرایط مهاجرت کاری با زبان انگلیسی به استرالیا

بیش از 20 نوع ویزای کاری توسط دولت استرالیا ارائه می‌شوند. از این تعداد، ویزای 482 (ویزای کمبود مهارت موقت یا TSS)، ویزای گلوبال تلنت استرالیا (نخبگان و استعدادهای درخشان)، ویزای 189 (ویزای اقامت دائم بدون نیاز به حامی یا اسپانسر) و ویزای 186 (اقامت دائم با اسپانسر شغلی) برای متخصصان زبان انگلیسی مناسب‌تر هستند.

شرایط عمومی پذیرش به‌عنوان نیروی کار متخصص در زبان انگلیسی در بازار کار استرالیا عبارت‌اند از:

  •  سن زیر 45 سال
  •  مدرک زبان انگلیسی معتبر
  •  سابقه کاری مرتبط با شغل
  •  داشتن شرایط جسمی و روحی مطلوب

مهاجرت تحصیلی

بعضی از کشورها از جمله کانادا، استرالیا، نیوزلند، آلمان و انگلیس امکان تبدیل ویزای تحصیلی به کاری را فراهم می‌کنند. ازاین‌گذشته، تحصیل در دانشگاه‌های معتبر دنیا فرصت‌های شغلی حرفه‌ای‌تر را به‌وجود می‌آورد. با توجه به اهمیت آموزش باکیفیت و آشنایی با فرهنگ کشورها به جدول زیر نگاه کنید تا با شرایط مهاجرت تحصیلی کشورهای بزرگ آشنا شوید:

آلمانسن: حداکثر 30 (کارشناسی) و 35 (ارشد)
تمکن مالی: 11.208 یورو در سال
هزینه‌ها: 75 یورو برای ویزا و ماهانه 934 یورو برای زندگی
امکان بورسیه: دارد
مدرک زبان: نمره 6.5 آیلتس و B2 آلمانی
دانشگاه‌های مناسب برای رشته زبان انگلیسی: دانشگاه university of Bonn و دانشگاه LMU Munich
کاناداسن: زیر 40 سال با گپ تحصیلی زیر 5 سال
تمکن مالی: 20635 دلار کانادا در سال
هزینه‌ها: 150 دلار هزینه ویزای تحصیلی
مدرک زبان: آیلتس 6، تافل 85
امکان بورسیه: برای مقطع دکترا آسان است.
دانشگاه‌های مناسب برای رشته زبان انگلیسی: دانشگاه آلبرتا (university of Alberta) و دانشگاه تورنتو (university of Toronto)
آمریکاسن: حداقل 18 و حداکثر 35
تمکن مالی: حداقل 30 هزار دلار آمریکا در سال
هزینه‌ها: 180 دلار برای درخواست ویزا و حدود 750 دلار برای سایر هزینه‌ها
مدرک زبان: آیلتس 6.5 و تافل 90
امکان بورسیه: دارد
دانشگاه‌های مناسب برای رشته زبان انگلیسی: دانشگاه هاروارد و دانشگاه ایالتی تگزاس (Texas State University)
استرالیاسن: معمولاً تا 35 سال
تمکن مالی: با توجه به شرایط دانشگاه
هزینه‌ها: حدود 35 تا 100 دلار هزینه درخواست
مدرک زبان: آیلتس 7 و تافل 79
امکان بورسیه: دارد
دانشگاه‌های مناسب برای رشته زبان انگلیسی: دانشگاه Sabanci university و دانشگاه TED university
نیوزلندسن: بالای 16 سال بدون محدودیت سنی
تمکن مالی: ماهانه بین 400 تا 1000 دلار نیوزلند (بدون هزینه اقامت)
هزینه‌ها: بیش از 700 دلار نیوزلند برای درخواست ویزا و سایر هزینه‌ها
مدرک زبان: آیلتس 5.5 و تافل 80
امکان بورسیه: دارد
دانشگاه‌های مناسب برای رشته زبان انگلیسی: دانشگاه university of Waikato و دانشگاه EIT university
چینسن: حداکثر تا 30 سال
تمکن مالی: سالانه بین 2000 تا 20.000 دلار
هزینه‌ها: بین 2000 تا 9000 دلار هزینه سالانه بسته به نوع دوره‌ها
مدرک زبان: آیلتس 5.5 تا 6.5
امکان بورسیه: دارد
دانشگاه‌های مناسب برای رشته زبان انگلیسی: دانشگاه Xiamen University و دانشگاه Shandong university

مهاجرت با رشته زبان انگلیسی به بهترین کشورهای دنیا

در دنیای انگلیسی‌زبان امروز، تسلط بر زبان انگلیسی، کلید ورود به فرصت‌های بی‌شمار تحصیلی و کاری است. در این مقاله از پارسی کانادا به‌سراغ همه نکات مربوط به مهاجرت با رشته زبان انگلیسی، دانشگاه‌های معتبر جهان، مسیرهای اقامت موقت و دائم کاری و درآمدهای ماهانه رفتیم. تنوع مشاغل مرتبط با رشته زبان انگلیسی بسیار زیاد است. به‌عنوان مثال، با مدرک تحصیلی گرایش ادبیات انگلیسی و در صورت واجد شرایط بودن می‌توانید در مشاغلی مثل روزنامه‌نگاری، نویسندگی، معلمی، مترجمی و غیره کار کنید.

اگر شما هم جزو فارغ‌التحصیلان زبان هستید یا دست‌کم علاقه زیادی به این حوزه دارید، می‌توانید مهارت‌هایتان را برای مهاجرت رشته زبان انگلیسی محک بزنید! با ما در مؤسسه مهاجرتی پارسی کانادا تماس بگیرید و از مشاوره‌های تخصصی رشته زبان برای مهاجرت بهره‌مند شوید. برای شروع، می‌توانید فرم مهاجرتی موجود در این صفحه را تکمیل کنید و منتظر تماس همکارانمان باشید.

پاسخ به سؤالات متداول:

برای مهاجرت با رشته زبان انگلیسی به‌عنوان معلم باید یکی از مدارک DELTA (برای سطح پیشرفته)، TESOL (سطح پایه تا پیشرفته)، CELTA (برای سطح متوسط) و TEFL (سطح پایه تا متوسط) را داشته باشید.

تدریس در دانشگاه، مدرسه، تدریس خصوصی و آنلاین، مشاوره، ترجمه، ویراستاری و روزنامه‌نگاری بخشی از مشاغل مرتبط با زبان انگلیسی‌اند.

در بعضی از کشورها مثل آلمان، استرالیا، انگلستان، نیوزلند و کانادا می‌توانید تا ساعات محدودی در طول هفته هم‌زمان با تحصیل کار کنید.

بعضی از کشورها از جمله کانادا، استرالیا، نیوزلند، آلمان و انگلیس امکان تبدیل ویزای تحصیلی به کاری را فراهم می‌کنند.

برای معادل‌سازی مدرک رشته زبان ایرانی می‌توانید از یک مترجم رسمی و معتبر کمک بگیرید. همچنین، با شرکت در آزمون‌های زبان مثل IELTS و TOEFL و همچنین، دریافت مدرک بین‌المللی TEFL می‌توانید مدرک قابل قبول دانشگاه‌های خارجی را فراهم کنید.

بله. تسلط بر زبان انگلیسی چه به‌صورت دانشگاهی و چه از طریق موفقیت در آزمون‌هایی مثل IELTS و TOEFL برای تدریس زبان در خارج از کشور الزامی است.

بعضی از کشورها مثل استرالیا، کانادا و آلمان برای اعطای ویزای کاری و جذب متخصصان رشته زبان انگلیسی، شرط سابقه کار را تعیین کرده‌اند.

guest
3 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها