موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

آشنایی با نوع حکومت و دولت کانادا

آشنایی با نوع حکومت و دولت کانادا

در این روز هایی که بسیاری از افراد به فکر مهاجرت به کانادا می باشند، لازم است اطلاعات بیشتری درباره این کشور پرطرفدار داشته باشید. اما واقعا چه چیزی باعث شده است کانادا بهترین مقصد مهاجرتی در جهان شود؟ کانادا از آن دسته کشور هایی است که بی حاشیه و به دور از دغدغه های جهانی مشغول رشد اقتصادی و اجتماعی جامعه خود می باشد و تمام تمرکز و توجه خود را معطوف آموزش و کار شهروندان و ساکنینش کرده است. به همین دلیل این کشور مامن امن بسیاری از مهاجرین به حساب می آید. برخی کشور کانادا را برای گذراندن دوران بازنشستگی شان انتخاب می کنند و برخی دیگر از آن برای رشد در کار و تحصیل بهره می گیرند. خوشبختانه کانادا برای هر دو این افراد برنامه های ویژه دارد و هر دو قشر را راضی می کند.

پس یکی از روش های مهاجرت، اخذ ویزای کار کانادا می باشد که امروزه نیز با وضعیت کار در بازار های جهانی کانادا توانسته خود را از این رکود نجات دهد و بازار کار خود را همواره داغ نگه دارد. این کشور اهمیت زیادی به تخصص های کارگران و مهندسین در تمامی زمینه ها می دهد و به همین دلیل تقریبا تمامی مشاغل می توانند با گذراندن مراحل مربوطه ویزای کار این کشور را دریافت کند و با یافتن شغلی مناسب در کانادا از یک زندگی مرفه و در آسایش بهره مند شوند.

اما یکی دیگر از روش های مرسوم برای مهاجرت تحصیل در کانادا می باشد. بسیاری از جوانان مشتاق علم آموزی ترجیح می دهند این کشور را برای تحصیل انتخاب کنند و آرزوی حضور در یکی از دانشگاه های کانادا را در سر می پرورانند. آن هم به این دلیل که دانشگاه های کانادا همیشه جز برترین دانشگاه های جهان در رتبه بندی های بین المللی بوده اند. با تحصیل در این دانشگاه ها آینده کاری و تحصیلی این دانشجو ها قطعا روشن خواهد بود، به خصوص که کشور کانادا این فرصت را برای فارغ التحصیلان این دانشگاه ها فراهم کرده است که بعد از اتمام دوره تحصیلی شان، یک مدتی را برای یافتن کار در کانادا اقامت داشته باشند و در صورت یافتن کاری می توانند ویزای کار کانادا را نیز دریافت کنند و اقامت این کشور را به دست آورند.

اما هدف شما از مهاجرت هر چه که باشد، لازم است قبل از ورود به این کشور با قوانین، حکومت و دولت آن آشنایی کاملی داشته باشید تا در طول اقامت خود در کانادا با مشکلی مواجه نشوید. پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر در این باره صحبت کنیم…

آشنایی با نوع حکومت و دولت کانادا

آشنایی با نوع حکومت و دولت کانادا

آشنایی با نظام سیاسی کشور کانادا

ساختار حکومت کانادا از پادشاه یا ملکه ی بریتانیای کبیر، دولت فدرال، دو مجلس سنا و عوام، دولت‌های ایالتی و فرماندار کل که به عنوان نماینده ی ملکه الیزابت ایفای نقش می‌کند، تشکیل شده‌است. رأی دهندگان کانادا و شهروندان نیز در قاعده ی این هرم قرار می‌گیرند. این کشور توسط دولت‌های مستقل از هم اداره می‌شود، که در مجموع زیر پوشش دولت فدرال قرار گرفته‌اند. کانادا با وجود اینکه بعد از روسیه بزرگترین کشور جهان است اما از جمعیت بسیار کمی برخورداراست. این کشور تا سال 1713 مستعمره کشور فرانسه بوده است و بعد از آن انگلیس کنترل کانادا را بر عهده گرفت تااینکه بالاخره در قرن نوزدهم به استقلال رسید. پایتخت سیاسی کانادا شهر اتاوا است که مجلس فدرال و منزل فرماندار کل در آن قرار دارد.

کشور کانادا از یک نظام سیاسی غیر متمرکز برخوردار است و می توان گفت مشابه این نوع نظام در هیچ کشور دیگری دیده نمی شود. کانادا توسط دولت فدرال اداره می شود اما دولت های استانی هم از قدرت و نفوذ خاصی برخوردار هستند و به همین دلیل در موارد بسیاری دیده شده است که همین دولت های استانی در مقابل دولت فدرال کانادا قرار می گیرند و یا تصمیماتی این دولت ها می گیرند کاملا مغایر دولت فدرال است. یک مثال خود در این زمینه می تواند پیوستن کانادا به سازمان تجارت جهانی (WTO) باشد. هم اکنون دولت فدرال کانادا عضو این سازمان است اما دیگر ایالت ها مانند کبک از حضور در این سازمان امتناع کرد و آخرین نسخه قانون اساسی کانادا را امضا نکرد. در کل ایالت کبک در موارد بسیاری مغایر با دولت فدرال عمل می کند.

تقسیم بندی های دولتی در کانادا را می توان در سه مورد زیر عنوان کرد:

  • دولت فدرال
  • دولت های ایالتی یا استانی
  • دولت های شهری و شهرداری ها

جالب است بدانید در کانادا شهرداری ها نیز از قدرت زیادی برخوردارند و ضمن تبعیت از دولت فدرال، توانایی قانون گذاری نیز دارند.ادارات پلیس و آتش نشانی در هر شهر کانادا به طورمجزا عمل می کنند و مستقیما از شهردار همان شهر دستور می گیرند و به او گزارش می دهند.

آشنایی با احزاب سیاسی کانادا

در کشور کانادا به طور کلی چهار حزب فعالیت می کنند که سطح فعالیت آن ها فدرالی است:

  • حزب محافظه کار (حزب حاکم بر کشور)
  • حزب لیبرال (حزب مخالف)
  • حزب نیودموکرات و
  • حزب سبز

آیا کانادا از لحاظ سیاسی کشوری مستقل است؟

بله! کانادا یکی از کشور های مشترک المنافعی است که تعهدات سیاسی منحصر به فرد خود را دارد و از همان ها پیروی می کند، اما تا کنون این تعهدات نتوانسته اند، استقلال سیاسی کشور کانادا را تحت تاثیر قرار دهند. در زمان درگیری های کشور انگلیس در کانال سوئز، کانادا دست از حمایت انگلیس برداشت و این موضوع هیچ دردسری برای او ایجاد نکرد. همچنین کشور کانادا توافق نامه های زیادی را با امریکا امضا کرده است که نه تنها در زمینه های اقتصادی و فرهنگی بوده است، بلکه یک سری از قرارداد ها سیاسی هم بوده اند. مانند اینکه کانادا جز اولین کشور های عضو پیمان ناتو شد و همچنین پیمان اقتصادی NAFTA را با امریکا امضا کرد.

استقلال سیاسی کانادا تا آنجا روشن است که هیچ کدام از این قرارداد ها نتوانسته است تا کنون کانادا را به خطر اندازد. مانند آنکه کانادا هیچ وقت در جنگ های عراق شرکت نکرد و یا امریکا را در طرح دفاعی موشکی کانادا حمایت نکرد. اما لازم به ذکر است زمانی که دولت محافظه کار در کانادا بر سر کار بود، سیاست های خارجی این کشور هم بیشتربه امریکا نزدیک شد، اما با تغییر این دولت به لیبرال به تدریج میان این دو کشور فاصله افتاد. اما هنوز هم می توان گفت بزرگترین شریک کشور کانادا همین امریکا است. مرز این دو کشور یکی از طولانی ترین مرز های بی دفاع می باشد. اما در کنار امریکا کشور های فرانسه و بریتانیا نیز همکاری زیادی با کانادا داشته اند که تاریخ دوستی و همکاری این چند کشور بسیار قدمت دارد. اما آنچه مهم است این می باشد که نوع حکومن کانادا صلح طلبانه است و جهان همواره شاهد تلاش های کانادا برای حل مسائل و چالش های جهانی بوده است.

آشنایی با نوع حکومت و دولت کانادا

آشنایی با نوع حکومت و دولت کانادا

دولت فدرال چگونه دولتی است و چطور انتخاب می شود؟

در کل منظور از دولت فدرال این است که کشور به چند بخش تقسیم می شود و هر بخش دولت خود را دارد به گونه ای که همگی زیر نظر یک دولت عمل می کنند. دولت فدرال کشور کانادا نیز پارلمانی است و از نوع دموکراسی می باشد. به این معنا که توسط مردم انتخاب می شود و این مردم هستند که نمایندگان شان را برای حضور در پارلمان (مجلس فدرال) انتخاب می کنند. در این انتخابات حزب ها نقش مهمی دارند. همانطور که در بالاتر به احزاب مختلف کانادا اشاره کردیم، هرچه تعداد نماینگان یک حزب در مجلس بیشتر باشد، همان حزب حاکم شناخته می شود و رهبر آن حزب در منسب نخست وزیری قرار می گیرد. سپس نخست وزیر اعضای کابینه خود را از میان دیگر نمایندگان انتخاب شده، بر می گزیند. پس می توان گفت در کشور کانادا قوه مقننه و مجریه به نوعی با هم تلفیق می شوند.

پس در نتیجه مردم نمی توانند مستقیما نخست وزیر یا دیگر وزرا را انتخاب کنند. فرد دیگری که نخست وزیر آن را انتخاب می کند، فرماندار کل کانادا می باشد که نماینده ملکه انگلیس در کانادا است. وقتی نخست وزیر فرماندار کل را انتخاب می کند او را به ملکه معرفی می کند و ملکه نیز باید مهر تائید بر این انتخاب بزند. اما فراموش نکنید که این مرحله یک مرحله نمایشی است. فرماندار کل تنها در یک سری شرایط بسیار خاص می تواند تصمیمات سیاسی سرنوشت ساز برای کانادا بگیرد و خارج از این شرایط تنها کاری که او انجام می دهد انتخاب و تعیین اعضای مجلس سنای کشور کانادا است که البته این کار هم به توصیه نخست وزیر صورت می گیرد.

مجلس سنا، مجلس بالا دست است و می تواند قوانین تصویب شده را در مجلس رد یا وتو کند. اعضای مجلس سنا می توانند تا سن 75 سالگی در پست خود باقی بمانند و حضور در این مجلس بیشتر تشریفاتی است و نوعی تشکر از افرادی است که برای کانادا و سیاست های این کشور زحمت فراوان کشیده اند. به ندرت دیده شده است که مجلس سنا مصوبات پارلمان را رد کند.

در خصوص بخش سلطنتی کانادا هم باید گفت که ملکه تنها حضوری سمبولیک در این کشور دارد و با وجود تصاویر وی روی تمامی سکه هاو اسکناس ها، او عملا قدرت تصمیم گیری و نفوذ خاصی در کانادا ندارد. اما در تمامی مراسم های رسمی از وی با احترام یاد می شود و شهروندان کانادا موظف هستند وفاداری خود را به او اعلام کنند.

سیستم قضایی و دادگاهی کشور کانادا به چه صورت است؟

وظیفه قوه قضائیه تصمیم گیری بر سر موضوعات قضائی است و اصلی ترین بخش آن در کانادا را دادگاه ها تشکیل داده اند. حتما متوجه شدید که دولت ها در کانادا چقدر پیچیده است، اما باید بگوییم این پیچیدگی در خصوص قوه قضائیه و سیستم دادگاهی کانادا بسیار بیشتر است. تنها می توانیم بگوییم در کانادا دادگاه های بسیارمتنوع و مختلفی چه در سطح فدرال و چه در سطح ایالتی مشغول به کار هستند و برخی از این دادگاه ها حتی تنها مخصوص سازمان های دولتی خاصی هستند و تنها بر یک شاخه قضایی رسیدگی می نمایند. نظام حقوقی کانادا، نظام عرفی است که یعنی اگر دادگاه های مختلف برای یک موضوع رای خاصی را صادر کنند، آن حکم یک قانون پیدا می کند.

قدرتمند ترین دادگاه در کانادا، دادگاه عالی کانادا است که قوانین آن در حد فدرال است و حکم در دیگر دادگاه ها تنها در جای خود می توانند قانون پیدا کند. هیچ دادگاهی به جز این دادگاه قدرتمند توانایی تجدید نظر در تصمیمات قضایی را ندارد. دادگاه عالی کانادا متشکل از 9 قاضی است که یکی از این نه تا، ریاست را بر عهده دارد. وظیفه انتخاب این قاضی ها با نخست وزیر می باشد. در صورتی شما هم متقاضی مهاجرت به کانادا می باشید، با مشاورین و وکلای مهاجرتی موسسه حقوقی بین المللی حق و عدالت تماس بگیرید و راهنمایی های لازم را از آن ها دریافت کنید. این موسسه مهاجرتی با تجربه و سوابق زیاد در زمینه مهاجرت می توانند مشاور و راهنمای خوبی برای شما باشند…

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها