موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

راهنمای کامل برای درخواست و صدور پاسپورت آلمان: مراحل و مدارک لازم

راهنمای کامل برای درخواست و صدور پاسپورت آلمان: مراحل و مدارک لازم

پاسپورت آلمان، دومین پاسپورت معتبر جهان در سال ۲۰۲۳ محسوب می‌شود و با آن می‌توانید به ۱۶۶ کشور جهان سفر کنید. این پاسپورت به شهروندان آلمانی تعلق می‌گیرد و به پاسپورت قرمز معروف است؛ اما شما به عنوان مهاجر هم می‌توانید پاسپورت آلمانی دریافت کنید که بسته به شرایط، می‌تواند پاسپورت آبی یا پاسپورت خاکستری باشد.

جالب است بدانید که اخذ پاسپورت آلمان به عنوان پاسپورت دوم معنای دریافت تابعیت و حق شهروندی در آلمان تلقی می شود. نکته ای که از نظر تابعیت بسیار قابل توجه قرار می گیرد، رابطه ای است که از دید سیاسی، حقوقی و معنوی بین فرد و دولت، حاکم می شود. البته در این مقاله می‌توانید اطلاعات جامع تری درباره آلمان به دست آورید.
برخی از کشور ها بر طبق حقوق بین المللی، وظیفه حقوقی، سیاسی و معنوی را برای اشخاص تبعه در نظر می گیرند و فرد بدون هیچ مشکلی خواهد توانست مانند یک شهروند آلمانی به زندگی بپردازد.

اخذ پاسپورت آلمان

اخذ پاسپورت آلمان

منظور از تابعیت آلمان چیست؟

زمانی که فرد تمام مدارک و اسناد را برای زندگی در آلمان فراهم آورد و پس از صحبت با یک وکیل مهاجرتی آلمان، موفق به اخذ ویزای اقامت دائم آلمان خواهد شد، در ضمن بهتر است بدانید که دریافت حق شهروندی جدای از اخذ اقامت دائم در نظر گرفته می شود و تعداد بی شماری از افراد به دنبال دریافت تابعیت هستند تا بتوانند بدون هیچ مشکلی در این کشور زندگی و از امکانات ویژه آن استفاده کنند. همچنین داشتن تابعیت آلمان به فرد حق و آزادی هایی می دهد که غیر از شهروندان از آن ها برخوردار نیستند، در نتیجه فرصت های زیر با اخذ اقامت دائم و تبعه شدن برای شخص متقاضی ایجاد خواهد شد.

  • حق رای
  • حق آزادانه زیستن
  • حق اجتماع و انجمن
  • حق محافظت از کنسولگری
  • دسترسی نامحدود برای پیدا کردن شغل در آلمان
  • حق تبدیل شدن به کارمند دولتی و غیره

انواع تابعیت در آلمان

در بر گرفتن تابعیت به طور کلی بر دو عامل مهم بستگی دارد، یکی از آن ها اصل خون است و دیگر اصل خاک. در کشور آلمان معمولا بر اساس اصل خون تابعیت بر قرار می شود. بدین صورت که فرزندانی که از پدر و مادر آلمانی متولد می شوند، قادر خواهند بود تا نسبت به دریفات پاسپورت آلمانی اقدام نمایند. درست است که اصل خون در این کشور حکم فرماست، اما در برخی موارد اصل خاک نیز صدق می کند. با توجه به اینکه آلمان کشوری است که بسیاری از مردم مایل به زندگی، کار و تحصیل در آن هستند، تعداد بی شماری هستند که سعی دارند بفهمند که اخذ تابعیت آلمان به چه صورت امکان پذیر می باشد. می توانند تابعیت آلمان را بدست آورند.

جالب است بدانید که آلمان کشوری مملو از رویه های بوروکراتیک و نوارهای قرمز است، بنابراین به طور طبیعی، حتی وزارت امور خارجه فدرال آلمان نیز، اعلام می کند که این سرزمین قوانین شهروندی کاملا پیچیده را در بر گرفته است و هر کسی نمی تواند بر اساس مقررات در آلمان زندگی کند. نوع دیگر طبیعی سازی یا German naturalization می باشد که در بخش بعدی به آن پرداخته خواهد شد و دلالت بر این دارد که شخص الزامات خاصی که دولت آلمان تعیین کرده است، را انجام داده اید و واجد شرایط درخواست تابعیت آلمان هستید. نوع سوم که به ندرت در آلمان قابل مشاهده است، با حق خاک نامیده می شود و بدان معنی است که فردی در مرزهای آلمان به دنیا آمده است و از این طریق قادر خواهد بود تا در خاک آلمان و شهروندی خود را دریافت می کند.

دریافت تابعیت آلمان با تولد

اصلی ترین و بدیهی ترین نوع تابعیت از طریق تولد می باشد که یکی از مهم ترین انواع آن به شمار می رود. جالب است بدانید که این نوع تبعه شدن با تولد فرزند شروع می شود و در طول زندگی آن ادامه می یابد. همان طور که می دانید این عمل از نوع خون اجباری و تحمیلی بوده است و برای مثال فرزندی انتخاب نمی کند که پدرش از کدام کشور باشد. خارج شدن از این نوع تابعیت دارای شرایط حقوقی خاصی است که به سختی اجرا می شود.
تا به این جای مقاله متوجه شدید که اصل تابعیت در آلمان تابعیت خون در نظر گرفته می شود به معنای دیگر یعنی این که، شخصی دارای پدر یا مادر آلمانی باشد، می تواند تابعیت آلمانی را دریافت کند.

به علاوه، اگر در یک خانواده آلمانی متولد نشده اید، اما در مرزهای آلمان به دنیا آمده اید، با تولد یا با حق خاک می تواند در گروه کسانی قرار بگیرید که واجد شرایط تابعیت هستند. در نظر داشته باشید که در صورت داشتن نکات زیر قادر خواهید بود تا حق شهروندی و تابعیت در آلمان را به دست آورید.

  • اگر حداقل یکی از والدین شما در مدت 8 سال قبل از تولد فرزند در آلمان زندگی کرده باشد
  •  اگر در زمان تولد کودک، یکی از والدین دارای مجوز اقامت دائم باشد
  • فقط کودکانی که پس از 2 فوریه 1990 به دنیا آمده اند، حق دارند این نوع شهروندی را دریافت کنند، البته قوانین ممکن است تغییر کند و شامل حال تعداد بسیاری از متقاضیان گردد.

شرایط دریافت تابعیت و پاسپورت آلمان

طبیعی سازی در آلمان یا کلمه German naturalization به این معنی است که پس از مدت معینی از زندگی در آلمان، فرد با به عنوان اقامت دائم در خواست می دهد تا در صورت قبول، بتواند محدودیت ها و الزامات را بر دارد و به یک شهروند آلمانی تبدیل شود. از این رو الزاماتی که برای واجد شرایط بودن باید به انجام برسانید به شرح زیر است:

اخذ پاسپورت آلمان

اخذ پاسپورت آلمان

  • شما باید حداقل 8، 7 یا 6 سال در آلمان زندگی کرده باشید
  • شما باید مهارت زبان آلمانی حداقل B1 را دریافت کرده باشید
  • باید از نظر مالی بتوانید بدون هیچ گونه کمک دولت، خود و خانواده را تحت پشتیبانی قرار دهید.
  • باید یک شهروند مطیع قانون و بدون سابقه کیفری باشید
  • باید در آزمون تابعیت نمره کافی را اخذ کنید

مواردی که باید برای اخذ پاسپورت در آلمان بدانید

همان طور که در بخش های قبلی گفته شد، کسی که قصد مهاجرت به آلمان را دارد، بایستی تمامی مدارک و اسناد را با کمک وکیل خود مهیا کند و خود را برای دریافت اقامت دائم و همچنین حق شهروندی آماده گرداند. بهتر است بدانید که افرادی که موفق به اخذ مجوز اقامت می شوند، پس از گذشت هشت سال قادر خواهند بود تا برای شهروند شدن، درخواست دهند.

البته ازدواج داستانی متفاوت را جلو می کند، در صورتی که کسی تقریبا سه سال با یک آلمانی زندگی کرده باشد، می تواند اقامت دائم و سپس پاسپورت را برای خود فراهم آورد. برای آشنایی با ازدواج با آلمانی‌ها و قوانین کشور آلمان درباره مساله اقامت مقاله مهاجرت به آلمان از طریق ازدواج  را مطالعه کنید.

راه های دریافت پاسپورت در آلمان

در حالت کلی بهتر است بدانید که سه راه برای زندگی و دریافت پاسپورت در آلمان موجود می باشد که شامل، دریافت اقامت موقت، اخذ اقامت دائم EC و همچنین بلو کارت یا کارت آبی می شود.

  •  استفاده از شرایط اقامت موقت و تبدیل کردن آن به پاسپورت

افرادی که موفق به دریافت اقامت موقت در آلمان از طریق کار و تحصیل می شوند، بهتر بدانند که هر ساله این فرآیند را تمدید کرده و سپس پس از گذشت هشت سال به منظور اخذ پاسپورت، مدارک خود را تهیه نمایند.

  • اقامت دائم EC و چگونگی تبدیل آن به پاسپورت

در این میان افرادی نیز هستند که موفق به دریافت اقامت دائم شوند. اگر به یاد داشته باشید در ابتدای مقاله گفتیم که برای اخذ پاسپورت، نه تنها اخذ اقامت، بلکه حق شهروندی نیز اهمیت والایی بر خوردار است، از این جهت آن گروه از افراد قادر خواهد بود از طریق ازدواج، سرمایه گذاری و تولد، بعد از پنج سال درخواست تابعیت بدهند. جالب است بدانید که این اقامت اجازه ورود به کشور های عضو اتحادیه اروپا را شامل می شود.

  • استفاده از کارت آبی و نحوه تبدیل آن به پاسپورت

کسانی هم هستند که می توانند از شرایط کارت آبی استفاده نمایند، یکی از آن ها، ارائه مجوز پس از سی و سه ماه کار کردن در آلمان و دیگری ارائه مدرک زبان آلمانی b1 می باشد. پس از انجام این فرآیند، شخص قادر خواهد بود تا نسبت به دریافت حق شهروندی اقدام نماید.

اخذ پاسپورت آلمان

اخذ پاسپورت آلمان

دریافت پاسپورت آلمان از طرق مختلف

همان طور که می دانید افراد زیادی در اطراف خود می بینید که در زندگی تصمیمات بزرگ بسیاری می گیرند، یکی از آن ها مهاجرت به آلمان است. این گروه از افراد براساس هدف، شرایط و موقعیت خود، کشوری را بر می گزینند و بدون شک آلمان از جمله مقاصدی است که در قاره اروپا واقع شده و از نظر اقتصادی و صنعتی در جایگاه پیشرفته ای قرار گرفته است. آلمان محلی است که در عین قدرت مندی به شدت قانون مند و مقرراتی است و با این وجود از جمله کشور های مهاجر پذیر در صدر جهان قرار می گیرد.

حتما بخوانید:
پاسپورت دومینیکا

دریافت پاسپورت آلمان از روش تحصیل

یکی از راه های مهاجرت به آلمان، تحصیل است. اما همان طور که قابل مشاهده است، مهاجرت تحصیلی تنها از این روش منجر به اخذ ویزای اقامتی و دریافت پاسپورت نمی شود اما راه های موجود است که پس از تمام تحصیلات فرد می تواند اقامت خود را تمدید نماید.

دریافت پاسپورت از روش سرمایه گذاری

سرمایه گذاری در آلمان یکی از طرقی است که با وجود تمکن مالی عالی میسر خواهد شد. به منظور سرمایه گذاری و اخذ پاسپورت در آلمان بهتر است فرد به ثبت شرکت مشغول شود تا بتواند با فعال نگه داشتن شرکت خود به مدت 5 سال و پرداخت بیمه و مالیات، پاسپورت این کشور را دریافت نماید.

دریافت پاسپورت از طریق ازدواج کردن

تنها در صورتی فرد می تواند با ازدواج کردن پاسپورت آلمانی را اخذ نماید که حداقل سه سال از زندگی مشترک شان گذشته باشد. جالب است بدانید که در این صورت قادر خواهید بود تا به کار و تحصیل بپردازید.

مزیت های دریافت پاسپورت کشور آلمان

همان طور که می دانید اخذ پاسپورت یکی از کشور های اروپایی می تواند در آینده شما نقش بسزایی داشته باشد، یکی از این کشور های فوق العاده عالی آلمان است که فواید بسیاری را به همراه می آورد.

  • پیدا کردن شغل و استخدام در آلمان
  • یکی از انواع معتبر ترین نوع پاسپورت است
  • امکان سفر به 176 کشور دنیا بدون ویزا
  • حق شرکت در انتخابات و رای دادن
  • حق زندگی کردن و کار در اتحادیه اروپا

با پارسی کانادا پاسپورت آلمان را به آسانی دریافت کنید

زندگی در آلمان می تواند یکی از بزرگ ترین و ارزشمندترین آرزو های هر شخصی شمرده شود. در این مقاله با مباحثی آشنا شدیم که آگاهی از آن ها دریافت پاسپورت در آلمان و حق شهرمندی را آسان تر می کند. یکی از موسساتی که در عرصه مهاجرتی فعالیت چشم گیری دارد، پارسی کانادا می باشد که با وجود مشاوران و وکلای برجسته، قادر است به تمامی سوالات پاسخ دهد و مسیری آسان و با کیفیت را برای شما به ارمغان آورد.

guest
2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها