موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

مهاجرت به اسپانیا از طریق سرمایه گذاری

کشور اسپانیا از نظر اقتصادی در جایگاه برجسته‌ای در سراسر جهان قرار دارد و پانزدهمین اقتصاد بزرگ جهان از نظر تولید ناخالص داخلی و پنجمین قدرت اقتصادی بزرگ در اروپاست. از این رو سرمایه‌ گذاری در اسپانیا اهمیت بالایی دارد و این کشور یکی از مقاصد مناسب برای سرمایه گذاری در خارج است.

سیستم اقتصادی اسپانیا کاملاً مبتنی بر دانش تخصصی است. و حضور نیروی‌های جوان و ماهر، این چرخه را تکمیل می‌کند. حوزه‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاران خارجی در اسپانیا وجود دارد. نکته مهمی که در مورد سرمایه گذاری در اسپانیا وجود دارد این است که؛ علاوه‌بر سرمایه گذاری در یک اقتصاد روبه‌رشد و با ثبات، از حمایت‌های مالی برخوردار می‌شوید و می‌توانید اقامت این کشور را به‌دست آورید.

سرمایه گذاری در اسپانیا با روش‎‌های متفاوتی امکان‌پذیر است

سرمایه گذاری در اسپانیا با روش‎‌های متفاوتی امکان‌پذیر است

از این رو، در ادامه به جزئیات مهاجرت به اسپانیا از طریق سرمایه‌ گذاری پرداخته و شرایط کلی آن را بررسی می‌کنیم.

روش های سرمایه‌ گذاری در اسپانیا

برنامه ویزای سرمایه ‌گذاری اسپانیا شامل گزینه‌های سرمایه‌گذاری مانند خرید ملک، سپرده‌گذاری بانکی، سرمایه‌گذاری در کسب‌و‌کار و یا اوراق قرضه دولتی است. این گزینه‌های سرمایه ‌گذاری در اسپانیا و مبالغ مورد‌نیاز برای هر یک عبارت است از:

روش سرمایه گذاری در اسپانیامبلغ مورد نیاز برای سرمایه گذاری
سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلاتحداقل 500 هزار یورو
سرمایه‌گذاری برای خرید سهام و یا مشاغلحداقل 1 میلیون یورو
ایجاد یک پروژه تجاری در اسپانیا و اثبات منفعت عمومی آن برای توسعه کشور-
خرید اوراق قرضه دولتیحداقل 2 میلیون یورو
سپرده بانکی در اسپانیاحداقل 1 میلیون یورو

محبوب‌ترین گزینه برای سرمایه‌گذاران، اخذ اقامت اسپانیا با خرید ملک است که امکان زندگی در یک کشور مدیترانه‌ای را همراه خانواده فراهم می‌کند. حداقل دوره مورد‌نیاز برای سرمایه‌گذاری 5 سال است که فرد باید برای تمدید مجوز اقامت خود، به‌طور موفق آن را حفظ کند.

در ادامه جزییات هر کدام از این روش ها را آورده‌ایم.

روش 1: سرمایه گذاری در اسپانیا از طریق خرید ملک

یکی از راه های سرمایه گذاری در اسپانیا خرید ملک است. طبق قوانین ارزش این ملک باید حداقل 500،000 یورو باشد. این ملک باید ظرف مدت 90 روز قبل از ارائه درخواست اقامت خریداری شود. یکی از مزایای خرید ملک این است که فرد مهاجر می‌تواند پس از دریافت کارت اقامت دائم ملک خود را به فروش رسانده و به مدت 5 سال در اسپانیا به زندگی خود ادامه دهد.


خرید ملک و مستغلات در اسپانیا امکان زندگی به مدت 5 سال را برای متقاضیان فراهم می کند.

همچنین این امکان وجود دارد که اعضای خانواده وی شامل همسر و فرزندان، ضمن مهاجرت به اسپانیا برای مدت یک سال اجازه اقامت دریافت کنند. خرید ملک در اسپانیا با توجه به هزینه پایین مسکن در اسپانیا بسیار پرطرفدار است. می‌دانیم که مقررات در اسپانیا سالانه در حال تغییر هستند، مهم است که قبل از خرید از مشاوره افراد متخصص در این حوزه استفاده کنید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

روش 2: سرمایه گذاری در اسپانیا از طریق تمکن مالی

یکی از راه‌های مهاجرت به اسپانیا از طریق سرمایه گذاری، داشتن تمکن مالی است. منظور از تمکن مالی این است که فرد مهاجر حداقل 1،000،000 یورو به عنوان سپرده بانکی در حساب خود داشته باشد. بدیهی است ارائه سندی رسمی که نشان‌گر این مساله باشد، نیز ضروری است. برای آشنایی بیشتر با روش اقامت اسپانیا از طریق تمکن مالی این مقاله را مطالعه کنید.

روش 3: سرمایه گذاری در حساب پس انداز در اسپانیا

شما می توانید یک حساب پس انداز در اسپانیا (cuenta de ahorro) در یک بانک ملی یا منطقه ای (cajas) داشته باشید، اکثر بانک‌ها در اسپانیا در حال حاضر سود بسیار کمی به پس‌انداز می‌پردازند. به عنوان مثال، برخی از بانک‌داران تنها نرخ‌هایی مانند 0.01٪ را ارائه می‌دهند. برای دریافت نرخ بالاتر، ممکن است لازم باشد هر ماه مبلغ مشخصی را واریز کنید یا پس‌انداز خود را برای مدت معینی قفل کنید.

روش 4: سرمایه گذاری در اسپانیا از طریق راه اندازی کسب و کار

اسپانیا کشوری متنوع است که فرهنگ کسب‌وکار بسته به جایی که در آن زندگی می‌کنید متفاوت است. راه اندازی یک کسب‌وکار در اسپانیا به این بستگی دارد که اهل کجا هستید و نوع کسب و کاری که راه اندازی می کنید. برای مثال، اگر شهروند غیر اتحادیه اروپا هستید ابتدا به ویزای اسپانیا و مجوز کار معتبر نیاز دارند.

راه اندازی کسب وکار در اسپانیا یکی از روش های سرمایه گذاری در این کشور است

راه اندازی کسب وکار در اسپانیا یکی از روش های سرمایه گذاری در این کشور است

این نکته را مد نظر داشته باید که راه اندازی یک شرکت کوچک پیچیده‌تر و پرهزینه‌تر است. ساختارهای شرکتی متنوعی همراه با قوانین مالیاتی وجود دارد که باید آن‌ها را مد نظر داشته باشید.

روش 5: صندوق های سرمایه گذاری در اسپانیا

صندوق‌های سرمایه گذاری این امکان را می‌دهند که به طور همزمان سهام شرکت های مختلف را خریداری کنید. گاهی اوقات وجوه بر اساس انواع شرکت‌هایی که شامل می‌شوند گروه‌بندی می‌شوند (به عنوان مثال، اوراق قرضه شرکتی یا …). میزان ریسک معمولا بسته به نوع صندوقی که انتخاب می‌کنید و اهداف آن متفاوت باشد.

روش 6: سرمایه گذاری در اسپانیا از طریق بورس

سهام بزرگترین شرکت‌های اسپانیا در بورس اوراق بهادار مادرید (Bolsa de Madrid) معامله می‌شود که از سال 1831 فعالیت می‌کند. شما می‌توانید در اسپانیا از طریق بازار سهام در هر کجای دنیا سرمایه‌گذاری کنید.

نمایی از سازمان بورس در مادرید اسپانیا

نمایی از سازمان بورس در مادرید اسپانیا

مزایای برنامه اقامت اسپانیا از طریق سرمایه‌گذاری

اصلی‌ترین دلیلی که افراد را برای مهاجرت سرمایه گذاری در اسپانیا و اخذ اقامت این کشور ترغیب می‌کند، مزایای مختلفی است که این کار برای سرمایه‌گذاری و خانواده او می‌تواند داشته باشد. عمده‌ترین مزایای مهاجرت به اسپانیا از طریق سرمایه‌گذاری عبارت است از:

  • کیفیت بالای زندگی در اسپانیا
  • بهره‌مندی از سیستم‌های آموزشی و درمانی یکپارچه و عمومی
  • زندگی در کشور پر جنب‌و‌جوش اروپایی با مناظر بکر طبیعی
  • امکان اقدام برای اقامت اسپانیا پس از 5 سال
  • امکان درخواست شهروندی اسپانیا پس از 2 تا 10 سال
  • امکان تحصیل در مدارس عالی به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، ژاپنی و ماندارین
  • امکان همراهی با همسر، فرزندان و والدین بالای 65 سال شخص متقاضی (و والدین همسر فرد متقاضی)

شرایط اقامت سرمایه گذاری اسپانیا

هر کشوری مقررات و شرایط خاص خود را برای ارائه اقامت از طریق برنامه سرمایه‌گذاری ایجاد کرده است. برنامه اقامت از طریق سرمایه ‌گذاری در اسپانیا حوزه‌های متفاوتی دارد و هر کدام مستلزم پرداخت مبلغ خاصی است. شرایط اقامت از طریق سرمایه‌گذاری عبارت است از:

  • متقاضی باید حداقل 18 سال سن داشته باشد.
  • متقاضی نباید دارای سوابق کشوری و جنایی باشد.
  • نام متقاضی نباید در فهرست سیاه دولت اسپانیا باشد.
  • داشتن بیمه درمانی معتبر و گرفتن گواهی سلامتی رسمی الزامی است.
  • متقاضی نباید قبلا از ورود به منطقه شنگن منع شده باشد.
  • متقاضی مهاجرت باید بودجه کافی برای اقامت در اسپانیا را داشته باشد.
  • متقاضی باید واجد شرایط سرمایه گذاری بوده و مدارکی را ارائه دهد که این مساله را اثبات نماید.

فرآیند اخذ اقامت اسپانیا از طریق سرمایه‌گذاری

ارائه درخواست برای برنامه اقامت سرمایه‌ گذاری اسپانیا که به آن اقامت از طریق تمکن مالی هم می‌گویند، باید از طریق تکمیل فرم‌های تعیین شده و با پرداخت هزینه‌ها و مدارک پشتیبان انجام شود. مجوزهای اقامت اسپانیا از طریق تمکن مالی معمولاً پس از یک دوره بررسی 20 روزه صادر شده و مدت اعتبار اولیه آن دو سال است. در صورتی که فرد واجد شرایط بوده و سرمایه‌گذاری خود را در این کشور حفظ کند، می‌تواند اقامت را به مدت پنج سال تمدید کند.

با سرمایه گذاری در اسپانیا پس از 5 سال می توان اقامت این کشور اروپایی را اخذ کرد

با سرمایه گذاری در اسپانیا پس از 5 سال می توان اقامت این کشور اروپایی را اخذ کرد

فرآیند درخواست اقامت اسپانیا از طریق سرمایه‌گذاری شامل دو مرحله است:

  • در مرحله اول؛ متقاضیان در کشور خود برای اخذ ویزای سرمایه ‌گذاری اسپانیا اقدام می‌کنند. این ویزا به متقاضیان اجازه یک سال اقامت و کار در اسپانیا را می‌دهد.
  • در مرحله دوم؛ متقاضیان برای مجوز اقامت اسپانیا اقدام می‌کنند. اگر فرد متقاضی با ویزای توریستی معمولی به اسپانیا آمده باشد، می‌تواند مستقیماً برای مجوز اقامت درخواست داده و مرحله اول حذف می‌شود.

مجوز اقامت در اسپانیا هم برای سرمایه‌گذار اصلی، هم برای همسر یا پارتنر و همه فرزندان (دارای وابستگی مالی) ارائه می‌شود. اولین شرط دریافت مجوز اقامت اسپانیا، سفر به این کشور است.

چارچوب زمانی برنامه اقامت اسپانیا با سرمایه ‌گذاری

زمانی که برای اخذ اقامت سرمایه‌ گذاری اسپانیا از طریق ویزای طلایی اقدام می‌کنید، پردازش درخواست شما ممکن است بین 2 تا 3 ماه طول بکشد. این روند، شامل چارچوب زمان‌بندی زیر است:

  • زمان پردازش درخواست؛ حدود 2 ماه
    • انتخاب شیوه سرمایه‌گذاری با خرید ملک، سرمایه‌گذاری تجاری یا انتقال سپرده بانکی
    • تهیه و ارسال درخواست برای ویزای شینگن
    • ارسال مدارک شخصی برای رفتن به اسپانیا
  • زمان پردازش ویزای اقامت؛ حدود 20 روز
حتما بخوانید:
مهاجرت به اسپانیا

سرمایه‌گذاری و اخذ گلدن ویزای اسپانیا

برنامه ویزای طلایی اسپانیا سرمایه‌دارانی را که خارج از اتحادیه اروپا هستند تشویق می‌کند تا در این کشور سرمایه‌گذاری کنند. سرمایه‌گذاران و خانواده آن‌ها با اخذ گلدن ویزا اسپانیا قادر خواهند بود تا با حداقل 500 هزار یورو در خرید ملک سرمایه‌گذاری کنند و اقامت موقت این کشور را در عرض چند ماه دریافت کنند. البته گزینه‌های دیگری همچون راه‌اندازی یا خرید کسب‌و‌کار، اوراق قرضه دولتی و یا سپرده بانکی نیز برای سرمایه‌ گذاری در اسپانیا وجود دارند.

یکی از راه‌های اخذ ویزای طلایی اسپانیاسرمایه گذاری در املاک توسط مهاجران

یکی از راه‌های اخذ ویزای طلایی اسپانیاسرمایه گذاری در املاک توسط مهاجران است.

کارت اقامت اولیه با اعتبار دو سال بعد از اخذ گلدن ویزا به فرد متقاضی داده شده و پس از آن، هر 5 سال یک‌بار قابل تمدید است. اخذ گلدن ویزای اسپانیا یک دروازه ورود به اروپا است که امکان سفر بدون ویزا به کشورهای حوزه شینگن را به شما می‌دهد. همچنین دریافت اقامت دائم و حتی شهروندی نیز با اخذ ویزای طلایی ممکن است. فرد متقاضی برای حفظ و تمدید اقامت خود نیازی به زندگی در داخل این کشور ندارد اما اگر بخواهد اقامت دائم و یا شهروندی اسپانیا را دریافت کند، باید در این کشور زندگی کنند.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

سخن پایانی

سرمایه گذاری در اسپانیا به دلیل انعطاف پذیری و سازگاری اقتصاد اسپانیا انتخاب ایده‌آلی است. دولت این کشور برای سرمایه‌ گذاری در اسپانیا گزینه‌های متعددی را ارائه می‌دهد که افراد با بودجه‌های مختلف می‌توانند آن‌ها را انتخاب کنند. سرمایه گذاری در اسپانیا فرصت بسیار خوبی برای کسانی است که می خواهند به بازارهای اروپایی دست پیدا کنند. در این مطلب سعی کردیم تا آنچه را که برای مهاجرت به اسپانیا از طریق سرمایه ‌گذاری لازم است بدانید، بررسی کنیم.

سوالات متداول

سرمایه‌گذاری در این کشور گزینه‌های مختلفی دارد اما حداقل مبلغ لازم برای سرمایه ‌گذاری در اسپانیا 500,000 یورو است.

شخص سرمایه‌گذار می‌تواند در حوزه املاک، اوراق قرضه دولتی، سپرده بانکی، خرید سهام و یا ایجاد بیزینس در اسپانیا سرمایه‌گذاری کند.

یکی از ساده ترین راه ها برای مهاجرت و اخذ اقامت اسپانیا، استفاده از برنامه ویزای طلایی است. این برنامه به متقاضیانی که از کشور های غیر عضو اتحادیه اروپا می آیند، امکان مهاجرت به اسپانیا از طریق سرمایه گذاری را می‌دهد. در این حالت این افراد می‌توانند تا یک سال در اسپانیا اقامت داشته و حتی می‌توانند ویزای طلایی خود را تمدید کنند. کافی است در طول این مدت فقط یک بار در سال به اسپانیا سفر کنند.

یکی از مزایای اصلی سرمایه‌گذاری در کشور اسپانیا این است که فرد پس از مدت حدود 10 سال در صورت واجد شرایط بودن می‌تواند شهروندی این کشور را اخذ کند.

guest
6 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها