موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

آب و هوای آلمان در چهار فصل

آب و هوای آلمان

آلمان (Germany) هفتمین کشور بزرگ اروپا (Europe) است که از کوه‌های آلپ (Alps) تا دریای بالتیک (Baltic Sea) ادامه دارد و سراسر دشت شمال اروپا را دربرمی‌گیرد. به همین دلیل آب و هوای آلمان از شمال به جنوب متفاوت است.

در پاسخ به سؤال آب و هوای کشور آلمان چگونه است؟ می‌توان گفت به‌دلیل جریان‌های اقیانوس اطلس شمالی (North Atlantic)، این کشور آب و هوای معتدلی دارد. آلمان یک مقصد مناسب برای تمام فصول محسوب می‌شود. بهترین شهر آلمان از نظر آب و هوا، برلین (Berlin)، یعنی پایتخت این کشور است. در ادامه مطلب آب‌وهوای آلمان در چهار فصل سال بررسی می‌شود.

آب و هوای آلمان برای تمام فصول سال معتدل است

وضعیت جغرافیایی کشور آلمان

آلمان با کشورهای بلژیک (Belgium)، اتریش (Austria)، فرانسه (France)، دانمارک (Denmark)، جمهوری چک (Czech Republic)، هلند (Netherlands)، لوکزامبورگ (Luxembourg)، سوئیس (Swiss) و لهستان (Poland) همسایه است. ایالت‌‌های آلمان، چشم‌اندازهای بسیار زیبا و متنوعی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به رود راین (Rhine) و جنگل سیاه در غرب آلمان، دشت‌ها و دریاچه‌ها در شرق آلمان، اشاره کرد. برجسته‌ترین رودخانه‌های اروپا در این کشور وجود دارند.

وجود کوه‌ها و دریاها در آب و هوای برلین و سایر شهرهای آلمان اثرات قابل ملاحظه‌ای دارند. در جدول زیر با بازه دمایی در چهار فصل آلمان آشنا می‌شوید.

فصلبازه دما به‌طور میانگین
بهار 7.6 درجه سانتی‌گراد
تابستان16.4 درجه سانتی‌گراد
پاییز8.3 درجه سانتی‌گراد
زمستان0.4 درجه سانتی‌گراد

آب و هوای آلمان در شهرهای معروف آن چگونه است؟

آب و هوای برلین

شاید قصد شما از سفر به آلمان، بازدید از پایتخت آن یعنی «برلین» باشد. این شهر بزرگترین شهر آلمان است و در شمال شرقی آن واقع شده است. آب و هوای برلین غالبا معتدل است و در تابستان ها به 23 درجه سانتی گراد می رسد. در زمستان ها نیز دما بالاتر از 3 درجه سانتی گراد است. به همین خاطر تابستان ها کمی به قیمت ها افزوده می شود و برای خرید شاهد افزایش نرخ خواهید بود.

آب و هوای کلن

اگر مقصد شما «کلن» می باشد، باید بدانید که این شهر در نزدیکی راین قرار گرفته و جزو گرم ترین شهر های آلمان شناخته می شود. در بهار و پاییز، دمای آب و هوا به 14 درجه سانتی گراد می رسد، به همین دلیل هم این ماه ها بهترین زمان برای سفر به کلن هستند.

آب و هوای فرانکفورت

جالب است بدانید که «فرانکفورت» آلمان، قطب تجارت و حمل و نقل آن است و در دو طرف آن رودخانه هایی جاری هستند. معمولا نمایشگاه های تجاری بسیاری در این شهر برگزار می شوند و به کونه ای می توان گفت که فرانکفورت شهرت خود را تا اندازه ای مدیون این نمایشگاه هاست. این شهر نیز تابستان هایی گرم و زمستان هایی معتدل دارد.

آب و هوای هامبورگ

نوبتی هم که باشد، نوبت شهر بندری «هامبورگ» است. این شهر که آب و هوایی معتدل و دریایی دارد در شمال آلمان واقع شده است و به دلیل نزدیکی به برلین با مسافتی حدود 500 کیلومتر، آب و هوایی خنک تر دارد. مرداد ماه، گرم ترین ماه در این شهر است و دما تا 22 درجه سانتی گراد نیز می رسد و همچنین زمستان های آن سرد بوده و دما تا 1 درجه سانتی گراد تنزل می یابد.

 

سواحل دریای شمال و دریای بالتیک

شمالی‌ترین بخش کشور آلمان، به طرف دریای شمال و دریای بالتیک است. در این یخش، آب و هوا اغلب سرد، مرطوب، ابری و بارانی است. همچنین این منطقه در معرض بادهای شدید و طوفان‌های دریایی قرار دارد، به‌ویژه ساحل غربی که رو به دریای شمال است. حتی اگر دما پایین نباشند، بازهم به علت وزش باد، احساس سرما خواهید کرد.

در زمستان نیز، هوا بسیار سرد خواهد بود، به‌طوری‌که ممکن است دما در طول روز نیز به زیر نقطه انجماد برسد. در ساحل دریای بالتیک، آب و هوا مشابه ساحل دریای شمال است، اما باد با شدت کمتری می‌وزد، در حالی که در تابستان باران کمتری می‌بارد. از شهرهای ساحلی آلمان می‌توان به روستوک و هامبورگ اشاره کرد.

آب و هوای آلمان در فصل بهار

فصل بهار ماه‌های مارس، آوریل و مه تعریف می‌شود، اما در آلمان می‌تواند ناپایدار باشد. به‌گونه‌ای که امکان دارد در اواخر ماه آوریل با سیل‌های برف و یخبندان‌های شبانه روبه‌رو شوید.

در عین حال آفتابی‌ترین و ملایم‌ترین روزها در ماه‌های آوریل تا سپتامبر هستند. در اولین روزهای گرم ماه مه، با طوفان و رعدوبرق‌هایی در مناطق دور از دریا نیز مواجه خواهید شد.

یک ضرب‌المثل آلمانی است که می‌گوید: «ماه آوریل هر کاری که بخواهد، انجام می‌دهد». در بهار و پاییز، باد گرم (Foehn Wind) جنوبی از دره‌‌ باواریا (Bavaria valley) و کوه‌های آلپ، فرود می‌آید و باعث افزایش ناگهانی دما می‌شود. به‌گونه‌ای که باعث آب شدن برف‌ها می‌شود.

آب و هوای آلمان و دمای هوا در 4 فصل سال متعادل است

آب و هوای آلمان و دمای هوا در 4 فصل سال متعادل است

آب و هوای آلمان در فصل تابستان

در تقویم نجومی، تابستان از 21 ژوئن آغاز می‌شود و از نظر هواشناسی ماه‌های ژوئن، ژوئیه و آگوست تابستان به حساب می‌آید. تابستان آلمان چندان آفتابی نیست. در واقع، در این فصل روزهای خنک و بارانی وجود دارد و به‌دلیل اختلالات اقیانوس اطلس، هوای دلپذیر و خنکی در ایالت‌ های آلمان ایجاد می‌شود. روزها با آسمان صاف شروع می شوند و حتی می توانند در اواسط روز گرم باشند، در حالی که رعد و برق اغلب در بعد از ظهر شکل می گیرد.

آب و هوای آلمان در فصل پاییز

در تقویم نجومی، پاییز از 23 سپتامبر آغاز می‌شود. روزهای روشن و آفتابی با وجود برگ‌های رنگارنگ، به زیباتر شدن پاییز کمک شایانی می‌کنند. دما در سپتامبر و اوایل اکتبر، مطبوع است، اما به تدریج رو به سرد شدن می‌رود. در نواحی شمالی، وزش باد بسیار شدید است. در اکتبر و نوامبر، روزهای کوتاه‌تر، خاکستری‌تر و سردتر در انتظارتان خواهد بود.

آب و هوای آلمان در فصل زمستان

زمستان در بخش جنوبی کشور آلمان با بارش برف سنگین همراه است. برف بعد از یک موج سرد، یعنی بعد از وزیدن مجدد بادهای اقیانوس اطلس شروع به باریدن می‌کند. توجه داشته باشید که امکان دارد دما به زیر صفر هم برسد. موج‌های سردی که از سیبری می‌آیند، دما را برای دوره‌های چند روزه در بیشتر مناطق آلمان کاهش می‌دهند. با نزدیک شدن به اواخر زمستان، برف تبدیل به باران شده و شدید شدن بادهای غربی، آب و هوای آلمان را معتدل می‌کنند.

گرمترین شهرهای آلمان

شاید آلمان را با آب‌وهوای گرم نشناسید، اما با زندگی در آلمان متوجه می‌شوید که برخی از شهرهای این کشور، آب و هوای گرم و دلپذیری دارند‌. در تابستان می‌توانید به این شهر‌های آلمان سفر کنید:

  • ‌هایدلبرگ (Heidelberg): با میانگین دمای بالا در ژانویه 7.5 درجه سانتی‌گراد و میانگین دمای بالا در جولای 29.5 درجه سانتی‌گراد، گرم‌ترین شهر آلمان است. این شهر برای کار و زندگی، مناسب است. احتمال بارش باران یا برف در طول سال بسیار کم است. این منطقه نسبت به مقاصد توریستی در سراسر جهان معتدل تر است.
  • آفنباخ آم ماین (Offenbach am Main): با میانگین دمای بالا در ژانویه 8.3 درجه سانتی‌گراد و میانگین دمای بالا در جولای 29.8 درجه سانتی‌گراد، دومین شهر گرم آلمان است. میانگین حداکثر دما در این شهر در زمستان کمی بالاتر از هایدلبرگ است. ژوئن و ژوئیه بهترین ماه‌ها برای بازدید از آفنباخ در نظر گرفته می‌شوند.
  • فرایبورگ (Freiburg): با میانگین دمای 6.5 درجه سانتی‌گراد در ژانویه و میانگین دمای 27.8 درجه سانتی‌گراد در جولای، آب‌وهوای نیمه گرمسیری مرطوب دارد. این شهر برای مسافرت گزینه خوبی است، اما برای کار و زندگی چندان مناسب نیست.
  • برگیش گلادباخ (Bergish Gladbach) و لورکوزن (Leverkusen)، با میانگین دمای 6.7 درجه سانتی‌گراد در ژانویه و میانگین دمای 25.8 درجه سانتی‌گراد در جولای، تابستان‌های مناسبی برای کار، مسافرت و زندگی دارند.
  • کارلسروهه (Karlsruhe)، با میانگین دمای 5.3 درجه سانتی‌گراد در ژانویه و میانگین دمای 27 درجه سانتی‌گراد در جولای، آب‌وهوای آفتابی و معتدلی در تمام طول سال دارد. Karlsruhe برای کار، زندگی و مسافرت نیز مناسب است.
گرمترین شهرهای آلمان در مقابل سردترین شهرهای آلمان

گرمترین شهرهای آلمان در مقابل سردترین شهرهای آلمان

سردترین شهرهای آلمان

آلمان سرزمین عجایب کوه‌ها با زمستان‌های از برف پوشیده شده، است. اگر قصد مهاجرت به آلمان را دارید، فصل زمستان، زیباترین فصل است. آب و هوای آلمان در فصل زمستان بسیار دلچسب است. اگر به مکان‌های دیدنی آلمان در فصل زمستان سفر کنید، هرگز رغبتی به بازگشت از آنجا نخواهید داشت. در ادامه با سردترین شهرهای آلمان آشنا می‌شوید:

  • روستوک (Rostock) با میانگین دمای 18.6 درجه سانتی‌گراد در جولای و میانگین دمای 1.2 درجه سانتی‌گراد در ژانویه، آب‌وهوای سردی دارد. با این حال، شهری مناسب برای مسافرت است. اما به‌دلیل بارندگی زیاد، برای کار و زندگی چندان مناسب نیست.
  • بادن-بادن (Baden-Baden) با میانگین دمای 20.1 درجه سانتی‌گراد در جولای، و میانگین دمای 1.7 درجه سانتی‌گراد در ژانویه از سردترین شهرهای آلمان است. بارندگی زیاد باعث شده کار و زندگی در این شهر مورداستقبال قرار نگیرد، اما برای مسافرت شهری ایده‌آل است.
  • هامبورگ (Hamburg) با میانگین دمای 18.5 درجه سانتی‌گراد در جولای، گرم‌ترین ماه سال و میانگین دمای 1.7 درجه سانتی‌گراد در ژانویه، سردترین ماه سال، Hamburg از شهرهای سرد آلمان است. بهترین زمان برای سفر به هامبورگ در ماه‌های تابستان است که دمای هوا ملایم یا به طرز دلپذیری گرم است و احتمال بارش باران یا برف بسیار کم است.
  • آب و هوای آلمان در شهر درسدن (Dresden) بسیار سرد است. میانگین دما در جولای، 19.1 درجه سانتی‌گراد و میانگین دما در ژانویه، -0.3 درجه سانتی‌گراد است. از این رو برای كار و زندگی مناسب نیست. ولی به‌دلیل جاذبه‌هایی که دارد، افراد دوست دارند سفری به این شهر داشته باشند.
  • تری‌یر (terier)، با میانگین دمای 18.3 درجه سانتی‌گراد در جولای و میانگین دمای 1.5 درجه سانتی‌گراد در ژانویه از دیگر شهرهای سرد آلمان است. کار، زندگی و مسافرت در این شهر تاریخی، به بهترین نحو ممکن امکان‌پذیر است.
از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

خوش آب و هواترین شهرهای آلمان

بهترین شهر آلمان از نظر آب و هوا، شهری است که در طول سال، دما و بارندگی مناسبی داشته باشد. علاوه بر این، آفتابی بودن یک شهر هم می‌تواند در آب‌وهوای آن تاثیر بگذارد. به‌طور کلی، این شهر باید از آب‌وهوای معتدلی برخوردار باشد، به‌گونه‌ای که توریست‌ها را در هر فصلی به خود جذب کند. اگر قصد دریافت اقامت آلمان و زندگی در این شهرها را دارید، مطلب زیر را مطالعه کنید.

از جمله شهر‌های خوش آب‌وهوای آلمان می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • آفنباخ آم مین (Offenbach am Main)
  • لودویگشافن آم راین (Ludwigshafen am Rhein)
  • ماینتس (Mainz)
  • ارلانگن (Erlangen)
  • کارلسروهه (Karlsruhe)
  • فورس (Fürth)
  • فرانکفورت آم ماین (Frankfurt am Main)
  • ویسبادن (Wiesbaden)
  • ماگدبورگ (Magdeburg)
  • برلین (Berlin)

پوشش گیاهی در آلمان

آلمان با جنگل‌های مختلط، پوشیده شده است. برخی از مشهورترین جنگل‌ها عبارت‌اند از:

پوشش گیاهی در کشور آلمان متنوع است، شامل زمین های قابل کشت و جنگل‌ها هستند.

  • Wershofen، جنگل‌های پالاتینات (Palatinate Forest) که در غرب آلمان، نزدیک به شهرهای کوبلنتس (Koblenz) و کلن (Cologne) قرار دارند.
  • Neuschönau، جنگل باواریا (Bavarian Forest) که در امتداد مرز آلمان و چک قرار دارد.
  • Lauterbach، پارک ملی هاینیچ (Hainich National Park) در جنوب شرقی آلمان قرار دارند.
  • Freiburg im Breisgau، جنگل سیاه (Black Forest) که در جنوب غربی آلمان قرار دارد.

سی و سه درصد از آلمان را زمین‌های قابل کشت و 31 درصد آن را جنگل‌ها پوشش داده‌اند یک سوم جنگل‌های آلمان متشکل از درختان مخروطی، برگ‌ریز، صنوبر، کاج، راش و بلوط هستند. درختان صنوبر در ارتفاعات کوه‌ها، درختان کاج بیشتر در جنگل سیاه و در خاک‌های ماسه‌ای به چشم می‌خورند. بلندترین درخت آلمان با بیشتر از 66 متر ارتفاع در جنگل فرایبورگ واقع شده است.

پوشش جانوری آلمان

پوشش جانوری در آلمان از پوشش گیاهی در این کشور بیشتر است. چرا که 48000 گونه حشرات، حیوانات، پرندگان، ماهی‌ها و خزندگان در آلمان زندگی می‌کنند. دو سوم از این گونه‌ها حشرات هستند. آلمان خانه انواع روباه، آهو، گربه وحشی، گرگ، گوزن و سنجاب است. موش، موفلون، خرگوش، گورکن و همسترها نیز در مزارع این کشور زندگی می‌کنند.

در رودخانه‌ها و دریاهای شهرهایی چون برلین، هامبورگ، برمن، نیدرزاکسن، شِلِسویگ هولشتاین، مکلنبورگ فورپومرن، ماهی‌های متنوعی وجود دارند. در سواحل این دریاها، گونه‌های زیادی از پرندگان مثل عقاب طلایی، لک‌لک، شاهین و مرغان دریایی را می‌بینید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

آب و هوای آلمان؛ همیشه در حال تغییر

در این مقاله به بیان آب و هوای آلمان برای مهاجرت در چهار فصل پرداختیم؛ چرا که اطلاع از آب و هوای آلمان به شما در تصمیم‌گیری برای زمان مناسب مهاجرت، کمک می‌کند. همچنین بهترین شهر آلمان از نظر آب و هوا را مورد بررسی قرار دادیم تا شما بتوانید با خیال آسوده به این شهرها مهاجرت کنید و اطلاع پیدا کنید که کدام برای زندگی، کار یا مسافرت مناسب‌تر است.

سوالات متداول

آلمان دارای آب و هوای فصلی معتدل است. به طور کلی، آلمان مقصدی است که در تمام طول سال تابستان‌های گرم و زمستان‌های نسبتاً سرد دارد. اگرچه دوره یخبندان طولانی نیست.

ژانویه سردترین ماه است که میانگین دمای آن 2.8- درجه سانتی گراد است.

جولای

اگرچه برلین عنوان گرم‌ترین ایالت در سال 2021 را به خود اختصاص داد، اما این فرانکفورت است که به طور کلی گرم ترین شهر آلمان است.

سردترین شهرها، در سواحل شمالی قرار دارند. روستوک با میانگین حداکثر 11.6 درجه سردترین شهر آلمان است

به‌طور کلی شهرهای آفنباخ، لودویگشافن، ماینتس، ارلانگن، کارلسروهه، فورس، فرانکفورت آم ماین، ویزبادن، مگدبورگ و برلین را می‌توان از خوش آب‌وهواترین شهرهای آلمان در نظر گرفت.

guest
6 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها