موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

همه‌چیز درباره اخذ اقامت کانادا با تولد فرزند

همه‌چیز درباره اخذ اقامت کانادا با تولد فرزند

بر اساس اصل «حق خاک» می‌توانید برای اخذ اقامت کانادا با تولد فرزند اقدام کنید. مفهوم حق خاک برای اشاره به تابعیت هر کسی که در قلمرو یک کشور متولد شده است، استفاده می شود. البته این اصل به مرور از قانون تابعیت کشورهای مختلف حذف شده و اغلب آن را به رسمیت نمی‌شناسند. امروزه، کانادا یکی از معدود کشورهای توسعه‌یافته در جهان است که به کودکان متولد شده در این سرزمین، شهروندی بدون قید و شرط را ارائه می‌کند.

حتی برای والدینی که شهروند این کشور نیستند، اخذ شهروندی کانادا برای فرزند امکان‌پذیر است. یعنی تنها کافی است که شما در زمان تولد فرزند خود، به صورت موقت در این کشور اقامت داشته باشید. در ادامه این مطلب قصد داریم تا همه چیز را درباره اخذ اقامت کانادا با تولد فرزند بررسی کرده و به جزئیات دقیق این شیوه دریافت اقامت بپردازیم.

دریافت اقامت کانادا، با تولد فرزند

بر اساس اصل حق خاک، کودکان متولد شده در کانادا، اقامت این کشور را دریافت می‌کنند

شرایط مهاجرت به کانادا با تولد فرزند

تنها تعداد محدودی از 195 کشور جهان در بدو تولد به فرزندان اتباع خارجی تابعیت می‌دهند. در مقاله «کشورهایی که با تولد فرزند اقامت می‌دهند»، می‌توانید لیست کامل این کشورها را مشاهده کنید. در میان این کشورها، کشور کانادا به دلیل شرایط عالی برای مهاجران، یکی از بهترین گزینه‌های ممکن است. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که تنها تولد فرزند در کانادا، به این معنی نیست که والدین هم می‌توانند به طور خودکار اقامت این کشور را دریافت کنند. این والدین حق شهروندی یا پاسپورت کانادا را دریافت نکرده و می‌توانند از طریق شیوه‌های دیگری برای اخذ اقامت اقدام کنند.

حتما بخوانید:
مهاجرت به کانادا

بعد از به دنیا آمدن فرزند در کانادا، تنها کافی است تولد او را ثبت کنید. البته هر یک از استان‌ها و بخش‌های مختلف کشور کانادا، شرایط و قوانین خاص خود را برای ثبت تولد فرزند و ارائه اقامت دارند. به عنوان مثال اگر فرزند شما در اونتاریو به دنیا آمده، باید تا 30 روز بعد از تولد نسبت به ثبت آن اقدام کنید. به دلیل همین تفاوت در قوانین، اگر قصد مهاجرت به کانادا با تولد فرزند را دارید، بهتر است از مشاوران مهاجرتی و متخصصان پارسی کانادا، از طریق فرم زیر، در این زمینه کمک بگیرید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

پس از این که تولد فرزند شما در سیستم دولتی کانادا به ثبت رسید، باید برای او شناسنامه بگیرید. گرفتن شناسنامه، اثبات شهروندی فرزند شما بوده و به دنبال آن می‌توانید نسبت به دریافت پاسپورت کانادا برای او اقدام کنید. برای دریافت پاسپورت، باید مدارک زیر به اداره مهاجرت تحویل داده شود:

  • گواهی تولد فرزند
  • شاهد تولد
  • دو قطعه عکس
  • فیش پرداخت هزینه‌های الزامی

شرایط دریافت اقامت برای والدین از طریق فرزندان

اگرچه تولد فرزند در کانادا به منزله دریافت اقامت برای پدر یا مادر نیست، اما والدین می‌توانند از طریق برنامه اسپانسرشیپ فرزندشان، اقامت کانادا را اخذ کنند. شهروندان بالای 18 سال کانادا، می‌توانند برای اخذ ویزای اسپانسرشیپ اعضای درجه یک خانواده خود اقدام کنند. یعنی زمانی که شما فرزند خود را در کانادا به دنیا می‌آورید، به محض رسیدن به سن 18 سالگی می‌تواند برای اقامت شما از طریق اسپانسرشیپ اقدام کند. جزئیات بیشتر درباره ویزای اسپانسرشیپ کانادا را در مطلب زیر مطالعه کنید:

شرایط زایمان در کانادا برای اخذ اقامت

قبل از هر چیز، لازم است بدانیم که اخذ اقامت کانادا با تولد فرزند برای سفیران و یا کارمندان کشورهای دیگر که به صورت موقت در کانادا هستند، امکان‌پذیر نیست. این افراد برای انجام وظیفه یا مأموریتی در این کشور هستند و فرزندان آن‌ها حتی در صورت تولد در کانادا، اقامت نخواهند گرفت. اما افراد عادی حتی با داشتن ویزای توریستی کانادا می‌توانند از این امکان استفاده کنند.

پس از این که برای تولد فرزند خود و زایمان در کانادا تصمیم گرفتید، باید مراحل آن را طی کنید. مراحل و شرایط زایمان در کانادا برای اخذ اقامت فرزندان افراد خارجی، به شرح زیر است:

  • با ارائه مدارک لازم به سفارت، برای دریافت ویزای توریستی کانادا اقدام کنید.
  • پس از تأیید درخواست ویزای شما، می‌توانید به کانادا سفر کنید.
  • با طی کردن روند کارهای مربوط به زایمان در بیمارستان، فرزند خود را در کانادا به دنیا می‌آورید.
  • برای شناسنامه و پاسپورت کانادایی فرزندتان درخواست دهید.

برای اطلاعات بیشتر درباره شرایط تولد فرزند در کانادا، می‌توانید مقاله زایمان در کانادا را مطالعه کنید.

حتما بخوانید:
زایمان در کانادا

هزینه اقامت از طریق تولد فرزند در کانادا

مراقبت‌های درمانی برای گردشگران و افراد غیر مقیم در کانادا، رایگان نیست. اگرچه کانادا دارای سیستم مراقبت‌های بهداشتی با بودجه عمومی (Medicare) است؛ اما تنها در صورتی می‌توانید تحت پوشش این سیستم قرار بگیرید که شهروند، مقیم دائم یا دانشجوی بین المللی باشید.

بنابراین در حالی که هزینه تولد فرزند برای شهروندان، مقیمان دائمی و دانشجویان بین المللی تنها چند صد دلار یا کاملاً رایگان است؛ اما بقیه افراد باید هزینه اقامت از طریق تولد فرزند در کانادا را بپردازند. جدول زیر، برای افرادی که قصد مهاجرت به کانادا با تولد فرزند را دارند، برای تخمین هزینه‌ها کمک می‌کند.

نوع خدماتمیانگین هزینه تولد فرزند بدون داشتن بیمه (بر حسب دلار کانادا)میانگین هزینه تولد فرزند با داشتن بیمه سلامت بین‌المللی یا "Medicare" (برحسب دلار کانادا)
مراقبت‌های دوران بارداری (هر بار ویزیت پزشک)100 - 1500
سونوگرافی قبل از زایمان300 - 500300 - 0
زایمان طبیعی در بیمارستان8000 - 50001000 - 0
سزارین در بیمارستان12000 - 100001000 - 0
زایمان در منزل با ماما شخصی25002500 - 860

مزایای اخذ اقامت کانادا با تولد فرزند

کسانی که می‌خواهند فرزند خود را در کانادا به دنیا بیاورند، قطعاً از مزایای اخذ اقامت کانادا با تولد فرزند آگاه هستند. فرزند متولد شده در کانادا، از تمام حقوق و امتیازات شهروندی کانادا برخوردار است. از جمله مهمترین مزیت‌ها عبارت است از:

  • حق زندگی و اقامت در کانادا یا سفر به این کشور در هر زمان بدون ویزا
  • بهره‌مندی از مزایای مراقبت‌های بهداشتی و درمانی رایگان
  • امکان تحصیل و آموزش رایگان در مراکز معتبر کانادا
  • برخورداری از مزایای اجتماعی و رفاهی رایگان زندگی در کانادا
  • بهره‌مندی از امکانات پاسپورت کانادا برای سفر بدون ویزا به بسیاری از کشورهای جهان
تضمین آینده فرزندان، با تولد در کانادا

فرزند متولد شده در کانادا، از تمام امتیازات شهروندی کانادا برخوردار است

سخن پایانی

مادران باردار زیادی از کشورهای مختلف جهان برای تولد فرزند خود به کانادا سفر می‌کنند تا فرزندانشان بتوانند شهروندی این کشور را کسب کنند. با امتیازات قابل توجهی که این کشور برای شهروندان خود در نظر می‌گیرد، افزایش آمار تقاضا برای اخذ اقامت کانادا با تولد فرزند کاملاً طبیعی است. همه والدین می‌خواهند بهترین شرایط را برای زندگی فرزند خود فراهم کنند و زندگی در کانادا، زمینه لازم برای این مسئله را به خوبی میسر می‌کند. همچنین زمانی که فرزندان به سن قانونی برسند، می‌توانند برای اخذ اقامت والدین خود اقدام کنند. اگر شما نیز قصد مهاجرت به کانادا با تولد فرزند را دارید، مطالعه مطالب گفته شده در این مقاله را از دست ندهید.

سوالات متداول

بله؛ فرزندان متولد شده در داخل مرزهای زمینی، هوایی و آبی کشور کانادا به صورت بی‌قید و شرط اقامت این کشور را دریافت می‌کنند.

خیر؛ والدین در این شرایط اقامت دریافت نمی‌کنند اما می‌توانند بعد از 18 سالگی فرزندشان، از طریق ویزای اسپانسرشیپ به کانادا مهاجرت کنند.

شما با ویزای توریستی کانادا به این کشور سفر کرده و فرزند خود را به دنیا آورده‌اید. با داشتن این ویزا، حداکثر زمان اقامت موقت شما 6 ماه خواهد بود.

هزینه زایمان در کانادا برای افراد غیرمقیم، از 5000 تا 20000 دلار کانادا متغیر است.
guest
14 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها