موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

بهترین رشته ها برای مهاجرت به کانادا

یکی از مهم‌ترین سوالات در ذهن متقاضیان تحصیل در کانادا این است که بهترین رشته ها برای مهاجرت به کانادا کدامند؟ قبل از خواندن ادامۀ متن؛ اگر به هر دلیلی فرصت مطالعۀ این مقاله را ندارید یا از حوصلۀ شما خارج است و در صورتی که نیاز به مشاوره دارید،  فرم ارزیابی مهاجرت  را پُر کنید تا با یک مشاورۀ دقیق راهنمایی‌تان کنیم.

این سوال را از چند وجه می‌توان دید؛ این‌که شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا برای کدام رشته‌ها بهتر است؟ چه رشته هایی در کانادا بازار کار خوبی دارند؟ رشته های پرطرفدار در کانادا کدامند؟ و سوالاتی از این دست.

کانادا یکی از بهترین کشورها برای تحصیل است. هر رشته‌ای هم داشته باشید می‌توانید در سیستم آموزشی قوی این کشور تحصیل کنید. طبق آمار سایت applyboard؛ از ژانویه تا ژوئن 2023، بیش از 280000 مجوز تحصیلی جدید برای دانشجویان بین‌المللی که به‌دنبال تحصیل در کانادا بودند، صادر شد.

در این مطلب مهم‌ترین رشته‌های دانشگاه‌های مطرح کانادایی مثل تورنتو و ونکوور را بررسی می‌کنیم. همچنین مهم‌ترین رشته‌های مورد نیاز کانادا، رشته‌های پردرآمد کانادا و رشته‌های شامل حال بورسیه تحصیلی هم از دیگر مواردی است که زیر ذره‌بین می‌بریم. در ابتدا رشته های مورد نیاز کانادا را بررسی می‌کنیم.

کدام رشته در کانادا بازار کار خوبی دارد؟

رشته های مورد نیاز کانادا کدامند؟

همان‌طور که احتمالا می‌دانید کانادا با کمبود نیروی کار مواجه است. بخش زیادی از این نیاز را هم از طریق مهاجران تامین می‌کند. بخشی از این نیروها هم با فارغ التحصیلی از دانشگاه‌های کانادا وارد بازار کار می‌شوند.

در سال 2020 و حتی با وجود شیوع ویروس کرونا، کانادا حدود 220 هزار درخواست ویزای تحصیلی دریافت کرد و از این تعداد 113 هزار را تایید کرد. با توجه به نیاز به نیروی کار در حوزه‌های مختلف و گستردگی سیستم آموزشی کانادا، رشته های تحصیلی مورد نیاز کانادا هم متنوع و گسترده است.

شانس پیدا کردن کار پس از تحصیل در کانادا هم با توجه به همین نیاز و اقتصاد روبه‌رشد بالاست. اما برای پیدا کردن رشته‌هایی که بیشترین احتمال برای پیدا کردن کار در کانادا را دارند باید نگاهی به بازار کار و مشاغل مورد نیاز کانادا بیندازید.

در مقاله مشاغل مورد نیاز کانادا موسسه مهاجرتی پارسی کانادا، به تفکیک حوزه مشاغل ترند سال 2024 را معرفی کرده است. البته نبود رشته تحصیلی شما در این لیست به‌معنای مورد نیاز نبودن آن نیست! این لیست فقط ترندترین مشاغل بازار کانادا در سال 2024 است.
حتما بخوانید: مشاغل مورد نیاز کانادا
با مراجعه به وبسایت دانشگاه‌ مد نظر خود می‌توانید رشته های مورد نیاز کانادا برای مهاجرت و دانشجویان بین‌المللی را مشاهده کنید و با توجه به سابقه تحصیلی خود بهترین رشته ها برای اپلای تحصیلی کانادا را انتخاب کنید.

چندان نگران بازار کار رشته تحصیلی خود در کانادا نباشید اما برای راحتی کار شما ما چند مورد از بهترین رشته ها برای مهاجرت به کانادا و رشته های مورد نیاز کانادا در ادامه آورده‌ایم:

بهترین رشته ها برای مهاجرت به کانادا
مهندسیمعماریمهندسی کامپیوترمهندسی محیط زیست
عمرانهوش مصنوعی AIمهندسی مکانیک
پزشکیداروسازیرواشناسیدندانپزشکی
پرستاریپزشکیمامایی
سایر رشته هاام بی ای MBAحسابداریهنر
مدیریت پروژهمدیریت بازرگانیزبانشناسی
حقوق بین المللطراحی لباستربیت بدنی
جامعه شناسیروابط عمومیحقوق

این رشته‌ها با توجه به نیاز بازار کار و میزان درآمد در سال جاری نوشته‌شده‌اند. اما نبودن رشته شما در لیست به این معنی نیست که این رشته جز رشته های مورد نیاز کانادا نیست!

لازم به‌ذکر است این رشته ها می‌توانند بهترین رشته های کالج کانادا را هم پوشش دهند. در ادامه رشته‌های تحصیلی چند دانشگاه مطرح و پرتقاضا را بررسی می‌کنیم.

لیست رشته های دانشگاه های کانادا

کانادا در حدود 106 دانشگاه و کالج دارد اما بعضی از دانشگاه‌ها نزد دانشجویان محبوبیت خاصی دارند! برای همین هم آمار پذیرش تحصیلی کانادا برای ایرانیان در بعضی استان‌های کانادا بیشتر است! در ادامه مرور کوتاهی داریم روی دانشگاه های کانادا به تفکیک استان… .

رشته های دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا (British Colombia University) یکی از مطرح‌ترین دانشگاه‌های کاناداست که طیف وسیعی از رشته‌ها را ارائه می‌دهد.

این دانشگاه 2 پردیس دارد: یکی در اوکناگن (Okanagan) و دیگری در ونکوور (Vancouver).

دانشگاه بریتیش کلمبیا دانشکده‌های متعددی دارد و رشته‌های بسیاری هم در آن‌ها در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا به دانشجویان کانادایی و بین‌المللی ارائه می‌شود:

رشته های دانشگاه بریتیش کلمبیا
دانشکده مهندسیمعماری – مهندسی پزشکی – مهندسی شیمی – مهندسی عمران – مهندسی کامپیوتر – مهندسی برق – فیزیک مهندسی – مهندسی محیط زیست – مهندسی مواد – مهندسی مکانیک – مهندسی معدن و ...
دانشکده پزشکیزیست شناسی – بیوشیمی – پرستاری – روانشناسی – داروشناسی – مامایی – حرکت شناسی – علوم تغذیه – جانورشناسی و ...
دانشکده هنر و موسیقیهنرهای تجسمی – موسیقی – تئاتر – مطالعات رسانه – تاریخ هنر و ...

دانشکده‌ها و رشته‌های تحصیلی دانشگاه بریتیش کلمبیا به این موارد ختم نمی‌شود. این دانشگاه بیش از 20 دانشکده دارد و در مقاطع مختلف رشته‌های متنوعی ارائه می‌دهد. لیست کامل این رشته ها را می‌توانید در وبسایت دانشگاه بریتش کلمبیا مطالعه کنید.

رشته های دانشگاه ونکوور کانادا

دانشگاه وکنوور آیلند (Vancouver Island University) یکی از چند دانشگاه جزیره کوچک ونکوور است. این دانشگاه 4 پردیس دارد و رشته‌های مختلفی در مقاطع مختلف تحصیلی به دانشجویان ارائه می‌دهد.

رشته های دانشگاه ونکوور آیلند
علوم انسانی و علوم اجتماعیاقتصاد – مطالعات اجتماعی – جامعه شناسی – روانشناسی – تاریخ – فلسفه – علوم زمین – رسانه‌های دیجیتال و ...
پزشکیپرستاری – دندانپزشکی – مراقبت‌های بهداشتی و ...
هنر و موسیقیهنرهای زیبا – موسیقی – تئاتر و ...

لیست کامل رشته‌های ارائه شده در این دانشگاه را می‌توانید در وبسایت دانشگاه ونکوور مطالعه کنید.

رشته‌هایی که این لیست‌ها می‌بینید همگی از رشته‌های پرطرفدار در کانادا هستند که با تحصیل در آن‌ها می‌توانید علاوه بر استفاده از بهترین امکانات آموزشی، آینده پس از تحصیل خود را هم تضمین کنید.

رشته های دانشگاه سایمون فریزر کانادا

دانشگاه سایمون فریزر (Simon Fraser University) یکی دیگر از دانشگاه‌های استان BC کاناداست که 3 پردیس دارد.

این دانشگاه به علوم مهندسی، کامپیوتر و رباتیک شناخته‌شده است اما رشته‌های مختلفی در حوزه‌های علمی متعدد به دانشجویان ارائه می‌دهد.

رشته های دانشگاه سایمون فریزر
علوم مهندسیمهندسی کامپیوتر – مهندسی مکاترونیک - هوش مصنوعی - مهندسی پایدار و ...
علوم اقتصادی و بازار کاراقتصاد - مدیریت بازرگانی – MBA و ...

لیست کامل این رشته ها را در وبسایت دانشگاه سایمون فریزر مطالعه کنید.

 

رشته های دانشگاه تورنتو کانادا

دانشگاه تورنتو (University of Toronto) برترین دانشگاه کانادا در رنکینگ جهانی QS است. این دانشگاه رتبه 1 کانادا و رنک 25 جهان در لیست QS 2021 است.

این دانشگاه بیش از 16 دانشکده دارد و طیف وسیعی از رشته‌های دانشگاهی را به متقاضیان ارائه می‌دهد.

رشته های دانشگاه تورنتو کانادا
دانشکده مهندسی و علوم کاربردیمهندسی شیمی – مهندسی مکانیک – مکاترونیک – فیزیک هسته‌ای – مهندسی مواد – علم داده‌ها – انرژی‌های پایدار و ...
دانشکده علوم و هنرسینما – زبان انگلیسی – فلسفه و منطق – زبانشناسی – ادیان – مطالعات زنان – اقتصاد – علوم سیاسی – مطالعات اجتماعی و ...

لیست کامل این دانشگاه را در وبسایت دانشگاه تورنتو کانادا مطالعه کنید.

رشته های تحصیلی دانشگاه یورک کانادا

دانشگاه یورک (York University) یکی دیگر از دانشگاه‌های شهر تورنتو است. این دانشگاه بیش از 11 دانشکده دارد و رشته‌های مختلفی هم در آن‌ها تدریس می‌شود.

رشته های تحصیلی دانشگاه یورک کانادا
فیزیک – فلسفه – موسیقی – سینما – تئاتر - مهندسی شیمی – مهندسی مکانیک – مهندسی صنایع – مدیریت – حقوق – حسابداری – مهندسی برق – علوم کامپیوتر و ...

لیست کامل این رشته ها را در وبسایت دانشگاه یورک کانادا مطالعه کنید.

 

رشته های دانشگاه ساسکاچوان

دانشگاه ساسکاچوان (Saskatchewan) یکی از دانشگاه‌های استان ساسکاچوان کاناداست که در حوزه پزشکی، کشاورزی و علوم طبیعی شناخته‌شده است.

رشته‌های مختلفی در این دانشگاه تدریس می‌شود که لیست کوچکی از آن را در ادامه می‌بینید:

رشته های دانشگاه ساسکاچوان
اقتصاد کشاورزی – علوم دامی – میکروبیولوژی – زیست شناسی – مهندسی عمران – بیوشیمی – مهندسی برق – جغرافیا – جامعه شناسی و ...

لیست کامل این رشته ها را در وبسایت دانشگاه ساسکاچوان مطالعه کنید.

در بالا رشته‌های تحصیلی چندین دانشگاه مطرح و پرجستجوی کانادا در میان دانشجویان ایرانی را بررسی کردیم و آدرس وب‌سایت آن‌ها را هم در اختیارتان گذاشتیم.

اطلاعات بیشتر درباره دانشگاه های کانادا را در مطلب زیر مطالعه کنید:
حتما بخوانید: دانشگاه های کانادا

در ادامه می‌خواهیم نگاهی به رشته‌های پولساز در کانادا و رشته‌‌هایی که شانس بالایی برای گرفتن بورسیه دارند بیندازیم.

رشته های پولساز در کانادا کدامند؟

وقتی پای حقوق و دستمزد به میان می‌آید طبیعی است که دانشجویان به دنبال تحصیل در رشته های پردرآمد در کانادا باشند. بعضی از رشته‌ های تحصیلی در کانادا با توجه به بازار کار خوب و نیاز بالا جز پردرآمدترین رشته ها در کانادا هستند.

رشته های پولساز در کانادا کدامند؟

در ادامه یک لیست از رشته های پولساز کانادا با میانگین درآمد آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

رشته های پولساز در کانادادرآمد سالانه به دلار کانادا $CAدرآمد ماهانه به دلار کانادا $CA
دندانپزشکی145000 دلار
12300 دلار
پرستاری78000 دلار6500 دلار
مهندسی عمران75000 دلار
6250 دلار
مدیریت تاسیسات و خدمات Utility Management114000 دلار9500 دلار
حقوق و وکالت100000 دلار
8300 دلار
مدیریت مهندسی Engineering Management104000 دلار
8600 دلار
مهندسی برق80000 دلار

6600 دلار
مدیریت مالی90000 دلار

7500 دلار
مهندسی نرم افزار90000 دلار
7500 دلار
مامایی88000 دلار7300 دلار

رشته های تحصیلی پردرآمد در کانادا به این موارد ختم نمی‌شود و در اینجا فقط چند مورد از آن‌ها را معرفی کردیم. رشته‌های زیر هم جز پردرآمدترین رشته‌ های تحصیلی کانادا هستند که به‌طور مفصل در مطلب مربوطه بررسی شده‌اند:

در نظر داشته باشید با تحصیل در رشته‌های پزشکی می‌توانید پس از اتمام تحصیل در همین حوزه مشغول به کار شوید. اگر هم بانو هستید بد نیست بدانید، بهترین شغل برای زنان در کانادا هم محسوب می‌شود.

کانادا چه رشته هایی را بورسیه می کند؟

بسیاری از سازمان‌ها و موسسات دولتی و خصوصی در کانادا در سال بودجه‌ای را برای کمک‌هزینه تحصیل دانشجویان در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی اختصاص می‌دهند.

این مبالغ به عنوان بورسیه تحصیلی، فاند و وام در درصدها و میزان‌های مختلف به دانشجویان اعطا می‌شود. بورسیه‌های تحصیلی کانادا در رشته‌های مختلفی اعطا می‌شود که برای بررسی دقیق آن‌ها باید به وبسایت دانشگاه یا موسسه آموزشی مد نظر خود مراجعه کنید.

در مقاله بورسیه تحصیلی کانادا اطلاعات دقیق انواع بورسیه تحصیلی و شرایط اخذ آن‌ها را بررسی کرده‌ایم. این مطلب را از دست ندهید.
حتما بخوانید: همه چیز درباره بورسیه تحصیلی کانادا

سخن پایانی

کانادا در حدود 106 دانشگاه و کالج دارد که طیف وسیعی از رشته‌های تحصیلی در مقاطع مختلف به دانشجویان ارائه می‌دهند. کانادا یکی از بهترین کشورهای دنیا برای تحصیل، کار و زندگی است. صحبت از بهترین رشته ها برای مهاجرت به کانادا و توصیه آن‌ها به همه کار درستی نیست!

در انتخاب بهترین رشته برای مهاجرت به کانادا موارد زیر را حتما در نظر بگیرید و مطابق آن‌ها تصمیم بگیرید:

  • سابقه تحصیلی و رشته فعلی خودتان
  • علایق و آرزوهایتان
  • درآمد رشته‌تان در کانادا
  • مشاغل مورد نیاز کانادا و بازار کار
  • شرایط فعلی خودتان

منظور این‌است مثلا فقط با نگاه به درآمد رشته و شغل مد نظر تصمیم به انتخاب آن رشته نکنید! امیدواریم در مطلب بهترین رشته های تحصیلی در کانادا اطلاعات کافی درباره این تصمیم سرنوشت ساز را گرفته باشید. اگر سوال یا نظری در این خصوص دارید در قسمت نظرات بپرسید تا کارشناسان ما به آن پاسخ دهند.

سخن پایانی

همانطور که خواندید، تلاش کردیم در این مقاله علاوه بر معرفی بخش‌های دانشگاه‌های مختلف کانادا، بهترین رشته‌ها برای مهاجرت به کانادا را هم خدمتتان معرفی کنیم.

ما تقریباً تمام سرفصل‌ها و مطالب لازم را در این نوشته در اختیارتان گذاشتیم، اما اگر سوالی در ذهنتان هست که پاسخ آن را نگرفتید، حتما کامنت بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ کامل از ما دریافت کنید. اما به طور کلی رشته های مهندسی، پزشکی، حسابداری و مدیریتی را می‌توان جزو بهترین رشته ها برای مهاجرت به کانادا معرفی کرد. مطلب پیشنهادی زیر را هم از دست ندهید:

سوالات متداول

تمامی رشته ها موقعیت های خوبی برای تحصیل و پیدا کردن کار در کانادا دارند اما اگر بخواهیم نیازهای فعلی بازار کار کانادا و درآمد را در نظر بگیریم حوزه های زیر بهترین رشته ها برای تحصیل در کانادا را دارند:
  • مهندسی
  • پزشکی
  • مالی و حسابداری
  • مدیریت
  • حقوق
دندانپزشکی، پرستاری، مهندسی برق، مهندسی عمران، مدیریت مهندسی، مدیریت مالی، حقوق و وکالت، مهندسی نرم افزار و … از پردرآمدترین رشته ها در کانادا هستند.
دانشجویان در طیف وسیعی از رشته های مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا می توانند از بورسیه های تحصیلی دولتی و خصوصی کانادا استفاده. لیست کامل این رشته ها را در وبسایت دانشگاه های مد نظر خود که در مطلب آمده است پیدا کنید.
بله. کار دانشجویی در کانادا برای دانشجویان ممکن است و این افراد می توانند با توجه به شرایط و مقطع تحصیلی خود در داخل دانشگاه یا خارج دانشگاه در مشاغل مختلف کار کنند.

guest
88 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها