موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

بیمه در کانادا و مروری بر نظام سلامت کانادا

بیمه در کانادا و مروری بر نظام سلامت کانادا

نظام سلامت کانادا که از آن نیز با عنوان سیستم درمانی کانادا یاد می شود یک سیستم کاملا پیشرفته و به روز است که با بودجه عمومی در اختیار مردم قرار می گیرد. مراقبت های بهداشتی و درمانی در کانادا از طریق برنامه های استانی و منطقه ای تحت عنوان Medicare ارائه می گردد.

این قانون براساس مفاد قانون بهداشت کانادا در سال 1984 تنظیم و قانون گذاری شده است. معمولا افرادی که قصد مهاجرت به کانادا را دارند قبل از هرچیز می خواهند درباره سیستم درمانی کانادا، انواع بیمه در کانادا، هزینه درمان در کانادا اطلاعاتی را بدست بیاورند. در این مقاله به طور دقیق به ابعاد این موضوع می پردازیم. قبل از آن گوش دادن به پادکست زیر هم خالی از لطف نیست…

بیمه سلامت در کانادا

بیمه سلامت در کانادا

چه خدمات درمانی در کانادا تحت پوشش بیمه است؟

سیستم درمانی کانادا چگونه است؟

سیستم درمانی یا Medicare کانادا تقریباً 70 درصد از نیازهای مراقبت های بهداشتی مردم کانادا را پوشش می دهد و 30 درصد باقی مانده از طریق بخش خصوصی پرداخت می شود. این 30 درصد به طور معمول به خدماتی تعلق می گیرد که تحت پوشش درمانی کانادا (Medicare) قرار نگرفته اند. این خدمات شامل برخی از داروهای تجویزی، مراقبت های چشم و دندانپزشکی هستند.

طبق گزارشات رسمی حدوداً 65 الی 75 درصد از ساکنان کانادا دارای نوعی بیمه تکمیلی هستند که خدمات بالا را جبران می کند.

بسیاری از مردم کانادا این بیمه تکمیلی را از طریق کارفرمایان خود دریافت می کنند یا از برنامه های خدمات اجتماعی ثانویه مرتبط با پوشش گسترده برای خانواده هایی که از کمک های اجتماعی یا جمعیتی آسیب پذیر برخوردارند ، مانند سالمندان، خردسالان و افراد دارای معلولیت استفاده می کنند.

هدف اولیه سیاست مراقبت های بهداشتی کانادا، همانطور که در قانون بهداشت 1984 کانادا مشخص شده است شامل «مراقبت، ارتقاء و بهبود سلامت جسمی و روحی ساکنان کانادا و تسهیل دسترسی معقول به خدمات بهداشتی بدون موانع مالی یا سایر موانع» می باشد.

🔊خبر مهاجرتی (27/آبان/1402)

بیمه دندانپزشکی از می ۲۰۲۴ در اختیار کانادایی‌ها قرار می‌گیرد؛ اما چه کسانی واجد شرایط دریافت آن هستند؟
طرح جدید بیمه‌ فدرال دندانپزشکی در طی سال ۲۰۲۴ راه‌اندازی خواهد شد و احتمالا در ماه می به اولین درخواست‌ها در این رابطه رسیدگی می‌شود.

  • در مرحله‌ نخست، افراد ۸۷ ساله و بالاتر می‌توانند در این طرح ثبت‌نام کنند.
  • همه‌ سالمندان بالای ۶۵ سال تا ماه می و سپس کودکان زیر ۱۸ سال و افراد دچار معلولیت تا ماه جون تحت پوشش قرار خواهند گرفت.
  • متقاضیان برای واجد شرایط شدن باید ساکن کانادا بوده، درآمد خانوارشان کمتر از ۹۰ هزار دلار باشد و بیمه‌ خصوصی نداشته باشند.

کسانی که درآمد خانوارشان کمتر از ۷۰ هزار دلار باشد هیچ مبلغی نخواهند پرداخت.
منبع خبر: CicNews

وضعیت خدمات درمانی برای مهاجران خارجی در کانادا چگونه است؟

طبق اطلاعات آخرین منتشر شده در سایت اداره مهاجرت کانادا مهاجران نیز طبق قانون برابر واجد شرایط استفاده از مراقبت های بهداشتی و درمانی کانادا هستند، البته باید یادآور شد که روند اداری دریافت این خدمات بعد ازورود مهاجران به کشور کانادا در برخی از استانها ممکن است 90 روز طول بکشد.

خدمات درمانی کانادا برای مهاجران

آیا هزینه درمان در کانادا رایگان است؟

معمولاً این شایعه دربین مردم رواج یافته که هزینه درمان در کانادا رایگان است یا مردم کانادا به صورت مجانی از خدمات درمانی و مراقبت های بهداشتی استفاده می کنند، اما همانطور که در ابتدای این مقاله بیان کردیم همه هزینه های خدمات درمانی و بهداشتی در کانادا رایگان نیست.

اگر شهروند کانادا یا مقیم دائم هستید و قصد دارید برخی از هزینه های درمان شما در کانادا مشمول بیمه شود باید به محض ورود به این کشور برای دریافت بیمه سلامت عمومی اقدام کنید. شما می توانید با استفاده از بیمه سلامت عمومی عمده هزینه های درمانی و مراقبت های بهداشتی خود در کانادا را جبران نمایید.

سیستم مراقبت های بهداشتی موجود در کاناد از طریق مالیات پرداخت می شود. هنگام استفاده از خدمات مراقبت های بهداشتی عمومی، باید کارت بیمه درمانی خود را به بیمارستان یا کلینیک پزشکی ارائه دهید. طبق سیاست های بهداشتی و درمانی کشور کانادا، هر استان و ایالت برنامه بیمه درمانی مخصوص به خود را دارند.

انواع بیمه در کانادا

انواع بیمه در کانادا

برای افرادی که ساکن کانادا هستند یا به تازگی می خواهند به این کشور مهاجرت کنند توصیه می شود برای محافظت از خود و خانواده تان خدمات بیمه را خریداری نمایید تا در برابر مشکلات مالی ناشی از حوادث مصون بمانید.

حوادثی مانند بیماری، مرگ، معلولیت، جراحت، بستری شدن در بیمارستان، تصادف خودرو، سرقت، آتش سوزی، گم شدن چمدان، لغو پرواز و … . هزینه بیمه بستگی به عوامل بسیاری از جمله نوع بیمه نامه و میزان پوشش بیمه خریداری شده دارد. در این بخش بعضی از انواع بیمه که شما می توانید برای خود و خانواده خود خریداری نمایید معرفی شده اند:

بیمه عمر

سازوکار بیمه عمر در کانادا به این صورت است که اگر یکی از اعضای خانواده فوت کند، براساس بیمه عمر هزینه های مراسم تشییع به خانواده فرد متوفی پرداخت می شود. با توجه به میزان پوشش، ممکن است این مبلغ هم چنین برای تامین بودجه خانواده در دوران نداشتن درآمد مناسب، باشد. مقدار قیمت بیمه عمر به سن و وضعیت سلامتی فرد تحت پوشش بستگی دارد.

نکته مهم این است که بعد از ورشکستگی، بیمه به طلبکاران ارائه نمی شود و تنها به فردی که خودتان در بیمه مشخص کردید تعلق می گیرد. بسیاری از افراد در بخش beneficiary یعنی همان بخشی که شما نام فردی که تمایل دارید بعد از فوت تان مبلغ بیمه عمر به او برسد، نام همسر یا فرزند یا موسسات خیریه یا … مشخص می نمایند. ممکن است تمام افرادی که نامشان در بیمه مشخص شده است فوت کنند، در این صورت مبلغ چک بیمه مانند ارث به جامانده از فرد به وراث می رسد که طبق وصیت نامه یا رای دادگاه تقسیم می شود.

طبق منابع رسمی و آخرین اطلاعات منتشر شده در اکتبر 2021 هزینه بیمه عمر در کانادا به طور متوسط 22 دلار در ماه است. این مبلغ برای یک زن 40 ساله غیرسیگاری به طور متوسط 250 هزار دلار تحت پوشش بیمه نامه 20 ساله است. به طور کلی، هرچه جوانتر و سالم تر باشید، حق بیمه شما کمتر خواهد بود.

بیمه از کارافتادگی

یکی دیگر از انواع بیمه های ارائه شده در کانادا که به منظور رفاه عمومی مردم طراحی شده بیمه از کارافتادگی است. بیمه از کار افتادگی می تواند به شما و خانواده شما در برابر بیماری یا حادثه ای غیر منتظره که باعث می شود از کارافتاده شوید کمک کند.

به طور کلی، بیمه از کار افتادگی بین 60 تا 85 درصد از درآمد عادی شما ، تا حداکثر مبلغ ، را برای مدت مشخصی جایگزین کند ، فقط در صورتی که شما به صورت موقت از کارافتاده شوید یا بر اثر آسیب یا جراحت به طور دائمی نتوانید کار کنید.

به طور کلی، هزینه بیمه از کار افتادگی در کانادا بین 1 تا 3 درصد از درآمد سالانه شما را در بر می گیرد. بنابراین شخصی که 100000 دلار درآمد قبل از کسر مالیات دارد بین 1000 تا 3000 دلار هزینه حق بیمه سالانه برای بیمه از کارافتادگی باید پرداخت کند.

بیمه بیکاری

درصورتی که شما به هر دلیل به صورت موقت یا ناخواسته در کانادا کار خود را از دست بدهید می توانید از مزایای بیمه بیکاری در کانادا بهره مند شوید. به این صورت که کارمندان و نیروهای کاری که در یک بازه زمانی شغل و کار خود را از دست داده اند می توانند تا زمانی که دوباره کار یا شغل جدیدی را پیدا کنند بیمه بیکاری دریافت نمایند.

بیمه بیکاری در کانادا

برای اکثر مردم ، نرخ اولیه برای محاسبه مزایای بیمه کار (55٪) از متوسط درآمد هفتگی بیمه شده آنها است. از اول ژانویه 2021 ، حداکثر درآمد سالانه قابل بیمه 56300 دلار است. این بدان معناست که شما می توانید حداکثر مبلغ 595 دلار در هفته از طریق بیمه بیکاری در کانادا دریافت کنید.

بیمه مسافرتی

بیمه مسافرتی کانادا، تمامی هزینه های خدمات اورژانس پزشکی در خارج از کشور کانادا تحت پوشش قرار می گیرند. البته این هزینه مبلغی بالاتر از مقدار پوشش داده شده به وسیله کارت بهداشت است. قابل توجه ساکنان کانادا و یا افرادی که قصد دریافت اقامت دائم این کشور را دارند، حتی اگر قصد مسافرت یک روزه به خارج از کانادا را داشته باشید، باید بیمه مسافرت را خریداری نمایید.

هم چنین این نوع از بیمه می تواند هزینه هایی از سفر را که به دلیل لغو پرواز، گم شدن بلیط ، گم شدن بار و غیره به وجود آید، پوشش دهد. البته هزینه بیمه مسافرت به طول مدت سفر شما، سن شما، وضعیت سلامتی شما و موارد این چنینی بستگی دارد.

ممکن است هزینه های پزشکی برای گردشگرانی که وارد کانادا می شوند بسیار گران باشد. درصورتی که قرار است افرادی از خارج کانادا به دیدن شما بیایند لازم است تا پیش از رسیدن به کانادا بیمه نامه خود را تهیه نمایند. بیمه مسافرتی تورنتو، بیمه مسافرتی مونترال از بین بیمه های مسافرتی کانادا بیشترین متقاضی خرید را دارند. با توجه به خرید بیمه مسافرتی ایرانی و نیز نوع بیمه و مدت زمان آن استفاده از آن هزینه بیمه مسافرتی کانادا ممکن است برای ایرانیان متغیر باشد.

سیستم در مانی کانادا

بیمه درمانی

کانادا بخاطر برنامه بیمه درمانی ملی با کیفیت بالا و سهولت دسترسی نسبی به خدمات درمانی شهرت دارد. همانطور که پیش تر نیز گفتیم شهروندان کانادایی و مهاجرانی که واجد شرایط اقامت دائم هستند، به یک سیستم مراقبت های بهداشتی عمومی دسترسی دارند. این طرح بیمه اغلب با عنوان Medicare کانادا شناخته می شود.

هزینه بیمه درمانی در کانادا به طور متوسط، حق بیمه مراقبت های بهداشتی برای یک خانواده در کانادا حدود 157 دلار کانادا در ماه است (طبق تحقیقات برای یک مرد مجرد 47 دلار کانادا در ماه و برای یک زن مجرد 80 دلار کانادا در ماه است.

بیمه خودرو

براساس قوانینی که در کانادا وجود دارد، همه افرادی که با انواع وسایل نقلیه موتوری رانندگی می کنند، موظف هستند تا برای خودروی خود حداقل بیمه معین شده را داشته باشند. این افراد می تواند درصورت نیاز بیمه های بالاتر و اضافه تر از حداقل معین شده توسط قانون را نیز داشته باشند.

به طور میانگین هزینه  بیمه نامه خودرو در انتاریو پایتخت کانادا سالانه 1،920 دلار هزینه دارد در حالی که است در برخی از ایالت های دیگر میانگین 1320 دلار است. از بین تمام استان های کشور، انتاریو بالاترین متوسط هزینه بیمه خودرو را دارد.

guest
8 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها