موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

درآمد پرستاران در آلمان

درآمد پرستاران در آلمان

طبق آمار منتشر شده در وب سایت make-it-in-germany، در حال حاضر بیش از 40,000 موقعیت شغلی خالی در مراکز مراقبتی و درمانی برای پرستاران در آلمان وجود دارد. این در حالی است که حدود 1.7 میلیون پرستار در حوزه‌های مختلف از جمله پرستاری سالمندان مشغول به کار هستند. همین تنوع و رونق شغلی و همچنین میزان حقوق پرستار در آلمان باعث شده تا این کشور به یکی از مقاصد مهاجرتی عالی برای پرستاران تبدیل شود.

پرستاران یکی از اعضای مهم کادر درمان به شمار می‌روند که وظایف مهمی را در طول درمان بیماران در بیمارستان‌ها ایفا می‌کنند. از آنجایی که این شغل با سختی‌های خاص خود همراه است، کار در محیط‌هایی با شرایط درآمد مناسب برای پرستاران مهم است و به همین دلیل مهاجرت به کشوری مانند آلمان را انتخاب می‌کنند. در ادامه این مطلب به‌طور اختصاصی به یکی از مسائل مهم درباره کار در این کشور، یعنی حقوق پرستاران در آلمان پرداخته و عوامل تأثیرگذار در درآمد را بررسی می‌کنیم.

درآمد پرستاران در آلمان

چرا پرستاری در آلمان

کشور آلمان به‌طور مداوم به‌دنبال جذب نیروی پرستار خارجی است تا موقعیت‌های شغلی خالی در بیمارستان‌ها را جبران کند. بالا بودن حقوق پرستار در آلمان تنها عامل مؤثر در انتخاب این کشور برای مهاجرت کاری نیست، بلکه دلایل دیگری نیز وجود دارد که عبارت است از:

  • نرخ اشتغال بالا
  • فرصت‌های جدید پیشرفت کاری
  • امنیت شغلی و اجتماعی از جمله بیمه بیکاری، مراقبت‌های درمانی یا بیمه بازنشستگی
  • دستمزدهای بالا
  • امکان دریافت مرخصی با حقوق (20 روز در سال) و مرخصی استعلاجی با حقوق (6 هفته)
  • مرخصی زایمان

همان طور که می‌بینید، کار در آلمان به‌عنوان یک پرستار مزایای متعددی دارد. اگر قصد دارید برای ادامه کار خود به این کشور رفته و در آنجا کار و زندگی کنید، می‌توانید شرایط کلی را در مطلب مهاجرت پرستاران به آلمان بررسی کنید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

درآمد پرستار در آلمان

حقوق و درآمد، یکی از مهمترین عوامل مؤثر در رضایت شغلی در هر حرفه‌ای است. اگر به‌عنوان یک پرستار قصد مهاجرت به آلمان را دارید، میزان حقوق شما تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تجربه، مهارت، جنسیت و … می‌تواند متغیر باشد. در جدول زیر، میزان حقوق پرستار در آلمان به‌طور متوسط بر اساس داده‌های وب سایت salaryexplorer بررسی شده است:

دستمزد ساعتیدستمزد روزانهدستمزد ماهانهدستمزد سالانه
17 یورو136 یورو2,900 یورو34,800 یورو

میزان حقوق ساعتی پرستاران در آلمان 

به‌طور کلی، مشاغل مختلف به دو دسته مشاغل با حقوق ساعتی و با حقوق ثابت تقسیم می‌شوند. در مشاغل ساعتی، کارکنان بسته به میزان ساعات کار خود حقوق دریافت می‌کنند در حالی که در دسته دوم، افراد صرف‌نظر از ساعات کار، حقوق ثابتی دریافت می‌کنند. درآمد پرستاران در آلمان به‌طور متوسط 17 یورو به ازای هر ساعت کار است. ساعات کاری نیز 8 ساعت در روز برای 5 روز کاری در هفته است.

دستمزد پرستاران در محل‌های خصوصی و عمومی

به‌عنوان یک پرستار در آلمان می‌‌توانید هم در مراکز خصوصی و هم در مراکز درمانی دولتی مشغول به کار شوید. به ‌طور کلی، میزان دستمزد پرستاران در آلمان با کار در بخش‌های دولتی، حدود 5% نسبت به بخش‌های خصوصی بیشتر است.

درآمد پرستاران آلمان در بخش خصوصی

بخش‌های خصوصی مانند بیمارستان‌های خصوصی، مراکز درمانی شخصی، پرستاری سالمندان و … جزو مشاغل غیردولتی برای پرستاران در آلمان هستند.  طبق بررسی وب سایت salaryexplorer.com، به ‌طور متوسط حقوق پرستاران در آلمان در بخش‌های خصوصی حدود 3,720 یورو در ماه است.  و در محل‌های عمومی 3900 یورو در ماه است.

برای آن که بتوانید در بخش‌های خصوصی یا دولتی مشغول به کار شوید، باید مدارک خود را معادل‌سازی کنید. شرایط و روند این کار را می‌توانید در معادل سازی مدرک پرستاری در آلمان ببینید.

درآمد پرستاران آلمان در مراکز دولتی

برخلاف تصور عموم، متوسط درآمد این شغل در مراکز دولتی نسبت به بخش‌های خصوصی بیشتر است. با استناد به آمارهای وب سایت salaryexplorer.com، درآمد پرستار در آلمان در یک بیمارستان یا درمانگاه دولتی و یا هر مرکز درمانی دولتی دیگر، حدود 3,900 یورو در ماه است.

عوامل مؤثر بر حقوق پرستاران در آلمان

فاکتورهای بسیار مختلفی روی درآمد دقیق یک پرستار در آلمان تأثیر دارد. بررسی دقیق این عوامل زمانی که قصد دارید در این کشور کار کرده و اقامت آلمان را دریافت کنید، بسیار مهم است. مهمترین عوامل مؤثر بر حقوق پرستار در آلمان عبارت است از:

  • منطقه محل زندگی

جایی که برای کار و زندگی در آلمان انتخاب می‌کنید، تأثیر مستقیم روی میزان درآمد و مخارج زندگی شما خواهد گذاشت.

  •   زمان یا روز کاری

زمان و روزهای کاری، از دیگر عوامل مؤثر در تعیین حقوق پرستاران در آلمان است. برای مثال، کار در شیفت‌های شب حقوق بیشتری برای پرستاران به‌همراه دارد. دستمزد کار در شیفت شب 25 تا 30 درصد بیشتر از دستمزد ساعات معمولی بوده و 25% معاف از مالیات است.

  • نسبت درآمد ناخالص (Brutto) به درآمد خالص (Netto)

حقوق و دستمزدی اعلام شده برای پرستاری، مبلغ درآمد ناخالص (شامل مالیات‌ها و سایر هزینه‌های مشارکت اجتماعی) است. در نتیجه باید نسبت Brutto-Netto را در نظر داشته باشید. در مطلب دستمزد و حقوق در آلمان بیشتر درباره نحوه محاسبه حقوق و مالیات‌ها توضیح داده شده است.

  • تحصیلات

پرستاران با مدرک تحصیلی فوق لیسانس، حقوق بالاتری نسبت به افراد دارای مدرک کارشناسی دریافت می‌کنند. متوسط درآمد پرستاران لیسانسه 1,760 یورو در ماه است در حالی که افراد دارای مدرک کارشناسی ارشد، حدود 3,400 یورو (حدود 93% افزایش) در ماه حقوق دریافت می‌کنند.

  • جنسیت

متوسط حقوق پرستاران مرد حدود 2,820 یورو و پرستاران زن، حدود 2,990 یورو در ماه است.

میانگین درصد افزایش حقوق سالانه پرستار در آلمان

میزان سابقه کاری، مهمترین عامل اثرگذار در تعیین حقوق پرستار در آلمان است. متوسط درآمد ماهیانه یک پرستار با سابقه کمتر از دو سال، حدود 1,520 یورو است. با افزایش این سابقه کار به دو تا پنج سال، متوسط درآمد با 34% افزایش به 2,020 یورو می‌رسد.

در صورتی که سابقه پرستاران بیشتر از بیست سال باشد، متوسط درآمد ماهیانه پرستاران به 4,300 یورو افزایش پیدا می‌کند. از طرف دیگر می‌دانید، کارآموزان در طول دوره‌های آوسبیلدونگ پرستاری آلمان کمک هزینه‌های آموزشی دریافت می‌کنند که مبلغ آن در سال‌های ابتدایی، کمتر از سال‌های دوم تا سوم است.

در نمودار زیر، می‌توانید این افزایش درآمد پرستار در آلمان برحسب سابقه را به شکل واضح‌تری بررسی کنید.

کدام شهرها برای پرستاران مناسب‌ترند

میزان درآمد پرستاران در شهرهای مختلف آلمان تفاوت‌های جزئی با هم دارند. البته این شرایط مختص پرستاران نیست، بلکه در روند مهاجرت پزشکان به آلمان و یا سایر مشاغل حوزه درمان نیز صادق است.  همان طور که می‌بینید، سه شهر هامبورگ، کلن و برلین از نظر درآمد بهترین شهرهای آلمان برای پرستاران هستند. جدول زیر، به ترتیب درآمد پرستاری در شهرهای مختلف آلمان را بررسی می‌کند:

درآمد ماهیانه پرستاری در شهرهای مختلف آلمان 
هامبورگ (Hamburg)3250 یورو
کلن (Koln)3,230 یورو
برلین (Berlin)3100 یورو
مونیخ (Munchen)3080 یورو
فرانکفورت (Frankfurt)3060 یورو
برمن (Bremen)2900 یورو
دوسلدورف (Dusseldorf)2890 یورو
اسن (Essen)2,870 یورو
دورتموند (Dortmund)2860 یورو
اشتوتگارت (Stuttgart)2840 یورو

حقوق خوب در آلمان چقدر است؟

یکی از رایج‌ترین سوالاتی که درباره مهاجرت و میزان درآمد پرستار در آلمان وجود دارد، این است که حقوق خوب در این کشور چقدر است؟ کشور آلمان از نظر اقتصادی از رونق خوبی برخوردار بوده و دستمزدها در آلمان نسبت به سراسر اتحادیه اروپا بیشتر است. در مطلب مهاجرت کادر درمان به آلمان می‌توانید روش‌های مهاجرت و مشاغل درمانی موردنیاز این کشور را بررسی کرده و ببینید که حقوق مشاغل مختلف به چه صورت است.

همان طور که قبلا بررسی شد، متوسط دستمزد سالیانه پرستاران در آلمان 34,800 یورو است.  زمانی که یک پرستار در بیمارستان کار کند، دستمزدی معادل 385 تا 5 هزار یورو دریافت می‌کند. این مبلغ برابر با حقوق سالانه 25,000 تا 47,000 یورو برای پرستاران مشغول در بیمارستان‌ها است که میتواند از متوسط حقوق سالیانه بالاتر رود.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

سخن پایانی

آلمان بزرگترین اقتصاد اروپا و یکی از ثروتمندترین کشورهای اروپایی به شمار می‌رود که درآمدهای خوبی را برای نیروی کار فعال در این کشور فراهم می‌کند. پرستاری نیز جزو مشاغل موردنیاز و پردرآمد در این کشور است. در این مطلب به بررسی جزئیات حقوق پرستاران در آلمان پرداخته و دیدیم که چه عواملی روی درآمد این شغل تأثیر می‌گذارد. همچنین دیدیم که حقوق پرستار در آلمان در کدام شهرها بهتر بوده و آیا پرستاران جزو مشاغل پردرآمد به شمار می‌روند یا خیر.

سوالات متداول

یک پرستار در آلمان به‌طور متوسط تا 2900 یورو در ماه و 34,800 یورو در سال درآمد دارد.

عوامل مختلفی از جمله شهر یا منطقه محل کار، جنسیت، تحصیلات، زمان و ساعات کاری، سابقه کاری، نسبت درآمد خالص به ناخالص و …، روی تعیین حقوق پرستاران اثر می‌گذارند.

سه شهر هامبورگ (Hamburg)، کلن (Koln) و برلین (Berlin) از جمله شهرهایی هستند که پرستاران در آنجا بیشترین میزان درآمد را دارند.

حداکثر درآمد پرستاران در آلمان در بیمارستان، به 47,000 یورو در سال می‌رسد.  

guest
10 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها