موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

آیا کشور پرتغال برای زندگی مناسب است؟

آیا کشور پرتغال برای زندگی مناسب است؟

بر اساس یکی از جامع‌ترین گزارش‌های جهانی (Expat Insider) در سال 2017، پرتغال جزء یکی از بهترین کشورها است که کیفیت زندگی مطلوبی برای مهاجران خارجی دارد. این تحقیق براساس شاخص‌هایی نظیر امنیت، سلامت، رفاه، شادی مردم و وضعیت حمل و نقل انجام شده است. طبق همین تحقیق رتبه کیفیت زندگی در پرتغال در مقایسه با کشورهایی همچون اسپانیا، جمهوری چک، کاستاریکا، تایوان، سنگاپور، بالاتر است.

با همه‌ی این‌ها، مهاجرت به پرتغال برای زندگی گزینه مطلوبی به نظر می‌رسد. اما برای یک تصمیم گیری هوشمندانه باید همه جوانب را در نظر بگیرید. در این مقاله همه آن چه را که باید درباره زندگی در کشور پرتغال بدانید، در اختیار شما قرار می‌دهد.

زندگی در پرتغال

براساس شاخص‌های کیفیت زندگی، پرتغال یکی از شادترین کشورهای جهان است.

تجربه زندگی در پرتغال

فرهنگ پرتغال مانند بسیاری از کشورهای دیگر در قاره اروپا، به شدت تحت تاثیر موقعیت جغرافیایی‌اش است. ماهی و غذاهای دریایی، جزء بیشترین چیزهایی است که در در سبد غذایی ساکنینِ این کشور ساحلی پیدا می‌شود. به جرات می‌توان گفت که با یک بار تجربه‌ کردن غذاهای سنتی پرتغال، عاشق سبک زندگی مدیترانه‌ای خواهید شد.

برای لذت بردن از تجربه زندگی در پرتغال باید به کافه‌های شهر سر بزنید و از قهوه‌های معروف آن‌ بنوشید. جو دوستانه‌ی کافه‌های این کشور شباهت زیادی به کافه‌های تهران دارد. افراد با یک‌دیگر معاشرت می‌کنند، درباره سیاست حرف می‌زنند و رویدادهای مهم ورزشی مانند فوتبال را در کنار یک‌دیگر دنبال می‌کنند.


از آن‌جایی که اهالی پرتغال به خون‌گرمی مشهورند، پیدا کردن دوست و هم‌صحبت نیز در این کشور به مراتب آسان‌تر از بقیه کشورهای اروپایی است.

هنوز بر زبان رسمی یا محلی پرتغال مسلط نیستید؟ نگران نباشید. چون مردم آن‌جا قطعا همه تلاش خود را خواهند کرد که با شما به انگلیسی صحبت کنند.

اما اگر کشور پرتغال برای زندگی جزء انتخاب‌‌های شما قرار دارد، باید بدانید که یادگرفتن زبان این کشور، در پیدا کردن شغل و ایجاد موقعیت‌های اجتماعی مناسب برای شما تاثیر چشمگیری خواهد داشت. دانستن حدی از زبان اسپانیایی،‌ فرانسوی، ایتالیایی یا رومانیایی، یادگیری پرتغالی را برای شما ساده‌تر و جذاب‌تر خواهد کرد.

هزینه زندگی در پرتغال

یکی از چیزهایی که احتمالا در بررسی کشور پرتغال برای زندگی، توجه شما را به شدت جلب خواهد کرد، هزینه زندگی در این کشور است. زندگی روزمره در پرتغال نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی ارزان و مقرون به صرفه است. شما برای داشتن یک زندگی معمولی در پرتغال کافی است، مبلغی بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ یورو به صورت ماهیانه پرداخت کنید. جزئیات کامل دراین باره را در مطلب هزینه زندگی در پرتغال بخوانید.

بهترین شهرهای پرتغال برای زندگی

تاریخ غنی پرتغال، این کشور را به یکی از منحصر به فردترین کشورهای اروپایی تبدیل کرده‌ است. اماکن دیدنی در شهرهای پرتغال به قدری زیاد هستند که هرگز با یک بار سفر به این کشور نمی‌توانید از همه جاذبه‌های دیدنی آن بازدید کنید. بنابراین اگر پرتغال، مقصد مهاجرت و اقامت شماست، شانس بیشتری برای کشف تمام دیدنی‌های آن خواهید داشت.

لیسبون، پورتو و گیماریش سه شهر پرتغال هستند که جزء پایتخت‌های فرهنگی اروپا محسوب می‌شوند. در این شهرها می‌توانید شاهد طیف گسترده‌ای ار هنر موسیقی، تئاتر و رقص باشید و از اماکن تاریخی جالب بازدید کنید.

در انتخاب بهترین شهر پرتغال برای زندگی گزینه‌های زیادی پیش رو دارید. کیفیت زندگی در شهرهای پرتغال به حدی است که برای انتخاب هر کدام از آن‌ها تنها لازم است که وضعیت آب و هوایی، موقعیت محل کار و تحصیل و دیگر معیارهای شخصی را مد نظر قرار دهید.

زندگی در لیسبون پرتغال

زندگی در لیسبون، پایتخت کشور پرتغال نیز مزایای منحصر به فرد خود را دارد. این شهر که یکی از مهم‌ترین شهرهای اتحادیه اروپا به شمار می‌آید، بیشترین میزان از ثروت کشور را در خود جای داده است. رستوران‌های بین‌المللی بایشا شیادو، قلعه سنت جورج و ساختمان تاریخی گیر دو اورینتس از مکان‌های دیدنی لیسبون هستند. یکی از نکات جالب توجه در این شهر، رواج سبک زندگی شبانه است. از این رو در لیسبون، شب‌های دلگیری را سپری نخواهید کرد.

زندگی در شهر لیسبون پرتغال

پیاده‌روی در یک روز زیبای تابستانی در خیابان‌های شهر لیسبون (Lisbon) پرتغال

شرایط زندگی در پرتغال

برای زندگی در پرتغال، طی کردن مراحل اخذ ویزا برای همه‌ی شهروندانی که خارج از اتحادیه اروپا، از جمله ایران زندگی می‌کنند الزامی است. به طور کلی همواره این کشور را می‌توان بهترین کشور اروپایی برای زندگی در نظر گرفت.


سریع‌ترین مسیر رسیدن به پرتغال و اقامت در آن‌جا، گرفتن گلدن ویزای پرتغال است.

شما برای گرفتن گلدن ویزا باید اقدام به خرید خانه در پرتغال کنید. ارزش ملک خریداری شده در آن جا باید چیزی بین ۲۸۰ تا ۵۰۰ هزار یورو باشد. پس از آن می‌توانید برای خود و خانواده‌تان، اقدام به درخواست ویزا برای اقامت دائم کنید. ویزای کاری و تحصیلی نیز جزء رایج‌ترین درخواست‌های صدور ویزا است که هر یک از آن‌ها شرایط خاص خود را دارد.

مزایا و معایب زندگی در پرتغال

کشور پرتغال برای زندگی، از مزایای بسیاری برخوردار است. از طبیعت و مناظر شگفت‌انگیز گرفته تا وجود فرصت‌های مناسب برای داشتن یک زندگی پویا و سالم، ارتباط خوب با دیگر شهرهای اروپا، وجود انگیزه‌های مالیاتی و.

دانستن جنبه‌های مثبت و منفی از زندگی در پرتغال، این فرصت را به شما می‌دهد که با دید بازتری برای زندگی در این کشور تصمیم بگیرید.

مزایای زندگی در پرتغال

در این قسمت مزایای زندگی در پرتغال را برررسی می‌کنیم:

  • سبک زندگی آرام و بدون استرس

فرهنگ مردم پرتغال به‌گونه‌ای شکل گرفته که استرس و فشار در زندگی روزمره آن‌ها جایی ندارد. در این کشور زندگی به گونه‌ای پیش می‌رود که انگار برای انجام هیچ کاری عجله‌ای نیست.

  • نرخ پایین جرائم

پرتغال هفدهمین کشور امن دنیاست. جنایات سنگین به ندرت در پرتغال رخ می‌دهد و جرایم کوچک نیز عمدتا به جرایم خیابانی درفصل شلوغ گردشگری محدود می‌شود.

  • رانندگی و حمل و نقل

میزان ترافیک در این کشور وسیع نسبت به سایر کشورهای اروپایی بسیار کمتر است. همچنین، به دلیل وجود شبکه گسترده‌ جاده‌ای، اکثر مسیرها در طول روز خلوت هستند.

  • تحصیل ارزان

از دیگر مزایای زندگی در کشور پرتغال تحصیل ارزان است. تحصیل در پرتغال یکی از محبوب ترین اهداف دانشجویان خارجی به ویژه ایرانیان است. به عنوان مثال متوسط شهریه سالیانه یک دانشجو برای تحصیل در پرتغال تقریباً 1500 یورور است که در مقایسه با سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا این هزینه بسیار ناچیز است. بعلاوه دانشگاه های پرتغال در رنگینگ جهانی دارای رتبه های خوبی هستند و امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز در بیشتر دانشگاه های این کشور وجود دارد.

مزایای تحصیل در پرتغال

دانشگاه های پرتغال از ارزان ترین دانشگاه ها در اروپا هستند

پرتغال با داشتن بیش از ۱۲۵ موسسه آموزش عالی دولتی و خصوصی و بهره‌مندی از یک سیستم آموزشی شناخته شده در سطح جهانی، برای تحصیل نیز مقصد محبوبی به شمار می‌آید.

بیش از ۵۰ هزار دانشجوی بین‌المللی هر ساله، این کشور کوچک مدیترانه‌ای را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند. زیرا به غیر از شرایط مطلوب آموزشی، شرایط زندگی در پرتغال نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی آسان‌تر و کم هزینه‌تر است. بررسی هزینه‌های زندگی و شهریه‌ دانشگاه‌های پرتغال

حتما بخوانید:
تحصیل در پرتغال
  • هزینه پایین زندگی

همان‌طور که پیشتر نیز اشاره شد، زندگی در پرتغال بسیار مقرون به صرفه است. بازار املاک پرتغال نیز، یکی از ارزان‌ترین بازارهای اروپاست. در این کشور، هر چه قدر به دنبال خانه‌های ساده‌تری بگردید، از قیمت آن‌ها شگفت‌زده‌‌تر خواهید شد.

  • آب و هوای متنوع

کشور کوچک پرتغال آب و هوای نسبتا متنوعی دارد، ولی به‌طور کلی، گرما در آن‌جا غالب است. هر قدر که به سمت جنوب حرکت کنید، تابستان‌های گرم‌تر و زمستان‌های معتدل‌تری را تجربه خواهید کرد. اما در شمال کشور هوا سردتر است و زمستان‌های برفی دارد.

  • غنای فرهنگی

پرتغال به لحاظ فرهنگی، کشور بسیار ثروتمندی است. در آن‌جا همه‌چیز برای داشتن یک روز عالی مهیا است. از تئاتر و اپرا گرفته تا موزه‌ها، جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی. غیر ممکن است که در پرتغال حوصله کسی سر برود!

  • مناظر طبیعی‌

به جرات می‌توان گفت که پرتغال،‌ بهترین شهرهای دنیا را برای پیاده ‌روی دارد. سواحل زیبا در تابستان، باغ‌های زیتون، پارک ملی و دشت‌های سرسبز پرتغال بی‌شک شوق یک پیاده روی طولانی را در شما برمی‌انگیزد.

معایب زندگی در پرتغال

پرتغال نیز مانند سایر کشورهای دنیا دارای معایبی است که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم:

  • بروکراسی

گرچه کارمندان وظیفه‌شناسی در ادارات پرتغال حضور دارند، اما روندهای وقت‌گیرِ بروکراتیک (کاغذبازی)، تجربه‌ی کار اداری در پرتغال را ناخوشایند می‌کند. شاید شما در پرتغال برای دستیابی به اساسی‌ترین مدارک خود، نیاز داشته باشید که ساعت‌ها در صف‌های طولانی بایستید. به همین دلیل نیز اخذ ویزای پرتغال بسیار زمان‌بر و وقت‌گیر است.

  • رانندگان بی‌احتیاط

آمار تصادفات جاده‌ای در پرتغال،‌ به دلیل سرعت بالای رانندگان بسیار بالاست. سالانه در پرتغال عده‌ی زیادی در تصادف، جان خود را از دست می‌دهند.

  • هزینه عوارض بزرگ‌راه‌های ملی

پرتغال دارای شبکه‌ جاده‌ای استاندارد و بزرگراه‌های ملی است. اما آن چه که این مزیت بزرگ را به عیب تبدیل می‌کند، لزوم پرداخت عوارض گران قیمت در هنگام استفاده از این بزرگ‌راه‌ها است.

پناهندگی در پرتغال

پناهندگی یکی از پر خطرترین شیوه‌های مهاجرت است. مهم‌ترین مشکلی که درباره پناهندگی وجود دارد مبهم بودن شرایط پناهجو تا زمان رد یا تایید درخواست اوست.

بر اساس داده‌های International Migration Outlook، تعداد پناهنجویان پرتغال در سال ۲۰۱۹ در نسبت با سال‌های قبل، ۳۹.۹٪ افزایش داشته‌است که علت آن سیاست‌های دولت کشور درباره پناهندگی است. این کشور بر خلاف بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، از پذیرش پناهجو استقبال می‌کند. اما به نظر می‌آید که این اقدام بدون وجود زیر ساخت‌های مناسب انجام می‌شود. چرا که بسیاری از پناهندگان تازه وارد، به دلیل مناسب نبودن شرایط پناهجویان در پرتغال، به سرعت این کشور را ترک می‌کنند.

سخن پایانی

زندگی در پرتغال، به خصوص برای کسانی که قصد مهاجرت از کشور خودشان را دارند، جذاب و مطلوب است. پرتغال را می‌توان در لیست بهترین کشورها برای زندگی قرار داد. مردم این کشور صلح طلب، خونگرم و اهل معاشرت هستند. اگر اهل زندگی در شهرهای ساحلی هستید، نیمه غربی پرتغال چسبیده به اقیانوس بزرگ اطلس و جای مناسبی برای شماست. همچنین شهرهای بزرگ این کشور نظیر لیسبون و پورتو، مکان‌های جذابی هستند که سالانه میلیون‌ها گردشگر را به خود جذب می‌کنند.

سوالات متداول

اگرچه کشور پرتغال جزء بزرگترین اقتصادهای جهان نیست، اما در زمینه اقتصاد از وضعیت مطلوبی برخوردار است. این کشور 43 امین اقتصاد بزرگ جهان است. ضمن اینکه از نظر سرانه قدرت خرید بر پایه تولید ناخالص داخلی رتبه 34 جهان ایستاده و این نشان می‌دهد اوضاع زندگی مردم از نظر اقتصادی در کشور پرتغال، مطلوب است.

آمار کاملاً دقیقی در مورد تعداد ایرانیان در کشور پرتغال وجود ندارد. با این حال می‌توان با اطمینان گفت بیشتر ایرانیانی که به کشور پرتغال می‌روند، به قصد ادامه تحصیل به این کشور مهاجرت می‌کنند. خیلی از افراد هم به امید دریافت اقامت دائم، به این کشور مهاجرت می‌کنند.

پرتغال یکی از قدرتمندترین پاسپورتهای دنیا را دارد (رتبه ششم دنیا). با پاسپورت پرتغال می‌توانید بدون ویزا به 191 کشور دنیا سفر کنید.

زبان پرتغالی، مهم‌ترین و بزرگترین زبان در کشور پرتغال است. سایر زبان‌ها مانند انگلیسی و آستوری در اقلیت قرار دارند و تعداد کمی از مردم به زبانی به جز پرتغالی صحبت می‌کنند. البته یادگیری پرتغالی آنقدرها هم سخت و غیرممکن نیست و اتفاقاً زبان شیرین و زیبایی است.

guest
4 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها