موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

پاسپورت پرتغال و هر آنچه که باید درباره آن بدانید

پاسپورت پرتغال و هر آنچه که باید درباره آن بدانید

کشور پرتغال یا (República Portuguesa) کشوری مستقل در غرب اروپا می باشد که دارای دو شهر مهم و بزرگ به نام های لیسبون و پورتو است. لیسبون پایتخت پرتغال بوده و از شهرهای مهم اتحادیه اروپا می باشد.

اگر قصد مهاجرت به خارج از کشور را داشته باشید، ممکن است پرتغال برایتان انتخاب مناسبی باشد؛ چرا که این کشور سومین کشور امن جهان بوده و سواحل بسیار زیبا و غذاهای متنوعی دارد. همچنین پرتغال به واسطه کریستیانو رونالدو، فوتبالیست معروف خود، شهرت بسیاری دارد.

پرتغال مرز دریایی با مراکش دارد و کشور اسپانیا نیز از همسایگان آن است. نکته مهم دیگری که در رابطه با پرتغال وجود دارد، آن است که کمترین هزینه برای زندگی در اروپای غربی را برای شما در بر خواهد داشت. بنا به دلایل مختلفی که گفتیم اخذ پاسپورت پرتغال در میان مردم از اهمیت بسیاری برخوردار گشته است.

در این مقاله که کارشناسان پارسی کانادا برای شما در نظر گرفته اند، می توانید به پاسخ کلیه سوالات خود درباره پاسپورت پرتغال دست پیدا کنید.

ساختمان های کشور پرتغال

روش اخذ پاسپورت پرتغال چگونه است؟

به دست آوردن تابعیت پرتغال از راه های گوناگونی امکان پذیر است و برای کسب پاسپورت پرتغال می توان از طریق کار، تحصیلی، سرمایه گذاری، خرید ملک در پرتغال، تولد، ازدواج با یک تبعه پرتغالی استفاده کرد.

جالب است بدانید که در قانون تابعیت خاک و یا خون، کشور پرتغال از قاعده خون تبعیت می کند و حق شهروندی پس از تولد را به نوزاد می دهد.
با دریافت اقامت پرتغال و  پاسپورت آن می توانید یک زندگی جدید و ایده آل را شروع نمایید، از فرصت های شغلی عالی استفاده کنید، در مدارس و دانشگاه های معتبر این کشور به تحصیل بپردازید و با ثبت شرکت یا سرمایه گذاری در این کشور، تحولی عظیم را برای بهبود آینده خود به وجود بیاورید. تابعیت پرتغال و اخذ پاسپورت پرتغالی، دارای مزایای متعددی می باشد که در زیر به برخی از آن ها اشاره کرده ایم.

اعتبار پاسپورت پرتغال و مزایای اخذ پاسپورت پرتغالی

    • با در اختیار داشتن گذرنامه پرتغالی، امکان سفر و کار آزادانه در اتحادیه اروپا را دارید.
  • شهروندان پرتغالی حق ورود به 185 کشور جهان را بدون ویزا دارند.
  • پاسپورت پرتغال یکی از گذرنامه های پذیرفته شده بدون محدودیت ویزای مشترک برای سایر گذرنامه ها می باشد.
  • پاسپورت پرتغال ششمین پاسپورت قدرتمند جهان است.
  • امکان تابعیت دوگانه که به واسطه آن فرد می تواند در آنِ واحد دو ملیت داشته باشد. یعنی هم شهروند کشور خودش باشد و هم شهروند و تابع کشور پرتغال.

پاسپورت پرتغال و نکات مربوط به آن

در زیر برای شما چندین نکته مهم در رابطه با پاسپورت پرتغال را مطرح کرده ایم:

نکته 1:

پرتغال یکی از مشترکین در توافقنامه شینگن است که مطابق توافق نامه شینگن، شهروندان آمریکایی ممکن است تا 90 روز برای اهداف توریستی یا تجاری بدون در دست داشتن ویزا به کشور پرتغال وارد شوند.

نکته 2:

همانطور که اشاره کردیم پاسپورت پرتغال ششمین پاسپورت قدرتمند جهان به شمار می رود. به واسطه چنین قدرتی، دارندگان آن، بدون داشتن ویزا می توانند به 185 کشور جهان وارد شوند.

اما به عنوان مثال، دارندگان گذرنامه های آمریکای شمالی، اتریش، انگلیس، سوئد، دویچه و نروژ، به کمتر از پنج کشور می توانند ورود پیدا کنند و با پاسپورت ژاپن به عنوان قدرتمندترین و اولین پاسپورت جهان از لحاظ اعتبار، امکان سفر و ورود شهروندان ژاپنی به 190 کشور دارای مرزهای باز وجود دارد.

نکته 3:

اگر نمی خواهید گذرنامه فعلی خودتان را از دست بدهید، جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد؛ چرا که پرتغال پاسپورت دوم یا تابعیت دوگانه را برای مهاجرانی که به دنبال درخواست پاسپورت پرتغال هستند، در نظر گرفته است.

 

ارزش پاسپورت پرتغال به لحاظ هزینه چقدر است؟

هزینه گذرنامه پرتغال در انواع مختلف به شرح زیر می باشد:

  • (گذرنامه استاندارد) PEP – 65 یورو
  • (عادی) 85 یورو
  • (اکسپرس) 95 یورو
  • (فوری) 10 یورو
  • (گذرنامه برای اتباع خارجی) PCE – 107.40 یورو

 

اطلاعاتی درباره پاسپورت پرتغال و شهروندی این کشور

1. اگر شما یک فرد خارجی مقیم پرتغال باشید، می توانید تابعیت پرتغال را به دست بیاورید. همچنین با اخذ پاسپورت پرتغال اجازه دارید که به عنوان شهروند اتحادیه اروپا به سفر در حوزه کشورهای عضو شینگن بپردازید و هر تعداد دفعه که می خواهید، به پرتغال وارد و یا از آن خارج شوید.
2. اگر شهروند پرتغال باشید، نیازی به گرفتن پاسپورت پرتغال نخواهید داشت. اما به جای آن پس از گرفتن تابعیت این کشور، می توانید نسبت به اخذ کارت شهروندی پرتغال اقدام نمایید. این کارت سندی است که در واقع به شما هویت عمومی می دهد.

 

با انواع پاسپورت پرتغال آشنا شوید

به طور کلی پنج نوع گذرنامه پرتغالی در جهان وجود دارد که اسامی آن ها را در زیر آورده ایم:

  • گذرنامه الکترونیکی استاندارد (PEP): این نوع پاسپورت برای شهروندان صادر می شود.
  • گذرنامه دیپلماتیک (PD): این نوع پاسپورت برای مقامات دیپلماتیک صادر می شود.
  • گذرنامه برای اتباع بیگانه (PCE): این نوع پاسپورت پرتغالی برای افراد فاقد تابعیت و کسانی که هیچ گذرنامه دیگری مبنی بر حق اقامت در پرتغال را ندارند، صادر می شود. ( تا 2 سال اعتبار دارد)
  • گذرنامه ویژه (PES): این نوع پاسپورت برای مقامات دولتی که وظایف خاص مدیریت دولتی را انجام می دهند صادر می شود.
  • گذرنامه موقت (PT): این نوع پاسپورت در شرایط اضطراری و خاص، برای مدت زمان حداکثر یک سال صادر می شود.

پرچم پرتغال

پاسپورت پرتقال چه ویژگی هایی دارد؟

پاسپورت پرتغال در نوع استاندارد، مشابه سایر گذرنامه ها دارای یک جلد به رنگ قرمز تیره است. همچنین دارای 28 صفحه ویزا می باشد. در یک صفحه هم اطلاعات بیوگرافی آورده شده است که شامل موارد زیر می باشد:

  • نام دارنده پاسپورت پرتغال
  • قد
  • تاریخ تولد
  • جنسیت
  • محل تولد
  • تاریخ صدور و انقضا
  • عکس دیجیتالی
  • امضای دیجیتال
  • میکروچیپ حاوی اطلاعات به صورت الکترونیکی
حتما بخوانید:
پاسپورت دومینیکا

اخذ پاسپورت پرتغال نیازمند برخورداری از چه صلاحیت هایی است؟

صلاحیت گرفتن پاسپورت به تابعیت پرتغال بستگی دارد. اگر شما فردی خارجی و مقیم پرتغال باشید که می خواهید شهروند پرتغال شوید، باید شش سال در پرتغال زندگی کنید که البته یک سال باید اقامت دائم داشته باشید.

همچنین اگر به مدت سه سال در یک مشارکت حقوقی شرکت داشته باشید و یا با یک شهروند پرتغال ازدواج کرده باشید، مدت 6 ساله به سه سال کاهش پیدا می کند. فاکتور دیگری که باید به صورت الزامی آن را داشته باشید، داشتن دانش کافی در مورد زبان پرتغالی است.

همچنین نباید سوء پیشینه و یا جرم جنایاتی مرتکب شده باشید که بابت آن به زندان رفته باشید. برای درخواست پاسپورت پرتغال و اثبات صلاحیت خود جهت دریافت آن، باید کارت شهروندی خود یا کارت ملی تان را پیش از گرفتن کارت شهروندی ارائه بدهید.

برای گذرنامه الکترونیکی عکس دیجیتال و اثر انگشت همراه با امضای دیجیتالی و اطلاعات بیومتریک نیز الزامیست و باید تهیه شود.

توجه داشته باشید که عکس شما در همان جایی که درخواست پاسپورت را می دهید از شما گرفته می شود، بنابراین نگرانی در مورد تهیه تصویر دیجیتال از خود را نخواهید داشت.

اگر قصد تمدید پاسپورت پرتغالی خود را دارید، باید حتما گذرنامه قبلی خود را همراه داشته باشید. همچنین اگر سن شما کمتر از 18 سال باشد، نیاز است که اطلاعات تکمیلی دیگری را نیز ارائه بدهید. زمانی که درخواست خود برای دریافت پاسپورت پرتغال را ثبت نموده و فرم درخواست را پر می کنید، بین 1 تا 5 روز طول می کشد که آن برای شما صادر شود.

تقاضای پاسپورت پرتغال از چه طریقی امکان پذیر است؟

شما می توانید درخواست خود را در هر یک از مناطق زیر اعلام نموده و اقدامات لازم برای آن را انجام دهید:

  • دفاتر خدمات مهاجرت همچون پارسی کانادا و مرزهای پرتغال (SEF)
  • در سیتیزن شاپ های پرتغال
  • در فرودگاه های لیسبون و پورتو
  • در دفاتر دولتی مناطق خودمختار آزور و مادیرا
  • در کنسولگری های پرتغال در سراسر جهان

کشور پرتغال

تمدید پاسپورت پرتغال

به مدت 5 سال اعتبار برای پاسپورت استاندارد پرتغالی (PEP) وجود دارد. اگر تنها 6 ماه از اعتبار پاسپورت شما باقی مانده، باید پیش از منقضی شدن آن، برای جایگزینی و تمدیدش اقدام کنید. جالب است بدانید که تمدید پاسپورت پرتغال پس از اتمام اعتبارامکان پذیر نیست.

در این شرایط، باید یک گذرنامه جدید درخواست بدهید و مراحل را از سر بگیرید تا مجددا برای شما پاسپورت صادر شود. برای تمدید گذرنامه جدید پرتغالی، باید با در دست داشتن پاسپورت قدیمی که اعتبارش رو به پایان می باشد، به مراکز مربوطه مراجعه نمایید، چرا که باید گذرنامه قبلی شما به مقامات کشور پرتغال ارسال گردد.

همچنین نمی توانید از کارت شهروندی پرتغالی خود به عنوان یک سند و یا هویت جایگزین برای پاسپورت جدید پرتغالی خود استفاده نمایید.

در صورت ماندن تنها 6 ماه اعتبار تا انقضای پاسپورت پرتغال، گم شدن، به سرقت رفتن، آسیب دیدن و یا پر شدن از تمبرهای ویزا، می توانید یک پاسپورت پرتغالی جایگزین برای خود تقاضا کرده و دریافت نمایید. باید کارت شهروندی پرتغالی و گذرنامه موجود خود را بیاورید و این کار از دفاتر صادر کننده گذرنامه پیگیری کنید.

 

اخذ پاسپورت پرتغال و در پی آن تابعیت این کشور چقدر طول می کشد؟

بستگی به نوع پرونده ای که شما دارید، ممکن است مدت زمانی بین 3 تا 2 سال طول بکشد. چندین مقام و مسئول در پردازش پاسپورت پرتغال برای شما نقش دارند.

همچنین توجه داشته باشید که به دلیل ارسال نادرست اطلاعات و مدارک، ممکن است زمان پردازش نتیجه افزایش پیدا کند.

 

آیا می توانیم پرونده تابعیت پرتغال خودمان را پیگیری کنیم؟

انواع پرونده های تابعیت پرتغال دارای شماره رهگیری می باشند. به محض اینکه شما پرونده تشکیل می دهید، یک کد پرونده به شما ارائه می شود.

خود شما و یا وکیل تان می توانید آن را با استفاده از وب سایت مربوطه ماجرت به پرتغال مشاهده کنند. اگر در مواردی شماره رهگیری برای پرونده ای وجود نداشته باشد، وکیل قانونی فرد متقاضی باید آن را به صورت مستقیم از مقامات پیگیری نماید.

البته اگر پی گیری این پروسه ها برای شما زمان بر و یا گیج کننده است، می توانید از حضور یک وکیل مهاجرتی کاربلد و مجرب بهره ببرید.

 

آیا پرونده ملیت پرتغال منجر به اخذ گذرنامه می شود؟

پس از پر کردن فرم های تقاضا و پردازش اطلاعات شما توسط مقامات پرتغال، ممکن است شناسنامه برای شما صادر شود. شناسنامه به متقاضی این امکان را می دهد که پاسپورت پرتغال و کارت شهروندان پرتغالی را دریافت نماید.

اخذ پاسپورت و کارت شهروندی باید در نزدیکترین سفارتخانه یا به طور مستقیم در هر اداره گذرنامه موجود در قلمرو پرتغال پیگیری شود.

 

پارسی کانادا می تواند به شما در اخذ پاسپورت پرتغال کمک کند

هر روزه شاهد افزایش سیل عظیمی از علاقه مندان در جهت بدست آوردن تابعیت و پاسپورت پرتغال هستیم. درخواست نادرست و پیگیری غیر اصولی در روند مهاجرت به پرتغال باعث می شود که همه فرآیند ها و مراحل مورد نیاز در این راستا با تاخیر مواجه شود.

همچنین دائما قوانین مهاجرتی و راه های اخذ تابعیت و شهروندی پرتغال در حال تغییر است و تنها نمایندگان قانونی و وکلای زبده می توانند از میان چندین مسیر موجود و پیش رو، انتخاب کنند که کدام یک برای شما بهتر است؟
کارشناسان و وکلای حرفه ای پارسی کانادا کاملا به امور مهاجرتی آشنا بوده و با سابقه و تجربه بسیاری که دارند موفق به حل تعداد کثیری از پرونده های مهاجرتی تا به امروز شده اند.

پس بهتر است که امور مهاجرت و اخذ پاسپورت پرتغال خود را به موسسه مهاجرتی پارسی کانادا بسپارید و از آن ها راهنمایی بخواهید.

به این ترتیب همه مراحل به شیوه ای ایمن و در روند موفقیت آمیزی پیش خواهد رفت. وکلای این موسسه با استفاده از ابزار دانش و تجربه و همچنین ارتباط خوبی که با سفارت پرتغال دارند، می توانند تجربه زندگی، تحصیل و یا اشتغال بی نظیری را در این کشور اروپایی برای شما رقم بزنند.

 

آیا تحصیل در پرتغال روشی برای اخذ پاسپورت این کشور است؟

اینکه فکر کنید با تحصیل در دانشگاههای پرتغال می توانید صرفا به پاسپورت پرتغال، تابعیت و شهروندی آن برسید، تصور اشتباهی است.

به طور کلی افرادی که با روش تحصیلی پاسپورت پرتغال را دریافت می کنند، هدفشان ورود سریع تر و راحت تر به بازار کار این کشور است.

پرتغال یکی از کشورهای اروپایی است که ادامه تحصیل در آن کاملا ارزان و مقرون به صرفه است. هزینه های تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه های پرتغال به طور متوسط حدود 950 الی 1500 یورو در سال است که نسبت به دیگر کشورهای اروپایی هزینه خیلی کمتری دارد.

در سال های گذشته به دلیل این هزینه های پایین موج گسترده ای از دانشجویان ایرانی و خارجی برای ادامه تحصیل به پرتغال مهاجرت کردند. اگر می خواهید از جزییات مهاجرت تحصیلی به پرتغال آگاه شوید به صفحه تحصیل در پرتغال مراجه کنید.

اگر قصد سفر یا حتی مهاجرت دارید، خوب است بیشتر این مساله را مورد بررسی و مطالعه قرار دهید. ممکن است پرتغال بهترین کشور برای مهاجرت شما باشد.

guest
2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها