موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

همه چیز درباره پاسپورت فرانسه

همه چیز درباره پاسپورت فرانسه

اگر از علاقه مندان به کشور فرانسه باشید، خوب است بدانید که فرانسه با نام کامل جمهوری فرانسه (French Republic) یکی از بزرگترین کشورها در اروپا بوده و با کشورهای آلمان، لوکزامبورگ، بلژیک، ایتالیا، سوئیس، اسپانیا و انگلیس مرز مشترک دارد. این کشور به دلیل داشتن چندین فرودگاه بین المللی بزرگ به عنوان دروازه ورود به اروپا شناخته می شود.

همچنین، پایانه های کشتی و خدمات ریلی فرانسه نیز بسیار فعال هستند. فرانسه 67.2 میلیون نفر جمعیت دارد و پایتخت آن فرانسه است که 2.2 میلیون نفر را در خود جای داده است. شعار این کشور “آزادی، برابری، برادری” است و عمده جمعیت آن را مسیحیان فرقه کاتولیک تشکیل داده اند. زبان مردم این کشور فرانسوی است و معمولا فرانسه به دلیل برندهایی همچون شانل، دیور،Givenchy و اتومبیل هایی مانند رنو، سیتروئن و پژو معروف است.

در این مقاله که توسط کارشناسان موسسه مهاجرتی پارسی کانادا تهیه شده است، شما می توانید به همه اطلاعات موجود درباره پاسپورت فرانسه دست یابید و اگر سوالاتی در این مورد دارید، به پاسخ آن ها برسید؛ بنابراین خواندن این مطلب را تا انتها ادامه دهید.

پاسپورت فرانسه

راهنمای نحوه دریافت و همه چیز درباره پاسپورت فرانسه

اگر شما فرد مقیم فرانسه باشید و تابعیت آن را بدست آورده باشید، می توانید نسبت به گرفتن پاسپورت فرانسه اقدام نمایید. اگر پاسپورت فرانسه را دریافت کنید، از آنجایی که یک شهروند اتحادیه اروپا محسوب می شوید، می توانید به سراسر جهان سفر کنید.

با در دست داشتن گذرنامه فرانسوی شما امکان ورود به بسیاری از کشورهای غیر اروپایی را بدون نیاز به ویزا خواهید داشت. همچنین با توجه به اینکه قانون فرانسه، اجازه دریافت پاسپورت دوم را به مهاجران می دهد، شما با گرفتن پاسپورت فرانسه می توانید همزمان دو گذرنامه داشته باشید.

گذرنامه فرانسوی شبیه به شناسنامه می باشد و شما پس از گرفتن آن و موفق شدن به اخذ تابعیت فرانسه، می توانید کارت ملی فرانسه را ( Carte Nationale d’Identite ) برای خود دریافت کنید.

با این کارت شناسایی ملی مجوز این را دارید که آزادانه به دور اتحادیه اروپا سفر کرده و لذت ببرید. اما فراموش نکنید که برای سفر به خارج از اروپا باید گذرنامه داشته باشید. شما پس از طی مرحله بیومتریک از جمله عکس دیجیتال و اثر انگشت می توانید پاسپورت فرانسه صادر شده خود را دریافت نموده و از آن استفاده کنید.

پاسپورت فرانسه چه ویژگی هایی دارد

گذرنامه فرانسوی دارای 32 صفحه در قالب یک کتابچه شناسنامه مانند است که جلد آن به رنگ قرمز تیره بوده و با یک میکروکنترلر حاوی اطلاعات بیوگرافی دارنده آن همراه است.

مانند بسیاری از گذرنامه ها پاسپورت فرانسه نیز دارای اطلاعات شخصی همچون عکس دیجیتال، امضا دیجیتال، مشخصات شخصی شامل قد، رنگ چشم و شماره گذرنامه منحصر به فرد می باشد. گذرنامه های فرانسوی توسط وزارت امور خارجه و توسعه بین المللی فرانسه صادر می گردند و برای دریافت آن ها باید به سفارتخانه ها و کنسولگری های کشور فرانسه مراجعه نمایید.

مزایای دریافت پاسپورت فرانسه

با دریافت پاسپورت فرانسه و تابعیت آن، مزایای بسیاری شامل حالتان خواهد شد. در زیر برخی از مزایای گذرنامه فرانسه را ذکر کرده ایم.

  • تا زمانی که پاسپورت فرانسه شما معتبر باشد، امکان مسافرت آزادانه در فرانسه و خارج از آن را با مدت زمان نامحدود خواهید داشت.
  • به عنوان یک شهروند فرانسوی و اتحادیه اروپا، مجوز سفر به سراسر جهان را با پاسپورت فرانسه دارید.
  • امکان داشتن تابعیت دوگانه و برخورداری از دو پاسپورت، البته تا زمانی که کشور مبدا شما نیز این اجازه را بدهد.
  • امکان سفر به 156 کشور جهان یا بدون نیاز به ویزا و یا گرفتن ویزا هنگام ورود.
  • پاسپورت فرانسه در رده هشتمین پاسپورت ارزشمند جهان قرار دارد.

چه کسی واجد شرایط اخذ پاسپورت فرانسه است؟

باید برای اخذ پاسپورت فرانسه صلاحیت های لازم را داشته باشید. مثلا برای به دست آوردن تابعیت این کشور، باید پنج سال به صورت پیوسته به زندگی در فرانسه پرداخته باشید و بتوانید با برخورداری از دانش زبان فرانسه، فرهنگ و مسئولیت های شهروندی در فرانسه را به خوبی رعایت کنید.

در صورتی که با یک شهروند فرانسوی ازدواج کنید و یا یک والد فرانسوی داشته باشید، مدت اقامت پنج ساله برای شما ممکن است کاهش یابد و یا از آن چشم پوشی شود.

حتما بخوانید:
پاسپورت دومینیکا

نحوه درخواست پاسپورت فرانسه

شما برای تقاضای گذرنامه فرانسوی می توانید با در دست داشتن مدارک لازم به مکان های زیر مراجعه نمایید.

  • اگر در فرانسه زندگی می کنید، می توانید به پلیس استان خود مراجعه نمایید.
  • اگر در خارج از کشور زندگی می کنید، می توانید به هر سفارتخانه یا کنسولگری در فرانسه مراجعه کنید.
  • با ایجاد یک حساب آنلاین و پرداخت هزینه مقدماتی گذرنامه خود، می توانید فرم گذرنامه قبل از درخواست آنلاین را در سایت های مخصوص دریافت پاسپورت این کشور پر کنید.

پاسپورت فرانسه

مدارک مورد نیاز برای اخذ پاسپورت فرانسه

برای درخواست گذرنامه فرانسه خود باید مدارک زیر را ارائه دهید :

  • شناسنامه یا اثبات تابعیت فرانسه در صورت نداشتن شناسنامه فرانسوی.
  • عکس، مطابق با دستورالعمل دریافت گذرنامه.
  • داده های بیومتریک شامل عکس دیجیتال و اثر انگشت دیجیتالی.
  • تکمیل فرم درخواست.

گرفتن پاسپورت فرانسه چقدر طول می کشد

اینکه اخذ گذرنامه فرانسه چقدر طول می کشد تا صادر شود، به زمان درخواست و موقعیت مکانی شما بستگی دارد. مثلا اگر شما درخواست تان را در زمان تعطیلات تابستانی ارائه دهید، پروسه دریافت پاسپورت تان طول می کشد.

زمانی که گذرنامه شما آماده شود، با دریافت یک پیامک مطلع می شوید که آن آماده شده است و از زمان دریافت پیامک تا مدت زمانی 3 ماهه باید هزینه کامل آن را پرداخت کنید. در صورت عدم پرداخت، پاسپورت شما از بین می رود.

همچنین توجه داشته باشید که برای درخواست گذرنامه فرانسوی باید 18 سال داشته باشید و در صورتی که زیر این سن باشید، باید توسط والدین یا سرپرست قانونی خود برای دریافت پاسپورت فرانسه اقدام کنید.

تمدید یا تعویض پاسپورت فرانسه

اگر گذرنامه از نوع استاندارد باشد، به مدت 10 سال برای شما و برای کودکان زیر 18 سال 5 سال اعتبار دارد. پس از اتمام اعتبار گذرنامه، شما مجبور هستید كه گذرنامه تان را تمدید و یا در صورت گم شدن یا به سرقت رفتن آن، درخواست تعویضش را بدهید.

رویه تمدید پاسپورت فرانسه، مشابه زمانیست که برای اولین بار درخواست اخذ آن را می دهید، با این تفاوت که به جای ارائه شناسنامه باید گذرنامه تان که اعتبارش تمام شده است را ارائه بدهید.

اما در صورتی که گذرنامه فرانسوی شما کاملا منقضی شده باشد، بیش از پنج سال ازروی آن گذشته باشد و یا یک مدل قدیمی باشد که فاقد اطلاعات بیومتریک فرانسه باشد، باید تابعیت فرانسوی خود را اثبات کنید و شناسه ملی فرانسوی خود را ارائه دهید. بنابراین بهتر است که پاسپورت خود را قبل از تاریخ انقضای آن تمدید کنید.

چنانچه قبل از اتمام گذرنامه فعلی تان اقدام به تمدید آن کنید، مدت زمان اعتبار گذرنامه جدید شما بخاطر زود اقدام کردن، کاهش نمی یابد. در شرایطی که پاسپورت شما از بین رفته یا توسط سارقین به سرقت رفته است، علاوه بر اینکه باید به یک کلانتری، سفارت و یا کنسولگری در فرانسه و اگر در خارج از کشور فرانسه هستید به یک پلیس محلی گزارش بدهید، بلکه باید درخواست گذرنامه جایگزین برای خود بکنید.

روش درخواست نیز به همان روشی است که درخواست اولیه یا درخواست تمدید گذرنامه استاندارد را می دهید. اگر در شرایط اضطراری قرار دارید و نیاز به پاسپورت فرانسه دارید، مثلا در شرایط جابجایی به دلایل انسانی، پزشکی یا حرفه ای، می توانید برای گذرنامه موقت اضطراری اقدام نمایید. این پاسپورت در مواقع اضطراری صادر می شود و معمولا در همان روز به فرد متقاضی ارائه می گردد.

پاسپورت فرانسه

هزینه پاسپورت فرانسه

برای پرداخت هزینه گذرنامه فرانسوی و تهیه آن، باید یک تمبر مالیاتی تهیه کنید که می توانید آن را به صورت آنلاین در برخی از روزنامه ها و یا برخی مراکز مالی و مالیاتی خریداری نمایید. هزینه های گذرنامه های فعلی کشور فرانسه عبارتند از:
• گذرنامه استاندارد – 86 یورو
• گذرنامه خریداری شده از سفارت یا کنسولگری در خارج از کشور – 96 یورو
• تعویض پاسپورت یا تمدید – 86 یورو
• تعویض پاسپورت / تمدید در خارج از سفارت / کنسولگری – 96 یورو
• گذرنامه موقت اضطراری – 30 یورو
• گذرنامه موقت اضطراری از خارج از سفارت / کنسولگری – 45 یورو
• گذرنامه برای کودک 0 تا 14 ساله – 17 یورو (27 یورو در صورت سفارتخانه یا کنسولگری در خارج از کشور)
• گذرنامه برای کودک 15 تا 17 ساله – 42 یورو (52 یورو در صورت خارج از سفارت / کنسولگری در خارج از کشور)
• گذرنامه موقت اضطراری برای کودک – 30 یورو (در صورت سفارتخانه / کنسولگری در خارج از کشور 45 یورو)

اخذ پاسپورت فرانسه از طریق تحصیل

یکی از روش هایی که به واسطه آن می توانید تابعیت و اقامت کشور فرانسه را کسب کنید، اقدام از روش تحصیلی است. درست است که مستقیم و بلافاصله با تحصیل نمی توان پاسپورت کشور فرانسه را اخذ کرد، اما با استفاده از راهکارهایی می توان از طریق تحصیل ئدر فرانسه، پاسپورت آن را بدست آورد.

تنها کافیست که شما به عنوان یک فرد خواهان تحصیل در فرانسه، برای پذیرش دانشگاه های این کشور اقدام کنید. تفاوتی ندارد که چه مقطعی را برای تحصیل انتخاب می کنید. شما با دادن درخواست تحصیلی، دروازه ورود خود را به فرانسه باز می کنید.

شما باید قبل از اقدام با روش تحصیلی زبان انگلیسی و فرانسه خود را تقویت کنید و با در دست داشتن مدارک مورد نیاز از جمله مدرک زبان و سایر موارد پاسپورت فرانسه را دریافت کرده و حتی به صورت رایگان به تحصیل در این کشور بپردازید.

پیش از ورود به هر یک از مقاطع تحصیلی که می خواهید انتخاب نمایید باید در آزمون ورودی آن مقطع شرکت نموده و با دریافت نمره قبولی، تحصیل خود را در فرانسه شروع کنید.

امکان جالبی که برای متقاضیان تحصیل در فرانسه وجود دارد این است که می توانند با شرکت در کلاس زبان پیش از تحصیل در دانشگاه های فرانسه خود را آماده کنند. بعد از اینکه دوران تحصیل خود را در فرانسه سپری کردید، نوبت به آن می رسد که خودتان را برای تبدیل ویزا و اقامت از تحصیلی به کاری آماده کنید.

شما با داشتن اقامت کاری و اخذ پاسپورت فرانسه علاوه بر اینکه به راحتی می توانید در فرانسه اقامت و تردد داشته باشید، بلکه می توانید به کشورهای حوزه شینکن نیز به راحتی سفر کنید. متقاضیان بعد از پایان تحصیل می توانند اجازه کار بگیرند و با تبدیل اقامت خود به نوع کاری و 4 سال کار همراه با پرداخت مالیات، در نهایت نسبت به اخذ اقامت دائم فرانسه اقدام نمایند.

در صورتی که تحصیل کرده فرانسه باشید، مدت زمان کار برای شما به 2 سال تنزل می یابد و تنها با گذشت 2 سال موفق به اخذ اقامت دائم فرانسه خواهید شد. پس از 2 سال و دریافت اخذ اقامت دائم نیز شما برای کسب شهروندی کشور فرانسه واجد شرایط خواهید بود.

اخذ پاسپورت فرانسه از یک راه مطمئن

روش های دریافت پاسپورت فرانسه گوناگون هسستند و شامل 6 روش کلی تحصیل، سرمایه گذاری، تمکن مالی، کار، ازدواج، تولد و پناهندگی هستند. از آنجایی که فرانسه در قوانین مهاجرتی خود از تابعیت اصل خون پیروی می کند، بنابراین اگر فرزندی در خاک فرانسه متولد شود، تابعیت این کشور را دریافت نمی کند (تابع اصل خاک نیست) و باید حتما یکی از والدین او تبعه فرانسه باشند.

بنابراین باید در زمان اقدام برای اخذ پاسپورت هر کشوری از جمله فرانسه، به این موارد دقت کنید. مثلا برای دریافت پاسپورت کاری این کشور باید حتما از طرف یک کار فرمای فرانسوی برای شما دعوت نامه کاری یا job offer ارسال شود و یا برای پاسپورت تحصیلی و تحصیل در فرانسه، باید بلافاصله بعد از اتمام تحصیلتان، اقامت خود را به اقامت کاری تبدیل کنید.

اگر هم قصد سرمایه گذاری در این کشور را دارید، باید حداقل 30000 یورو سرمایه برای شروع داشته باشید. اما به طور کلی همه روش های دریافت پاسپورت فرانسه قوانین و نکاتی دارد که مسلما همه آن ها را نمی دانید.

برای اینکه با خیالی آسوده موفق به اخذ پاسپورت این کشور شوید ما به شما مراجعه به موسسه مهاجرتی پارسی کانادا را توصیه می کنیم. کارشناسان و وکلای حرفه ای و دلسوز این موسسه همه این راه ها را بارها و بارها در پرونده های مهاجرت به فرانسه امتحان کرده و از همه جزئیات آن ها مطلع می باشند.

بنابراین شما با سپردن پروسه مهاجرتی خود به موسسه پارسی کانادا می توانید با خاطری جمع و فکری آسوده برنامه مهاجرت و اخذ پاسپورت و ویزای خود را تجربه کنید.

guest
2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها