موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

همه‌چیز درباره استرالیا (جمعیت، نقشه، زبان، اقتصاد و…)

استرالیا یکی از بخش‌های پهناور قاره اقیانوسیه و از وسیعترین کشورهای جهان است که بین اقیانوس آرام و اقیانوس هند در نیمکره جنوبی زمین واقع شده است. به استرالیا سرزمین آکاسیای طلایی (Acacia pycnantha) می‌گویند. آکاسیای طلایی، گل ملی این کشور است.

پایتخت استرالیا شهر کانبرا (Canberra) است که از جنوب غربی با شهر سیدنی و از شمال شرقی با شهر ملبورن هم مرز است. با اینکه زبان انگلیسی به عنوان زبان رسمی این کشور مشخص نشده است اما عمده مردم استرلیا به زبان بین المللی انگلیسی صحبت می‌کنند. با این حال صدها زبان بومی در استرالیا وجود دارد که سال به سال از تعداد آن‌ها کم شده است یا به‌طور کلی منقرض شده‌اند.

در ادامه مطلب مهم‌ترین اطلاعات تکمیلی درباره استرالیا را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

ناماسترالیا (Australia)
پرچمپرچم استرالیا
پایتختکانبرا (Canberra)
بزرگ‌ترین شهرهاسیدنی (Sydney) - ملبورن (Melbourne) - بریزبن (Brisbane) – پرث (Perth) - آدلاید (Adelaide)
مساحت7,686,850 کیلومتر مربع
زبان رسمیانگلیسی
جمعیت (آخرین آمار 2023)حدود 26,292,523 میلیون نفر
تعداد ایالت‌ها و قلمروها6 ایالت، 3 قلمرو داخلی و 7 قلمرو خارجی
آب‌وهوامعتدل، گرم‌وخشک، استوایی
نوع حکومتحکومت پادشاهی مشروطه فدرال
پادشاهملکه الیزابت دوم (Elizabeth II)
واحد پولدلار استرالیا (AUD)
پیش شماره61+
دامنه اینترنتی TLDau.
شاخص امید به زندگی (OECD)83 سال

نقشه استرالیا

ایالت ها و قلمرو های استرالیا

استرالیا دارای 6 ایالت، 3 قلمرو داخلی و 7 قلمرو برون‌مرزی است. ایالت‌های این کشور را در زیر می‌بینید:

نقشه ایالت های استرالیا

لیست ایالت‌‌های استرالیا عبارتند از:

  • ایالت نیوساث ولز (New South Wales)
  • ایالت کوئینزلند (Queensland)
  • ایالت ویکتوریا (Victoria)
  • ایالت استرالیای غربی (Western Australia)
  • ایالت استرالیای جنوبی (South Australia)
  • ایالت تاسمانی (Tasmania)
نام ایالتمرکزپرچم
نیو ساوت ولز
(New South Wales)
سیدنی
(Sydney)
پرچم نیوساوت ولز استرالیا
کوئینزلند
(Queensland)
بریزبین
(Brisbane)
پرچم کوئینزلند استرالیا
استرالیای جنوبی
(South Australia)
آدلاید
(Adelaide)
نقشه استرالیای جنوبی
تاسمانی
(Tasmani)
هوبارت
(Hobart)
پرچم تاسمانی استرالیا
استرالیای غربی
(Western Australia)
پرت
(Perth)
پرچم استرالیای غربی
ویکتوریا
(Victoria)
ملبورن
(Melbourne)
پرچم ویکتوریای استرالیا

همچنین استرالیا دارای سه قلمرو اصلی زیر است:

  • قلمرو پایتختی استرالیا (Australian Capital Territory)
  • قلمرو خلیج جرویس (Jervis Bay Territory)
  • قلمرو شمالی (Northern Territory)
قلمرومرکزپرچم
قلمرو پایتختی استرالیا
(Australian Capital Territory)
کانبرا (Canberra)پرچم قلمرو مرکزی کانادا
قلمرو خلیج جرویس
(Jervis Bay Territory)
--پرچم قلمرو خلیج جرویس بی استرالیا
قلمرو شمالی
(Northern Territory)
داروین (Darwin)پرچم قلمرو شمالی استرالیا

استرالیا 7 قلمرو مهم برون‌مرزی دیگر هم دارد. این قلمروها معمولا جزیره‌هایی هستند که تحت حاکمیت دولت استرالیا قرار دارند و جز خاک این کشور محسوب می‌شوند. برای مطالعه بیشتر درباره ایالت‌ها و قلمروها، مطلب ایالت های استرالیا را از دست ندهید.

مهم ترین و پرجمعیت ترین شهر های استرالیا

استرالیا در مجموع از 5 شهر با جمعیت بالای یک میلیون و 14 شهر بین 100 هزار الی 1 میلیون نفر و 375 شهر کوچک بین 10هزار الی 100 هزار نفر تشکیل شده است. در زیر مهم‌ترین و اصلی‌ترین شهرهای استرالیا را لیست کرده‌ایم:

اقتصاد استرالیا

طبق اطلاعات رسمی منتشر شده از اداره آمار استرالیا (Australian Bureau of Statistics)؛ اقتصاد استرالیا سیزدهمین اقتصاد برتر جهان است. تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2022، حدود 1,675 تریلیون دلار آمریکا است.

عمده اقتصاد استرالیا وابسته به بخش کشاورزی و بازرگانی است. با این حال صنعت گردشگری نقش چشمگیری در اقتصاد رو به رشد استرالیا دارد. از لحاظ سرانه درآمد، در رده 18 اقتصاد جهان قرار دارد و از نظر ثروت‌های طبیعی این کشور در بین 10 کشور برتر جهان است.

به‌طور کلی وضعیت اقتصادی این کشور یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این کشور برای متقاضیان مهاجرت است. اطلاعات بیشتر دراین‌باره را در مطلب اقتصاد استرالیا مطالعه کنید.

واحد پول استرالیا

پول ملی این کشور، دلار استرالیا (AUD) است که به صورت اسکناس‌های پلیمری (پلاستیکی) 5، 10، 20، 50 و 100 دلاری عرضه می‌شود. سکه‌ها در عناوین 5، 10، 20 و 50 سنت و همچنین 1 و 2 دلار هستند. نماد دلار استرالیا، A$ یا AU$ است که برای تشخیص دلار این کشور از سایر ارزهای دلاری استفاده می‌شود.

حتما بخوانید:
پول استرالیا

تاریخ استرالیا

طبق منابع تاریخی، در سال 1606 هلندی‌ها جز اولین نفراتی بودند که استرالیا را کشف و شناسایی کردند اما قبل از این گروه صدها هزار بومی استرالیا در این کشور زندگی می‌کردند.

ملکه ویکتوریا در سال 1900 میلادی طی قانونی، استقلال سیاسی این کشور را اعلام کرد و این کشور در ژانویه سال 1901 به طور رسمی به استقلال رسید. در مطلب تاریخچه استرالیا می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره تاریخ این کشور کسب کنید.

آب‌وهوای استرالیا

به‌طور کلی هوای کشور استرالیا در مقایسه با دیگر کشورهای انگلیسی زبان گرم‌تر است. اما در مقایسه با ایران، هوای خنک‌تری دارد. این کشور دارای 6 ایالت و سه قلمرو است که هرکدام از این مناطق آب‌وهوای مخصوص به خود را دارند.

بر همین اساس هر چه قدر به ایالت‌های شمالی آن نزدیک می‌شویم آب‌وهوایی گرم‌تر و هرچه به ایالت‌های جنوبی نزدیک می‌شویم آب‌وهوایی سردتری را تجربه خواهیم کرد. اطلاعات بیشتر را در مطلب آب و هوای استرالیا بخوانید.

حکومت استرالیا

استرالیا یک نظام سیاسی لیبرال دموکراتیک باثبات تحت قانون اساسی دارد که یکی از قدیمی‌ترین نظام‌های جهان از زمان نخستین ساختار حکومتی در کشور استرالیا (فدارسیون) در سال 1901 است.

استرالیا ششمین دموکراسی قدیمی مستمر در جهان است و عمدتاً به عنوان یک سیستم دو حزبی عمل می‌کند که در آن رای دادن جزء قوانین اجباری است. در این کشور، در وهله نخست نمایندگان مجلس توسط مردم برگزیده ‌می‌شوند.

ریاست حزبی که بیشترین نفرات انتخاب شده را در مجلس داشته باشد به‌عنوان نخست ‌وزیر مسئول تشکیل کابینه دولت می‌شود. دولت استرالیا از سه زیر شاخه قانون گذاری، اجرایی و قضایی، تشکیل شده است.

زندگی در استرالیا

استرالیا یکی از بهترین و عالی‌ترین کشورهایی است که هم از نظر درآمد و هم از جنبه‌های شاخص‌های کیفیت زندگی در رتبه‌بندی‌های بالایی قرار دارد. طبق آخرین گزارش worldhappiness در سال 2021؛ استرالیا دوازدهمین کشور شاد در جهان است. همچنین بر اساس گزارش OECD؛ شاخص امید به زندگی در این کشور، 83 سال است. علاوه براین جزو آزادترین کشورهای جهان است، بد نیست نگاهی به مطلب آزادترین کشور جهان بیاندازید.

شاخص فلاکت (Misery Index) در استرالیا در وضعیت خوبی است به طوری که طبق گزارش های منتشر شده این کشور، در بین 156 کشور بررسی شده از این نظر در رتبه 115 جهان جای گرفته است. این آمار و ارقام نشان دهنده این است که استرالیا یکی از بهترین مقاصد برای زندگی و کار است. برای مطالعه بیشتر درباره زندگی در این کشور، مطلب زندگی در استرالیا را بخوانید.

مهاجرت به استرالیا

کشور استرالیا از بهترین مقاصد جذاب و توریستی جهان است که سالانه هزاران مهاجر از نقاط مختلف دنیا جذب آن می‌شود. وضعیت رو به رشد اقتصاد آن، حمایت زیاد از نیروهای کار، درآمدهای بالا و برخورداری از استانداردهای بالا روز دنیا این کشور را به یکی از توسعه‌یافته‌ترین نقاط جهان معرفی کرده است. در زیر مهم‌ترین روش‌ های مهاجرت به استرالیا را به شما معرفی می کنیم:

سخن پایانی

استرالیا کشوری است که در نیمکره جنوبی کره زمین واقع شده و توسط اقیانوس‌های هند و آرام احاطه شده است. پایتخت کشور استرالیا کانبرا و بزرگترین شهر آن سیدنی است. همچنین در این مطلب از موسسه مهاجرتی پارسی کانادا سعی کردیم اطلاعات بیشتری در مورد آب‌وهوا، اقتصاد و مهم‌ترین شهرهای این کشور ارائه دهیم که پیشنهاد می‌کنیم مطالعه کنید.

سوالات متداول:

طبق آمارهای موجود تا تاریخ 31 مارس 2023، جمعیت استرالیا 26,473,055 نفر است.

استرالیا داری 6 ایالت و 3 قلمرو داخلی و تعدادی قلمرو خارجی است.

حکومت در استرالیا حکومت پادشاهی مشروطه فدرال است که به روش دموکراسی نیابتی اداره می‌شود.

استرالیا به خاطر شگفتی‌های طبیعی، سواحل، بیابان‌ها و سایر منابع طبیعی شهرت جهانی دارد. علاوه بر این‌ها، نرخ ارتکاب جرم پایین، موفقیت و امنیت شغلی، تنوع فرهنگی و .. معروف است.

guest
38 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها