موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

شرایط زندگی در کانادا چگونه است؟

همه ما به دنبال کشوری هستیم که بهترین شرایط زندگی را ارائه دهد، رفاه اجتماعی را تامین کند و اقتصاد روبه رشدی هم داشته باشد. کانادا یکی از همان کشورهاست. کشوری که همه این موارد را به طور یکجا دارد و افراد بی‌شماری به دلایل مختلف به کانادا مهاجرت می‌کنند.

زندگی در کانادا برای برخی هم جز رویاهای دست نیافتنی محسوب می‌شود و تصور می‌کنند که باید مسیر طولانی را برای به دست آوردن این رویای خود طی کنند. خوب است بدانید که شاید کمی این مسیر به سختی پیموده می‌شود، اما این رویای دست نیافتنی نیست.

پیش از مطالعه ادامه این مقاله خواندنی، لازم است این نکته را بدانید که ما امکانی برای ارزیابی دقیق شرایط شما برای مهاجرت داریم. کافیست روی لینک فرم ارزیابی مهاجرت کلیک کنید و این فرم را که فقط 3 دقیقه وقتتان را می‌گیرد پر کنید:

شرایط زندگی در کانادا برای ایرانیان

از آنجایی که ما درباره همه چیز اطلاعات کاملی نداریم. داشتن اطلاعات لازم و دقیق به خصوص در حوزه زندگی آن هم در کشور بزرگ کانادا، می‌تواند به تصمیم‌گیری درست افراد کمک کند.

به همین دلیل در این مطلب قصد داریم شما را با حقایقی درباره شرایط زندگی در کانادا، هزینه‌ها و مزایا و معایب آن آشنا کنیم.

کمی درباره کانادا بیشتر بدانید

کشور کانادا یکی از بزرگ‌ترین کشورهای قاره آمریکا و در شمال آن قرار دارد. طبیعت‌ بی‌نظیر، قدرت اقتصادی بالا، وضعیت سیاسی و اجتماعی مناسب، امنیت و رفاه اجتماعی بالا همه و همه این کشور را به یکی از بهترین کشورهای دنیا برای زندگی تبدیل کرده است.

پایتخت کانادا شهر اتاوا Otawa است و بزرگ‌ترین شهرهای آن هم ونکوور Vancouver و تورنتو Toronto هستند. کانادا یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای دنیاست. به‌همین دلیل بین کشورهای مختلف یکی از بالاترین آمارهای تنوع نژادی و فرهنگی را در اختیار دارد.

تجربه زندگی در کانادا برای افراد مختلف ثابت کرده که بسته به مسیری که انتخاب می‌کنید، تجربیات متفاوتی هم ارائه می‌شود.

مروری بر کیفیت زندگی در کانادا

طبق مطالعات مختلف کشور کانادا برای زندگی مناسب است و همواره در رده یک یا دو بهترین کشورها برای زندگی قرار می‌گیرد. اما چرا؟ همه این‌ها به خاطر دسترسی کانادا به سیستم آموزشی مناسب، سیستم مراقبت بهداشتی جهانی و نرخ پایین وقوع جرم و جنایت و خشونت است. از نظر شرایط فرهنگی هم به نسبت قانون‌مدار و شرایط مناسبی دارد.


حقیقتی که درباره کانادا وجود دارد این است که هزینه‌های زندگی در این کشور تقریبا بالا است.

اگر قصد مهاجرت به کانادا را داشته باشید، حتما یکی از دغدغه‌های شما تامین هزینه‌های مورد نیاز و اساسی زندگی است.

هزینه زندگی در کانادا

کانادا یک مکان عالی برای زندگی است، اما هزینه زندگی در آنجا را باید مد نظر قرار دهیم. هزینه زندگی در کانادا به عوامل مختلفی بستگی دارد. در ابتدا به اینکه کدام شهر را برای زندگی انتخاب می‌کنید. هزینه مسکن و تغذیه در شهرهای بزرگی مثل تورنتو به نسبت سایر شهرهای کانادا گران‌تر است.

هزینه زندگی در کانادا چقدر است؟

تورنتو که یکی از بزرگ‌ترین شهرهای کاناداست یک خانواده چهار نفره برای داشتن زندگی نرمال، به طور میانگین باید حداقل 6144 دلار کانادا در ماه هزینه کنند. افرادی هم که به تنهایی در تورنتو زندگی کنند، حداقل 3551 دلار کانادا در ماه هزینه دارند.حتما بخوانید: هزینه زندگی در کانادا چقدر است؟

بهترین شهر کانادا برای زندگی

کانادا کشوری وسیع است که حداقل چند شهر مناسب برای زندگی دارد. برای انتخاب بهترین شهر کانادا برای زندگی عوامل متعددی مثل شرایط تغذیه، آب و هوا و کاری روی تصمیم‌گیری افراد تاثیر می‌گذارد. بهترین شهرهای کانادا که به نسبت شرایط ایده‌آلی در موارد ذکر شده برای مهاجران فراهم می‌کنند، عبارتند از:

  • ونکوور؛ بهترین شهر از نظر آب و هوا
  • مونترال؛ بهترین شهر از نظر فرهنگ غذایی
  • کبک؛ بهترین شهر از نظر فرهنگی
  • تورنتو؛ بهترین مکان با فرصت‌های شغلی مناسب
  • بوچرویل (استان کبک)؛ بهترین شهر از نظر آب و هوایی و طبیعت‌گردی
  • هالیفاکس (نوا اسکوشیا)؛ بهترین شهر برای پیدا کردن املاک مقرون به صرفه

اطلاعات بیشتر درباره شهرهای کانادا را در مطلب زیر بخوانید:

حتما بخوانید: بهترین شهرهای کانادا برای ایرانیان کدامند؟

مزایا و معایب زندگی در کانادا آشنا شوید

قبل از آنکه تصمیم بگیرید کشور کانادا را برای زندگی انتخاب کنید، پیشنهاد می‌کنیم با مشکلات زندگی در کانادا و مزایا و معایب آن هم آشنا شوید. دانستن این موارد نیز به شما کمک خواهد کرد تا آگاهانه تصمیم بگیرید.

مزایای زندگی در کانادا

اقتصاد کانادا به سرعت در حال رشد است؛

یکی از مهم‌ترین مزایای زندگی در کانادا برای افراد مهاجر، استفاده از فرصت‌هاییست که اقتصاد در حال رشد برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد. کانادا در حال حاضر جز ده کشور برتر از نظر اقتصادی است. کافیست که شما تصمیم به راه‌اندازی کسب‌وکار خود داشته باشید، فرآیند آن به سادگی طی خواهد شد. اطلاعات تکمیلی را می‌توانید در مطلب اقتصاد کانادا مطالعه کنید.

دسترسی به گزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی بیشتر؛

زندگی در کانادا یعنی دسترسی همه جانبه و آسان به سیستم‌های مراقبت بهداشتی بهتر و بیشتر. استفاده از همه سیستم‌های بهداشتی این کشور رایگان نیست، اما به نسبت هزینه پرداختی فرد مهاجر ایده‌آل است.

کانادا کشور امنی است؛

کانادا جز کشورهایی محسوب می‌شود که نرخ وقوع جرم و جنایت در آن پایین است. به همین دلیل هم جز کشورهای امن برای زندگی محسوب می‌شود.

فرصت‌های زیادی برای تحصیل در کانادا وجود دارد؛

کشور کانادا برای زندگی افرادی مناسب است که دوست دارند بدون دغدغه ادامه تحصیل بدهند. در این کشور فرصت‌های خوبی برای تحصیل فراهم است.

هزینه اجاره ملک در کانادا به نسبت کشورهای همسایه ارزان‌تر است؛

وقتی میانگین هزینه‌های اجاره ملک در کانادا را با سایر کشورهای همسایه‌اش مقایسه می‌کنیم، هزینه‌های مربوط به اجاره ارزان‌تر است.

اگرچه در برخی از شهرهای بزرگ آن مانند ونکوور و تورنتو هزینه‌های اجاره ملک گران به نظر می‌رسد. اما می‌توانید شهرهای کوچک زیادی را پیدا کنید که در آن‌ها زندگی بسیار مقرون به صرفه است.

کانادایی‌های افراد اجتماعی و مهربانی هستند؛

همیشه استثنائاتی وجود دارد، اما اکثر کانادایی‌ها خونگرم و مهربان هستند. حتی اگر بدانند که شما مهاجر هم هستید، در هنگام پیاده‌روی و یا حتی در طول سفر با همه معاشرت خواهند کرد.

سیستم قوی و قدرتمندی برای حمایت‌های اجتماعی فراهم می‌کند؛

دولت کانادا برای حمایت از کسانی که مادر می‌شوند بسته به چند ساعت کار و وظایفی که دارند، می‌توانند تا 52 هفته مرخصی بگیرند. پس از اتمام دوره مرخصی دوباره به همان شغل و میزان حقوقی که دریافت می‌کردند، مشغول به کار شوند. مادران و پدران نیز می‌توانند پس از گرفتن فرزند خوانده 35 هفته مرخصی بگیرند.

مزایا و معایب زندگی در کانادا چیست؟

معایب زندگی در کانادا

دولت کانادا دخالت زیادی در زندگی روزمره افراد دارد؛

اکثر کانادایی‌ها احساس می‌کنند که قوانین دولتی بیش از اندازه است. تجربه زندگی در کانادا برای افراد مختلف نشان داده که اگر این کشور قوانین کمتری داشته باشد، به مکان بهتری برای زندگی تبدیل می‌شود.

زندگی در کانادا گران‌تر از آن چیزیست که همه تصور می‌کنند؛

شاید از کشورهای همسایه خود ارزان‌تر باشد، اما در نگاه کلی هزینه‌های زندگی در کشور کانادا بسیار بیشتر از آن چیزیست که به نظر می‌رسد. هزینه‌های پوشاک و غذا نسبتا گران است.

کانادا آب و هوای سردی دارد؛

تنها در یک شرایط می‌توانید از سرمای کانادا در امان باشید. آن هم اینکه در نقاط ساحلی کانادا زندگی کنید. زمستان در اینجا یک چیز واقعی است و اگر در استان‌ها یا مناطق شمالی زندگی کنید، می‌تواند تا 8 ماه ادامه یابد.

بیشتر مردم، کانادا را تورنتو، ونکوور یا مونترال می‌دانند؛

برای زندگی در کانادا آن هم به جز این سه شهر محبوب ممکن است متوجه شوید که دسترسی به منابع مدرن تا حدودی چالش‌برانگیز باشد.

8 هنجار فرهنگی که باید برای زندگی در کانادا بدانید

مطمئناً، کانادایی‌ها ویژگی‌های فردی به خصوصی هم دارند. با این حال، موارد زیر 8 هنجار فرهنگی دیگر است که به طور کلی در جامعه کانادا رعایت می‌شود. اینها چیزهایی هستند که برای آنها ارزش زیادی قائل‌اند و زیربنای بسیاری از رفتارهای آنها هستند. با دانستن این هنجارها زندگی در کانادا را راحت‌تر تجربه خواهید کرد.

برابری طلبی

پیش از آنکه تصمیم بگیرید راهی کشور کانادا شوید، خوب است بدانید که کانادا یک جامعه‌ای است که همه مردم برابر هستند. به همین دلیل است که سلسله مراتب چندان در کانادا مشهود نیست. همه بدون در نظر گرفتن جنسیت، سن، نژاد و عقیده، شایسته حقوق و فرصت‌های برابر هستند. با کلیک روی مطلب مردم کانادا، در این باره بیشتر مطالعه کنید.

غیر رسمی بودن

افرادی که تجربه زندگی در کانادا را دارند معتقدند که اکثر آن‌ها از نظر لباس و زبان معمولی هستند. یعنی برای حضور در محل کار نیاز به پوشیدن لباس‌های رسمی نیست و هیچ سختگیری در این باره وجود ندارد. به طور کلی همه با نام کوچک خطاب می‌شوند.

چندفرهنگی و تنوع

از لحاظ تاریخی، کانادا با استقبال از مهاجران شروع به تبدیل شدن به یک کشور قدرتمند کرد. امروزه نیز همچنان برای غنا و تنوعی که از فرهنگ های مختلف وارد جامعه می‌شود، ارزش قائل است.

کانادا یک کشور چند ملیتی و چند فرهنگی است

در سال 1971، کانادا اولین کشور در جهان شد که چندفرهنگی را به عنوان یک سیاست رسمی به وجود آورد. این امر بر حقوق مردم برای حفظ هویت فرهنگی منحصربه‌فرد خود و ارتقای تفاهم و هماهنگی بین فرهنگی تأکید دارد.

نظم و حفظ حریم شخصی

یکی از مهم‌ترین هنجارهای فرهنگی که باید درباره زندگی در کانادا بدانید این است که آن‌ها فوق‌العاده به نظم و حفظ فضای شخصی خود اهمیت می‌دهند. آنها همچنین برای حریم خصوصی شخصی ارزش قائل هستند. عاقلانه است که از بحث در مورد حقوق، زندگی خانوادگی، وزن، مذهب و سایر موضوعات شخصی خودداری کنید.

قابل درک است که هر شخصی روی دارایی‌های شخصی خود مالکیت دارد. بنابراین قبل از استفاده از هر چیزی که مال شما نیست، حتماً اجازه بگیرید. ممکن است که با صحبت کردن خارج از نوبت، خارج شدن از صف، فریاد زدن و یا با بلند صحبت کردن مورد اخم کانادایی‌ها قرار بگیرید. همچنین آراستگی بخشی از حفظ نظم و احترام به فضای دیگران است.

فردگرا و در عین حال جامعه محور

کانادایی‌ها به شدت از مسئولیت خود در قبال جامعه آگاه هستند. با وجود فردگرا بودن از نظر ارزش‌های شخصی (مانند حفظ حریم شخصی) کمک به بهبود جامعه نیز در اولویت آنان است. آن‌ها به داوطلب شدن، کمک مالی و به طور کلی با حفظ غرور و علاقه از کمک به بهبود شرایط جامعه لذت می‌برند.

وقت‌شناسی

یکی دیگر از مواردی که خوب است درباره زندگی در کانادا بدانید، وقت‌شناسی آن‌هاست. به موقع بودن در کانادا بسیار ارزشمند است. وقت‌شناسی نشانه احترام است و انتظار می‌رود همه به موقع یا حداقل 5 یا 10دقیقه زودتر به محل قرار برسند. آن‌ها وقت‌شناسی را نشانه تعهد و صداقت شما می‌دانند.

حفظ احترام

این ویژگی اغلب از طریق ادب، وقت‌شناسی، مدارا و نظم اجتماعی خود را نشان می‌دهد. صحبت تحقیرآمیز در مورد ظاهر، عقاید، سن، جنسیت و موقعیت یک فرد در زندگی، آزار و اذیت تلقی می‌شود.

در بیشتر مواقع، ارتباطات به‌عنوان تلاشی برای مؤدبانه و دیپلماتیک بودن، نسبتاً غیرمستقیم است. با این حال، کانادایی‌ها ممکن است آشکارا مخالفت کنند، اما با درایت. توجه داشته باشید که ارتباط کلامی نیز به ویژه در محل کار فوق‌العاده مهم و ارزشمند محسوب می‌شود. از شما انتظار می‌رود که همیشه واضح و شفاف صحبت کنید.

عشق به محیط زیست

کانادایی‌ها به منابع غنی و سرشار خود افتخار می‌کنند و برای محیط زیست احترام ویژه‌ای قائل هستند. شما این را در نحوه قدردانی از طبیعت و لذت بردن از کمپینگ خواهید دید. آنها همچنین پارک‌ها و فضاهای باز خود را حفظ و سیاست‌های سازگار با محیط زیست را اتخاذ و دنبال می‌کنند. برای بررسی روش‌های مهاجرت به کانادا و دریافت مشاوره در این خصوص فرم زیر را پر کنید:

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

سخن پایانی

دومین کشور پهناور دنیا، سرشار از منابع طبیعی، یازدهمین اقتصاد بزرگ جهان، سیستم آموزشی قدرتمند، سطح رفاه بالا و خلاصه بسیاری از فاکتورهای دیگر نشان می‌دهد زندگی در کانادا یکی از هوشمندانه‌ترین تصمیمات زندگی است. تصمیم به مهاجرت به کشور کانادا برای زندگی، می‌تواند سرنوشت هرکدام از ما را عوض کند. همانطور که در این مقاله خواندید، تلاش کردیم جوانب مختلف زندگی در کانادا را بررسی کنیم تا بهترین تصمیم را بگیرید. اگر سوالی در ذهنتان راجع به این موضوع باقی مانده، در قسمت کامنت‌ها پذیرای شنیدنش هستیم. فوراً و با دقت پاسختان را خواهیم داد. درضمن توصیه می‌کنیم مطلب خدمات دولت کانادا به تازه واردین (نیوکامرها) را بخوانید.

سوالات متداول:

بزرگ‌ترین شهر کانادا تورنتو است. پس از تورنتو شهرهای ونکوور، مونترال و کلگری جز شهرهای محبوب کشور کانادا برای زندگی محسوب می‌شوند.

هزینه‌های کلی زندگی در کانادا به نسبت کشورهای همسایه مثل ایالت متحده از برخی جهات ارزان‌تر است. مثل هزینه اجاره مسکن. اما در برخی هزینه‌های دیگر مثل پوشاک و غذا گران‌تر است.

مزایای زندگی در کانادا شامل بهره‌ بردن از حمایت‌های اجتماعی، امنیت، دسترسی به فرصت‌های شغلی و مراقبت‌های بهداشتی رایگان است. پس از این‌ها کانادا مردمان مهربان و خونگرمی دارد.

مهم ترین معایب زندگی در کشور کانادا برای افراد مهاجر؛ آب‌وهوای سرد، وجود قوانین سختگیرانه و هزینه‌های نسبتاً بالای زندگی در این کشور است.

اگر به دنبال این هستید که بدانید شانس شما در مهاجرت به کانادا چقدر است، می توانید فرم ارزیابی مهاجرت را در سایت پارسی کانادا پر کنید.

guest
76 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها