موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

اخذ بلو کارت آلمان

اخذ بلو کارت آلمان

کشور آلمان به دنبال جذب نیرو‌های متخصص است و استفاده از بلوکارت هم یکی از سیاست‌ها است. بلوکارت نوعی اقامت برای دارندگان این کارت فراهم می‌کند که همراه با فرصت‌هایی خاص است. بلوکارت (Blue Card) همانند گرین کارت آمریکاست و امکان کار در تمام کشور‌های عضو اتحادیه اروپا را برای دارنده آن فراهم می‌کند. البته گرفتن این کارت شرایطی خاصی را دارد که مهمترین آن داشتن قرارداردکاری با حقوق حداقل ۱. ۵ برابر میانگین حقوق آلمان است.

در این مقاله شرایط دریافت بلوکارت، نوع ویزا و تمام مزایایی که این نوع ویزا می‌تواند برای دارندگن آن فراهم کند را بررسی کرده‌ایم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

شرایط اخذ بلوکارت آلمان

بلوکارت آلمان یکی از روش های اخذ اقامت دائم کشور آلمان است

بلوکارت آلمان چیست؟

بلوکارت آلمان یا Blue Card یک مجوز اقامت آلمان برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا است که مایل به کار و زندگی در آلمان هستند. این طرح با هدف جذب کارگران ماهر به اتحادیه اروپا و رفع کمبود نیروی کار و ارتقای رشد اقتصادی انجام شد. برای دریافت بلوکارت آلمان، باید مدرک دانشگاهی یا مدرک معادل آن و یک پیشنهاد شغلی با حقوق حداقل 45300 یورو در سال (2024) داشته باشید و از پوشش بیمه درمانی کافی برخوردار باشید. در رشته‌های خاصی مانند ریاضیات، مهندسی و علوم طبیعی، حداقل حقوق مورد نیاز کمتر است و حداقل 41041.80 یورو (در سال 2024) است.

کارت آبی آلمان تا چهار سال اعتبار دارد و تا زمانی که شرایط را رعایت کنید قابل تمدید است. پس از 33 ماه کار، ممکن است واجد شرایط اقامت دائم آلمان باشید. افراد با داشتن بلوکارت اجازه اقامت دائم را کسب می‌کنند.

این نکته را در نظر داشته باشید که شما باید بتوانید با ویزای جاب سیکر یا ویزای جاب آفر در آلمان کاری را پیدا کنید.

از مزایای کارت آبی آلمان می توان به دسترسی آسان تر به بازار کار و روال روادید ساده برای اعضای خانواده اشاره کرد. همچنین به شما امکان می دهد در اتحادیه اروپا نقل مکان کنید و کار کنید، اگرچه ممکن است در سایر کشورهای عضو مشمول شرایط و الزامات اضافی باشید.

این روشی ساده برای به‌کارگیری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است که مهارت بالایی دارند. البته متقاضی بدون مدرک تحصیلی نیز درصورتی‌که تخصص داشته باشد، با گذراندن دوره‌های فنی در این کشور می‌تواند ویزای آوسبیلدونگ آلمان را دریافت کند.

شرایط اخذ بلوکارت آلمان

اگر متقاضی دریافت بلوکارت آلمان هستید با داشتن شرایط زیر می توانید برای اخذ بلوکارت آلمان اقدام کنید:

جزییات مربوط به شرایط اخذ بلوکارت آلمان
مدرک تحصیلیفارغ‌التحصیل یکی از دانشگاه‌های آلمان یا در دانشگاه مورد تأیید دولت آلمان تحصیل ‌کرده باشد.
رشته‌های مورد پذیرشمدرک تحصیلی در رشته‌های پزشکی، حقوق و مهندسی و مدارک توسط دولت آلمان تأیید شود.
پیشنهاد کارداشتن شغل متقاضی باید قرارداد رسمی با موقعیت شغلی و حقوق مشخص شده داشته باشد.
دریافت دعوتنامه کاری: در یک شرکت یا مؤسسه پیشنهاد شغلی داشته باشد.
ویزای (JOB SEEKER) آلمان
بیمه سلامتدریافت بیمه درمانی در کشور آلمان
آدرس ثبت شده در آلمانثبت نام در اداره Resident’s Registration و ارسال گواهی ثبت‌نام به اداره مهاجرت در زمان درخواست بلوکارت
تجربه کاریتجربه کاری مرتبط - حداقل پنج سال

**برای خوداشتغالی بلوکارت صادر نمی‌شود.

نکته
برای واجد شرایط بودن برای کارت آبی (blue-card)، متقاضی باید قرارداد کاری با یک شرکت آلمانی را داشته باشد که حداقل 56800 یورو در سال (2021) حقوق پرداخت می‌کند. برای مشاغل خاصی که با کمبود نیروی کار ماهر مواجه هستند، سطح حقوق 44304 یورو در سال (2021) است.

شرایط سنی ویزای بلوکارت آلمان

بلوکارت بالاترین سطح مجوز برای کار در آلمان است و شرایط سنی خاصی هم برای آن در نظر گرفته نشده است. برخلاف بسیاری از ویزاهای تحصیلی و کاری که دارای شرایطی سنی خاصی هستند، متقاضی با هر سنی، اگر واجد شرایط بلوکارت باشد، می‌تواند در این کشور مشغول به کار شود.

مزایای بلوکارت آلمان

افراد با اخذ ویزای بلوکارت آلمان می‌توانند در این کشور زندگی کنند و از مزایای اجتماعی، آموزشی و بهداشتی بهره‌مند شوند. سایر مزایای ویزای بلوکارت عبارت است از:

حقوق مورد تایید برای اخذ بلوکارت آلمان 1.5 برابر حقوق کار در آلمان است

حقوق مورد تایید برای اخذ بلوکارت آلمان 1.5 برابر حقوق کار در آلمان است

  • امکان اقدام برای اقامت دائم پس از 33 ماه ( با دریافت اقامت دائم امتیازاتی از جمله زندگی در آلمان، تغییر شغل دلخواه و راه‌اندازی کسب‌وکار به شما داده می‌شود)
  • امکان حضور در آلمان تا 3 ماه در صورت از دست‌دادن شغل خود یا اتمام قرارداد کاری
  • امکان عوض کردن کارفرما پس از 2 سال کار، بدون نیاز به ارائه درخواست (البته لازم است که اداره مهاجرت را مطلع کنید)
  • امکان ورود و اقامت آلمان همراه با همسر و فرزندان تحت تکلف از همان ابتدا
  • امکان اشتغال همسر مطابق با خواسته خود در هر حرفه‌ای

شرایط مهاجرت خانواده با ویزای بلوکارت آلمان

با ویزای بلوکارت آلمان می‌توانید همسر و فرزندان خود را به این کشور بیاورید. اما مهاجرت خانواده با این ویزا مشمول شرایط متفاوتی است که در ادامه به آن‌ها اشاره کردیم:

  • شما باید درآمد کافی برای نگهداری اعضای خانواده خود داشته باشید.
  • شما باید خانه‌ای داشته باشید که به اندازه کافی بزرگ باشد تا خود و خانواده‌تان را در خود جای دهد.
  • شما باید برای تمام اعضای خانواده اقدام به دریافت بیمه درمانی کنید.

حداقل حقوق بلوکارت آلمان

درصورتی‌که واجد شرایط Blue Card شوید، باید حقوق شما 1.5 برابر میانگین حقوق ملی این کشور باشد. در سال 2022 نسبت به سال 2021 که حداقل حقوق 56800 بوده، این حداقل به 56400 یورو کاهش یافته است. همچنین متناسب با حرفه و نوع مدرک تحصیلی حقوق‌ها متفاوت است، در زیر حقوق سال 2022 در گروه‌های شغلی متفاوت بیان شده است:

  • اگر برای یکی از مشاغل (علوم پزشکی، مهندسی، فناوری اطلاعات، معماری و …) که با کمبود شدید نیروی کار مواجه است درخواست ارسال می‌کنید، باید حداقل حقوق شما 44304 یورو باشد.
  • اگر در سایر مشاغل درخواست بلوکارت می‌دهید، باید حقوق شما 56400 یورو (بدون کسر مالیات) باشد.

برای اطلاع کامل از وضعیت حقوق و درستمزد کار در آلمان لینک حقوق در آلمان را مطالعه کنید.

مشاغل واجد دریافت بلوکارت آلمان

برخی از مشاغلی که در آلمان بیشترین تقاضا را دارند عبارت‌اند از:

بلوکارت آلمان روشی برای اخذ اقامت دائم آلمان است که مختص افراد متخصص است

بلوکارت آلمان روشی برای اخذ اقامت دائم آلمان است که مختص افراد متخصص است

  • معماران و طراحان داخلی
  • مهندسان
  • متخصصان فناوری اطلاعات و ارتباطات
  • ریاضی‌دانان
  • متخصصین سلامت
  • دانشمندان
  • مهندسین علمی
  • متخصصان برنامه‌ریزی شهری و ترافیکی

برای اینکه واجد شرایط دریافت بلوکارت کشور آلمان شوید، باید در یکی از مشاغل بیان شده در بالا دارای مدرک تحصیلی باشید.

مراحل دریافت بلو کارت آلمانی

شما می‌توانید بلوکارت اتحادیه اروپا را تنها از اداره مهاجرت دریافت کنید. پس از یافتن شغل در آلمان، برای دریافت ویزا باید به سفارت کشور خود مراجعه و بعد از ورود به آلمان اقدام به دریافت بلوکارت کنید. مراحل دریافت بلوکارت در زیر بیان شده است:

گام اول: تعیین وقت ویزا

برای تعیین وقت ویزا باید با سفارت یا کنسولگری آلمان در کشور خود تماس بگیرید. اگر سفارت آلمان در کشور شما وجود ندارد، باید به سفارت آلمان در یکی از کشورهای همسایه مراجعه کنید.

گام دوم: جمع‌آوری مدارک

سفارت آلمان لیستی از مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای کار آلمان را ارائه می‌دهد. این لیست شامل قرارداد کاری، مدارک تحصیلی، بیمه درمانی مسافرتی و مواردی که در بخش بعدی به آن اشاره شده، می‌شود.

گام سوم: ارسال درخواست ویزا

در تاریخ مراجعه به سفارت آلمان باید مدارک مورد نیاز برای ویزا را ارسال کرده و هزینه‌های آن را پرداخت کنید. همچنین ممکن است با شما مصاحبه‌ای انجام شود. این ویزا فقط برای ورود به کشور آلمان است و شما باید پس از ورود به این کشور برای دریافت بلو کارت اقدام کنید.

گام چهارم: مدت‌زمان دریافت ویزا

برای دریافت ویزا باید یک تا سه ماه صبر کنید.

گام پنجم: مهاجرت به آلمان

پس از موافقت با درخواست ویزای شما و دریافت آن مهاجرت کاری به آلمان آغاز می‌شود. پس از ورود به این کشور باید اقامت خود را ثبت کرده و برای بیمه‌ درمانی ثبت‌نام کنید. همچنین لازم است که یک حساب بانکی در این کشور داشته باشید. برای اطلاع بیشتر از مهاجرت به آلمان کلیک کنید.

گام ششم: دریافت بلوکارت اتحادیه اروپا

پس از پرداخت هزینه‌های اقامت، افتتاح حساب بانکی و ثبت بیمه درمانی خود، می‌توانید درخواست کارت آبی اتحادیه اروپا را در Ausländerbehörde (اداره مهاجرت آلمان) ارسال کنید. تیم پارسی کانادا در این مسیر می‌تواند شما را همراهی کند تا در زمان کمتری بدون رجیکتی بلوکارت آلمان را دریافت کنید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

مدارک لازم برای دریافت بلو کارت کشور آلمان

برای دریافت Blue Card آلمان به مدارک زیر نیاز است:

  • پاسپورت؛ باید دارای مهرهای لازم باشد تا نشان دهد شما به‌صورت قانونی وارد آلمان شده‌اید.
  • عکس پرسنلی که اخیراً گرفته‌اید.
  • فرم درخواست برای اجازه اقامت؛ شما باید این فرم را به طور کامل تکمیل کرده و در پایان آن را امضا کنید. می‌توانید فرم را از وب‌سایت اداره مهاجرت دانلود یا به‌صورت حضوری آن را تهیه کنید.
  • قرارداد یا پیشنهاد کاری؛ شما باید اصل قرارداد یا پیشنهاد کار را با ذکر موقعیت خود در شرکت و حقوق دقیق ارائه دهید.
  • مدارک تحصیلی؛ شما باید اصل گواهی یا مدرک خود را همراه با درخواست خود ارسال کنید.
  • گواهی بیمه سلامت؛ لازم است که تحت بیمه آلمان باشید و بیمه‌های سایر کشورها پذیرفته نمی‌شوند.
  • اثبات اقامت اولیه؛ باید آدرس خود را در اداره ثبت‌نام ساکنان محلی ثبت کنید و گواهی ثبت اقامت را ارائه دهید.
  • تأیید آژانس کار فدرال آلمان؛ تنها درصورتی‌که حقوق شما کمتر از 56400 یورو در سال باشد این تأییدیه الزامی است.
  • مدارک ازدواج یا شناسنامه اعضای خانواده در صورت لزوم؛ اگر خانواده قصد مهاجرت با شما را دارند باید این مدارک را ارائه کنید.

مدت‌زمان دریافت بلو کارت آلمان

طبق قوانین آلمان، تمام درخواستهای بلوکارت اتحادیه اروپا باید ظرف 3 ماه صادر شود. اکثر متقاضیان پس از 5 تا 6 هفته Blue Card خود را دریافت می‌کنند. اگر قبلاً در آلمان زندگی کرده‌اید و می‌خواهید بلوکارت دریافت کنید، باید 4 تا 6 هفته قبل از انقضای مجوز اقامت فعلی خود، با مقامات مهاجرت آلمان وقت بگیرید.

شرایط اخذ بلو کارت آلمان برای افراد متخصص شامل شرایط متفاوت است

اخذ بلوکارت آلمان همانند گرین کارت آمریکا امکاناتی را برای افراد متخصص فراهم می کند تا از امکاناتی در حوزه اروپا بهرمند شوند

اعتبار بلوکارت اتحادیه اروپا چقدر است؟

اعتبار بلو کارت آلمان به شرایط قرارداد بستگی دارد و حداکثر تا 4 سال معتبر است. همچنین پس از 33 ماه می‌توانید درخواست اقامت دائم در این کشور بدهید. پس از پایان اعتبار Blue Card قادر خواهید بود به مدت 3 ماه در این کشور اقامت داشته باشید.

اگر دارای مدرک زبان آلمانی در سطح B1 هستید، می‌توانید با اثبات آن پس از 21 ماه اقامت دائم این کشور را اخذ کنید و از مزایای این کشور بهره‌مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آلمان می‌توانید به این صفحه مراجعه کنید.

از دست دادن شغل در آلمان

اگر با داشتن Blue Card شغل خود را از دست بدهید، 3 ماه به شما فرصت داده می‌شود تا شغل جدیدی پیدا کنید. پس از یافتن شغل جدید باید مدارک لازم را به دفتر مهاجرت تحویل دهید و اجازه اقامت مجدد در آلمان را دریافت کنید. در غیر این صورت از شما خواسته می‌شود تا هرچه زودتر کشور المان را ترک کنید.

سخن پایانی

در چند سال اخیر کشور آلمان برای مهاجران دارای تخصص بلوکارت ارائه می‌دهد. شرایطی برای دریافت بلو کارت وجود دارد که از جمله می‌توان به مدارک تحصیلی متناسب با نیاز کشور و قرارداد کاری با حقوق 1.5 برابر میانگین حقوق آلمان اشاره کرد. محدودیت سنی برای متقاضیان بلو کارت وجود ندارد. دارندگان این کارت می‌توانند حداکثر تا 4 سال در این کشور مشغول کار باشند و سپس درخواست اقامت دائم دهند.

سؤالات متداول

ویزای بلوکارت برای اقامت موقت نیروهای متخصص خارجی در آلمان صادر می‌شود.

حداقل مدرک موردنیاز برای اخذ بلوکارت آلمان لیسانس است.

درآمد متقاضی باید 1.5 برابر میانگین درآمد ملی آلمان باشد. برای مشاغلی که کمبود شدید نیروی کار دارند 44304 یورو و برای سایر مشاغل  56400 یورو درآمد لازم است.

دریافت Blue Card آلمان محدودیت سنی ندارد.

حداکثر تا 4 سال می‌توان با داشتن Blue Card در این کشور اقامت داشت و پس از پایان اعتبار قابل تمدید است.

guest
20 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها