موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

مهاجرت به فرانسه

کافه‌های نزدیک برج ایفل، آزادی اجتماعی مثال‌زدنی و کیفیت زندگی از جمله موضوعات جذابی هستند که مهاجرت به فرانسه را به هدفی وسوسه‌انگیز و خواستنی تبدیل می‌کنند. البته اخذ اقامت فرانسه و یا ورود به خاک این کشور نیازمند دریافت ویزاهای مخصوص به خودش است و متقاضیان باید برای این کار، مدارک به‌خصوصی را تهیه و ارائه کنند. اگر شما هم یکی از علاقه‌مندان مهاجرت به فرانسه هستید، لازم است بدانید که پیش از ورود به خاک این کشور باید با هزینه‌های زندگی، پیدا کردن شغل، انتخاب مکان زندگی و انواع ویزاهای آن آشنا شوید.

فرانسه، یکی از غنی‌ترین کشورهای اروپایی از نظر فرهنگ و رعایت حقوق بشر شناخته می‌شود. بخش عمده‌ای از جمعیت موجود در این کشور را مهاجران و خارجی‌ها تشکیل می‌دهند. فرانسه یکی از اعضای اتحادیه اروپا و منطقه شنگن (Schengen Area) است و با داشتن اقامت آن می‌توان به کشورهای مختلف اروپایی به‌آسانی سفر کرد.

مطلبی که پیش روی شماست، یک راهنمای تقریباً کامل برای مهاجرت به فرانسه و اخذ اقامت این کشور در سال 2023 است. در این راهنما، کوشیده‌ایم مهم‌ترین روش‌های اخذ ویزای فرانسه، هزینه‌ها، شرایط و مدارک مورد نیاز را بررسی می‌کنیم.

قبل از خواندن ادامۀ متن؛ اگر به هر دلیلی فرصت مطالعۀ این مقاله را ندارید، 2 پیشنهاد برای شما داریم، پادکست مهاجرت به استرالیا را که شامل خلاصه‌ای از محتوای این صفحه است، گوش کنید و درصورتی‌که نیاز به مشاوره دارید، فرم ارزیابی مهاجرت را پُر کنید تا با یک مشاورۀ دقیق راهنمایی‌تان کنیم.

راهنمای مهاجرت به فرانسه؛ پایتخت فرهنگی اروپا

راهنمای مهاجرت به فرانسه؛ پایتخت فرهنگی اروپا

را‌ه‌های مهاجرت به فرانسه و هر آنچه لازم است در مورد این کشور در سال 2023 بدانید را در این پادکست بشنوید!!

اگر هم می‌خواهید زودتر به نتیجه برسید، فقط کافی است نام و شماره‌تان را در فرم زیر قرار دهید. مشاورین ما برای راهنمایی بیشتر با شما تماس می‌گیرند.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

نگاهی به شرایط کلی مهاجرت به فرانسه

برای مهاجرت به فرانسه بسته به ملیت، هدف از مهاجرت و نوع ویزا یا اجازه اقامتی که درخواست می‌دهید شرایط متفاوت و اختصاصی خودش را دارد. اما مهم‌ترین شرایط عمومی که مهاجران باید برای ورود به کشور فرانسه داشته باشند، عبارت‌اند از:

  • داشتن پاسپورت معتبر و ویزا
  • وضعیت سلامتی مناسب
  • عدم سوء پیشینه
  • ارائه مدرک زبان فرانسه (برای برخی از ویزاها)
  • تکمیل بودن مدارک لازم
  • برای اقامت بیش از 3 ماه باید ویزای طولانی مدت داشته باشید و اگر برای 920 روز قصد اقامت دارید، شنگن نیاز است
  • اثبات تمکن مالی کافی برای اقامت
  • خرید بیمه سلامتی که حداقل 30000 یورو را پوشش دهد

7 مزیت اصلی مهاجرت به فرانسه

مهاجرت به کشور فرانسه می‌تواند به دلایل مختلفی برای بسیاری از افراد، جذاب و دوست‌داشتنی به نظر برسد. بعضی از برجسته‌ترین مزایای مهاجرت به این کشور عبارت‌اند از:

  • فرصت‌های شغلی: فرانسه یکی از کشورهای پیشرفته و صنعتی جهان و اروپاست. بنابراین فرصت‌های شغلی و امکان راه‌اندازی کسب‌‌وکارهای متنوع در این کشور وجود دارد
  • فرهنگ غنی: فرانسه یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهای اروپایی است و از فرهنگ‌های متنوع جوامع مختلف تشکیل شده است
  • صنعت گردشگری: فرانسه همواره به‌عنوان یکی از کشورهای جذاب دنیا از لحاظ گردشگری محسوب می‌شود. این کشور از تاریخ و مکان‌های دیدنی بسیاری تشکیل شده و معمولاً به‌عنوان محبوب‌تین مقصد گردشگران جهان شناخته می‌شود
  • اهمیت زبان فرانسوی: زبان فرانسوی از لحاظ اعتبار بین‌المللی دارای اهمیت ویژه‌ای است و یاد گرفتن زبان آن می‌تواند برای مهاجران به‌معنای کسب موقعیت‌های شغلی بهتر و زندگی اجتماعی ایده‌آل‌تر تلقی شود
  • پیشرو در هنر، فناوری و ادبیات: همواره از این کشور به‌عنوان یکی از کشورهای پیشرو در زمینه هنر، ادبیات و فناوری یاد می‌شود. این ویژگی می‌تواند برای مهاجران به‌عنوان یک فرصت طلایی برای ادامه تحصیل و ارتقای جایگاه شغلی تلقی شود
  • سیستم بهداشتی مطلوب: سیستم بهداشت عمومی فرانسه خوب است و مهاجران می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. این سیستم بهداشتی شامل دسترسی به بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و استفاده از خدمات پزشکی عمومی هستند
  • مناظر زیبا و دل‌فریب: برج ایفل (با ارتفاع 325 متر)، معماری جذاب و فضای رمانتیک شهری، روستاهای جذاب، ساحل‌های جنوب کشور، قصرها و موزه‌ها و سایر مکان‌های دیدنی از جمله مزایای مهاجرت به فرانسه محسوب می‌شوند

دیگر مزایا عبارت‌اند از:

سیستم آموزش قدرتمند مدارس و دانشگاه‌ها، بورسیه‌های تحصیلی، ویزای کاری و فرصت‌های شغلی مختلف در فرانسه دیده می‌شود
طبق آمار institutmontaigne، از 5 میلیون فرصت شغلی نیمه‌وقت، 3.8 میلیون (76 درصد) آن در اختیار زنان است. همچنین، 29.3 درصد از زنان فرانسوی به‌صورت پاره‌وقت کار می‌کنند که در مقایسه با مردان، 8.4 درصد بیشتر است.

می‌توانید پس از مهاجرت به فرانسه، از حدود 70 درصد هزینه‌های پزشکی معاف شوید و اگر مبتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج (مثل سرطان، ایدز و غیره) باشید، 100 درصد هزینه‌های درمانتان توسط دولت فرانسه پرداخت می‌شود.

مهاجرت به فرانسه و اخذ اقامت فرانسه

راه های مهاجرت به فرانسه

برای ایرانیانی که قصد مهاجرت به فرانسه را دارند، چند راه مختلف وجود دارد. از سرمایه‌گذاری گرفته تا مهاجرت تحصیلی و مهاجرت کاری که مهم‌ترین روش‌های اخذ اقامت فرانسه هستند.

اگر می‌خواهید بدانید چگونه به فرانسه مهاجرت کنیم بیایید با این روش‌ها، بیشتر آشنا شویم:

مهاجرت به فرانسه از طریق سرمایه‌گذاری

سال 2020 بود که فرانسه برای دومین‌بار پیاپی، به‌عنوان جذاب‌ترین کشور اروپایی برای سرمایه‌گذاری اعلام شد. در حال حاضر بیش از 1215 پروژه توسعه‌یافته توسط کارآفرینان در فرانسه اجرا شده که نتیجه آن، برنامه‌ریزی برای 23 پروژه سرمایه‌گذاری در هفته است.

سرمایه‌گذاری یکی از ساده‌‌ترین راه‌های مهاجرت به فرانسه است که روش‌های مختلفی هم دارد. تمکن مالی، خرید ملک، راه‌اندازی استارتاپ و ثبت شرکت از متداول‌ترین این روش‌ها هستند.

در ادامه به‌طور خلاصه با این روش‌ها آشنا خواهید شد، اما اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری درباره سرمایه‌گذاری در این کشور به دست آورید، مطلب ویزای سرمایه‌گذاری در فرانسه را بخوانید.

مهاجرت به فرانسه از طریق سرمایه‌گذاری روی خرید ملک

بازار املاک و مستغلات فرانسه معمولاً شرایط پایداری دارد و نوسان کمی را تجربه می‌کند. خرید خانه در کشور فرانسه هم می‌تواند نوعی سرمایه‌گذاری محسوب شود و بتوان از طریق آن ویزا گرفت. برای این کار متقاضی باید بالای 18 سال و ملک خریداری‌شده حداقل 7000 یورو ارزش داشته باشد. همچنین متقاضی باید ثابت کند که تمکن مالی لازم برای پرداخت حداقل 1300 یورو در ماه را دارد.

از جمله مهم‌ترین مزایای اخذ اقامت فرانسه از طریق خرید ملک این موارد است:

  • هزینه بسیار مناسب نسبت به سایر کشورهای اروپایی
  • امکان همراهی با خانواده
  • استفاده از خدمات درمانی رایگان
  • امکان کار در مدت حضور در فرانسه
  • عدم نیاز به مدرک زبان
  • برخورداری از حقوق شهروندی

از جمله مهم‌ترین شرایط مهاجرت به فرانسه از طریق خرید ملک این است که متقاضی باید حداقل دو بار سال به این کشور ورود بزند.
برای اینکه اطلاعات کامل‌تری به دست بیاورید، کافی است مقاله خرید ملک در فرانسه را بخوانید.

سرمایه‌گذاری در فرانسه از طریق ثبت شرکت

روش دیگر ویزای سرمایه‌گذاری یا France Business Investor، ثبت شرکت در فرانسه است. علاوه بر هزینه مهاجرت به فرانسه، برای ثبت شرکت در فرانسه حداقل به 37000 یورو (برای شرکت‌های سهامی عام) و 23000 یورو (برای شرکت‌های سهامی خاص) سرمایه نیاز است.

دولت فرانسه، با ارائه این ویزا یک‌سال به سرمایه‌گذاران فرصت اقامت می‌دهد. سپس این موقعیت را فراهم می‌کند که افراد بتوانند تا 5 و حتی 10 سال اقامتشان را تمدید و یا آن را به اقامت کامل تبدیل کنند.

سرمایه‌گذاری در فرانسه از طریق تمکن مالی (خود حمایتی)

در روش مهاجرت به فرانسه از طریق تمکن مالی که به آن ویزای خودحمایتی هم گفته می‌شود، با تکیه بر درآمد یا سرمایه‌ای که در اختیار دارید، به این کشور مهاجرت می‌کنید. حداقل درآمد شما به عنوان متقاضی مهاجرت به فرانسه، دستکم باید 1300 یورو در ماه (بیش از 40 میلیون تومان) باشد که در صورت متأهل بودن هم مبلغی برای همسر و فرزندان به آن اضافه می‌شود.

از جمله مهم‌ترین مزایای مهاجرت به فرانسه با روش تمکن مالی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • امکان دریافت اقامت دائم فرانسه پس از 5 سال
  • امکان سفر به کشورهای حوزه شینگن
  • حق تحصیل برای متقاضی و سایر اعضای خانواده
  • امکان راه‌اندازی کسب‌وکار شخصی

اطلاعات بیشتر درباره این روش مهاجرتی را در مطلب ویزای خود حمایتی فرانسه مطالعه کنید.

مهاجرت به فرانسه از طریق تحصیل

کشور فرانسه یکی از مقاصد محبوب مهاجرتی برای ادامه تحصیل در اروپا است. در لیست 100 دانشگاه برتر جهان، سه دانشگاه از فرانسه قرار دارد (دانشگاه پیر و ماری کوری، دانشگاه پاریس جنوب و مدرسهٔ عالی نرمال). در لیست 500 تایی، بیش از 14 دانشگاه از فرانسه، در رتبه برترین دانشگاه‌های جهان جای گرفته‌اند.

دانشگاه‌ها و کالج‌ها در کشور فرانسه، از کیفیت آموزشی بالایی برخوردارند و تسهیلات زیادی در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. برای همین هم هست که درصد بالایی از آمار مهاجرت به فرانسه، از روش تحصیلی صورت می‌پذیرد. هم اکنون بیش از 360 هزار دانشجوی خارجی در فرانسه مشغول تحصیل هستند که حدود 2 هزار نفرشان ایرانی‌اند. (نیم درصد) و بیشترشان در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دوره‌های کالج زبان تحصیل می‌کنند.

مهاجرت تحصیلی به فرانسه

درصد بالایی از آمار مهاجرت به فرانسه، روش تحصیلی است

طبق اطلاعات سایت educations، به‌طور کلی 2 نوع ویزای دانشجویی و تحصیلی در فرانسه وجود دارد. یکی ویزای کوتاه‌مدت (court sojourn pour études) که برای دوره‌های تحصیلی کم‌تر از 90 روز ارائه می‌شود و دیگری ویزای اقامت طولانی (visa étudiant long séjour valant titre de séjour) که برای اسکان بیش از 90 روز متقاضی طراحی شده است.

پروسه درخواست ویزای تحصیلی در فرانسه نسبت به سایر کشورها زمان بیشتری می‌برد و پیچیده‌تر است. نگران نباشید؛ چرا که در ادامه به تمامی جزئیات این ویزا خواهیم پرداخت.

اگر قرار است که برای ادامه تحصیل به کشور فرانسه مهاجرت کنید، باید برای دریافت ویزای طولانی‌مدت (اقامت بیش از 3 ماه) درخواست دهید. در حال حاضر 2 نوع ویزای بلند مدت تحصیلی در فرانسه وجود دارند که عبارت‌اند از:

ویزای بلندمدت به‌عنوان اجازه اقامت (VLS-TS): این ویزا با عنوان کامل The long-term vida used as Residence Permit شناخته می‌شود و به متقاضی اجازه می‌دهد که تا یک‌سال بدون نیاز به درخواست مجوز اقامت، در خاک فرانسه بماند. در حال حاضر، سه نوع ویزای تحصیلی طولانی‌مدت از نوع VLS-TS برای مهاجرت به فرانسه وجود دارند که عبارت‌اند از:

  • برای دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، ویزای دانشجویی VLS-TS
  • برای دانشجویان مقطع دکترا، The Talent Passport VLS-TS Visa
  • برای کارآموزان، ویزای The Internship VLS-TS Visa

برای مهاجرت به فرانسه از طریق تحصیل باید بیشتر از 18 سال سن داشت. اخذ نامه پذیرش از دانشگاه یا کالج و داشتن تمکن مالی برای خرج و مخارج زندگی در این کشور از جمله مهم‌ترین شرایط مهاجرت به فرانسه از طریق تحصیل، است.

همچنین با استفاده از اطلاعات سایت usnews، جدولی از دانشگاه‌های معتبر این کشور آماده کرده‌ایم که عبارت است از:

نام دانشگاهرتبه در میان دانشگاه‌های فرانسهامتیاز جهانی (از 100)
دانشگاه سوربن
(Sorbonne Université)
175.2
دانشگاه پاریس-ساکلی
(Université Paris Saclay)
175.2
دانشگاه پاریس-ساکلی
(Université Paris Saclay)
374.1
دانشگاه اکس-مارسی
(Aix-Marseille Université)
464.1
دانشگاه UGA
(Université Grenoble Alpes)
563.6
دانشگاه مونپلیه
(Université de Montpellier)
663.3
مدرسه عالی نرمال
(Ecole Normale Supérieure)
760.8
دانشگاه استراسبورگ
(Université de Strasbourg)
859.3
دانشگاه
Université Toulouse III – Paul Sabatier
959.1
دانشگاه بوردو
(Université de Bordeaux)
1058.9

مهاجرت به فرانسه از طریق کار

مهاجرت کاری به فرانسه نسبت به سایر روش‌ها سختی‌ها و پیچیدگی‌های خود را دارد. برای کار در این کشور باید از کارفرمای فرانسوی پیشنهاد شغلی دریافت کنید و کارفرما هم تأیید دولت این کشور برای استخدام مهاجر را بگیرد. یعنی اخذ اقامت فرانسه از طریق کار و ورک پرمیت فرانسه شرایطی دارد که چندان برای ایرانی‌ها ساده نیست.

به هر حال مهاجرت کاری هم، یکی از روش‌های مهاجرت به فرانسه محسوب می‌شود. متقاضیان، می‌توانند علاوه بر به دست آوردن یک پیشنهاد کاری یا جاب آفر (job offer) حرفه‌ای، به بلو کارت (Blue card) هم دسترسی داشته باشند. متقاضیانی که از طریق مهاجرت کاری به فرانسه اقدام می‌کنند و صاحب بلو کارت می‌شوند، می‌توانند خانواده خود را هم به این کشور ببرند و پس از 33 ماه کار کردن، برای اخذ اقامت دائم درخواست دهند. البته اگر به زبان فرانسوی مسلط هستید و مدرک B1 را کسب کنید، این پروسه از 33 ماه به 21 ماه کاهش پیدا می‌کند.

ویزاهای کاری کشور فرانسه به 5 دسته اصلی تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • ویزای کاری کوتاه‌مدت (short-stay work visa)
  • ویزای کاری موقت (Temporary work visa)
  • ویزای کاری طولانی‌مدت (Long-stay work visa)
  • پاسپورت استعدادیابی (Talent Passport)
  • ویزاهای کاری خاص (Special case work visas)، شامل ویزای Volunteer، ویزای student trainee و ویزای working holiday

گرچه پروسه درخواست همه این ویزاها شبیه به یکدیگر است، اما هر کدام از آن‌ها نیازمند ارائه مدارک خاص و هزینه‌های مختلف هستند. نوع مدارک، هزینه‌های دریافت ویزا و نحوه اقدام هر کدام بسته به مدت اعتبار هر کدامشان متفاوت است. برای درک شرایط مهاجرت به فرانسه از طریق کار به این جدول که با استفاده از اطلاعات سایت Expatica گردآوری شده، نگاه کنید:

عنوان ویزاهای کاری فرانسهمدت‌زمان (اعتبار)شرایط کلی
ویزای کاری کوتاه‌مدت90 روز (در هر دوره 180 روزه)
مناسب برای سفرهای کاری کوتاه‌مدت
عدم تمدید دوباره
هزینه: بین 9 تا 80 یورو
ویزای کار موقت3 ماه تا یک سال شامل مجوز اقامت موقت (VLS-TS)
مناسب نیروهای کار فصلی که حدود 6 ماه از سال را کار می‌کنند
هزینه: 80 یورو + 225 یورو (برای پرداخت اجاره محل اقامت)
ویزای کاری بلندمدت (طولانی)یک تا 2 سال برای افراد ماهر، فارغ‌التحصیلان دانشگاه یا مبتکران
مناسب مدیران ارشد، پزشکان متخصص و نیروهای کاری که مهارت بالا دارند
هزینه: 99 یورو + 225 یورو (برای اجازه محل اقامت)
پاسپورت استعدادیابی ویژه کارآفرینان، ایده‌پردازان کسب‌وکار و افراد ماهر
امکان مهاجرت به فرانسه به‌همراه خانواده
هزینه: 99 یورو + 225 یورو (برای اجازه اقامت)
ویزاهای کاری خاصتا یک سال امکان فعالیت در خدمات داوطلبانه اروپا (EVS) یا European Voluntary Services
نیاز به دریافت نامه پذیرش رسمی از سازمان‌های خاص
امکان اخذ ویزای کارآموزی دانشجویان بین‌المللی برای شرکت در دوره‌های کاری و کارآموزی (مثل اخذ ویزا برای پرستاران، دانشجویان پزشکی و داروسازان)
امکان اخذ ویزای تعطیلات کاری برای متقاضیان 18 تا 30 سال برای کار در حین مسافرت

مهاجرت به فرانسه از طریق ازدواج

برای اخذ اقامت فرانسه از طریق ازدواج، همسر شما باید مقیم فرانسه باشد. همچنین ازدواج شما باید رسمی بوده و زمان زیادی از آن گذشته باشد. ارائه اسناد و مدارک کافی برای متقاعد کردن زندگی مشترک با همسر فرانسوی هم از دیگر شرایط مهاجرت به فرانسه از طریق این روش است.

ویزای ازدواجی فرانسه که معمولاً با عنوان French Spouse Visa هم شناخته می‌شود، امکان مهاجرت از طریق ازدواج با یک شهروند فرانسوی را فراهم می‌کند. ورود به فرانسه با ویزای توریستی و به هدف ازدواج کردن کاملاً قانونی تلقی می‌شود. برای شروع، می‌توانید قبل از پایان اعتبار ویزای توریستی و 90 روزه، به کشور برگردید و سپس درخواست ویزای VLS-TS Vie Privée et Familiale را در کنسولگری فرانسه ثبت کنید. این کار باعث می‌شود تا بتوانید با ویزای مربوط به ازدواج، به فرانسه برگردید.

برای مهاجرت به فرانسه از طریق ازدواج باید شرایطی را هم در نظر بگیرید که عبارت‌اند از:

  • ازدواج باید رسمی باشد و در کنسولگری فرانسه به ثبت برسد. هیچ ویزایی تحت‌عنوان ویزای نامزدی، در فرانسه وجود ندارد
  • اثبات اینکه ازدواج شما صوری نیست
  • از مدت زمان ازدواج زوجین باید 4 سال گذشته باشد (با اقامت مستمر و بی‌وقفه)
  • اگر اقامت متقاضی در فرانسه، بی‌وقفه نباشد، اما ازدواجش با تبعه فرانسوی در کنسولگری ثبت شده باشد، می‌تواند پس از 5 سال برای اقامت دائم اقدام کند

مهاجرت به فرانسه از طریق تولد

مهاجرت از طریق تولد فرزند، از 2 طریق در فرانسه امکان دارد. اول اینکه یکی از والدین کودک باید فرانسوی باشد. دیگری هم مربوط به کودکانی است که والدین غیر فرانسوی (مثلاً ایرانی) دارند، اما حالا 18 سالشان شده است و از 11 سالگی هم در خاک فرانسه زندگی می‌کنند. برای اخذ مهاجرت به فرانسه از طریق تولد، حداقل 12 ماه زمان نیاز است.

مدارک عمومی برای اخذ این اقامت در فرانسه عبارت‌اند از:

  • اثبات این‌که والدین کودک، فرانسوی هستند
  • ارائه گواهی عدم سوء‌سابقه کیفری
  • ارائه گواهی پرداخت مالیات
  • ارائه گواهی اشتغال

نکته مهم اینجاست که اگر درخواست اقامت کودک در 16 سالگی ثبت شود و اگر تابعیت والدین او مربوط به کشورهایی باشد که قبلاً تحت حمایت فرانسه بودند یا تاریخ تولد فرزند به قبل از یکم ژانویه 1994 (یازدهم دی‌ماه 1372) برگردد، می‌توان تابعیت فرانسه را برای او گرفت.

فراموش نکنید که اگر توریست‌ها یا گردشگرانی که قصد مهاجرت به فرانسه را ندارند، در حین سفر و در خاک این کشور زایمان کنند، کودک/کودکان‌شان صلاحیت اخذ اقامت دائم این کشور را ندارند.

مهاجرت از طریق همراه به مقصد فرانسه

متقاضیان ورود به خاک فرانسه می‌توانند پس از ورود (به‌ هدف ازدواج، ادامه تحصیل، ثبت شرکت در فرانسه و غیره) یکی از اعضای خانواده خود را به‌عنوان همراه بیاورند. برای این کار لازم است که یک ویزای همراه یا long stay family visa برای همراه صادر شود. همراه متقاضی می‌تواند تا یک‌سال در فرانسه اقامت داشته باشد و پس از اتمام ویزای همراهی، بدون برگشتن به ایران، مدت زمان ماندن خود را تا یک‌سال دیگر تمدید کند.

نکته جالب اینجاست که دارندگان ویزای همراه فرانسه می‌توانند با مراجعه به اداره پرفکتور (prefecture) مدت ویزای خود را تا 5 سال تمدید کنند. ضمناً دارندگان این ویزا حق کار و فعالیت اجتماعی را در خاک فرانسه ندارند و تعهد می‌دهند که از امکانات دولتی این کشور استفاده نخواهند کرد.

مهاجرت به فرانسه از طریق پناهندگی

پیش از اینکه وارد این بحث شویم، توصیه می‌کنیم که از این روش استفاده نکنید. شرایط سیاسی نامتعادل، احتمال شکست پرونده و نامعلوم بودن زمان اخذ اقامت از جمله مشکلاتی هستند که پناهندگی به‌همراه دارد. ضمناً این وظیفه ماست که به شما اطلاع دهیم، پناهجویانی که درخواست پناهندگی آن‌ها توسط اداره مهاجرت فرانسه رد می‌شود، به جای 45 روز باید بین 90 تا 115 روز در بازداشت بمانند. البته این شرایط زمانی دشوار و طاقت‌فرسا می‌شود که پناهجو به‌همراه خانواده و کودکانش برای پناهندگی اقدام کند.

هزینه مهاجرت به فرانسه چقدر است؟

اینکه با کدام روش به فرانسه مهاجرت کنید، رابطه مستقیمی با میزان هزینه‌هایتان دارد. طبیعتاً در روشی مثل سرمایه‌گذاری برای مهاجرت به فرانسه، هزینه و پول بیشتری نیاز خواهید داشت تا مثلاً مهاجرت تحصیلی به فرانسه.

معمولاً مهم‌ترین هزینه، تمکن مالی است که باید با استفاده از آن به دولت فرانسه نشان دهید از پس مخارج زندگی خود در این کشور برمی‌آیید.

هزینه صدور ویزا و پیگیری پرونده هم از دیگر هزینه‌های مهاجرت است که خلاصه آن را در جدول زیر آورده‌ایم:

نوع ویزاهزینه (یورو)
ویزای شینگن کوتاه مدت80 یورو
ویزای بلند مدت99 یورو
ویزای ترانزیت80 یورو

مدارک مورد نیاز برای مهاجرت به فرانسه چیست؟

به جز مدارک عمومی که در زیر می‌بینید که برای هر نوع مهاجرتی لازم است، بسته به نوع روش مهاجرتتان به فرانسه، مدارک اختصاصی هم متفاوت خواهد بود.

معمولاً برای اخذ ویزا و مهاجرت یک‌سری مدارک عمومی باید داشته باشید:

  • پاسپورت معتبر و مدت‌دار
  • مدارک شخصی (شناسنامه، کارت ملی، سند ازدواج، …)
  • مدارک تحصیلی به همراه ترجمه
  • سوابق کاری
  • نامه تمکن مالی از بانک
  • عکس و رسید پرداخت هزینه‌ها

آمار مهاجران و ایرانیان در فرانسه!

طبق اعلام سازمان ملل متحد (United Nations) حدود 7 میلیون نفر از جمعیت 67 میلیون نفری فرانسه را مهاجران تشکیل می‌دهند (بیش از 10 درصد از کل جمعیت).

دبیرخانه شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور هم تعداد ایرانیان مقیم فرانسه را تا سال 1399، بیش از 90 هزار نفر اعلام کرده است.

فرانسه برای زندگی یک کشور ایده آل است

فرانسه نمرات خوبی در شاخص‌های رفاه و زندگی دارد

اخذ اقامت فرانسه

مهاجرت به فرانسه شامل 2 نوع اقامت کوتاه‌مدت و بلندمدت است. اگر بخواهید برای گردشگری و به‌عنوان توریست وارد این کشور شوید، مدت اقامتتان از نوع کوتاه‌مدت و کم‌تر از 90 روز خواهد بود. از طرفی، اگر کارتان در فرانسه بیشتر از 90 روز طول می‌کشد، یعنی باید از اقامت بلند مدت استفاده کنید و شرایطتان را با انواع ویزاها بسنجید.

هنگامی که حداقل پنج سال به‌طور دائم در فرانسه زندگی کنید، یا زمانی که کارت اقامت موقت شما برای اولین بار منقضی می‌شود، واجد شرایط درخواست اجازه اقامت دائم خواهید بود. منظور از زندگی دائمی این است که شما حداقل 183 روز در سال را در این کشور سپری کنید.

مهاجرت به فرانسه و اخذ اقامت دائم آن به‌معنای پذیرفته شدن به‌عنوان شهروند اروپایی است. به عبارت ساده‌تر شما با مهاجرت به فرانسه و داشتن اقامت دائم آن می‌توانید به همه کشورهای اتحادیه اروپا بدون نیاز به ویزا سفر کنید.

آشنایی با پاسپورت فرانسه

طبق اطلاعات سایت visaindex، پاسپورت فرانسه مجموعاً امکان سفر به 189 کشور را فراهم می‌کند و از لحاظ ارزش، در رتبه سوم جهان ایستاده است. دارندگان پاسپورت فرانسه می‌توانند از این امکانات بهره‌مند شوند:

  • امکان مسافرت بدون ویزا به 148 کشور جهان
  • مسافرت به 30 کشور جهان با ارائه ویزا در بدو ورود
  • ورود به 12 کشور جهان با استفاده از مجوز الکترونیکی سفر (eTA)
  • تبدیل شدن به یک سیاستمدار فرانسوی
  • عدم اخراج از خاک فرانسه
  • تردد آزادانه به تمام کشورهای اروپایی
  • برخورداری از حق رای و شرکت در انتخابات رسمی

هزینه زندگی در فرانسه چقدر است؟

مهاجرت به فرانسه، فقط به آشنایی با انواع ویزای این کشور ختم نمی‌شود و پیش از هر چیزی باید میزان هزینه‌های روزانه و ماهانه را در نظر بگیرید. در ادامه با استفاده از اطلاعات سایت numbeo.com، جدولی از مخارج اساسی و هزینه زندگی در فرانسه را آماده کرده‌ایم:

شهرهای مهم فرانسههزینه اجاره آپارتمان تک‌خوابه
هزینه 3 وعده غذایی برای 2 نفر در یک رستوران معمولیهزینه ماهانه یک خانواده 4 نفره (بدون پرداخت اجاره خانه)
پاریس (Paris)1,102503,120.78
مارسی (Marseille)572402,269.49
تولوز (Toulouse)585502,693.63
نیس (Nice)767602806.74
لیل (Lile)605352417.89
هزینه‌ها به یورو هستند

همچنین هزینه مایحتاج روزانه پس از مهاجرت به فرانسه شامل این جدول است:

نوع مواد غذاییقیمت (به یورو)
یک پرس غذای باکیفیت به‌همراه نوشیدنی در یک رستوران18
500 گرم (یک پوند) سینه مرغ بدون استخوان5.89
یک لیتر شیر1.07
یک شانه 12 تایی تخم‌مرغ بزرگ3.23
یک کیلوگرم (2 پوند) گوجه فرنگی3.13
500 گرم (16 اونس) پنیر محلی10
یک کیلوگرم (2 پوند) سیب2.71
یک کیلوگرم (2 پوند) سیب‌زمینی1.78
نان روزانه برای 2 نفر1.27

اقدامات مهم پس از مهاجرت به فرانسه

تصور کنید که قرار است، چند دقیقه دیگر وارد یکی از فرودگاه‌های فرانسه شوید و زندگی جدیدتان را آغاز کنید. خیلی هیجان‌انگیز است، مگر نه؟ نباید فراموش کنید که چندین اقدام مهم وجود دارند که در اولین فرصت پس از مهاجرت به فرانسه باید آن‌ها را انجام دهید. ما هم دست به کار شدیم و 10 اقدام مهم را برایتان آماده کردیم که عبارت‌اند از:

  • اقدام برای انتخاب رشته و ادامه تحصیل
  • افتتاح یک حساب بانکی معتبر
  • تایید مدارک تحصیلی دبیرستان
  • تایید اعتبار مجوز اقامت در فرانسه (ویزای VLS-TS)
  • اقدام برای دریافت کارت سلامت شهروندان اروپایی (EHIC) یا European Health Insurance Card
  • اقدام برای گرفتن کارت کتابخانه در موسسه آموزشی یا تحصیلی
  • دریافت جدول زمانی (timetable) از واحد آموزش و تحقیقات موسسه آموزشی (UFR) یا Training and Research Unit
  • ثبت‌نام در دوره‌های آموزش و یا تقویت زبان فرانسوی
  • تماس با انجمن‌های آموزشی و محلی برای تعامل بیشتر
  • اجاره یک محل سکونت برای اقامت دائم یا موقت

برای مهاجرت به فرانسه از کجا شروع کنیم؟

داستان مهاجرت به فرانسه، بالاخره باید از یک جایی شروع شود. برای اینکه در بهترین شرایط ممکن بتوانید این درخواست را ثبت کنید، پیشنهاد می‎کنیم که از فرم ارزیابی مهاجرت پارسی کانادا کمک بگیرید. موسسه پارسی کانادا از اطلاعات شخصیتان که در این فرم ارزیابی مهاجرت ثبت می‌شود، محافظت می‌کند و تحت هیچ شرایطی آن‌ها را در اختیار موسسات و افراد دیگر قرار نمی‌دهد.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

سخن پایانی

شاید کم‌تر کسی پیدا شود که از اقامت فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی پیشرفته و متمدن خوشش نیاید. مخصوصاً کشور فرانسه که مملو از فرصت‌های شغلی جدید، دانشگاه‌های معتبر جهانی، موزه‌های قدیمی، مکان‌های دیدنی و مناظر زیباست. در این مقاله از مجموعه پارسی کانادا به سراغ داستان مهاجرت به فرانسه و جزئیات آن رفتیم. بحث را با معرفی و بررسی انواع ویزاهای فرانسه شروع کردیم و نهایتاً آن را در جدول هزینه‌ها و اعتبار پاسپورت این کشور به پایان رساندیم.

راستی نظر شما در مورد زندگی در فرانسه چیست؟ آیا تمام تلاشتان را به‌کار گرفته‌اید تا پس از دریافت مدرک زبان فرانسوی و آشنایی با انواع ویزاها (مثل ویزای تحصیلی، مجوز سرمایه‌گذاری یا ویزاهای خاص مثل ویزای خود حمایتی فرانسه) به این کشور بیایید؟ یا منتظر دریافت بورسیه تحصیلی و یا مجوز سرمایه‌گذاری هستید؟ هدفتان هرچه که هست، با ما و مشاورانمان در میان بگذارید تا در اولین، بهترین و سریع‌ترین فرصت وارد خاک این کشور شوید.‌

سوالات متداول:

حدودا 6.9 میلیون نفر مهاجر در فرانسه زندگی می‌کنند که از این تعداد در حدود 90 هزار نفر آن‌ها ایرانی هستند.

سرمایه گذاری در فرانسه و مهاجرت تحصیلی در حال حاضر بهترین راه های مهاجرت به فرانسه هستند.

بله. خرید ملک در فرانسه با حداقل سرمایه 90 هزار یورویی ممکن است. در این روش اقامت 2 ساله و سپس 10 ساله قابل تمدید به متقاضی اعطا می‌شود. برخورداری از حقوق شهروندی، تحصیل و کار هم در این روش ممکن است. اطلاعات بیشتر در این باره را در مطلب خرید ملک در فرانسه مطالعه کنید.

guest
10 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها