موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

بررسی سیستم حمل‌ونقل در استرالیا

بررسی سیستم حمل‌ونقل در استرالیا

استرالیا کشوری وسیع است و به همین دلیل وجود سیستم حمل‌و‌نقل عالی برای اقتصاد، زیرساخت‌ها و زندگی روزمره آن ضروری است. سیستم حمل‌ونقل در استرالیا به چهار روش مختلف انجام می‌شود: ریلی، اتوبوس‌رانی، دوچرخه، دریایی و هوایی. به‌دلیل اینکه تمام شهر‌های استرالیا دارای رودخانه و دریا نیستند، سفر‌های دریایی در این کشور آن‌چنان متداول نیست.

در این مقاله مروری بر سیستم حمل‌و‌نقل در استرالیا، شیوه‌های آن، و مزایای این سیستم خواهیم داشت.

سیسم حمل‌ونقل عمومی در کشور استرلیا چگونه است

سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی در کشور استرالیا

فاصله میان شهر‌ها در استرالیا تقریباً زیاد است بنابراین یکی از بهترین و سریع‌ترین راه‌های سفر بین شهر‌های آن هواپیما می‌باشد. با این وجود می‌توانید از قطار و اتوبوس استفاده کنید اما باید خود را برای یک سفر طولانی‌تر آماده کنید. در شهر‌های بزرگ، خواهید دید که خطوط ریلی و سیستم اتوبوس‌رانی به خوبی برنامه‌ریزی شده‌اند.

در ادامه با جزئیات بیشتر به روش‌های سفر در این کشور خواهیم پرداخت، پس با ما همراه باشید:

اتوبوس: شرکت‌های اتوبوس‌رانی مختلفی در استرالیا وجود دارد اما تنها شرکت بین‌المللی آن Greyhound می‌باشد. اگر چه تمامی اتوبوس‌ها بسیار مدرن و راحت هستند اما به هر حال ممکن است سفری طولانی داشته باشید.

در استرالیا امکان اجاره اتومبیل نیز برای شما فراهم است. اگر تنها برای مدت خاصی می‌خواهید در این کشور بمانید و یا در آن جا دانشجو هستید می‌توانید از این امکان استفاده کنید. در مطلب زیر می‌توانید درباره شرایط اجاره و خرید ماشین در استرالیا بیشتر بدانید.

قطار: قطار آرام‌ترین سیستم حمل‌ونقلی و در عین حال گران‌ترین نوع آن در استرالیا است. البته قطار‌ها از اتوبوس‌ها سریع‌تر حرکت می‌کنند اما بسیاری از مردم آن را برای سفر‌های دور خود انتخاب نمی‌کنند مگر اینکه ترجیح‌شان این باشد که شب نیز در سفر باشند.

هواپیما: بیشتر سفر‌های طولانی و در حدود 80 درصد آن‌ها در میان شهر‌های بزرگ استرالیا از طریق پرواز انجام می‌شود. شرکت‌های مختلف هواپیمایی در استرالیا تخفیفات و پیشنهاد‌های مختلفی به مسافران خود ارائه می‌دهند. بنابراین حتماً قبل از تهیه بلیط هواپیما به خوبی آن‌ها را بررسی کنید.

استفاده از سیستم حمل‌ونقل عمومی در روز‌های تعطیل

در برخی از زمان‌های مختلف در طول سال، حمل‌ونقل عمومی یا در دسترس نیست، یا زیاد متداول نیست و یا خیلی گران است. معمولاً در تعطیلات عمومی، سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی در روز‌های شنبه و یکشنبه فعال هستند. می‌توانید اطلاعات مربوط به آن را در وب سایت‌های مربوطه و یا از طریق اپلیکیشن‌های هوشمند، مشاهده کنید.

پرداخت هزینه حمل‎‌ونقل عمومی در استرالیا

هزینه حمل‌ونقل عمومی در استرالیا بسته به موقعیت مکانی شما در این کشور می‌تواند متفاوت باشد، بنابراین مهم است که تعیین کنید در کدام شهر یا ایالت هستید. در ادامه روش‌هایی که می‌توانید هزینه‌های رفت‌وآمد با این سیستم را پرداخت کنید را بررسی می‌کنیم:

کارت‌های هوشمند چندبار مصرف

اگر قصد مهاجرت به استرالیا را دارید باید بدانید در شهر‌های زیر می‌توانید از کارت‌های هوشمند چندبار مصرف برای استفاده از سیستم حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید، هر کدام از این شهر‌ها کارت مخصوص به خود را دارند که باید همان را تهیه کنید:

  • بریزبن: بلیط الکترونیکی Go Card جهت استفاده در اتوبوس‌ها، قطارها، کشتی‌ها و ترامواها
  • ملبورن: بلیت Myki، جهت استفاده از قطار، تراموا و اتوبوس‌ها
  • سیدنی: سیستم فروش بلیط Opal Card، جهت استفاده در اتوبوس، قطار، کشتی و تراموا
  • آدلاید: کارت هوشمند الکترونیکی MetroCARD، جهت استفاده از اتوبوس‌ها، ترامواها و قطارها
  • پرث: سیستم فروش بلیط SmartRider جهت استفاده از قطار، اتوبوس و کشتی‌ها
  • هوبارت: فناوری هوشمند گرین کارت جهت استفاده از اتوبوس‌ها
  • کانبرا: سیستم فروش بلیط MyWay جهت استفاده در قطارهای سبک و اتوبوس
  • داروین: جهت استفاده از اتوبوس‌ها

اما کجا می‌توانید این کارت‌ها را تهیه کنید؟ بسته به شهری که در آن هستید نام این کارت‌ها متفاوت است و می‌توانید آن‌ها را یا از باجه‌های بلیط فروشی و یا‌ایستگاه‌های قطار و فرودگاه‌های بین‌المللی تهیه کنید.

استفاده از اپلیکیشن‌های هوشمند در سیستم‌های حمل‌ونقل

بیشتر نهاد‌های حمل‌ونقلی امروزه اپلیکیشن‌های برای مشتریان خود ارائه داده‌اند که به شما در پیدا کردن بهترین مسیر کمک می‌کند. این اپلیکیشن‌ها به شما اجازه می‌دهند به راحتی به اطلاعات به روز شده دست پیدا کنید (مانند کنسلی‌ها، تغییر زمان سفر‌ها و غیره، زمان رسیدن سرویس‌ها، نزدیک‌ترین‌ایستگاه، ‌ایستگاه قطار و برنامه حرکت اتوبوس‌ها).

خدمات تاکسی‌رانی و تاکسی‌های اینترنتی

شبکه تاکسی‌رانی استرالیایی را در تمام مکان‌های این کشور می‌توانید پیدا کنید مانند فرودگاه‌ها، هتل‌ها، ‌ایستگاه‌های قطار، مراکز خرید، مراکز شهر، بیمارستان‌ها و بیشتر مقاصد گردشگری. بیشتر شرکت‌های تاکسی‌رانی برای مشتریان خود، اپلیکیشن‌های موبایل تعبیه کرده‌اند تا به کمک آن‌ها تاکسی سفارش دهند و هزینه سفر خود را به راحتی محاسبه کنند.

متأسفانه هزینه استفاده از تاکسی در استرالیا در مقایسه با دیگر کشور‌ها بالاست. یک تحقیق در نیوزلند هزینه تاکسی‌های فرودگاه در مسیر ورود به شهر بررسی شد. طی این تحقیق مشخص شد شهر‌های ملبورن، سیدنی و پرث جایگاه سوم، چهارم و پنجم را در گران‌ترین نرخ تاکسی‌رانی را دارند. بنابراین توصیه ما این است قبل از استفاده از خدمات تاکسی‌رانی دقایقی را صرف نصب اپلیکیشن‌های تاکسی‌های اینترنتی کنید و از خدمات مقرون به صرفه‌تر آن‌ها استفاده کنید.

تاکسی‌های اوبر که اخیراً وارد استرالیا شده‌اند در بین مشتریان نظرات مختلفی را جلب کرده است. شرکت‌های تاکسی‌رانی در استرالیا نسبت به حضور آن ناخوشنود هستند اما مشتری‌ها از وجود آن به‌دلیل هزینه‌های ارزان‌تر رضایت دارند. در برخی از ایالت‌ها مجاز می‌باشد اما در برخی دیگر هنوز غیر قانونی است.

خدمات تاکسی‌رانی و تاکسی‌های اینترنتی در سیستم حمل‌ونقل استرالیا

شبکه تاکسی‌رانی یکی دیگر از سیستم‌های حمل‌ونقل در استرالیا است.

مزایای استفاده از کارت‌های حمل‌ونقل عمومی

وقتی وارد کشور استرالیا می‌شوید، احتمالاً باید از پول نقد استفاده کنید اما معمولاً برای حمل‌ونقل نیازمند سکه و پول خورد هستید. به خاطر داشته باشید راننده‌های تاکسی زیاد تمایلی به خورد کردن پول‌های درشت شما ندارند. بنابراین بهترین کار تهیه این کارت‌های حمل‌ونقل چندبار مصرف است. از جمل مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تخفیفات و پیشنهاد‌ها: کارت‌های حمل‌ونقل عمومی مزایای زیادی برای شما به همراه دارند. برای مثال می‌توانید از تخفیفات ویژه آن‌ها در آخر هفته‌ها، تخفیف ویژه برخی از مسیر‌ها و بهره‌مندی از یک کارت برای چند وسیله نقلیه مختلف استفاده کنید.

پیش پرداخت: با استفاده از این کارت‌ها می‌توانید هزینه استفاده از حمل‌ونقل عمومی را پیش پرداخت کنید و دیگر نیازی نیست پول نقد همراه خود داشته باشید و یا به دنبال پول خورد باشید. همچنین استفاده از این کارت‌ها در مقایسه با پرداخت نقدی پول، بسیار مقرون به صرفه‌تر است.

مدیریت آنلاین حساب: با داشتن کارت‌های حمل‌ونقل می‌توانید به راحتی حساب خود را به صورت آنلاین و اینترنتی مدیریت کنید و تمامی سفر‌ها و مسیر‌ها و هزینه‌هایی که داده‌اید، را چک کنید.

بهره‌مندی از خدمات راحت: وقتی از کارت حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنید، به راحتی با کارت زدن می‌توانید در‌ایستگاه‌های مختلف هزینه سفر خود را پرداخت کنید. بنابراین دیگر لازم نیست به دنبال بلیط یا پول نقد باشید.

شارژ راحت: وقتی حساب کارت شما به حداقل میزان برسد می‌توانید به راحتی با کارت اعتباری خود آن را به صورت اتوماتیک شارژ کنید. بنابراین همیشه می‌توانید به راحتی از خدمات حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید. البته طی فرایند ابتدایی ثبت نام باید این قابلیت را برای کارت خود فعال کنید.

امنیت و سلامت در حمل‌ونقل عمومی

به طور کلی سیستم‌های حمل‌ونقل استرالیا به‌خوبی تعمیر و نگهداری می‌شوند و خدمات امن و تمیزی به مشتریان خود ارائه می‌دهند. سیستم‌های حمل و نقل عمومی مدام در حال بازبینی و نظارت هستند تا مطمئن شوند از کیفیت مطلوبی برخودار هستند.

صحنه‌ای که هیچ وقت در کشور استرالیا نخواهید دید قطار‌ها و اتوبوس‌های پر از مسافری است که به ناچار‌ایستاده باشند و یا بسیار شلوغ باشد و این به دلیل مدیریت خوب کیفیت سیستم حمل و نقل است. قطار‌ها، اتوبوس‌ها و حمل و نقل دریایی در کشور استرالیا همگی مدرن و به روز می‌باشند (اکثر آن‌ها مجهز به سیستم تهویه مطبوع هستند) و تمام‌ایستگاه‌ها و پایانه‌ها نیز به صورت ۲۴ ساعت تحت کنترل دوربین‌های مدار بسته هستند.

پس اگر در آینده نزدیک اقامت استرالیا را دریافت کردید بدانید که سیستم حمل‌ونقل عمومی در استرالیا به گونه‌ای طراحی شده است که بسیار راحت و امن است. اما مطمئن باشید قبل از استفاده از آن کارت‌های هوشمند حمل و نقل را حتماً تهیه کنید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

سخ پایانی

سیستم حمل‌ونقل استرالیا پیچیده است و انواع مختلفی از جمله هوایی، دریایی، ریلی و جاده‌ای را پوشش می‌دهد. این سیستم شهرهای بزرگ، شهرک‌ها و مناطق روستایی کشور را به هم متصل کرده و از جابجایی مردم، کالاها و خدمات پشتیبانی می‌کند.

هر ایالت و قلمرو در استرالیا سیستم حمل‌ونقل مخصوص به خود را مدیریت می‌کند، بنابراین می‌تواند تفاوت‌هایی در نحوه کار از یک مکان به مکان دیگر وجود داشته باشد.

در این مطلب خلاصه‌ای کوتاه از برخی از اصلی‌ترین مواردی که ممکن است بخواهید در مورد سیستم حمل‌ونقل در استرالیا بدانید را بررسی کردیم. امیدواریم که به سوالات شما در مورد سیستم حمل‌ونقل در استرالیا پاسخ داده باشیم. اگر سوال دیگری دارید، در صورت تمایل در قسمت نظرات بپرسید.

سوالات متداول

روش‌های حمل‌ونقل در استرالیا شامل هوایی، دریایی، ریلی و جاده‌ای است.

در برخی شهرها می‌توانید از کارت‌های هوشمند برای پرداخت هزینه حمل‌ونقل عمومی و برای سفر با اتوبوس، قطار و کشتی استفاده کنید.

حمل‌ونقل عمومی در اکثر شهرها و شهرهای کوچک استرالیا در دسترس است، اگرچه سطح خدمات ممکن است بسته به موقعیت مکانی متفاوت باشد.

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها