موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

درآمد آشپز در کانادا (همه چیز درباره شغل آشپزی در کانادا)

چنانچه قصد دارید به عنوان آشپز به کانادا مهاجرت کنید و اقامت این کشور را دریافت کنید، ادامه مطلب را از دست ندهید

شغل آشپزی در کانادا

از آنجایی که کانادا یک مقصد مهاجرتی جذاب برای افراد در مشاغل مختلف است، آشپزان نیز می‌توانند شانس خود را برای به دست آوردن یک موقعیت شغلی عالی در این کشور امتحان کنند. در سال‌های اخیر، تعداد مشاغل موجود برای آشپزی در کانادا افزایش یافته است. محیط چند فرهنگی کانادا یکی از دلایلی است که باعث شده تا موقعیت‌های شغلی متعددی از جمله آشپزی در این کشور وجود داشته باشد. جوامع مختلف خاورمیانه‌ای، مکزیکی، هندی، چینی و … هر یک تنوع غذایی مختص به خود را داشته و همین مسئله، موجب رونق بازارکار آشپزی در کانادا شده است. در حال حاضر، هزاران شغل برای این قشر در ایالت‌های مختلف کانادا همچون بریتیش کلمبیا (British Columbia)، کبک (Quebec)، آلبرتا (Alberta)، انتاریو (Ontario) و ساسکاچوان (Saskatchewan) وجود دارد.

در ادامه این مطلب، هرآنچه درباره شغل آشپزی در کانادا، درآمد آشپز در کانادا و مهاجرت از طریق این شغل لازم است بدانید را بررسی کرده‌ایم. قبل از آن می‌توانید با پر کردن فرم ارزیابی مهاجرت، شرایط خودتان را برای مهاجرت به کانادا به عنوان آشپز ارزیابی کنید.

مهاجرت آشپزهای ایرانی به کانادا

نگاهی کلی به شغل آشپزی در کانادا

همانطور که گفتیم، شغل آشپزی یکی از مشاغلی است که در کانادا تقاضای زیادی دارد، بازار کار پر رونق و درآمد بالای دارد و یک فرصت عالی برای مهاجرت به کانادا به حساب می‌آید. در جدول زیر، یک نگاه کلی به شغل آشپزی در کانادا داشته و برخی اطلاعات کلی را بررسی کرده‌ایم:

شغل آشپزی در کانادا در یک نگاه
کد شغلی (ناک)NOC 6322
حداقل دستمزد برای هر ساعت16.50 دلار کانادا
حداکثر دستمزد برای هر ساعت30.97 دلار کانادا
پرتقاضاترین شهر کانادا برای آشپزینیوبرانزویک

شرایط مهاجرت به کانادا از طریق آشپزی

متقاضیان باید این نکته را در نظر داشته باشند که تنها به صرف آشپز بودن، نمی‌توانند برای مهاجرت و اخذ اقامت کانادا اقدام کنند، بلکه باید تمکن مالی لازم را داشته باشند. پس از داشتن شرایط اولیه، می‌توانید از طریق یکی از سه روش زیر برای رفتن به کانادا اقدام کنید.

روش های مهاجرت به کانادا با شغل آشپزی

روش اول: مهاجرت آشپزان به کانادا از طریق برنامه‌های استانی (Provincial Nomination Program)

یکی از راه‌های مهاجرت به کانادا از طریق شغل آشپزی، شرکت در برنامه‌های نامزدی استانی است. زمانی که بتوانید در یک برنامه نامزدی استانی برای کار آشپزی در کانادا شرکت کنید، 600 امتیاز از سیستم رتبه‌بندی جامع (Comprehensive Ranking System = CRS) برای اخذ اقامت خود کسب خواهید کرد.

البته در این روش، باید حداقل به‌مدت دو سال در استانی که برنامه را ارائه داده زندگی و کار کرده و پس از آن می‌توانید در هر جایی از کانادا زندگی کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این روش، می‌توانید مطلب مهاجرت استانی به کانادا را مطالعه کنید.

روش دوم: مهاجرت آشپزان به کانادا از طریق سیستم اکسپرس اینتری (Express Entry System)

یکی دیگر از روش‌هایی که آشپزان می‌توانند از طریق آن به کانادا بروند، سیستم اکسپرس اینتری است. این سیستم جزو برنامه‌های مهاجرت اقتصادی فدرال کانادا بوده و نیروی کار ماهری را که قصد دارند در کانادا کار و زندگی کنند، هدف قرار می‌دهد. اکسپرس اینتری از یک سیستم جامع امتیازدهی (CRS) استفاده می‌کند که در آن، هر یک از معیارهای سن، تسلط به زبان، تحصیلات، تجربه کاری و … امتیاز مشخصی دارند.

اصلی‌ترین مدارک لازم برای متقاضیان شغل آشپزی در کانادا برای شرکت در برنامه سیستم اکسپرس اینتری، عبارت است از:

  • تأیید اعتبار آموزشی و گواهی‌های تحصیلی برای دریافت امتیاز موردنظر در سیستم رتبه‌بندی اکسپرس اینتری
  • گواهی تسلط به زبان انگلیسی یا فرانسوی یا شرکت در آزمون‌های معتبر بین‌المللی

برای کسب اطلاعات دقیق‌تر درباره این روش و بررسی مدارک، سیستم امتیازدهی و …، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب جامع اکسپرس انتری کانادا را مطالعه کنید. پس از تکمیل مراحل مهاجرت از طریق اکسپرس اینتری، در صورت پذیرفته‌شدن در قرعه‌کشی که هر دو هفته یک‌بار انجام می‌شود، یک دعوت‌نامه دریافت می‌کنید. دریافت این دعوت‌نامه به قوی بودن پرونده شما بستگی داشته و پس از آن، می‌توانید در برنامه‌های فدرال یا نامزدی استانی یک شغل پیدا کرده و یا یک پیشنهاد شغلی رسمی در کانادا دریافت کنید.

روش سوم: مهاجرت آشپزان به کانادا از طریق پایلوت نواحی روستایی و شمالی (Rural and Northern Immigration Pilot)

پایلوت مهاجرت نواحی روستایی و شمالی کانادا، برنامه مهاجرتی دیگری است که آشپزان می‌توانند از آن برای رفتن به این کشور استفاده کنند. این برنامه بیشتر با هدف کمک به توسعه اقتصادی جوامع و مناطق کوچک‌تر کانادا طراحی شده است. در نتیجه، متقاضیان شغل آشپزی در کانادا که از این روش استفاده می‌کنند، می‌توانند مناطقی مانند انتاریو (Ontario)، مانیتوبا (Manitoba)، ساسکاچوان (Saskatchewan)، آلبرتا (Alberta) و بریتیش کلمبیا (British Columbia) را انتخاب کرده و از این مناطق پیشنهاد شغلی دریافت کنند.


به بیان ساده‌تر، برای ورود به بازارکار آشپزی در کانادا تحت برنامه پایلوت نواحی روستایی و شمال، باید یک پیشنهاد شغلی رسمی از کارفرمایان در مناطق واجد شرایط دریافت کنید.

همچنین باید اثبات کنید قصد دارید در این منطقه زندگی و کار کنید و یک توصیه‌نامه از محل کار قبلی خود داشته باشید. از دیگر شرایط این برنامه عبارت است از:

  • تجربه کاری مرتبط
  • تسلط کافی به زبان انگلیسی / فرانسوی
  • رعایت الزامات آموزشی و تحصیلی
  • تمکن مالی

امتیاز لازم برای مهاجرت به کانادا با شغل آشپزی

برای مهاجرت به کانادا از طریق شغل آشپزی، باید در یک سیستم امتیازدهی دقیق بتوانید حداقل امتیاز لازم را کسب کنید. در جدول زیر، امتیازات لازم برای شغل آشپزی در کانادا می‌توانید بررسی کنید.

سنبا همسر یا شریک زندگیبدون همسر یا شریک زندگی
17 سال یا کمتر00
18 سال9099
19 سال95105
20 تا 29 سال100110
30 سال95105
31 سال9099
32 سال8594
33 سال8088
34 سال7583
35 سال7077
36 سال6572
37 سال6066
38 سال5561
39 سال5055
40 سال4550
41 سال3539
42 سال2528
43 سال1517
44 سال56
45 سال و بالاتر00
سطح معیار زبان کانادایی (CLB) در هر تواناییبا همسر یا شریک زندگی
(حداکثر 128 امتیاز)
بدون همسر یا شریک زندگی
(حداکثر 136 امتیاز)
کمتر از CLB 400
CLB 4 یا CLB 566
CLB 689
CLB 71617
CLB 82223
CLB 92931
CLB 10 یا بیشتر3234
سطح تحصیلاتبا همسر یا شریک زندگی
(حداکثر 140 امتیاز)
بدون همسر یا شریک زندگی
(حداکثر 150 امتیاز)
پایین‌تر از تحصیلات متوسطه (دبیرستان)00
مدرک دیپلم (فارغ‌التحصیل دبیرستان)2830
مدرک یک ساله، دیپلم یا گواهی از دانشگاه، کالج، دانشکده فنی یا مؤسسات دیگر8490
برنامه دو ساله در دانشگاه، کالج، دانشکده فنی یا مؤسسات دیگر9198
مدرک لیسانس یا یک برنامه آموزشی حداقل سه ساله در یک دانشگاه، کالج، دانشکده فنی، یا سایر مؤسسات112120
دو یا چند گواهی، دیپلم یا مدرک تحصیلی (یکی از مدارک، برای برنامه آموزشی سه ساله یا بیشتر است)119128
مدرک کارشناسی‌ارشد، یا مدرک حرفه‌ای موردنیاز برای انجام یک حرفه دارای مجوز (پزشکی، دامپزشکی، دندان‌پزشکی، بینایی‌سنجی، حقوق، پزشکی کایروپراکتیک، یا داروسازی)126135
مدرک دانشگاهی دکتری (Ph.D.)140150

مدارک لازم برای مهاجرت به کانادا با شغل آشپزی

یکی از مهمترین نکاتی که قبل از مهاجرت کاری و ورود به بازار کار آشپزی در کانادا باید به آن توجه کنید، بررسی مدارک لازم برای این کار است. بررسی و اطلاع از جزئیات دقیق مدارک و الزامات اولیه، در روند مهاجرت کاری به کانادا بسیار مهم است.

برخی از مهمترین الزامات و مدارکی که باید برای شغل آشپزی در کانادا ارائه کنید، عبارت است از:

  • سابقه کاری به‌عنوان آشپز حداقل به‌مدت دو سال
  • کسب نمره 5 در بخش مهارت‌های صحبت کردن (speaking) و گوش دادن (listening)، و همچنین نمره 4 در بخش مهارت نوشتن (writing) و خواندن (reading)؛ در آزمون معیارهای زبان کانادایی
  • داشتن جاب آفر کانادا از کارفرمای معتبر کانادایی به‌مدت حداقل 1 سال
  • حداقل تحصیلات اتمام دبیرستان و ارائه مدرک ECA (ارزیابی اعتبار آموزشی)
  • کسب امتیاز کافی برای دریافت دعوت‌نامه در سیستم جامع امتیازدهی CRS
  • ارائه گواهی عدم سوابق کیفری
  • اثبات تمکن مالی و بودجه کافی زندگی در کانادا
  • گواهی سلامت عمومی و معاینات پزشکی

برای این که بتوانید به‌عنوان یک آشپز به کانادا رفته و در این کشور کار کنید، باید در آزمون‌های زبان تعیین‌شده شرکت کنید. برای این کار، می‌توانید آزمون زبان انگلیسی IELTS و یا آزمون زبان فرانسوی TEF (Test d’evaluation) را انتخاب کنید. نکته اساسی که برای شرکت در این آزمون‌ها باید به آن توجه کنید، این است که در زمان شرکت در آن، گزینه “General test” را انتخاب کنید؛ چرا که گزینه “Academic” برای مقاصد مهاجرتی کاری پذیرفته نیست. این آزمون، تا دو سال معتبر خواهد بود.

حقوق آشپز در کانادا

یک آشپز معمولی تنها با چند سال تجربه کاری، 32,175 دلار در سال درآمد خواهد داشت. اگر تجربه کاری شما 5 سال یا بیشتر باشد، این دستمزد سالانه حتی به 60,397 دلار کانادا نیز خواهد رسید. آشپزی به عنوان یکی از بهترین شغل ها برای مهاجرت، در همه جای دنیا می‌تواند درآمد بالایی برای شما داشته باشد.

البته ممکن است برخی شهرهای کانادا، حقوق‌های بیشتری را برای آشپزان در نظر بگیرند. برای مثال، درآمد آشپز در کانادا در شهر کلگری (Calgary) 61,483 دلار در سال و درآمد این شغل در شهر شناخته‌شده‌ای مانند تورنتو (Toronto) نیز 65,558 دلار در سال است.

حقوق و درآمد بالای شغل آشپزی در کانادا

پرتقاضاترین استان‌ها و شهرهای کانادا برای استخدام نیروی آشپزی

همان طور که در ابتدای مطلب نیز به آن اشاره کردیم، کشور کانادا در حال حاضر متقاضی جذب آشپز از خارج از کشور بوده و موقعیت‌های شغلی جذابی برای این افراد در کانادا وجود دارد. بازارکار آشپزی در کانادا در اغلب ایالت‌ها و شهرهای مختلف رونق خوبی دارد، اما در نیوبرانزویک (New Brunswick) تقاضا برای استخدام نیروی آشپز بیشتر است. سایر شهرهای کانادا که بیشترین تقاضا را برای آشپزها و سرآشپزها دارند عبارتند از:

  • تورنتو (Toronto)
  • ونکوور (Vancouver)
  • مونترال (Montreal)
  • اتاوا (Ottawa)

مشاغل مرتبط با آشپزی در کانادا

کشور کانادا برای سادگی کار متقاضیان مهاجرت کاری به این کشور، مشاغل مختلف را تحت یک سیستم کد مشخص به نام کد ناک (NOC) دسته‌بندی می‌کند. شما نیز برای این که ببینید مشاغل مرتبط با آشپزی در کانادا کدام هستند و سپس برای کسب موقعیت شغلی در آن‌ها اقدام کنید، می‌توانید از این کد کمک بگیرید. در مطلب مشاغل مورد نیاز کانادا می‌توانید بیشتر با NOC و گروه‌های شغلی مختلف آن آشنا شوید. کد ناک شغل آشپزی در کانادا 6322 است و سایر مشاغل مرتبط با آن نیز با همین کد دسته‌بندی می‌شوند. این مشاغل عبارت است از:

  • دستیار آشپز (Apprentice cook)
  • آشپز (Cook)
  • آشپز غذاهای رژیمی (Dietary cook)
  • آشپز اول (First cook)
  • آشپز غذاهای گریل یا کبابی (Grill cook)
  • آشپز بیمارستان (Hospital cook)
  • آشپز سازمانی (Institutional cook)
  • آشپز مسافرتی (Journeyperson cook)
  • آشپز دارای مجوز (Licensed cook)
  • کمک آشپز (Line cook)
  • آشپز دوم (Second cook)
  • آشپز سفارشات فوری (Short order cook)

تا به اینجا اگر تمایل دارید، می‌توانید با پر کردن فرم مشاوره زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید تا توضیحات تکمیل را به شما ارائه دهند:

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

مهارت‌های موردنیاز برای شغل آشپزی در کانادا

از جمله معیارهای لازم برای پذیرش یک آشپز در کانادا، داشتن معیارهایی است که هر آشپزی برای کار در سطح بین‌المللی باید از آن برخوردار باشد. برخی از مهمترین معیارها برای ورود به بازارکار آشپزی در کانادا عبارت است از:

  • داشتن تجربه حرفه‌ای به‌عنوان آشپز
  • تجربه کافی در شناخته و استفاده از ابزار کار برش، پخت‌و‌پز و پخت نان
  • آشنایی با انواع تکنیک‌ها روش‌های پخت غذا (گریل کردن، پختن، آب‌پز کردن و…)
  • آشنایی و رعایت اصول بهداشتی
  • توانایی کار تیمی در فضای آشپزخانه
  • داشتن مهارت‌های ارتباطی بسیار خوب
  • شرایط بدنی و استقامت عالی برای ساعات کار نسبتاً طولانی
  • مدرک تحصیلی مرتبط، که یک مزیت رقابتی برای آشپز محسوب می‌شود.

سخن پایانی

آشپزی یکی از شغل‌های بسیار جذابی است که علاوه بر تنوع زیاد، می‌تواند درآمد خوبی نیز برای شما داشته باشد. همچنین، کسانی که در این شغل فعالیت داشته باشند، می‌توانند از فرصت عالی مهاجرت به کشورهایی نظیر کانادا نیز استفاده کنند. آشپزی در کانادا به‌عنوان یکی از مشاغل پرتقاضا شناخته شده و افراد می‌توانند با مهاجرت به این کشور، درآمد خوبی داشته باشند.

چنانچه قصد دارید برای ورود به بازارکار آشپزی در کانادا اقدام کرده و علاوه بر درآمد خوب و فرصت زندگی در یک کشور پیشرفته، اقامت کانادا را دریافت کنید، مطالب گفته شده می‌تواند مفید باشد. در این مطلب سعی کردیم تا با دید کلی شغل آشپزی را در کانادا بررسی کرده و با شرایط مهاجرت، الزامات و مدارک موردنیاز، پرتقاضاترین مناطق برای شغل آشپزی، دستمزدها و … آشنا شویم. درضمن با مطالعه مطلب بهترین کشور برای مهاجرت آشپزها، از فرصت‌های مهاجرتی دیگر هم مطلع شوید.

سوالات متداول

میزان حقوق آشپز در کانادا به میزان حرفه‌ای بودن و سابقه کاری آن‌ها بستگی دارد اما به‌طور کلی، یک آشپز معمولی با تجربه کمتر حدود 32,175 دلار و آشپزان باسابقه‌تر، 60,397 دلار در سال درآمد خواهند داشت.

در اغلب شهرها و ایالت‌های کانادا نیاز به مشاغل آشپزی وجود دارد اما در نیوبرانزویک، تقاضا برای جذب آشپزان بیشتر است.

آشپزهای خارجی می‌توانند از طریق برنامه‌های نامزدی استانی، سیستم اکسپرس اینتری و طرح پایلوت مناطق روستایی و شمالی کانادا، به این کشور مهاجرت کنند.

بله، متقاضیان می‌توانند در یکی از دو آزمون زبان انگلیسی IELTS و یا زبان فرانسوی TEF شرکت کرده و نمرات قبولی را بر اساس الزامات تعیین شده، کسب کنند.

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها