موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

درخواست دولت کانادا از اکثر دانشجویان خارجی

درخواست دولت کانادا از اکثر دانشجویان خارجی

دولت فدرال کانادا از دانشجویان خارجی درخواست کرده است که برای رفع محدودیت های موجود، به این کشور سفر نکنند. اداره مهاجرت کانادا عنوان کرده که آن دسته از دانشجویان خارجی که بعد از تاریخ 18 مارس ویزای تحصیلی خود را گرفته اند، اجازه مهاجرت به کانادا را نخواهند داشت.

بنابر این بیانیه حتی دانشجویانی که ویزای تحصیلی معتبر خود را در تاریخ 18 مارس یا پیش از آن گرفته اند، حق ورود به کانادا نخواهند داشت، مگر اینکه بتوانند ثابت کنند که سفرشان غیراختیاری می باشد. در حال حاضر بسیاری از پردیس های دانشکده ها و دانشگاه ها در کانادا تعطیل هستد. با این وجود کلاس ها به صورت آنلاین برقرار است. لذا سفر دانشجو بسته به شرایطش می تواند غیراختیاری یا اختیاری باشد.

جالب است بدانید که در سال 2019 بیش از 650 هزار دانشجوی بین المللی یا خارجی در دانشگاه های کانادا مشغول تحصیل بوده اند. بخش آموزش عالی کانادا بیش از 21 میلیارد دلار برای کانادا درآمدزایی داشته است و بخش عمده ای از آن از طریق شهریه و هزینه هایی بوده که دانشجویان خارجی برای کانادا به ارمغان آورده اند.

اغلب در فصل پاییز، کانادا میزبان بیشترین تعداد دانشجو می باشد. دولت فدرال کانادا با توجه به اینکه کشورش در سراسر جهان به عنوان یکی از مقصدهای تحصیلی دانش جویان شناخته می شود و برای حفظ این موقعیت، این امکان را برای دانشجویان فراهم کرده است تا مدت زمانی را که به صورت آنلاین تحصیل می کنند را هم برای دریافت ویزای کاری پس از فارغ التحصیلی یا PGWP محاسبه کنند.

PGWP چیست؟

PGWP که مخفف عبارت Post-graduation work permit یا اجازه کار پس از فارغ التحصیلی در کانادا می باشد، در واقع مزیت از دانشگاه ها و موسسات مورد تائید اداره مهاجرت کانادا می باشد که باید به هنگام اخذ پذیرش تحصیلی به آن دقت شود. اجازه کار پس از فارغ التحصیلی در کانادا مجوزی ۳ ساله می باشد که برای کار تمام وقت در کشور کانادا می باشد و برای کسب اقامت دائم این کشور ضروری است.
وزیر مهاجرت کشور کانادا آقای مارکو مندچینو قبلا بیان کگرده بود که “شیوع ویروش کرونا بر وضعیت دانشجویان خارجی و همچنین موسسات آموزش عالی کانادا که میزبان آن ها هستند تاثیر زیادی داشته است.

به همین دلیل ما به منظور حمایت از آن ها تدابیری اندیشیده ایم. ما نقشی را که جوانان دانشجو برای جامعه کانادا به ارمغان می آورند ارج می نهیم؛ جوانانی که به دنبال تحصیل در کانادا هستند؛ از این رو در تلاش هستیم تا چالش های پیش آمده برای آنها را به حد اقل رسانده، به گونه ای که بر برنامه و رویاهای آنها کمترین میزان تاثیر را داشته باشد.”

با این وجود و با تمامی تدابیری که در این زمینه و برای وضعیت این روزها اندیشیده شده، همچنان دانشجویانی وجود دارند که از تصمیمات اخذ شده شکایت می کنند و از این که دانشگاه ها برای کلاس های آنلاین هم همان شهریه های سنگین را مطالبه می کنند، گله می کنند.

از طرفی با توجه به تفاوت زمانی زیادی که در اقصی نقاط کانادا وجود دارد، در برخی موارد دانشجویان بایستی در نیمه شب برای حضور در کلاس های آنلاین حاضر شوند و گاهی تا صبح بیدار بمانند. دانشجویان بر این باور هستند که دولت این کشور این روزها توجه چندانی به درخواست دانشجویان برای تمدید ویزای کار و یا لغو شهریه نداشته است، و در تلاش است که با ثبت نام دانشجویان از تعطیل شدن دانشگاه ها جلوگیری کند.

از طرفی بنابر اخبار موجود از اداره مهاجرت کانادا، مسئولیت اجازه ورود دانشجویان به کانادا بر عهده ماموران مرزی می باشد، و این افراد باید تعیین کنند که چه کسی می تواند وارد کشور کانادا شود، لذا دانشجویان باید تمام تلاش خود را به خرج دهند تا بتوانند که این ماموران را قانع کنند که تحصیلات شان به گونه ای است که حضورشان در کانادا ضروری می باشد، مثلا باید در آزمایشگاه یا ورکشاپ حضور داشته باشند یا ثابت کنند که به دلیل محدودیت های اینترنتی یا سرعت پایین اینترنت شرکت در کلاس آنلاین در کشورشان امکان پذیر نیست.
البته قانون قرنطینه برای دانشجویان خارجی نیز وجود دارد. در واقع دانشجویان خارجی بایستی در تلاش باشند که همچون مسافرین خارجی کانادا به محض ورود به کانادا خود را برای مدت 14 روز قرنطینه کنند.

برخی از دانشگاه های کانادا برای دانشجویان خارجی خود نامه های حمایتی ارسال کرده اند و از آنها درخواست کرده اند که اگر قصد سفر به کانادا را دارند بیشتر دقت کرده و احتیاط به خرج دهند چرا که در صورت عدم اجازه ورود و اجبار به بازگشت مسئولیت هزینه ها به عهده خودشان می باشد.

برای مثلا دانشگاه ساسکاچوان به دانشجویان توصیه کرده است از جانب دولت تاییدیه هایی را به ماموران مرزی بدهند؛ در این نامه ها باید نوشته شده باشد که “شما نمی توانید به صورت آنلاین تحصیل کنید و باید در کلاس های حضوری در کانادا شرکت نمایید.”
بنابراین اگر قصد تحصیل و زندگی در کشور کانادا را دارید، قبل از رفتن خود اطمینان کامل از پذیرفته شدن تان را حاصل نمایید و آنچه نیاز است را فراهم کنید تا در مسیرتان با مشکل روبه رو نشوید.

اگر قصد مهاجرت به کانادا را دارید، همین حالا با کارشناسان ما در سایت مهاجرتی پارسی کانادا تماس گرفته و یا نسبت به تکمیل فرم ارزیابی اقدام کنید. .

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها