موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

زندگی در فرانسه

زندگی در فرانسه

فرانسه، یکی از قدیمی‌ترین کشورهای جهان است که در شمال غربی اروپا قرار دارد. زندگی در فرانسه تاریخ غنی و جذابی دارد و همواره در صدر فهرست پربازدیدترین مقصدهای جهان دیده می‌شود. دورتادور این کشور را اقیانوس اطلس (Atlantic Ocean)، دریای مدیترانه (Mediterranean Sea) و کوه‌های آلپ و پیرنه (Pyrenees) فراگرفته است و از نظر جغرافیایی نقش پل را برای اتصال شمال به جنوب اروپا دارد. همچنین از نظر اقتصادی در منطقه نقش اساسی دارد و با دارا بودن آب‌‌وهوای معتدل و چهارفصل مختلف از مهم‌ترین کشورهای تولیدکننده محصولات کشاورزی در اروپا به شمار می‌رود.

فرانسه به‌عنوان یکی از قدرت‌های صنعتی پیشرو در جهان شناخته شده است، فرهنگ فرانسوی در سطح جهانی گسترش یافته است و در زمینه‌های مختلف علم و هنر به ویژه جامعه‌شناسی تاثیر زیادی گذاشته است. پاریس (Paris) پایتخت فرانسه و یکی از مراکز فرهنگی و تجاری برجسته دنیا شناخته می‌شود، شهری باشکوه که به نام ویل لومیر (Ville lumière) یا «شهر نور» نیز نام‌گذاری شده است.

درباره زندگی در فرانسه

شرایط زندگی در فرانسه برای مهاجرین

طبق نظرسنجی Expat Insider،‌ فرانسه از نظر کیفیت و رضایت از زندگی در رتبه سوم قرار دارد و به‌طور کلی 79 درصد از افرادی که به فرانسه مهاجرت کرده‌اند از انتخاب خود راضی هستند. طبق داده‌های سازمان بهداشت جهانی در سال 2016 امید به زندگی در فرانسه بالاست و میانگین سنی 8204 اعلام شده است و از این نظر حتی از بریتانیا و ایالت متحده هم برتر است.

مزایای زندگی در فرانسه

قطعا زندگی در فرانسه مزایای زیادی دارد که ما در این مقاله به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱. فرانسه یک فرصت بی‌نظیر برای فرزند شماست.

طبق نظرسنجی HSBC’s Expat Explorer، فرانسه دارای رتبه دوم در زمینه‌ی آموزش‌وپرورش، تربیت و مراقبت از کودکان است. علاوه بر فراهم کردن فرصت‌های فراوان برای سفر و تفریح، زندگی در فرانسه برای خانواده‌هایی که دغدغه رشد فرزندان‌شان را دارند شامل برنامه‌های متنوعی می‌شود.

۲. شرایط بهداشت و سلامت با کیفیت و در سطح جهانی است.

اگر اقامت شما در کشور فرانسه برای زندگی به صورت دائم باشد حدود 70 درصد هزینه‌های پزشکی در فرانسه بازپرداخت می‌شوند. در صورت ابتلا به بیماری‌های سخت مانند سرطان یا ایدز و حتی بیماری‌های روانی شدید دولت 100 درصد هزینه‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهد.

۳. فرهنگ غنی و هنر زیبای فرانسوی در سطح جهان بی‌نظیر است.

اگر یک هنرمند هستید با زندگی در فرانسه می‌توانید شاهد هنرهای کلاسیک مانند مونالیزا (Mona Lisa)، ونوس میلو (Venus de Milo) در موزه لوور (Louvre) باشید. پاریس به‌عنوان پایتخت جهانی مد برای زندگی به طرفداران برندهای بزرگ پیشنهاد می‌شود.

۴. شرایط کاری مطلوب در فرانسه

فرانسه به‌عنوان یکی از اقتصادهای پیشرو در جهان دارای ساعت کاری کمتر و روزهای تعطیل بیشتری است. نیروهای کار می‌توانند به‌راحتی و با 35 ساعت کار در هفته اوقات فراغت خوبی را برای زندگی در فرانسه برنامه‌‎ریزی کنند.

معایب زندگی در فرانسه

تعدادی از معایب کشور فرانسه عبارت‌اند از:

۱. مالیات‌ زیادی باید پرداخت کنید.

سبک زندگی با کیفیت، شرایط کاری مطلوب و سیستم‌های مراقبت بهداشتی عالی هزینه‌هایی را در بر می‌گیرد که باید با پرداخت مالیات آن‌ها را پرداخت کنید. کارفرمایان یا افرادی که شاغل هستند شامل مالیات‌ بیشتری می‌شوند.

۲. مراقبت از کودکان قیمت بالایی دارد.

در فرانسه هزینه‌های مراقبت از کودک بسیار بالا است و به‌راحتی بخشی از درآمد را در بر می‌گیرد. اگر به زندگی در فرانسه به‌همراه خانواده و فرزندان خود می‌اندیشید برای تخمین زدن هزینه زندگی در فرانسه این مورد را در نظر داشته باشید که پرستار کودک قیمت بالایی دارد.

۳. بافت خانه‌ها و آپارتمان‌های فرانسه بسیار قدیمی است. 

قدمت برخی از خانه‌ها در شمال فرانسه به هزارسال می‌رسند و ممکن است فاقد عایق‌بندی مناسب باشند.

۴. بهتر است تا حدودی به زبان فرانسه مسلط باشید.

فرانسوی‌ها نسب به مهاجرانی که زبان فرانسوی را آموزش ندیدند، احساس خوبی ندارند. پس اگر قصد مهاجرت به فرانسه را دارید قبل از هر کاری زبان فرانسوی را آموزش ببینید.

قوانین کشور فرانسه

مردم فرانسه، غرور و تعصب خاصی نسبت به کشور خود دارند و تحت هیچ شرایطی به فردی اجازه نمی‌دهند به کشورشان توهین کند. در ادامه تعدادی از قوانین عجیب و جالب کشور فرانسه آمده است.

  •  از رادیوهای فرانسه تنها باید موسیقی فرانسوی پخش شود.
  • در فرانسه والدین حق دارند مانع ازدواج فرزندان خود شوند.
  • در متروهای فرانسه برای حیوانات خانگی خود باید بلیط بخرید.

فرهنگ مردم کشور فرانسه

فرانسه نقش به‌سزایی در فرهنگ اروپا داشته و توانسته است در فرهنگ‌های مختلف تاثیرگذار باشد. امروزه حتی آداب‌ورسوم و سبک و استایل فرانسوی به‌عنوان یک نماد ملی و تاثیرگذار در دنیا شناخته می‌شود. همچنین یکی از حقایق جالب کشور فرانسه شناخته شدن آن با لباس‌های بلند است. بخشی از فرهنگ فرانسه تحت تاثیر مهاجرانی است که از شمال آفریقا وارد این کشور شده‌اند و اثرگذاری مثبتی در آشپزی، موسیقی، رقص، نقاشی و ادبیات زبان فرانسه داشته است.

غذای فرانسوی به‌عنوان یک نماد از این کشور شناخته می‌شود، اما پنیر فرانسوی به‌دلیل کیفیت بالا و تنوع زیاد (بیش از ۳۰۰ نوع پنیر) شهرت جهانی دارد. در حالت کلی فرانسه با دارا بودن تنوع غذایی بالا در سطح بین‌المللی شهرت دارد.

شرایط اقتصادی فرانسه

فرانسه به‌عنوان یکی از قطب‌های بزرگ اقتصادی جهان شناخته می‌شود. رشد اقتصادی فرانسه بعد از دوران جنگ تا اواسط دهه 1970 ایجاد شد. این رشد باعث افزایش کیفیت زندگی در این کشور شده است، به‌طوری که تعداد خانواده‌هایی که صاحب خانه‌ شده‌اند افزایش یافته، ساعت کاری در هفته کاهش یافته و با افزایش روزهای تعطیل زمان بیشتری برای استراحت دارند.

با افزایش درآمد زندگی در فرانسه، هزینه برای غذا و پوشاک کمتر شده است و مردم برای خرید منزل مسکونی یا وسایل حمل‌ونقل و اوقات فراغت‌شان هزینه می‌کنند.

هزینه زندگی در فرانسه

متوسط هزینه زندگی در فرانسه بسیار بالا است و به عوامل مختلفی مانند محل زندگی شما در این کشور بستگی دارد. از آنجایی که هزینه زندگی در فرانسه در مناطق مختلف متفاوت است. برنامه‌ریزی از قبل می‌تواند به شما کمک کند تعیین کنید کدام منطقه برای شما و بودجه شما مقرون‌به‌صرفه است.

طبق گزارش سایت internations، گران‌ترین شهرهای فرانسه به‌ترتیب عبارت‌اند از پاریس (Paris)، لیون (Lyon)، مارسی (Marseille)، نایس (Nice)، بوردو (Bordeaux) و ارزان‌ترین شهرهای فرانسه عبارت‌اند از متز (Metz)، ورسای (Versailles) و مونپلیه (Montpellier). در ادامه به هزینه برخی از خدمات موردنیاز برای زندگی در فرانسه اشاره شده است:

هزینه‌های زندگی در کشور فرانسه
اجاره ماهیانه منزل یک‌خوابه در مرکز شهرهای کوچک۶۵۰ یورو
اجاره ماهیانه منزل یک‌خوابه در مرکز شهرهای بزرگبیش از ۱۰۰۰ یورو
خرید مواد غذایی100 تا 300 یورو
غذای دونفره در رستوران50 یورو
خدمات آب و برق140 تا 200 یورو
بیمه درمانی و مراقبت‌های بهداشتی برای یک فرد مجرد70 درصد از هزینه‌های درمان را دولت پوشش می‌دهد و 70 یورو رو فرد پرداخت می‌کند.
آموزش و تحصیلات در مدارس خصوصی300 تا 600 یورو

بهترین شهرهای فرانسه برای زندگی

هر شهر فرانسه با تاریخ و فرهنگی متمایز برای بازدید و زندگی پر از هیجان است. در ادامه تعدادی از آن‌ها را به‌اختصار معرفی می‌کنیم.

پاریس (Paris)

موزه لوور (Louvre Museum) در پاریس با مجموعه شگفت‌انگیز شاهکارهایش بازدیدکنندگان را خیره می‌کند و برج ایفل (eiffel tower) مناظری واقعاً نفس‌گیر را به نمایش می‌گذارد.

نیس (Nice)

نیس، یک شهر تفریحی ساحلی شیک، از دهه 1820 گردشگران زیادی را جذب خود کرده است. این شهر زیبا در دامنه کوه‌های آلپ در Baie des Anges، خلیجی وسیع با آب‌های نیلگون آرام واقع شده است.

لیون (Lyon)

لیون که در امتداد سواحل دو رودخانه واقع شده است، جاذبه‌های فراوانی دارد، اما بیشتر به خاطر غذاهایش معروف است. این شهر به‌عنوان پایتخت غذا شناسی فرانسه در نظر گرفته می‌شود. علاقه‌مندان به آشپزی برای چشیدن طعم غذاهای اصیل فرانسوی به این شهر تاریخی می‌آیند.

بوردو (Bordeaux)

یونسکو کل مرکز تاریخی بوردو را به‌دلیل میراث فرهنگی غنی و گنجینه‌های معماری فراوان، به‌عنوان میراث جهانی ثبت کرده است. این شهر زیبا بیش از 300 بنای تاریخی طبقه‌بندی شده را شامل می‌شود که یک کلیسای جامع با برج‌های دوقلو در قلب آن قرار دارد.

مارسی (Marseille)

مارسی قدیمی‌ترین شهر در فرانسه است، با میراثی که قدمت آن به 2600 سال می‌رسد. از نظر جمعیت، مارسی دومین کلان شهر بزرگ فرانسه است. این شهر به لطف بندر وسیع و موقعیت برترش در دریای مدیترانه، بندر مهمی برای سفرهای دریایی است.

سخن پایانی

شرایط مناسب کار، اقتصاد مطلوب و همچنین هزینه‌های پایین تحصیل، این کشور را به مقصدی محبوب برای مهاجرت تبدیل کرده است. در این مقاله با بررسی شرایط و فرهنگ این کشور تلاش کردیم شما را در انتخاب کشور فرانسه برای زندگی همراهی کنیم. در صورتی که نیاز به راهنمایی بیشتر دارید می‌توانید با مشاوران موسسه پارسی کانادا در تماس باشید.

سوالات متداول

فرانسه در نیم‌کره شمالی واقع شده است چرخه‌ای شامل چهار فصل متفاوت را پشت سر می‌گذارد.

مردم فرانسه برای برقراری ارتباط با مهاجران معتقدند حتما باید به زبان آن‌ها مسلط باشید.

پاریس، نیس، لیون، بوردو و مارسی از بهترین شهرهای فرانسه هستند.

متز، ورسای و مونپلیه ارزان‌ترین شهرهای فرانسه هستند.

guest
2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها