موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

آیا برای مهاجرت به آلمان شرط سنی وجود دارد؟

شرط سنی مهاجرت به آلمان

کشور آلمان (Germany)، طبق اطلاعات سایت life-in-germany.de، پنجمین اقتصاد بزرگ جهان را دارد و در سال‌های اخیر از ده‌ها هزار مهاجر و پناهنده با نژادهای گوناگون میزبانی کرده است. آلمان، همیشه پتانسیل ایجاد فرصت‌های اقتصادی و فرهنگی را داراست و دروازه‌های کاری خود را روی متخصصین و علاقه‌مندان مهاجرت به این کشور باز کرده است. اما شرایط سنی مهاجرت به آلمان چیست و چگونه می‌توان بدون گرفتاری در محدودیت‌های سن‌وسال، وارد این سرزمین شد؟ چرخ‌دنده‌های صنعتی آلمان همیشه در حال چرخیدن هستند و این شمایید که باید خودتان را با سرعت هرچه‌ بیشتر به این قافله برسانید.

در این مقاله از پارسی کانادا به سراغ 6 روش مهاجرتی و شرایط سنی مهاجرت به آلمان رفته‌ایم که شامل ویزاهای کاری، تحصیلی، ازدواج، تولد، سرمایه‌گذاری و پناهندگی می‌شوند. با ما همراه شوید تا به‌سراغ شرایط سنی ورود به یکی از بهترین مکان‌ها برای خلق یک زندگی استاندارد و با کیفیت بالا برویم.

شرایط سنی مهاجرت به آلمان در روش های مختلف متفاوت است

 آیا برای مهاجرت به آلمان شرایط سنی وجود دارد؟

بله؛ علاوه بر داشتن حداقل 3 شرط اصلی زیر یعنی:

  • مدرک تحصیلی معتبر
  • حداقل 5 سال تجربه کاری
  • اثبات تمکن مالی برای مهاجرت

متقاضی باید حداقل 18 سال داشته باشد تا وارد آلمان شود. البته شرایط سنی برای مهاجرت به آلمان، معمولاً بیشتر برای دریافت ویزای کاری این کشور یا job seeker visa مورد توجه قرار می‌گیرد.

آلمان، طیفی متنوع از فرصت‌های شغلی و تحقیقاتی را برای متخصصان ارائه می‌دهد، اما شرایط سنی ویژه‌ای را هم برای آن در نظر گرفته است. شاید این پرسش برایتان به‌وجود بیاید که فلسفه شرایط سنی مهاجرت به آلمان چیست. دلیل محدودیت‌های سنی در آلمان، احتمالاً به‌دلیل جذب نیروی متخصص جوان است تا برای سال‌های متمادی برای این کشور فعالیت کند.

در حال حاضر، طبق اطلاعات سایت y-axis، کشور آلمان به بیش از 400 هزار متخصص خارجی و علاقه‌مند به مهاجرت نیاز دارد. طبق اطلاعات همین سایت چون آلمان کشوری انگلیسی‎زبان نیست، برای مهاجرت و دریافت انواع ویزای آن، نیازی به داشتن مدرک زبان آیلتس (IELTS) نیست. حداقل دستمزد برای افراد متخصص در آلمان، نزدیک به 20 هزار یورو در ماه است و 1.8 میلیون فرصت شغلی در این سرزمین وجود دارند. شرایط سنی مهاجرت به آلمان، از جمله شروط اصلی به دست آوردن این حجم از فرصت‌های رویایی است.پس در ادامه شرایط را برای هر مورد بررسی می کنیم.

موقعیت اول: شرایط سنی مهاجرت به آلمان از طریق کار

پیش از آن که بخواهیم وارد بحث محدودیت‌های سنی برای ویزای کاری آلمان شویم، لازم است که انواع آن را زیر ذره‌بین قرار دهیم. به‌طور کلی، ویزای کاری آلمان، به 2 دسته اصلی مهاجرت کاری به آلمان (ویزای جاب سیکر (Job seeker visa)، جاب آفر (Job offer visa)) و مهاجرت اوسبیلدونگ (Ausbildung visa) تقسیم می‌شود. شرایط و محدودیت‌های سنی برای دریافت هرکدام از این ویزاها چیست؟

محدودیت‌های سنی برای دریافت ویزای جاب سیکر آلمان

ویزای جاب سیکر آلمان به متخصصین و علاقه‌مندان به کار در این کشور اجازه می‌دهد تا به آن‌جا سفر کنند و تا 6 ماه برای پیدا کردن شغل مورد نظرشان، بمانند. به‌طور کلی، هیچ محدودیتی برای جست‌وجوی کار در آلمان وجود ندارد و متقاضیان می‌توانند در هر سنی، برای اخذ این ویزا اقدام کنند. با تمامی این اوصاف، متقاضی نباید بیشتر از 67 سال سن داشته باشد؛ چرا که این سن، سن بازنشستگی است و دیگر نمی‌توان وارد هیچ شغلی شد. بهترین سن برای درخواست ویزای جاب سیکر بین 25 تا 40 سالگی است و بعد این سن امکان دریافت ویزا به آسانی ممکن نیست.

شرایط سنی دریافت ویزای جاب سیکر برای مهاجرت به آلمان

کمبود افراد ماهر در آلمان روزبه‌روز در حال افزایش است و به همین دلیل، بسیاری از شروط سخت‌گیرانه از قوانین ویزاهای کاری برداشته شده است. اگر متقاضی بتواند در دوره 6 ماهه ویزای جاب سیکر آلمان، شغل خود را پیدا کند، می‌تواند برای دریافت مجوز کار آلمان (German Work Permit) و یا کارت آبی اتحادیه اروپا (EU Blue card) اقدام کند.

محدودیت‌های سنی برای دریافت ویزای جاب آفرآلمان

به طور کلی محدودیت سنی برای دریافت ویزای Job Offer آلمان وجود ندارد ولی با وجود این اگر سن فرد بیشتر از 45 سال باشد امکان دریافت ویزا برای این شخص خیلی خیلی کم است. با این حال، برای واجد شرایط بودن برای این نوع ویزا، باید شرایط خاصی مانند داشتن پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای آلمانی، داشتن شرایط لازم برای این کار و نشان دادن منابع مالی کافی برای حمایت از خود در طول اقامت در آلمان را داشته باشید.

علاوه بر این، اگر زیر 18 سال هستید، باید مدارک بیشتری ارائه دهید و از والدین یا قیم قانونی خود بخواهید فرم های خاصی را امضا کنند.

توجه به این نکته ضروری است که شرایط اخذ ویزا جاب آفر آلمان ممکن است بسته به شرایط فردی شما و نوع ویزا که برای آن درخواست می کنید متفاوت باشد. برخی کارفرماها شرایط سنی برایشان محدودیت ندارد و برخی دیگر طرفدار نیروی کار جوان هستند. برای مطالعه شرایط سنی مهاجرت کاری به آلمان به صورت جامع می توانید این مقاله را مطالعه کنید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

شرایط سنی مهاجرت به آلمان از طریق ویزای اوسبیلدونگ

واژه Ausbildung، در زبان آلمانی به‌معنای کارآموزی است و این دوره برای شهروندان این کشور و مهاجرین، یک فرصت کاری با درآمد محسوب می‌شود. دوره کارآموزی اوسبیلدونگ در آلمان معمولاً توسط جوانان آلمانی و در محدوده سنی 15 سال شروع می‌شود. از طرف دیگر، دوره‌های کارآموزی اوسببیلدونگ برای متقاضیان بین‌المللی هم وجود دارد و طبق آمار سایت russianvagabond، حدود 10 درصد از کارآموزان این کشور، خارجی هستند.

شرایط سنی برای مهاجرت به آلمان با روش آوسبیلدونگ

شرایط سنی مهاجرت از طریق ویزای آوسبیلدونگ آلمان، در حال حاضر فقط مربوط به آغاز این دوره است. طبق اطلاعات سایت russianvagabond، افراد خارجی علاقه‌مند به دوره اوسبیلدونگ باید 18 سال سن داشته باشند. تا قبل از 25 سالگی دریافت ویزا برای دوره آوسبیلدونگ راحتتر است. البته در برخی رشته‌ها (آوسبیلدونگ پرستاری) این محدودیت و سختگیری کمتر است و در سن 32 و 34 هم افرادی موفق به دریافت ویزای آوسبیلدونگ شده‌اند.

 موقعیت دوم: شرایط سنی مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل

طبق اطلاعات سایت azent.com، هیچ محدودیتی برای مهاجرت تحصیلی به آلمان برای دانشجویان وجود ندارد. البته، طبیعی است که محدودیت سنی، برای خودِ متقاضی باید حائز اهمیت باشد تا بتوان بعد از هر دوره تحصیلی وارد بازار کار مورد نظرش شود. برای مثال، اگر یک دانشجوی بین‌المللی بخواهد در رشته مدیریت کسب‌وکار یا MBA در آلمان تحصیل کند، با 40 سال سن هم می‌تواند اقدام کند و در دانشگاه‌های این کشور درس بخواند.

با تمام این اوصاف، ما شرایط سنی مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل را در یک جدول و به‌تفکیک مقاطع تحصیلی (با تکیه بر اطلاعات سایت Expatica.com) آماده کرده‌ایم که عبارت است از:

محدودیت سنیدوره‌های تحصیلی در کشور آلمان
دوره‌های پیش از دوره تحصیلی متوسطه
3 تا 6 سالدوره پیش‌دبستانی (Pre-School)
6 سالدوره دبستان (the Primary School)
سنین 10 تا 15 و 16 سالگیدوره متوسطه تحصیلی (Secondary school system)
دوره‌های متوسطه تحصیلی در مدارس دولتی آلمان (Public secondary school)
تا 18 سالگیGymnasium
تا سنین 15 الی 16 سالگیRealschule
تا سنین 15 الی 16 سالگیHauptschule
تا سنین 15 الی 16 سالگیGesamtschule
ویژه دانش‌آموزانی که می‌خواهند از دوره‌های Realschule و Hauptschule وارد مقاطع بالاتر شوندBerufschule
دوره‌های تحصیلی دانشگاهی و دوره تحصیلات تکمیلی (Undergraduate and Postgraduate Programmes)
بدون محدودیت سنی (به‌طور متوسط 28 سال)دوره کارشناسی (bachelor’s Degree)
بدون محدودیت سنی (به‌طور متوسط 28 سال)دوره کارشناسی ارشد (Master’s Degree)
نهایتاً تا 40 سالدوره دکترا (PhD)

موقعیت سوم: شرط سنی مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه گذاری

طرح ویزای سرمایه‌گذاری آلمان (Germany’s investor visa scheme)، معمولاً با عنوان ویزای کارآفرینی آلمان (Germany’s Entrepreneurial Visa) هم شناخته می‌شود. کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به مهاجرت از طریق سرمایه گذاری در آلمان از این طریق می‌توانند تنها و یا به‌همراه خانواده خود مهاجرت کنند. البته، به‌غیر از شرایط سنی مهاجرت به آلمان برای این ویزا، متقاضی باید طرحی را ارائه دهد که تاثیری مثبت روی اقتصاد این کشور داشته باشد.

طبق اطلاعات سایت globalcitizensolutions.com، متقاضی برای دریافت ویزای سرمایه‌گذاری آلمان باید بالای 18 سال تلقی شود، مهارت‌های زبان آلمانی را در سطح متوسط یاد بگیرد و سابقه کیفری نداشته باشد. اگر درخواست متقاضی برای سرمایه‌گذاری در آلمان پذیرفته شود، او می‌تواند از 6 تا 8 سال در این سرزمین مقیم شود. نهایتاً اگر سرمایه‌گذاری او موفقیت‌آمیز تلقی شود، او و خانواده‌اش واجد شرایط اخذ اقامت شهروندی آلمان (German citizenship) هستند.

 موقیت چهارم: شرط سنی مهاجرت به کشور آلمان از طریق ازدواج

ویزای ازدواج و یا تشکیل خانواده در اروپا (از جمله کشور آلمان)، با عنوان Germany Family Reunion Visa یا Germany Marriage and Family Visa شناخته می‌شود. طبق اطلاعات سایت schengenvisainfo.com، اگر متقاضی مهاجرت از طریق ازدواج در آلمان با یک شهروند آلمانی ازدواج کند و یا به‌همراه شریک زندگی‌اش وارد این کشور شود و اقامت بگیرد، اولاً او و پارتنرش باید بالای 18 سال تلقی شوند و دوماً از دانش اولیه زبان آلمانی (Deustche Sprache) هم برخوردار باشد.

شرایط سنی برای مهاجرت به آلمان از طریق ازدواج وجود ندارد

شرایط سنی برای مهاجرت به آلمان از طریق ازدواج وجود ندارد.

موقعیت پنجم: شرایط سنی مهاجرت به آلمان از طریق تولد

طبق اطلاعاتی که در سایت مرجع bmi.bund.de، آورده شده، یک اصل اقامتی در کشور آلمان با عنوان principle of birthplace (مهاجرت به آلمان از طریق تولد) وجود دارد که بعضی آن را با عنوان لاتین jus soli می‌شناسند. طبق این اصل که یکم ژانویه سال 2000 در قوانین اخذ تابعیت آلمان آورده شده، کودکان خردسال و نوزادان هم می‌توانند تابعیت رسمی این کشور را کسب کنند. در این قوانین، صحبتی از سن‌وسال کودکان نشده است و آن‌طور که برمی‌آید، کودک مورد نظر باید یک نوزاد باشد.

بر اساس مفاد اصل principle birthplace، کودکانی که از والدین غیر آلمانی در خاک آلمان متولد می‌شوند، تحت شرایطی خاص، واجد شرایط اخذ تابعیت این کشور هستند که عبارتند از:

  • حداقل یکی از والدین باید دست‌کم 8 سال در آلمان اقامت قانونی داشته باشد
  • یکی از والدین باید در زمان تولد فرزند، حق اقامت دائم آلمان را داشته باشد

 موقعیت ششم: شرایط سنی مهاجرت به آلمان از طریق پناهندگی

طبق اطلاعات سایت visitukraine.today و در متن مطلبی در مورد پناهندگی آلمان، قوانینی جالب در مورد مسئله ورود به خاک آلمان نوشته شده است. طبق این متن، بعد از یکم ژانویه سال 2022، پناهندگانی که بیش از 5 است در آلمان زندگی می‌کنند و مرتکب جرم نشده‌اند، می‌توانند برای اقامت این کشور درخواست دهند.

شرایط سنی مهاجرت به آلمان از طریق پناهندگی، محدودیت ندارد و افراد با همه سنین می‌توانند درخواست خود را ارائه دهند. البته، افراد زیر 18 سال باید به‌همراه سرپرست قانونی و یا خانواده خود باشند. شرایط سنی مهاجرت به آلمان از طریق پناهندگی برای افراد زیر 27 سال آسان‌تر است؛ چرا که آن‌ها می‌توانند پس از گذشت 3 سال حضور در خاک آلمان، برای دریافت اقامت دائم این کشور درخواست دهند.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

 سخن پایانی

همین ثانیه‌هایی که در حال حاضر طی می‌شوند و می‌گذرند، عمر ما انسان‌ها هستند و بسیار ارزش دارند. ارزش سن‌وسال آن‌جایی پررنگ و حساس‌تر می‌شود که پای شرایط مهاجرتی در میان باشد. شرایط سنی مهاجرت به آلمان، بسته به نوع ویزا و یا اقامتی که متقاضی در نظر دارد، تعریف می‌شود. برای بعضی‌ها، سن‌وسال بالا باعث از بین رفتن موقعیت‌های شغلی می‌شود و برای بعضی‌ها 18 ساله شدن، یعنی شروع یک زندگی کاملاً جدید در آلمان.

با مطالعه این مقاله چقدر نسبت به اقدام برای اخذ ویزاهای آلمان مصمم و جدی شده‌اید؟ به‌نظر شما آیا می‌توان در سنین بالا هم برای مهاجرت به کشوری دیگر اقدام کرد؟ نظرتان را همینجا و در پایان این مطلب برایمان بنویسید. ما در مجموعه مهاجرتی پارسی کانادا، برای ارائه مشورت در زمینه مهاجرتی اکثر کشورهای مهم در کنارتان ایستاده‌ایم؛ با ما تماس بگیرید!

 سوالات متداول

بله؛ علاوه بر مهارت زبان، تجربه کار و تمکن مالی، باید از شرایط سنی مناسب برخوردار بود.

بله، هیچ محدودیت سنی برای مهاجرت به آلمان وجود ندارد. با این حال، متقاضیان مسن ممکن است به دلیل تبعیض سنی با چالش هایی در اخذ ویزا یا یافتن شغل مواجه شوند. بهترین روش برای این دسته افراد ورود با سرمایه گذاری در آلمان است..

بله، برخی از انواع ویزا یا مجوزهای اقامت ممکن است دارای محدودیت سنی باشند. به عنوان مثال، ویزای آوسبیلدونگ آلمان فقط برای افراد بین 18 تا 25 سال در دسترس است.

سن متقاضی برای دریافت ویزای سرمایه‌گذاری آلمان باید بالای 18 سال باشد.

guest
92 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها