موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

شغل حسابداری در کانادا و درآمد آن

اگر در حوزه حسابداری و مشاغل مربوط به آن تخصص و تجربه کافی دارید، می‌توانید از آن برای مهاجرت به کشور کانادا استفاده کنید. جزئیات را در ادامه بخوانید...

شغل حسابداری در کانادا

در کشور کانادا به‌دلیل وجود مجموعه‌ها و شرکت‌های بزرگ و کوچک زیاد، تقاضا برای به‌کارگیری حسابداران بیشتر از سایر کشورها است. حسابداری در کانادا، یکی از مشاغل پردرآمد و پرتقاضا است. اگر دارای تحصیلات مرتبط با حسابداری هستید و قصد مهاجرت به کانادا را دارید، بایستی درباره ابعاد مختلف مهاجرت حسابداران به کانادا اطلاعاتی به دست آورید. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا موضوعاتی از قبیل شرایط مهاجرت، مدارک لازم برای مهاجرت، مهارت‌ها و درآمد حسابداران در کانادا و غیره را بررسی کنیم. قبل از آن اگر می‌خواهید شرایط‌تان را برای مهاجرت بسنجید، فرم ارزیابی مهاجرت را پر کنید.

نگاه کلی به شغل حسابداری در کانادا

حسابداران در کانادا، سوابق مالی افراد و مؤسسات را برای حصول اطمینان از تطبیق با استانداردهای حسابداری معین بررسی و تجزیه‌وتحلیل می‌کنند. همچنین برنامه‌ریزی، سازماندهی و اداره سیستم‌های حسابداری برعهده این افراد است. حسابداران در کانادا از روش‌های مختلف مشغول به کار می‌شوند. این افراد ممکن است، توسط مؤسسات حسابداری و حسابرسی دولتی و خصوصی استخدام شده و یا به‌صورت مستقل به فعالیت مشغول شوند. اطلاعات این شغل در کانادا، به‌صورت زیر است:

بررسی کلی شغل حسابداری در کانادا
کد ناک (NOC) حسابداری1111
حداقل دستمزد برای هر ساعت23.38 دلار کانادا
حداکثر دستمزد برای هر ساعت38.47 دلار کانادا
پرتقاضاترین شهر کاناداایالت نیوبرانزویک (NewBrunswick)

شرایط مهاجرت حسابدار به کانادا

شغل حسابداری، در فهرست طبقه بندی ملی مشاغل کانادا یا ناک (NOC) قرار دارد. در نتیجه افراد مشغول به این حرفه، که دارای تمکن مالی برای زندگی و کار در کشور کانادا باشند، واجد شرایط دریافت اقامت دائم در کانادا هستند. حسابداران متقاضی مهاجرت به کانادا، از دو روش اکسپرس اینتری و برنامه‌های استانی می‌توانند ویزای کار این کشور را دریافت کنند. در ادامه توضیح مختصری درباره هرکدام از روش‌ها خواهیم داد:

روش‌های مهاجرت به کانادا با شغل حسابداری

روش اول: اکسپرس انتری (Express Entry)

اگر قصد مهاجرت و دریافت اقامت دائم کانادا را دارید، ابتدا باید یک پروفایل اکسپرس انتری برای خود ایجاد کنید. از طریق ایجاد این پروفایل متقاضی می‌تواند امتیاز سیستم جامع رتبه‌بندی (CRS) را دریافت کنند. قبل از پرداختن به مرحله بعد برای انجام کار مهاجرت، در صورتی که می‌خواهید بیشتر در مورد ساخت پروفایل اکسپرس اینتری بدانید، مطلب اکسپرس انتری را مطالعه کنید.

پس از ثبت‌نام در اکسپرس انتری، باید منتظر یک دعوت‌نامه (ITA) از طرف اداره مهاجرت و شهروندی کانادا (IRCC) باشید. ارسال دعوت‌نامه به متقاضیان بر اساس امتیازی که از اکسپرس انتری کسب می‌کند، صورت می‌پذیرد. به‌صورت کلی اگر CRS شما 449 یا بیشتر باشد، شانس خوبی برای دریافت دعوت‌نامه خواهید داشت. هنگامی که شخصی دارای ITA باشد، می‌تواند برای اقامت دائم (PR) درخواست دهد.

روش دوم: برنامه انتخاب استانی (Provincial Nomination)

حسابداران متخصص یا نیمه متخصص که از طریق یکی از استان‌های کانادا پیشنهاد شغلی معتبر داشته باشند، می‌توانند از طریق برنامه مهاجرت استانی کانادا به این کشور مهاجرت کنند. هرکدام از ایالت‌های کشور کانادا فهرست مشاغل موردنیاز خود را با توجه به نیاز بازار کار استان ارائه و به‌روزرسانی می‌کند. از طریق مهاجرت استانی به کانادا، شما از همان ابتدا یکی از شهروندان این کشور خواهید بود و بایستی به‌مدت دو سال در استان انتخاب شده زندگی و کار کنید. پس از این دو سال، آزاد خواهید بود که در هر کجای کانادا زندگی و کار کنید. اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت استانی کانادا را در مطلب زیر مطالعه کنید:

امتیاز لازم برای مهاجرت به کانادا از طریق حسابداری

همان طور که پیش از این نیز گفته شد، برای مهاجرت به کانادا از طریق حسابداری، بایستی یک پروفایل اکسپرس انتری داشته باشید. امتیاز کسب شده از طریق این پروفایل به‌صورت مستقیم تحت‌تاثیر مشخصات شما خواهد بود. با کسب حداقل 67 امتیاز از 100 قادر به دریافت ویزای کاری کانادا هستید.

امتیاز لازم مهاجرت با شغل حسابداری به کانادا در سیستم اکسپرس اینتری (Express Entry)

امتیازات این سیستم بنا بر 6 عامل زیر ارزیابی خواهند شد:

  • سن (حداکثر 12 امتیاز): هر متقاضی با توجه به سن خود حداکثر 12 امتیاز کسب خواهد کرد. محاسبه سن افراد از روز دریافت درخواست آن‌ها انجام می‌شود.
  • تحصیلات (حداکثر 25 امتیاز): متقاضیانی که خارج از کانادا تحصیل کرده‌اند، بایستی گزارش ارزیابی اعتبار تحصیلی (ECA) خود را ارائه دهند. این گزارش اثبات خواهد کرد که مدرک تحصیلی شخص با تحصیلات کانادایی برابری می‌کند یا خیر.
  • تجربه (حداکثر 15 امتیاز): سوابق کاری متقاضیان مهاجرت به کانادا از طریق حسابداری نیز به‌عنوان امتیاز مهاجرتی محاسبه می‌شوند. شما می‌توانید برای سال‌هایی که به‌صورت تمام‌وقت (حداقل 30 ساعت در هفته) مشغول به کار بوده‌اید، امتیاز کسب کنید. همچنین معادل کار پاره‌وقت نیز واجد شرایط کسب امتیاز خواهد بود.
  • مهارت زبان (حداکثر 28 امتیاز): مهارت زبان متقاضیان بر اساس 4 مهارت خواندن، نوشتن، گوش دادن و صحبت کردن ارزیابی می‌شود. تسلط به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی جهت مشغول شدن در بازار کار کشور کانادا به شما کمک خواهد کرد.
  • استخدام در کانادا (تأییدیه *LMIA) (حداکثر 10 امتیاز): دریافت یک پیشنهاد شغلی حداقل یک‌ساله از طریق کارفرمای کانادایی سبب دریافت امتیاز مهاجرتی خواهد شد. شما باید این درخواست را پیش از ارسال درخواست برای ورود به کانادا دریافت کنید.
  • سازگاری (حداکثر 10 امتیاز): بر اساس تحصیلات، کار و بستگان فرد در کانادا به شما امتیازاتی اعطا خواهد شد. اگر به‌همراه همسرتان به کانادا مهاجرت می‌کنید، او نیز می‌تواند امتیازات بیشتری را به دست آورد.

علاوه بر موارد ذکر شده راه حل‌هایی برای افزایش امتیاز کسب شده از سوی متقاضیان وجود دارد که در ادامه به بیان هریک از آن‌ها خواهیم پرداخت:

تقویت مهارت زبان: می‌توانید جهت افزایش امتیاز مهاجرتی خود در آزمون‌های بین‌المللی زبان مانند آیلتس نمرات بالایی کسب کنید. به‌عنوان مثال اگر نمره معیار زبان کانادایی (CLB) 9 را کسب کنید، حداکثر 136 امتیاز به‌صورت مستقیم به شما اضافه خواهد شد. حضور در آزمون زبان فرانسه نیز می‌تواند سبب اضافه شدن 72 امتیاز خواهد شد.

اقدام از طریق برنامه انتخاب استانی: در صورت دریافت دعوت‌نامه از این طریق، 600 امتیاز اضافی به پروفایل مهاجرتی شما اضافه خواهد شد.

*دریافت پیشنهاد کاری (LMIA تأیید شده): LMIA مخفف عبارت labour Market Impact Assessment و به معنای ارزیابی تاثیر بازار کار کانادا است. به‌طور کلی کارفرمایانی که در کانادا قصد استخدام نیروی خارجی دارند، بایستی پیش از استخدام از وزارت کار این کشور تأییدیه استخدام دریافت کنند. این تأییدیه همان LMIA است. می‌توانید با دریافت پیشنهاد کاری تأیید شده توسط وزارت کار کانادا، تا 200 امتیاز به CRS خود اضافه کنید.

تحصیل در کانادا: تکمیل مدرک تحصیلی در کانادا باعث می‌شود که تا 30 امتیاز اضافی دریافت کنید.

درخواست ویزا همراه با وابستگان: اگر شما همراه با همسر خود برای دریافت ویزا درخواست ارسال کنید، امتیاز اضافی کسب خواهید کرد. در این صورت با توجه به مهارت زبان، تحصیلات و تجربه کاری همسر، تا 40 امتیاز اضافه به شما تعلق خواهد گرفت.

تجربه کاری کانادایی: اگر کمتر از سه سال سابقه کار تمام‌وقت دارید، در صورت ادامه کار می‌توانید حداکثر 150 امتیاز به امتیاز CRS خود اضافه کنید.

در صورتی که می‌خواهید بیشتر در مورد ویزای کاری این کشور بدانید، مطلب مهاجرت کاری به کانادا را مطالعه کنید. همچنین با پر کردن فرم زیر می‌توانید منتظر تماس کارشناسان مهاجرتی ما باشید تا بیشتر شما را راهنمایی کنند:

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

مدارک لازم برای مهاجرت به کانادا با مدرک حسابداری

برای مهاجرت به کانادا به‌عنوان یک حسابدار مدارکی که موردنیاز است، عبارت‌اند از:

  • داشتن وضعیت مشخص و قابل اثبات به‌عنوان حسابدار مجاز در کشور مبداء
  • دارا بودن تمکن مالی لازم جهت مهاجرت و زندگی در کانادا
  • داشتن یک مدرک دانشگاهی کمتر از کارشناسی‌ارشد، علاوه بر گواهینامه‌های موردنیاز
  • ارزشیابی معادل سازی مدرک تحصیلی(ECA) (در صورت اخذ مدرک دانشگاهی در کشوری غیر از کانادا)
  • مدارک مربوط به سابقه کاری، حداقل 1 سال فعالیت مداوم تمام‌وقت یا معادل پاره‌وقت آن در طول 10 سال گذشته (شرط ذکر شده برای سابقه کار در حالت حداقلی بوده و در حالت ایده‌آل شرایط متقاضی از جمله سن وی در نظر گرفته می‌شود. با توجه به سن متقاضی سابقه کار موردنیاز بیشتر یا کمتر خواهد بود.)

پرتقاضاترین استان‌ها و شهرهای کانادا برای شغل حسابداری

کانادا برای کمک به رشد اقتصاد خود به نیروهای کار خارجی نیاز دارد و تعدادی از استان‌های کانادا به حسابدار نیاز دارند. شهرهای تورنتو (Toronto)، نوا اسکوشیا (Nova Scotia)، نیوبرانزویک (New Brunswick) و آلبرتا (Alberta) تقاضای بیشتری برای جذب نیروی حسابدار دارند.

مشاغل مرتبط با حسابداری در کانادا

به‌طور کلی رشته حسابداری برای مهاجرت به کانادا، یک رشته ایده‌آل است. با توجه به علاقه متقاضیان و همچنین سطح مهارت آن‌ها مشاغل مرتبط با حسابداری و امور مالی وجود دارد. قبل از پرداختن به برخی از مهم‌ترین مشاغل مرتبط با زمینه حسابداری، در صورتی که می‌خواهید بیشتر در مورد این مشاغل بدانید، مطلب مشاغل مورد نیاز کانادا را مطالعه کنید.

مشاغل مرتبط با حسابداری در کانادا

برخی از مهم‌ترین مشاغل در زمینه حسابداری عبارت‌اند از:

موقعیت‌های شغلی حسابداری در کانادا
حسابدار (accountant)حسابرس داخلی (internal auditor)مدیریت مالی (financial manager)
مدیریت امور بیمه (Management of insurance affairs)تحلیلگر کسب‌وکار (Business analyst)تحلیلگر گزارشات مالی (Financial reporting analyst)
کارشناسان مالیات بر درآمد (income tax expert)حسابرس مالی (financial auditor)حسابدار صنعتی (industrial accountant)

درآمد حسابدار در کانادا

میزان حقوق پرداختی به شاغلین این حوزه، در استان‌های مختلف کانادا، متفاوت است. میانگین حقوق دریافتی حسابداران در کانادا 55,556 دلار در سال و یا 28.49 دلار در ساعت است. میزان حقوق حسابدار در کانادا بسته به مهارت افراد متفاوت است و به‌صورت سالانه از حداقل 45,592 دلار برای افراد کم تجربه تا حداکثر 75,023 دلار برای افراد باتجربه‌تر متغیر خواهد بود.

مهارت‌ها و وظایف موردنیاز برای شغل حسابداری در کانادا

وظایف افرادی که در هرکدام از موقعیت‌های شغلی مرتبط با حسابداری مشغول به کار می‌شود، متفاوت خواهد بود. در ادامه وظایف و مهارت‌های موردنیاز برای حسابرسان مالی و حسابداران را بیان خواهیم کرد.

یک: حسابرسان مالی

  • بررسی و تجزیه‌وتحلیل سوابق حسابداری و مالی مربوط به اسناد و سیستم‌های حسابداری برای اطمینان از صحت آن‌ها و مطابق داشتن آن‌ها با استانداردهای تعریف شده سازمان
  • تهیه گزارش‌های دقیق از یافته‌های حسابرسی و ارائه توصیه‌هایی برای بهبود شیوه‌های حسابداری
  • بررسی مشاغل مختلف جهت اطمینان از انطباق آن‌ها با قوانین مالیاتی، قوانین شرکت‌های تجاری کانادا و یا سایر قوانین تعریف شده
  • نظارت بر فعالیت سایر حسابرسان و حسابداران یک موسسه

دو:حسابداران

  • برنامه‌ریزی، راه‌‍اندازی و مدیریت سیستم‌های حسابداری و تهیه اطلاعات مالی برای افراد، بخش‌های مختلف در سازمان ها، مشاغل و سایر مؤسسات
  • بررسی سوابق حسابداری و تهیه صورت‌های مالی و گزارشات
  • حفظ و توسعه روش‌های هزینه‌یابی، گزارش‌دهی و کنترل داخلی
  • بررسی حساب‌ها و سوابق مالی و تهیه اظهارنامه مالیات بر درآمد از سوابق حسابداری
  • تجزیه‌وتحلیل صورت‌های مالی و گزارش‌ها و ارائه مشاوره‌های مالی، تجاری و مالیاتی
  • عملکرد حسابداران به‌عنوان یک فرد امین در مراحل ورشکستگی
  • آموزش و نظارت بر عملکرد کارآموزان و سایر حسابداران یا تکنسین‌های اداری

آیا ارائه مدرک CPA، برای شغل حسابداری در کانادا ضروری است؟

داشتن مدرک CPA، برای همه موقعیت‌های شغلی حسابداری در کانادا، الزامی نیست؛ اما بسیاری از کارفرمایان کانادایی (به‌ویژه برای موقعیت‌های حرفه‌ای‌تر)، ترجیح می‌دهند افرادی را استخدام کنند که دارای مدرک CPA هستند. بنابراین اخذ مدرک CPA، می‌تواند به شما در راحت‌تر پیدا کردن شغل در سطح بالاتر و با درآمد بیشتر کمک کند.

مدرک CPA مخفف عبارت Chartered Professional Accountant، یکی از معتبرترین مدارک حسابداری بین‌المللی است و توسط سازمان‌های حسابداری مختلفی در بیش از 100 کشور از جمله کشور ایران صادر می‌شود.

سخن پایانی

حسابداری در کانادا یکی از شغل‌های پردرآمد کانادا است. وجود مؤسسات و شرکت‌های کوچک و بزرگ بسیار در کانادا سبب افزایش میزان تقاضا برای جذب حسابداران شده است. متقاضیان دریافت اقامت دائم کانادا از طریق شغل حسابداری، بایستی دارای مهارت‌ و تحصیلات مرتبط با این شغل، تمکن مالی برای زندگی و کار در کانادا و همچنین سابقه کار مرتبط باشند.

اگر شما نیز به‌دنبال اخذ ویزای کاری کانادا از طریق حسابداری هستید، مطالعه این متن به شما کمک خواهد کرد تا اطلاعات جامعی درباره شرایط رشته حسابداری برای مهاجرت به کانادا، میزان دستمزد و حقوق حسابدار در کانادا، مهارت‌ها و وظایف حسابداران در این کشور و غیره به دست آورید.

سوالات متداول

میانگین حقوق دریافتی حسابداران در کانادا 58037 دلار در سال و یا 29.76 دلار در ساعت است. اگر‌میخواهید شرایط‌تان را به عنوان یک حسابدار برای مهاجرت بسنجید، فرم ارزیابی مهاجرت را پر کنید.

شهرهای تورنتو (Toronto)، نوا اسکوشیا (Nova Scotia)، نیوبرانزویک (New Brunswick) و آلبرتا (Alberta) تقاضای بیشتری برای جذب نیروی حسابدار دارند.

با کسب حداقل 67 امتیاز از 100 شما قادر به دریافت ویزای کاری کانادا خواهید بود.

متقاضیان بایستی حداقل یک سال سابقه کار مداوم تمام وقت و یا معادل پاره‌وقت آن را در طول ده سال گذشته ارائه دهند.

guest
28 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها