موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

مهاجرت به اسپانیا

مطلب پیشِ رو، راهنمای کامل مهاجرت به اسپانیا در سال 2024 است که با استفاده از دقیق‌ترین و تازه‌ترین اطلاعات و آمار مهاجرتی و از منابع موثق و معتبر تهیه شده است.

این مطلب به‌صورت مداوم آپدیت می‌شود تا جدیدترین شرایط مهاجرت به اسپانیا و قوانین مهاجرتی این کشور را در اختیار شما قرار دهیم. اگر فعلاً نمی‌خواهید این متن را تا انتها مطالعه کنید، فرم ارزیابی مهاجرت را پُر کرده تا مشاوران باتجربه ما با شما تماس بگیرند.

زندگی و کار بیش از 5 میلیون نفر خارجی، گویای شرایط مناسب و محبوبیت مهاجرت به اسپانیا است. سهم ایرانیان از این تعداد، بیش از 30 هزار نفر است. ایرانیان در اسپانیا، تحصیل و کار می‌کنند. به دلایل مختلف، اسپانیا می‌تواند همان مقصدی باشد که همیشه آرزوی زندگی در آن را داشتید.

از وجود مشاغل فراوان به دلیل اقتصاد رو به رشد گرفته تا قوانین عالی مالیاتی، از نظام درمانی و آموزشی سرآمد و کارآمد گرفته تا سهل بودن دریافت ویزای این کشور نسبت به سایر کشورهای اروپایی!

حالا در این مقاله کامل قصد داریم همه‌چیز را راجع به مهاجرت به اسپانیا در اختیارتان بگذاریم. پس تا پایان همراهمان باشید. راستی، اگر سؤالی داشتید که پاسخش را دریافت نکردید، قسمت کامنت‌ها برای شماست. در آنجا بنویسید تا سریع و دقیق، پاسخ مناسب دریافت کنید.

درضمن اگر علاقه دارید، بیشتر درباره اسپانیا بدانید، حتما مطلب همه چیز درباره اسپانیا را مطالعه کنید.

روش های مهاجرت به اسپانیا

متقاضیان می‌توانند از پنج روشِ مهاجرت از طریق کار، مهاجرت از طریق تحصیل، مهاجرت از طریق سرمایه گذاری، مهاجرت از طریق ازدواج و تولد برای اقامت اسپانیا خود اقدام کنند.

هر کدام از این روش ها نیازمند شرایط و مدارک متفاوتی می باشد. از این رو، برای آگاهی بیشتر از این اطلاعات، راهنمایی و کمک از مشاوران باتجربه مهاجرتی می تواند گزینه مناسبی باشد.

مهاجرت به اسپانیا از طریق کار

مهاجرت به اسپانیا از طریق کار

اسپانیا دارای اقتصادی پویاست. این کشور به عنوان پنجمین قدرت اقتصادی قاره اروپا شناخته می شود. همین دلیل سبب شده است تا مهاجران زیادی از سرتاسر دنیا برای اقامت اسپانیا اقدام کنند.

در اسپانیا، بر اساس شرایط آب و هوایی مشاغلی که با کشاورزی و تولید مواد غذایی مرتبط است، اهمیت فراوانی دارند.

همچنین، صنعت توریست، تولید صنایعی مانند موتور و کشتی سازی نیز در اسپانیا از رونق زیادی بهره مند می باشد.

برای مهاجرت به اسپانیا از طریق کار چند نوع ویزا در نظر گرفته شده است. ویزای کار طولانی مدت، ویزای کار فصلی، ویزای Au Pair و ویزای Eu Blue Card راه هایی است که می توان به واسطه آن مجوز کار در اسپانیا را دریافت کرد.

قانون کلی برای مهاجرت از طریق کار، داشتن پیشنهاد کاری از یک کارفرمای معتبر اسپانیای در کنار یکی از ویزای های ذکر شده در بالا است.

به علاوه، کارفرما باید برای مجوز نیروی خارجی که قصد استخدام آن را دارد، مجوز کاری درخواست کند.

مهاجرت به اسپانیا از طریق سرمایه گذاری

مهاجرت به اسپانیا از طریق سرمایه گذاری

سرمایه گذاری یکی از راه های آسان برای اخذ اقامت اسپانیا به حساب می آید.

سرمایه گذاری به روش های مختلفی در کشور اسپانیا امکان پذیر است. با این حال، خرید ملک و تمکن مالی یکی از پر طرفدار ترین این روش ها می باشد.

هر متقاضی با حداقل 500 هزار یورو می تواند در اسپانیا ملک بخرد و به این کشور مهاجرت کند.

لازم به ذکر است، فردی که می خواهد تابعیت یا اقامت دائم اسپانیا را داشته باشد، اجازه فروش ملک خود را برای مدت زمان مشخصی نخواهد داشت.

در روش تمکن مالی نیز هر فرد باید برای زندگی در اسپانیا آن هم بدون نیاز به داشتن شغل باید حداقل مبلغ 22 هزار یورو برای خود و برای هر یک از اعضای خانواده 10 هزار یورو پرداخت کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر به صفحه مهاجرت به اسپانیا از طریق سرمایه گذاری رجوع کنید.


مهاجرت به اسپانیا از طریق سرمایه گذاری مزایای دیگری از جمله دریافت اقامت اسپانیا، اجازه فعالیت آزادانه در کشورهای عضو اتحادیه اروپا و شنگن را در بر خواهد داشت.

ساز و کار گلدن ویزا اسپانیا

گلدن ویزا به نوعی ویزای ویژه گفته می شود که برای شهروندان خارج از اتحادیه اروپا در نظر گرفته شده است. برای این نوع ویزا لازم نیست متقاضی شرایط سایر روش های سرمایه گذاری را داشته باشد.

در واقع، فرد با داشتن گلدن ویزا اسپانیا نیازی به حضور دائمی در این کشور ندارد و بودن وی یک بار در سال کفایت می کند. به جز خرید ملک، دریافت گلدن ویزا از طریق خرید سهام یا سپرده گذاری در بانک به مبلغ حداقل یک میلیون یورو، امکان پذیر است.

اعتبار اولیه گلدن ویزا اسپانیا 2 سال است. اما بعد از اتمام این زمان، امکان تمدید مجدد آن برای 2 سال دیگر وجود خواهد داشت. نکته مهمی که می توان در مورد گلدن ویزا گفت، دریافت اقامت دائم بعد از 5 سال داشتن این ویزا و داشتن صلاحیت های لازم است. کسانی که بتوانند اقامت اسپانیا را از این ویزا به دست آورند، بعد از 10 سال به شهروند اسپانیایی تبدیل می شوند.

مهاجرت به اسپانیا از طریق ازدواج و تولد

مهاجرت به اسپانیا از طریق ازدواج و تولد

ازدواج با یک شهروند اسپانیایی یکی از راه های اخذ اقامت این کشور است. با این حال، این روش شرایط و قوانین خاص خود را دارد.

ازدواج با یک فرد اسپانیایی باید به شکل رسمی صورت بگیرد.

مدارک رسمی به متقاضی کمک می کند تا برای درخواست اقامت اسپانیا خود اقدام کند. لازم به ذکر است، فرد اسپانیایی باید داری شغل و ملک باشد.

عموما، بعد از سه سال ازدواج با یک تبعه اسپانیایی، فرد می تواند اقامت دائم این کشور را دریافت کند.

در صورتی که برای مراجع قانونی ثابت شود که این ازدواج فقط به هدف مهاجرت به اسپانیا بوده، متقاضی مشمول جریمه سنگین و یا حتی اخراج از این کشور می شود.

برای مهاجرت از طریق تولد، در صورتی که فرزند در خاک اسپانیا و از والدینی با تابعیت دیگر به دنیا آمده باشد، خانواده باید برای او از دولت اسپانیا درخواست شناسامه کند که آن هم شرایط خاص خود را دارد.

نکته جالب در اینجا، این است که اسپانیا به سیستم خون برای تولد فرزندان پایبند است. در واقع، یکی از والدین باید شهروند اسپانیا بوده و به نوعی خون مردم این کشور را داشته باشد.

مهاجرت به اسپانیا از طریق تحصیل

مهاجرت به اسپانیا از طریق تحصیل

وجود دانشگاه ها با رتبه بالا، ارزان بودن هزینه تحصیل در اسپانیا و بعضا رایگان، امکان کار در حین تحصیل، هزینه زندگی پایین و امکان به دست آوردن اقامت اسپانیا مزایایی هستند که جوانان بسیاری را برای تحصیل به اسپانیا می کشاند.

دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه ها و مراکز آموزشی اسپانیا را دارند می توانند از ویزا های که برای آن واجد شرایط هستند استفاده نمایند.

از طرف دیگر، داشتن نامه پذیرش از این مراکز الزامی است. از انواع ویزای تحصیلی اسپانیا می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • ویزای دانشجویی کم تر از سه ماه
  • ویزای دانشجویی کوتاه مدت (3 تا 6 ماه)
  • ویزای دانشجویی بلند مدت (6 ماه به بالا)

لازم به ذکر است، اکثر دانشگاه های اسپانیا به زبان این کشور تدریس می کنند و در برخی از آن ها زبان انگلیسی زبان اصلی تدریس است. لذا، داشتن مهارت زبانی کافی در هر دو زبان برای پذیرش مهم است.

هر دانشجو می تواند در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به تحصیل در اسپانیا بپردازد. از پرطرفداران رشته ها برای دانشجویان بین المللی می توان به پزشکی و دارو سازی اشاره کرد.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

شرایط مهاجرت به اسپانیا

همان گونه که پیش تر به آن اشاره شد، برای مهاجرت به اسپانیا و زندگی در این کشور روش های متفاوتی وجود دارد.

هر کدام از آن ها نیازمند شرایط خاصی مانند سن، مقدار خالص سرمایه، مدارک مخصوص قضایی، پیشنهاد کارفرما، سابقه کار و یا نامه پذیرش مراکز آموزشی است.

در حالت کلی، برای درخواست مهاجرت به اسپانیا باید پاسپورت معتبر با حداقل 3 ماه اعتبار، چند قطعه عکس پاسپورتی، هزینه کافی برای پرداخت فرم تقاضا و ویزاهای لازم، ویزای معتبر، مدارک مبنی بر داشتن مکان زندگی در اسپانیا و نداشتن سابقه کیفری را ارائه کرد.

شایان ذکر است که تمامی موارد گفته شده جزئی از شرایط مهاجرت اسپانیا هستند و هر فرد نسبت به نوع ویزا و روش خود باید آن ها را مهیا کند.

مزایای مهاجرت به اسپانیا

اسپانیا را می‌توان مقصد مناسبی برای مهاجران به حساب آورد. چرا که هزینه‌های زندگی در آن نسبت به سایر کشورهای اروپایی ارزان‌تر است و فرد می‌تواند با اقامت اسپانیا، به شهروند اروپا تبدیل و از مزایای آن برخوردار شود.

به علاوه اینکه، افراد معمولا در این کشور از حمایت‌های اجتماعی و مالی خاص و بعضا رایگان بهره‌مند می‌شوند.

ارزش پول، یکی دیگر از مزیت‌هایی است که مهاجرت به اسپانیا به همراه خود می آورد. کار کردن و گرفتن حقوق به یورو یا سرمایه گذاری و گرفتن سود به یورو می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر زندگی هر مهاجر بگذارد.

از طرف دیگر، آب و هوای گرم و مدیترانه‌ای این کشور، ویژگی خاصی برای کسانی است که از هوای سرد و بارانی بیزارند.

حتی می‌توان گفت که زمستان‌های اسپانیا در اکثر شهرهای آن (به جز مناطق کوهستانی) گرم هستند.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

مزیت دیگر برای مهاجرت به اسپانیا، زبان این کشور است.

کسانی که زندگی در اسپانیا را در دستور کار خود قرار داده اند به خوبی می دانند که زبان اسپانیایی در 15 کشور دیگر نظیر آرژانتین، شیلی، کوبا و … استفاده می شود که همین امر می تواند گزینه ی مهمی در رزومه و روابط شان باشد.

یکی دیگر از دلایلی که افراد به دنبال اخذ اقامت اسپانیا هستند، آزادی و زندگی آرام در کنار مذاهب دیگر است. از دیرباز تا به امروز، اسپانیا کشوری بوده که تمام ادیان از یهودیت، مسحیت و اسلام را به خود دیده است.

از این رو، تنوع افراد با ادیان مختلف امری عادی در اسپانیا می باشد. در میان مزایای ذکر شده در بالا، فرهنگ غنی، سطح زندگی استاندارد و زندگی در کنار مردمانی با اخلاق می تواند مزیت های ایده آلی برای مهاجرت اسپانیا باشد.

خلاصه مزایای مهاجرت به اسپانیا:

  • هزینه‌های پایین زندگی نسبت به دیگر کشورهای اروپایی
  • بهره‌مندی از حمایت های اجتماعی و مالی
  • کسب درآمد یورویی با توجه به ارزش بالای یورو
  • آب و هوای گرم و مدیترانه‌ای

اخذ ویزای اسپانیا

برای سفر و یا مهاجرت به اسپانیا ویزای های گوناگونی وجود دارد. افراد می توانند از یکی از ویزا های زیر، بسته به شرایط خود استفاده کنند.

انواع ویزا برای مهاجرت به اسپانیا

مجوز اقامت اسپانیا

به جز سه ویزای اصلی که پیش تر به آن پرداخته شد دولت اسپانیا مجوزهایی برای اقامت در اسپانیا صادر می کند.

متقاضیان به توجه به روش مهاجرتی که انتخاب می کنند، می توانند از این مجوز ها برای اقامت اسپانیا بهره ببرند.

مجوز اقامت برای مهاجرت به اسپانیا

هزینه زندگی در اسپانیا

هزینه زندگی در اسپانیا به مراتب از سایر کشور های قاره اروپا کم تر است. در ادامه، لیستی از متوسط هزینه های اصلی زندگی در اسپانیا به صورت ماهیانه آورده شده است.

هزینه زندگی در اسپانیا

بهترین شهر های اسپانیا برای مهاجرت

افرادی که قصد مهاجرت به اسپانیا را دارند، در ابتدا باید بدانند که کدام شهر را برای زندگی جدید خود انتخاب کنند. چرا که در هر شهر شرایط زندگی و هزینه ها متفاوت است.

نکته جالبی که در مورد اسپانیا می توان به آن اشاره داشت، بناهای باستانی این کشور است.

از آن جایی که اسپانیا در مرکز حکومت هایی مانند امپراطوری روم و عرب ها بوده، جاذبه های زبیا و معماری جذابی در هر شهر آن وجود دارد.

در ادامه این مقاله از پارسی کانادا، بهترین شهرها برای اقامت اسپانیا بررسی خواهد شد.

شهر بارسلون

بارسلون یکی از اصلی ترین شهر های اسپانیا است. این شهر به دلیل آب و هوای گرم و متعادل، داشتن ساحل و سبک زندگی آرام مقصد محبوبی برای مهاجران در نظر گرفته می شود.

لازم به ذکر است که هزینه زندگی در بارسلون نسبت به سایر شهر های اسپانیا، بالا است. از این رو، این شهر برای کسانی مناسب است که تمکن مالی زیادی دارند.

شهر مادرید

مادرید، پایتخت اسپانیا و یکی از شهر های مدرن این کشور است. مادرید را می توان شهر تجارت و زندگی شبانه نامید.

سطح زندگی در این شهر بسیار بالا و امکانات رفاهی زندگی برای همه در دسترس می باشد. از این رو، مهاجران زیادی در آن ساکن هستند.

بهترین شهرها برای مهاجرت به اسپانیا

شهر مالاگا

به جرات می توان گفت که مالاگا انتخاب اول کسانی است که قصد گذراندن دوران بازنشستگی خود در اسپانیا را دارند. هزینه زندگی ارزان، آب و هوای مناسب، غذا و نوشیدنی عالی، سواحل زیبا، کیفیت بالای حمل و نقل و زندگی آرام ویژگی‌های برجسته این شهر برای زندگی هستند.

شهر سن سباستین

سن سباستین در بین اروپاییان به پاریس کوچولو معروف است. معماری خیره کننده، آب و هوای متعادل، بناهای تاریخی زیبا و کیفیت بالای زندگی باعث شده تا این شهر برای اقامت اسپانیا مقصد مناسبی باشد.

شهر آلیکانته

در مقایسه با بارسلون، می توان شهر آلیکانته واقع در جنوب اسپانیا را ارزان ترین شهر برای زندگی در این کشور دانست. آب و هوای گرم و مدیترانه ای، سواحل زیبای شنی و خیابان های زیبا دلایلی هستند که افراد را برای زندگی در آلیکانته جذب می‌کنند.

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله خواندید، مهاجرت به اسپانیا بدون تردید می‌تواند جزء بهترین گزینه‌ها برای کسانی باشد که به فکر زندگی و کار در خارج از کشور هستند. به‌عنوان بهترین کشور اروپایی برای مهاجرت، اسپانیا هم به لحاظ آزادی‌های اجتماعی و مدنی، هم به لحاظ اقتصادی و سایر فاکتورهای زندگی مطلوب، در وضعیت مناسبی به سر می‌برد. شما دوستان عزیز می‌توانید اقامت در اسپانیا را با توجه به مزایای مهاجرت به اسپانیا به عنوان گزینه‌ای در دسترس و شدنی تحت نظر داشته باشید.

سوالات متداول

طبیعتاً پایتخت این کشور یعنی مادرید، می‌تواند مناسب‌ترین مقصد برای مهاجرت ایرانیان باشد. با این حال شهرهای دیگر اسپانیا مثل بارسلون (برای آن‌ها که از تمکن مالی بالایی برخوردارند)، مالاگا (برای بازنشستگان)، سن سباستین (برای آن‌ها که به دنبال معماری قوی و خاص هستند) و آلیکانته (برای آن‌ها که دنبال شهری ارزان و به صرفه هستند) مناسب است.

ویزای کاری، ویزای تحصیلی، ویزای طلایی، ویزای سرمایه گذاری، ویزای خود اشتغالی و غیره.

اسپانیا به دلایل بسیار، مقصدی مناسب برای مهاجرت است. از جمله این دلایل می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • هزینه‌های زندگی در آن نسبت به سایر کشورهای اروپایی ارزان‌تر است
  • فرد می‌تواند با اقامت اسپانیا، به شهروندی اروپایی تبدیل و از مزایای آن برخوردار شود
  • حمایت‌های اجتماعی و مالی خاص و بعضا رایگان وجود دارد
  • آزادی‌های اجتماعی در سطح مطلوبی قرار دارد
  • و…

بسته به هر روش مهاجرتی، هزینه‌های مهاجرت به اسپانیا کم و زیاد می‌شود. در مورد هزینه زندگی در اسپانیا هم می‌توانیم بگوییم از هزینه‌های متوسط زندگی در سایر کشورهای قاره ارپا، مناسب‌تر است. در مقاله‌ای که خواندید، این هزینه‌ها را در قالب جدول مشاهده کردید.

در حالت کلی، برای درخواست مهاجرت به اسپانیا باید پاسپورت معتبر با حداقل 3 ماه اعتبار، چند قطعه عکس پاسپورتی، هزینه کافی برای پرداخت فرم تقاضا و ویزاهای لازم، ویزای معتبر، مدارک مبنی بر داشتن مکان زندگی در اسپانیا و نداشتن سابقه کیفری را ارائه کنید.

guest
28 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها