موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

مهاجرت کاری به آلمان

راهِ مهاجرت کاری به آلمان هرچند ساده باشد؛ اما داشتن اطلاعات خوب و بررسی شرایط می‌تواند کمک زیادی به شما بکند. این مطلب راهنمای شما در این مسیر است. راهنمای اخذ ویزای کار آلمان در سال 2024؛ که در آن قرار است مطالب مفیدی، از انواع ویزای کاری آلمان گرفته تا شرایط و مراحل اخذ را با استفاده از جدیدترین قوانین در اختیارتان بگذاریم.

قبل از خواندن ادامۀ متن؛ اگر به هر دلیلی فرصت مطالعۀ این مقاله را ندارید یا از حوصلۀ شما خارج است و در صورتی که نیاز به مشاوره دارید، 👈🏻فرم ارزیابی مهاجرت👉🏻 را پُر کنید تا با یک مشاورۀ دقیق راهنمایی‌تان کنیم.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

اگر یادتان رفته، یادآوری می‌کنیم که آلمان کمبود نیروی کار دارد و یک کشور ایده‌آل برای کار است. راحتیِ اخذ ویزا برای ایرانیان، حقوق و دستمزد خوب، سطح رفاه و کیفیت زندگی بالا و امکان اخذ اقامت دائم از مهم‌ترین مزایای مهاجرت به آلمان از طریق کار هستند. خب، قدم اول ما در مسیر مهاجرت به آلمان، بررسی مشاغل مورد نیاز این کشور است:

مردی که قصد مهاجرت کاری به آلمان را دارد و برای این مسیر در حال آماده شدن است.

قدم اول در مسیرِ کار در آلمان، بررسی مشاغل موردنیاز این کشور است.

آلمان به چه مشاغلی نیاز دارد؟

قدم اول برای مهاجرت به آلمان برای کار، بررسی این مورد است که اصلاً آیا شغل شما در این کشور تقاضا دارد و بازارکار آن خوب است یا نه؟ بعضی مشاغل در بازار کار این کشور رونق خوبی دارند و باتوجه‌ به کمبود نیرو، آلمان دستِ مهاجران متخصص در این زمینه‌ها را به گرمی می‌فشارد.

آلمان به مشاغلی که در این حوزه‌ها هستند بیشتر از همه نیاز دارد:

حوزه بهداشتپزشک، پرستار، رادیولوژیست، دندانپزشک و ...
فناوری اطلاعات و فناوریتوسعه دهندگان نرم افزار، کارشناسان امنیت سایبری و تحلیلگران داده
مهندسیمهندسی مکانیک، برق و عمران و ...
آموزشمعلمان، استادان و محققان دانشگاهی
مشاغل ماهرساخت و ساز، لوله کشی و نجاری
متخصص در انرژی های تجدیدپذیرتکنسین های انرژی خورشیدی و بادی، مهندسان و مدیران پروژه

البته اگر تخصص شما در این حوزه‌ها نیست، معنای آن این نیست که آلمان به تخصص شما نیاز ندارد. اینجا فقط مهم‌ترین بخش‌ها را آوردیم. ما پرتقاضاترین مشاغل بازارکار این کشور را با حقوق ماهانه در مطلب مشاغل مورد نیاز آلمان معرفی کرده‌ایم. برای آشنایی بهتر با وضعیت بازارکار در آلمان، این مطلب را از دست ندهید.

در ادامه انواع ویزاهای کاری آلمان را معرفی می‌کنیم:

انواع ویزای کار آلمان کدامند؟

ویزای کاری آلمان به‌طور کلی به دو نوع کوتاه‌مدت (Short-stay) و بلندمدت (Long-stay) تقسیم‌بندی می‌شود. ویزاهای کوتاه‌مدت از چند روز تا چند ماه اعتبار دارند و بیشتر برای سفرهای کاری کوتاه‌مدت استفاده می‌شوند. ویزاهای بلندمدت بسته به نوع ویزا، از چند ماه تا چند سال وقت دارند. در زیر مهم‌ترین ویزاهای کاری آلمان را آورده‌ایم:

  1. Employement Visa (ویزای کار)
  2. Jobseeker Visa (ویزای جستجوی کار)
  3. Chancenkarte (کارت شانس)
  4. Ausbildung Visa (ویزای آوسبیلدونگ)
  5. Self-employed and Freelancer (ویزای خوداشتغالی و فریلنسری)
  6. Blue Card (بلوکارت آلمان)
  7. Au Pair and Internship
  8. ICT (برنامه انتقال درون شرکتی)

در زیر هرکدام از این ویزاها را به‌طور مختصر توضیح خواهیم داد:

1. ویزای کار آلمان (Employement Visa)

در حالت کلی، برای کار در کشور آلمان باید ویزا و مجوز کار (Work Permit) بگیرید؛ که لازمه آن اخذ جاب آفر یا پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای آلمانی است. نیروهای فنی و متخصص (Skilled Workers) با گرفتن جاب آفر، می‌توانند ویزای کار گرفته و به آلمان مهاجرت کنند.

ازجمله مهم‌ترین شرایط اخذ این ویزا؛ داشتن سابقه‌کار مرتبط و مفید، داشتن مدرک تحصیلی یا مدرک مهارتیِ معتبر، مدرک زبان آلمانی و داشتن تمکن مالی است.

دراین‌باره یک مقاله تهیه کرده‌ایم. اطلاعات کامل درباره این موضوع را در مطلب جاب آفر آلمان بخوانید.

2. ویزای جستجوی کار آلمان (Jobseeker Visa)

اگر نتوانستید از ایران در آلمان کار پیدا کنید، می‌توانید با گرفتن ویزای جستجوی کار، به‌مدت شش ماه به آلمان رفته و در آنجا کار پیدا کنید. البته شرایطی دارد!

داشتنِ مدرک تحصیلی معتبر، مدرک زبان آلمانی، تمکن مالی برای هزینۀ شش ماه زندگی در آلمان و حداقل 5سال سابقه‌کار مفید از مهم‌ترین شرایط گرفتن این ویزاست. در مطلب ویزای جاب سیکر آلمان اطلاعات کامل درباره این ویزا را توضیح داده‌ایم. آن را حتماً مطالعه کنید.

3. کارت شانس آلمان (Chancenkarte)

فرصت جستجوی کار با جاب سیکر مدتی است که برای ایرانیان بسته شده است، اما خبر خوب اینکه یک فرصت جدید به نام کارت شانس آلمان برای ایرانیان و تمام افراد متقاضی کار در خارج از اتحادیه اروپا فراهم شده است. یعنی شما با داشتن مدرک زبان، تجربه کار و مدرک تحصیلی می توانید امتیاز لازم برای رفتن به آلمان را کسب کنید. در نتیجه به شما یک فرصت 1 ساله برای یافتن کار در این کشور داده می‌شود.

اطلاعات بیشتر درباره نحوه گرفتن کارت شانس آلمان را در این مقاله مطالعه کنید.

یکی از انواع ویزای کاری آلمان ویزای اوسبیلدونگ است

ویزای آوسبیلدونگ آلمان، بهترین گزینه برای نوجوانان و جوانانی که می‌خواهند در آلمان کار کنند.

4. ویزای آوسبیلدونگ آلمان (Ausbildung Visa)

آوسبیلدونگ، دوره‌های کارآموزی هستند که با شرکت در آن‌ها به‌شکل مهارت‌محور در یک موسسه تحصیل و کار می‌کنید. در این مدت به شما حقوق داده می‌شود و پس از پایان دوره هم می‌توانید به‌راحتی به بازارکار آلمان وارد شده و کار کنید. این دوره‌ها بیشتر به‌درد نوجوانان و جوانانی می‌خورد که می‌خواهند هرچه زودتر مهارت‌های عملی را یاد گرفته و در آلمان کار کنند.

برای اخذ ویزای آوسبیلدونگ آلمان باید حداقل مدرک دیپلم، مدرک زبان آلمانی و تمکن مالی داشته باشید. حداقل سن برای اخذ این ویزا هم 17 سال است. ما یک مقاله جامع درباره این مطلب تهیه کرده‌ایم که می‌توانید در صفحه ویزای آوسبیلدونگ آلمان مطالعه کنید.

همه چیز درباره روش پرطرفدار اوسبیلدونگ!

مهاجرت به آلمان؛ تحصیل و کار همزمان، کم هزینه و آسان!

5. ویزای خوداشتغالی و فریلنسری (Self-employed and Freelancer)

خوداشتغالی نوعی سرمایه‌گذاری است که در آن با یک طرح تجاری و مبلغی سرمایه وارد این کشور می‌شوید و یک بیزینس در این کشور راه می‌اندازید. داشتن سابقه‌کار مرتبط و مفید، سرمایه موردنیاز و بیزینس‌پلن قوی از مهم‌ترین شرایط اخذ این ویزا هستند.

فریلنسری هم یکی از انواع ویزای کار آلمان است که با استفاده از آن می‌توانید به شکل فریلنسر در این کشور کار کنید. برای گرفتن این ویزا باید مهارت‌های خوبی داشته باشید، ثابت کنید که می‌توانید در حوزه مدنظر خدمات خوبی به این شکل ارائه دهید و درنهایت یک مجوز بگیرید. توضیحات این روش را در صفحه ویزای خوداشتغالی آلمان بررسی کرده‌ایم.

6. بلوکارت آلمان (Blue Card)

بلوکارت یک مجوز اقامت است؛ که با استفاده از آن می‌توانید در آلمان به کار و زندگی مشغول شوید. برای گرفتن بلوکارت باید مدرک تحصیلی دانشگاهی داشته باشید و یک جاب آفر موردتایید از کارفرماهای آلمانی هم گرفته باشید. حقوق و دستمزد شما در قرارداد باید حداقل 56,800 یورو در سال و برای مشاغلی که در آن‌ها کمبود نیروی کار هست حداقل 44,304 یورو در سال باشد.

تصویری از یک بلوکارت آلمان که با مهاجرت کاری به آلمان موفق به اخذ آن شده است

تصویری از یک بلوکارت اقامت آلمان

با داشتن کارت آبی می‌توانید تا 3 ماه بعد از تاریخ اتمام قراردادِ کاری در آلمان بمانید. همچنین با داشتنِ این مجوز، بعد از 33 ماه و در بعضی شرایط بعد از 21 ماه می‌توانید اقامت دائم آلمان را بگیرید.

7. Au Pair and Internship

ویزای Au Pair برای جوانان زیرِ 27 سال است که به فرهنگ آلمانی علاقه‌مندند و مایل‌اند در یک خانواده آلمانی کار کنند. اوپرها در کارهای خانه به این خانواده کمک می‌کنند و در ازای آن، اقامت رایگان، غذا و دستمزد از این خانواده می‌گیرند. ویزای اوپر برای حداقل 6ماه و حداکثر 1سال صادر می‌شود و قابل تمدید نیست.

این ویزا یک فرصت بسیار خوب برای افرادی است که می‌خواهند زبان آلمانی را به‌شکل کاربردی در یک محیط واقعی یاد بگیرند و از آن برای گرفتن سایر ویزاها و اقامت آلمان استفاده کنند.

دوره‌های کارآموزی یا انترنی هم دوره‌های کارِ کاربردی هستند که که دانشجویان و دانش‌آموزان می‌توانند با شرکت در آن‌ها، علاوه بر پول درآوردن،  سابقه‌کار کسب کنند و برای اخذ ویزای کاری آلمان از آن استفاده کنند.  برای اطلاعات بیشتر درباره ویزای Au Pair آلمان این مقاله را مطالعه کنید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

8. برنامه انتقال درون‌شرکتی (ICT)

برنامه انتقال درون‌شرکتی (intra-corporate transfer) یکی از روش‌های مهاجرت کاری به آلمان است که با استفاده از آن می‌توانید در شعبۀ شرکت یا سازمانِ خود در آلمان یا سایر کشورهای اروپایی کار کنید.

موقعیت شغلی شما باید مدیر یا نیروی متخصص باشد و توسط این شرکت به اروپا اعزام شوید. در صورت داشتن شرایط مدنظر، یک ICT Card به شما داده می‌شود که اجازه کار و اقامت در آلمان و بقیه کشورهایی عضو اتحادیه اروپا را به شما می‌دهد. در این مطلب می توانید اطلاعات بیشتر درباره کارت ICT آلمان را بخوانید.

مهاجرت کاری به آلمان ساده است؛ اما آن هم شرایط و ریزه‌کاری‌های خود را دارد!

مهاجرت کاری به آلمان ساده است؛ اما آن هم شرایط و ریزه‌کاری‌های خود را دارد!

شرایط مهاجرت کاری به آلمان چیست؟

شرایط مهاجرت به آلمان برای کار با توجه ‌به نوع ویزا و شرایط شما متفاوت است. بالاتر، در بخش انواع ویزاها، مختصری از شرایط هرکدام از انواع ویزا را توضیح دادیم. برای بررسی دقیق‌تر شرایط ویزای کار در آلمان، مطالب مربوط به هرکدام از ویزاها را مطالعه کنید. در ادامه چند سوال پرتکرار در این بخش، یعنی شرایط مهاجرت را جواب می‌دهیم:

اگر به‌دنبال حداقل و حداکثر سن برای ویزای کاری آلمان هستید، باید بگوییم که در اکثر روش‌ها و ویزاها شرایط سنی مطرح نشده است. فقط برای ویزای Au Pair متقاضی باید زیر 27 سال و برای ویزای آوسبیلدونگ باید بالای 18 سال سن داشته باشد.

اما به‌طور کلی، داشتن سنِ مناسب (18 الی 45 سال) شانس اخذ ویزا را برای شما بالا می‌برد.

بعضی روش‌های محدود آن هم در بعضی شرایط ممکن است از شما مدرک زبان نخواهند. اما صادقانه بگوییم؛ برای مهاجرت به آلمان و کار در این کشور باید دانش زبان آلمانی داشته باشید. سطح زبان برای ویزای کاری آلمان را کارفرما تعیین می‌کند؛ اما معمولاً مدرک زبان آلمانی با سطح B1 یا B2 برای کار در این کشور مناسب است.

برای گرفتن ویزا، باید یک جاب آفر معتبر داشته باشید. جاب آفرها بیشتر به مشاغلی داده می‌شود که پرتقاضا هستند و کمبود نیرو در آن‌ها وجود دارد. برای این مورد باید نگاهی به مشاغل مورد نیاز و بانک مشاغل آلمان بیندازید.

خلاصه‌ای از مهم‌ترین شرایط مهاجرت به آلمان از طریق کار را در زیر آورده‌ایم:
مهم‌ترین شرایط گرفتن ویزای کاری آلمان
سنبهتر است بین 18 تا 45 سال باشد
مدرک زبان آلمانیحداقل در سطح B1 یا B2
سابقه‌کارمرتبط و مفید. میزان آن با توجه به نوع ویزا متفاوت است
جاب آفردر اکثر روش‌ها الزامی است.
عنوان شغل و تخصصبا جاب آفر یکسان باشد یا ارتباط نزدیک داشته باشد.
تمکن مالیمیزان آن با توجه به نوع ویزا متفاوت است.

همان‌طور که خواندید، داشتن جاب آفر برای اکثر روش‌ها الزامی است. گرفتن جاب آفر از کارفرماهای آلمانی چندان سخت نیست؛ اما باید ریزه‌کاری‌های آن را بدانید. خب به موضوع پرچالش هزینه‌ها رسیدیم:

هزینه مهاجرت به آلمان از طریق کار چقدر است؟

هزینه‌های ویزای کاری آلمان را می‌توان به دو دسته تقسیم‌بندی کرد.

  1. هزینه‌های مربوط به تمکن مالی
  2. هزینه‌های دولتیِ بررسی پرونده، صدور ویزا و مجوز اقامت

تمکن مالی همان سرمایه‌ای است که با استفاده از آن به دولت آلمان ثابت می‌کنید در مدت اقامت می‌توانید از پَسِ مخارج زندگی خود و خانواده برمی‌آیید. بیشترِ روش‌های مهاجرت کاری به آلمان نیازمند تمکن مالی هستند. میزان این مبلغ هم با توجه ‌به نوع ویزا، تعداد افراد خانواده و فاکتورهای این‌شکلی تعیین می‌شود. در زیر، میزان تمکن مالی مورد نیاز برای چند روش کاری را آورده‌ایم:

تمکن مالیمبلغ ماهانه (یورو)
ویزای جستجوی کار در آلمان720 یورو
ویزای کاری موقت آلمان853 یورو
ویزای اوسبیلدونگ آلمان863 یورو

تمکن مالی را می‌توانید با استفاده از گزارش و نامه گردش حساب بانکی یا داشتن یک فرد اسپانسر شما در کشور آلمان، ثابت کنید.

برای صدور ویزای کار و مجوز اقامت هم باید این هزینه‌ها را بپردازید:

هزینه ویزای کار آلمان
صدور ویزا75 یورو
صدور Blue Card100 یورو
صدور مجوز اقامت113 یورو
صدور مجوز اقامت (خوداشتغالی)124 یورو
صدور مجوز اقامت (نیروهای متخصص)147 یورو

دقت کنید که این هزینه‌ها جدای از هزینه‌های وکالت است. یعنی گرفتن یک وکیل مهاجرتی برای پرونده، هزینه‌های خود را دارد.

آشنایی با وضعیت، قوانین و فرهنگِ کار در آلمان را فراموش نکنید!

آشنایی با وضعیت، قوانین و فرهنگِ کار در آلمان را فراموش نکنید!

وضعیت و قوانین و فرهنگِ کار در آلمان چگونه است؟

آلمانی‌ها به‌شدت منظم و قانون‌مند هستند. به‌همین‌ دلیل توصیه می‌کنیم قبل از مهاجرت به آلمان از طریق کار، آشنایی کامل با شرایط، قوانین و فرهنگِ کار در این کشور داشته باشید.

روزهای کاری در آلمان دوشنبه الی شنبه و تعداد ساعات کاری در روز هم 7 الی 8 ساعت است. 24 روز در سال مرخصی صادر می‌شود که زایمان، بیماری، نگهداری فرزند و … هم مرخصی جداگانه و با حقوق دارند.

حداقل حقوق ساعتی از ماه جولای 2022 به این طرف، مبلغ 10.45 یورو و میانگین حقوق خالص ماهانه رقمی حدود 4,000 یورو است. بسته به میزانِ درآمد باید تا %45 مبلغ دستمزد و حقوق در آلمان را مالیات بدهید و نصفِ حق بیمه را هم خودتان باید پرداخت کنید.

بهتر است قبل از تصمیم برای مهاجرت به آلمان، اطلاعات این‌چنینی را بدانید. تمام این موارد به‌علاوه اطلاعات مهم دیگر از شرایط و قوانین کار در این کشور را در مطلب صفر تا صد کار در آلمان توضیح داده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم به‌هیچ‌وجه آن‌را از دست ندهید.

مدارک لازم برای اخذ ویزای کار آلمان چیست؟

مدارک موردنیاز با توجه به نوع ویزا، روش مهاجرتی و شرایط شما متفاوت است. اما مهم‌ترین مدارک برای گرفتن ویزا و اقامت کاری آلمان این موارد هستند:

  • دو قطعه عکس
  • بیمه سلامت
  • مدارک شخصی
  • سوء پیشینه
  • پاسپورت معتبر و مدت دار
  • رسید پرداخت هزینه‌های دولتی صدور ویزا
  • رزومه و CV که نشان‌دهنده مدارک تحصیلی و سابقه‌کار
  • نامه شخصی همراه با توضیح دقیق هدف از مهاجرت و مدت اقامت در آلمان
  • قرارداد کار یا جاب آفر با جزئیات حقوق ناخالص سالانه و شرح مفصلی از اشتغال در آلمان

چگونه در آلمان کار پیدا کنیم؟

بالاتر، با یکی از روش‌های پیداکردن کار در آلمان آشنا شدید (ویزای Jobseeker)؛ اما روش‌های کاریابی در آلمان به همین مورد ختم نمی‌شوند! شما می‌توانید از وب‌سایت‌های کاریابی آلمانی، وب‌سایت‌های دولتی آلمان مانند بانک مشاغل، موسسات کاریابی آلمان در ایران و راه‌های دیگر هم برای پیداکردن کار در این کشور استفاده کنید.

برخلاف انتظارات، کاریابی در این کشور خیلی هم سخت نیست! برای آشنایی با این روش‌ها و فوت‌وفنِ هرکدام، پیشنهاد می‌کنیم مطلب کاریابی در آلمان را مطالعه کنید.

مراحل اخذ ویزای کاری آلمان در پارسی کانادا

در اینفوگرافی زیر، تمامی مراحل اخذ ویزای کار آلمان را از لحظه ورود به پارسی کانادا تا تائید ویزا مشاهده می‌کنید:

شرایط اخذ اقامت دائم آلمان بعد از کار در این کشور چگونه است؟

به بحث جذاب گرفتن اقامت دائم آلمان رسیدیم! مهم‌ترین شرایط این موارد هستند:

  • داشتن درآمد کافی برای تامین مایحتاج زندگی بدون استفاده از بودجه عمومی.
  • داشتن منزل یا محل اقامت مشخص برای زندگی.
  • پرداخت مالیات، بیمه سلامت و حق بیمه به صندوق بازنشستگی.
  • داشتن مهارت زبان حداقل در سطح B1 طبق استاندارد CEFR
  • قبولی در آزمون زندگی در آلمان؛ برای تست دانش در مورد فرهنگ و نظم حقوقی-اجتماعی آلمان.
حتما بخوانید: اقامت دائم آلمان

چقدر طول می‌کشد تا اقامت دائم آلمان بگیریم؟

  • پس از 5 سال اگر آزاد کار هستید.
  • پس از 3 سال اگر مشاغل آزاد دارید.
  • پس از 4 سال اگر محقق هستید (Researcher)
  • پس از 4 سال اگر یک کارگر ماهر هستید (Skilled Worker)
  • پس از 2 سال اگر یک کارگر ماهر با مدرک دانشگاهی معتبر هستید. (Skilled Worker with academic education)
  • پس از 33 ماه اگر دارنده بلو کارت Blue Card اتحادیه اروپا هستید. البته اگر دانش زبان آلمانی‌تان خوب است، می‌توانید پس از 21 ماه اقامت بگیرید.
  • پس از 3 سال اگر عضو یک خانواده با تابعیت آلمانی هستید.
  • پس از 5 سال اگر به عنوان پناهجو یا پناهنده در آلمان هستید و می‌خواهید کار کنید. اگر بتوانید به خوبی به آلمانی صحبت کنید و بتوانید زندگی خود را تأمین کنید، می‌توانید این دوره را به سه سال کاهش دهید.

خب تقریبا به انتهای مطلب رسیدیم.

در صورتی که درخصوص مهاجرت کاری به آلمان نیاز به وکیل مهاجرت به آلمان و مشاوره دارید، فرم مشاوره زیر را پرکرده تا مشاوران ما با شما تماس بگیرند:

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

اگر هم سوال یا ابهامی در این خصوص دارید، در قسمت نظرات بپرسید تا به آن پاسخ دهیم.

سخن پایانی

اگر رویای کار در اروپا را در سر می‌پرورانید و نگران سختیِ شرایط مهاجرت هستید؛ به شما آلمان را پیشنهاد می‌کنیم. این کشور کمبود نیروی متخصص دارد؛ به‌همین‌دلیل اخذ ویزای کاری آلمان چندان سخت نیست! کافیست تخصص و مهارت لازم و شرایط مدنظر را داشته باشید.

هفت نوع ویزای کار آلمان در این مطلب معرفی کردیم که شرایط هرکدام متفاوت است؛ اما داشتن سن مناسب، سابقه‌کار مفید، گرفتن جاب آفر، تمکن مالی و مدرک زبان آلمانی از مهم‌ترین شرایط مهاجرت کاری به آلمان برای همه روش‌ها هستند.

منابع

  • www.germany-visa.org
  • www.make-it-in-germany.com
  • www.deutschland.de

سوالات متداول:

اوایل سال 2022 بود که اولاف شولتس (Olaf Scholz) – صدراعظم آلمان – اعلام کرد: این کشور برای کمبود نیروی کار و ایجاد تعادل اقتصادی، قصد دارد هرساله 400 هزار مهاجر متخصص پذیرش کند! پس بله، آلمان هنوز هم نیروی کار مهاجر می‌پذیرد.

بی‌تعارف بگوییم: شانس مهاجرت کاری به آلمان بدون مدرک زبان نزدیک به صفر است! شاید بعضی روش‌ها و آن‌هم در شرایطی خاص به شما اجازه دهند بدون دانش زبان وارد این کشور شوید. اما به‌طور کلی داشتن مدرک زبان آلمانی در سطح B1 یا B2 برای کار در این کشور الزامی است.

داشتن سن مناسب، سابقه‌کار مفید، مدرک زبان آلمانی و تمکن مالی از مهم‌ترین شرایط هستند.

بله. دارندگان مدرک‌های فنی‌حرفه‌ای می‌توانند از طریق دوره‌های کارآموزی آوسبیلدونگ به آلمان مهاجرت کرده و به کار و تحصیل مشغول شوند.

 

guest
355 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها