موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج

مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج

تصمیم‌گیری برای ازدواج و وارد شدن به زندگی مشترک برای یک زن و شوهر اتفاق هیجان‌انگیزی است. وقتی تابعیت آنها با هم برابر نباشد، این اتفاق هیجان‌انگیزتر هم خواهد شد! هیجان‌انگیزتر، چالش‌برانگیزتر و صدالبته دارای اندکی مشکلات بیشتر.

در حال حاضر، این خدمت توسط مجموعه پارسی کانادا ارائه نمی‌شود. تلاشمان در این صفحه، تنها ارائه اطلاعات صحیح و به روز در این رابطه است. برای اطلاع از سایر خدمات ما و روش‌های دیگرِ مهاجرت، فرم ارزیابی مهاجرت را پر کنید.

ازدواج با تبعه کانادا می‌تواند منجر به گرفتن اقامت دائم بشود و این مسئله گاها همراه با تصورات اشتباهی است. از جمله‌ی تصورات رایج اشتباهی که وجود دارد این است که اقامت دائم کانادا از طریق ازدواج به صورت خودکار انجام می‌شود.

در صورتی که این طور نیست و باید شرایطی را داشته باشید و مراحلی را طی کنید تا این اتفاق بیافتد. ما در این مقاله که بر اساس قوانین مهاجرتی سال 2021 نوشته شده است، می‌خواهیم سیر تا پیاز مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج را بررسی کنیم و یک مسیر واضح و روشن پیش پای شما بگذاریم.

اگر در شرف ازدواج با یک فرد کانادایی هستید یا تصمیم دارید از این قانون استفاده کنید این مقاله را تا انتها بخوانید.

ازدواج با تبعه کانادایی، راهی سریع برای اخذ اقامت

چرا مهاجرت از طریق ازدواج به کانادا

با این که دولت کانادا ترجیح می‌دهد مهاجران کاری را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد، نمی‌تواند نسبت به اولویت انسجام خانواده بی‌توجهی کند.

انسجام خانواده یکی از جنبه‌های مهم فرهنگی کشور کانادا است و از آن گذشته مهاجرینی که به این کشور وارد می‌شوند نیز معمولا دارای همین فرهنگ و بینش هستند.

دولت کانادا هم با اهمیت ویژه به این مسئله، راه را برای دور هم جمع شدن اعضای یک خانواده باز نگه‌داشته است؛ روند رسیدگی به پرونده‌های متقاضیان مهاجرت به کانادا با ازدواج، با سرعت بیشتری پیگیری می‌شود و طی کردن پروسه آنها نسبت به سایر روش‌های مهاجرتی کمتر است.

بین کسی که قرار است با ویزای کاری به کانادا مهاجرت کند و کسی که قرار است با ویزای ازدواج اقدام نماید، مورد دوم زودتر به نتیجه می‌رسد.


برنامه مهاجرتی کانادا در سال‌های 2021 تا 2023 نشان می‌دهد که این دولت قصد پذیرش 80000 مهاجر جدید را از طریق اسپانسرشیب کردن همسران، شرکای زندگی و کودکان توسط شهروندان کانادایی و افراد دارای اقامت دائم این کشور دارد.

حالا چطور باید برای گرفتن این ویزا و فرایندهای مهاجرت اقدام کرد؟

وقتی فردی تصمیم بگیرد که با ویزای کاری به کانادا مهاجرت کند، می‌تواند همراه با خود اعضای خانواده را نیز ببرد. این افراد می‌توانند پدر، مادر، فرزند، همسر، شریک زندگی یا یکی دیگر از اعضای خانواده او باشند.

در مواردی مانند ازدواج که یکی از زوجین از قبل اقامت دائم داشته است و حالا قرار است طرف مقابل نیز برای زندگی نزد او برود، قضیه به این صورت است: در ازدواج با تبعه کانادا، همسری که تابعیت این کشور را دارد باید اسپانسر همسرش بشود و از او حمایت کند.

قوانین مهاجرت از طریق ازدواج به کانادا شامل حال چه کسانی می‌شود؟

قوانین و عرف هر جامعه با جامعه دیگر متفاوت است و وقتی حرف از تابعیت کشور دیگری به میان می‌آید باید با قوانین آنها پیش برویم و از دید آنها به قوانین نگاه کنیم.

گرچه در کشور ما، شریک زندگی کسی است از جنس مخالف که به صورت شرعی و قانونی با ما پیوند زناشویی بسته است و زندگی مشترکش را شروع کرده، در کانادا این دیدگاه اندکی متفاوت است.

دو نوع شریک زندگی تعریف شده است. شریک زندگی قانونی که همسر نامیده می‌شود و شریک زندگی عرفی. این شریک زندگی شخصی است از جنس مخالف یا موافق که به مدت بیشتر از یک سال با دیگری زندگی مشترک و رابطه داشته است.

حتی نوع دیگری از شریک زندگی نیز وجود دارد که با یکدیگر رابطه زناشویی دارند؛ ولی بنابر شرایطی نمی‌توانند در کنار هم زندگی کنند.

مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج شامل تمامی این سه دسته افراد خواهد شد. البته اثبات اینکه فردی از لحاظ نسبت به فردی که دارای تبعه کانادایی است در این سه دسته قرار می‎گیرد لازم و ضروری است.

مامورین ویزا، به دقت تمامی جوانب را می‌سنجند و اگر حس کنند که نسبت دو نفر ساختگی است این درخواست را رد می‌کنند.

توجه داشته باشید که با استفاده از این ویزا نمی‌توانید برای نامزد خود اقامت دائم بگیرید و چیزی به عنوان ویزای نامزدی کانادا وجود ندارد.

زمانی می‌توانید نامزد خود را با استفاده از قانون اسپانسرشیب همسر به اقامت دائم کانادا دربیاورید که او شریک زندگی شما به حساب بیاید.
ازدواج با تبعه کانادایی

شرایط اقامت کانادا از طریق ازدواج

شرایط اقامت کانادا از طریق ازدواج به دو بخش تقسیم می‌شود: شرایطی که اسپانسر( همسری که تابعیت کانادا را دارد) باید داشته باشد و شرایطی که اسپانسرشونده (همسری که تابعیت کانادا ندارد و قرار است با تحت حمایت قرار گرفتن توسط همسرش به کانادا مهاجرت کند) باید داشته باشد.

شرایط اقامت کانادا از طریق ازدواج برای کسی که اسپانسرکننده

اگر شما اسپانسر کننده همسر یا شریک زندگی خود هستید باید:

  • باید بالای 18 سال سن داشته باشید. درخواست‌ برای اسپانسر کردن همسران یا شرکایی که زیر 18 سال سن دارند رد خواهد شد.
  • شهروند کانادا باشید یا اقامت دائم این کشور را داشته باشید.
  • ثابت کنید که به دلایلی غیر از معلولیت کمک مالی از سمت دولت دریافت نمی‌کنید.
  • ثابت کنید که توانایی حمایت مالی از شخص اسپانسر شونده را دارید. مدت زمانی که شما موظف به حمایت مالی از اسپانسرشونده و برطرف کردن نیازهای اساسی او هستید 3 سال است. شما باید به دولت کانادا و شخصی که قرار است او را حمایت کنید امضا و تعهد بدهید. البته اگر فرد اسپانسرشونده توانایی مالی برای پرداخت‌ هزینه‌هایش را داشته باشد این شرط سد راه شما نخواهد شد.
  • در صورتی که شهروند کانادا هستید، باید در آنجا زندگی کنید. در صورتی که ساکن کانادا نیستید باید ثابت کنید که وقتی افرادی که حمایت می‌کنید اقامت دائم گرفتند می‌خواهید در کشور کانادا زندگی کنید.
  • هنگام مطرح نمودن این درخواست نباید همسر یا شریک زندگی دیگری داشته باشید.
  • تحت حمایت همسر یا شریک زندگی قبلی خود نباشید. اگر هنوز تحت حمایت همسر و شریک زندگی خود هستید، به این معناست که کمتر از 5 سال از اقامت شما در کانادا می‌گذرد. وقتی که شما به واسطه ازدواج با تبعه کانادایی اقامت دائم گرفته‌اید و این ازدواج به جدایی منجر شده باشد، تا مدتی برای اسپانسر کردن همسر جدید محدودیت دارید. به طور کلی شخص اسپانسرشونده نمی‌تواند تا 5 سال اسپانسر شخص دیگری باشد.
  • طی سه سال گذشته اسپانسر همسر دیگری نشده باشید. چرا که در این صورت دارید او را از لحاظ مالی حمایت می‌کنید و در دوران تعهد به سر می‌برید. به طور کلی شخص اسپانسر کننده نمی‌تواند تا 3 سال اسپانسر شخص دیگری شود.
  • محکوم به جرائمی همچون جرائم جنسی، جرائم علیه اشخاص، تهدید دیگران، خشونت‌های خانگی و … نشده باشید. اگر به یکی از این جرائم محکوم شده باشید تنها در صورتی می‌توانید اسپانسر فرد دیگری شوید که یا اعاده حیثیت کرده باشید، یا تبرئه شده باشید و یا اینکه مجازات خود را گذرانده باشید و از آن 5 سال نیز گذشته باشد.
  • نامه اخراج از کانادا دریافت نکرده باشید.
  • توافق‌نامه‌ای را همراه با اسپانسر شونده امضا کنید که در آن تعهدات و مسئولیت‌هایتان را می‌پذیرید.

شرایط مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج برای اسپانسرشونده

اگر شما همسری هستید که با ازدواج با تبعه کانادا می‌خواهید به این کشور مهاجرت کنید باید:

  • بالای 18 سال سن داشته باشید.
  • دارای سابقه کیفری نباشید.
  • معاینات پزشکی را گذرانده باشید.
  • توانایی اثبات اصالت رابطه خود را داشته باشید.

موارد دیگری نیز در شرایط مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج وجود دارد. مثلا اینکه ازدواج اسپانسرکننده و اسپانسرشونده باید مورد قبول و قانونی باشد. هم در کشور مبدا و هم در کشور مقصد. یکی دیگر از قوانین مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج نیز این است که ازدواج شما باید حضوری باشد؛ نه که از راه دور.

سند ازدواج کانادایی

مراحل مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج

IRCC از نهادهای دولتی کاناداست و امور مربوط به مهاجران، پناهندگان و شهروندان را برعهده دارد. شما و همسرتان باید به طور همزمان برای این سازمان درخواست ارسال کنید.

درخواست اقامت دائم توسط اسپانسرشونده و درخواست حمایت مالی که توسط اسپانسرکننده صورت می‌گیرد.

به عنوان شخص اسپانسرکننده باید مراحل زیر را قبل از ارسال درخواست انجام بدهید:

  • اطمینان حاصل کنید که شرایط حمایت مالی را دارید یا خیر. شرایط کمی قبل‌تر ذکر شد.
  • فرم درخواست را دریافت کنید
  • هزینه‌های لازم را در وبسایت IRCC پرداخت کنید.
  • سپس درخواست خود را همزمان با درخواست اقامت دائم همسرتان به IRCC ایمیل بزنید.

در صورتی که درخواست شما کامل باشد و پرونده شما شامل تمام مدارک مورد نیاز و مورد تایید باشد، با درخواست شما موافقت خواهد شد. در صورتی که پرونده ناقص باشد، افسران ویزا مجاب به اصالت رابطه شما نشوند یا متوجه ساختگی شدن آن باشد درخواست شما را رد می‌کنند.

شما می‌توانید در صورت تکمیل نبودن پرونده آن را کامل کنید و مجددا ارسال کنید یا اگر دلیل رد درخواست برایتان قابل قبول نبود، درخواست تجدید نظر بدهید.

بعد از اینکه اقامت دائم دریافت شد، اسپانسرشونده بعد از 5 سال زندگی در کانادا می‌تواند درخواست بدهد که شهروند کانادا شود و پاسپورت کانادا بگیرد. البته باید شرایط موردنظر مهیا باشد.

مدارک ویزای ازدواج کانادا

درخواست شما باید شامل یک سند ازدواج معتبر باشد. این سند باید نشان دهد که ازدواج شما در کشور مبدا قانونی بوده است. بهتر است همراه با درخواست تمامی اسناد و مدارکی که ثابت می‌کند شما همسر واقعی یا شریک زندگی واقعی یکدیگر هستید را نیز ارسال کند.

مثلا عکس‌ و فیلم ازدواج، اسنادی که در طی سال‌های با هم بودنتان داشته‌اید، تاریچه‌ای از تماس‌ها، حساب مشترک یا هر چیزی که در روابط بین زوجین طبیعی است و شما را از یک زوج صوری متمایز می‌کند.

مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج چقدر طول می‌کشد؟

این که اسپانسرشیب کردن همسر چقدر به طول می‌انجامد واقعا معلوم نیست. چیزی که پیداست این است که در اکثر اوقات طی کردن این روند حدود 12 نیاز به زمان دارد.

البته ممکن است پرونده شما، روند عادی نداشته باشد که در آن صورت مدت زمان طی کردن روند اسپانسرشیب بیشتر از 12 ماه خواهد شد و این که چقدر به طول می‌انجامد به ماهیت پرونده‌تان بستگی دارد.

البته قابل ذکر است که در دوران شیوع کرونا، به خاطر شرایطی که وجود داشت پردازش پرونده‌ها با تاخیر روبرو بود.

هزینه ویزای ازدواج در کانادا

همانطور که در مراحل مهاجرت از طریق ازدواج به کانادا گفته شد، شما باید قبل از اینکه درخواست خود را برای IRCC بفرستید هزینه‌ ویزا را بپردازید. گرچه می‌توانید این کار را بعدا هم انجام دهید، ولی پیشنهاد می‌شود قبل از دریافت اقامت این کار را بکنید.

در صورت عدم پرداخت قبل از درخواست، ممکن است پذیرش شما همراه با تاخیر انجام شود. اگر درخواست‌تان رد شد، هزینه ویزای ازدواج در کانادا که پرداخت کرده‌اید به شما بازگردانده می‌شود.

این مبلغ برابر است با 1050 دلار که شامل موارد زیر است:

  • 75 دلار هزینه حمایت مالی
  • 475 دلار هزینه پردازش متقاضی اصلی
  • 500 دلار حق اقامت دائم

درصورتی که بخواهید بدون درخواست هزینه اقامت دائم درخواست ارائه کنید لازم نیست 500 دلار مربوطه را بپردازید.

قوانین ازدواج در کانادا

اگر می‌خواهید در کانادا با همسر خود ازدواج کنید، باید با قوانین آن آشنا باشید. باید به این قوانین عادت کنید و همچنین درباره زندگی در کانادا نیز اطلاعاتی کسب نمایید.

ازدواج در کانادا دارای محدودیت سنی است. وقتی بخواهید بدون اجازه والدین ازدواج کنید نباید زیر 18 سال سن داشته باشید.ازدواج بین 16 تا 18 سال با اجازه والدین یا حکم قاضی انجام می‌شود.

از طرف دیگر داشتن دو همسر قانونی نیست. در صورتی که بخواهید برای بار دوم ازدواج کنید، باید از همسر قبلی خود طلاق گرفته باشید.

بعد از ادواج می‌توانید نام فامیلی خود را به فامیلی همسرتان تغییر دهید. البته این فقط رسم است و هیچ الزام قانونی‌ای در این زمینه وجود ندارد. همچنین می‌توانید از فامیل ترکیبی استفاده کنید و هر دو نام فامیلی را در کنار یکدیگر داشته باشید.

همچنین همسر شما هم همین شرایط را برای انتخاب نام فامیلی‌اش بعد از ازدواج دارد. می‌تواند نام خود را نگه دارد، نام شما را بردارد یا به صورت ترکیبی از نام هر دو فامیل استفاده کند.

مهریه در کانادا

ازدواج باید توسط یک روحانی انجام شود و دو نفر بزرگسال به عنوان شاهد وجود داشته باشند. مهریه در قوانین ازدواج در کانادا به شکلی که ما در ایران داریم نیست. اگر یک ازدواج به جدایی ختم شود، تمام اموالی که در طی دوران زناشویی به دست آمده بین طرفین تقسیم می‌شود.

اما زمانی که ازدواج مطابق قانون ایران انجام شده باشد و در دفاتر رسمی ایران به ثبت رسیده باشد، مهریه تعیین می‌شود. هنگام جدایی نیز در دادگاه‌های کانادایی مهریه را همچون یک تعهد مالی که در قراردادی درج شده است می‌بینند و قابل پیگیری است.

با این حال اکثر دادگاه‌های کانادایی شرایط طلاق با مهریه را به دادگاه‌های ایرانی ارجاع خواهند داد.
شرایط طلاق گرفتن در کانادا

ازدواج صوری کانادا

از 25 اکتبر سال 2012 مقررات جدیدی در رابطه با حمایت مالی همسر برای گرفتن اقامت دائم اعمال شد. این که هر فردی به واسطه اسپانسری همسرش اقامت دریافت کرد باید تا دو سال رابطه قانونی با او داشته باشد.

به این صورت اقامت کانادا از طریق ازدواج تا زمانی می‌تواند به صورت دائمی باشد که شما دو سال زندگی مشترک را با همسر خود تجربه کنید.

اگر از این مدت زمان کمتر در کنار یکدیگر باشید احتمال حذف‌تان به شدت افزایش می‌یابد. حتی اگر بعد از دو سال ثابت شود که زوج در دو سال ابتدایی زندگی مشترکشان در کانادا از هم جدا شده‌اند، اقامت همسری که حمایت شده است باطل می‌شود و در نتیجه مجبور است کشور کانادا را ترک نماید.

این قانونی است که برای تمام همسران تحت حمایت همسر از ماه اکتبر 2012 اعمال شده است. پشت این قانون، محدود کردن استفاده از ازدواج صوری برای مهاجرت به کانادا بود که توسط خیلی از افراد سودجو مورد استفاده قرار می‌گرفت.

در حال حاضر نیز افراد زیادی به دنبال کیس ازدواج در کانادا هستند یا به دنبال یک سایت ازدواج در کانادا می‌گردند تا بتوانند با پیدا کردن یک شخص و پرداخت مبلغی به او، به کشور کانادا راه پیدا کنند.

اگر شما هم از این دست افراد هستید، آیا حاضرید دو سال بعد گرفتن اقامتتان برای حفظش در کنار شخصی که شاید صلاحیت ایجاد زندگی مشترک را نیز نداشته باشد زندگی کنید؟

آیا شخصی که قرار است پیدا کنید قبول می‌کند در ازای گرفتن پول دو سال از زندگی‌اش را در کنار شخصی که به صورت صوری با او پیوند زناشویی بسته است قانونی زندگی کند؟


قانونی که در 2012 اضافه شد، به صورتی کاملا هوشمندانه راه را برای خیلی از افرادی که به دنبال اقامت کانادا از طریق ازدواج صوری بودند بسته است.

کلام آخر

مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج یکی از روش‌های مرسوم مهاجرتی است که باعث می‌شود کانون گرم خانواده شما همچون یک خانواده اصیل ایرانی گرم و صمیمی باشد.

ما در این مقاله با نگاهی کامل و جزئی به تمام جوانب مهاجرت از طریق ازدواج به کانادا سعی کردیم تا به ابهامات ذهنی شما پاسخ دهیم و مسیر مهاجرت شما را هموارتر کنیم. در صورتی که سوالی دارید، به مشکلی برخورده‌اید یا از کسی کمک می‌خواهید می‌توانید حساب ویژه‌ای روی متخصصین باتجربه‌ی ما باز کنید.

سوالات متداول:

پیدا کردن کیس ازدواج برای مهاجرت به کاناد روندی ساده نیست. شما باید خود یک کیس ازدواج در کانادا پیدا کنید و به صورت واقعی با او ازدواج کنید و در صورت اثبات صوری بودن ازدواج شما تحت پیگرد قانونی قرار می گیرید.

پروسه مهاجرت شما به کاناد از طریق ازدواج حدودا 12 ماه طول می کشد. گاهی اوقات روند بررسی پرونده شما اندکی این زمان را طولانی تر خواهد کرد.

اقامت کانادا از طریق ازدواج صوری به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود و ریسک بسیار زیادی برای فرد دارد.

حداقل سن شما باید 18 سال باشد. در صورتی که قبلا ازدواج کردید یا همسر شما فوت کرده است باید مدارک ادعای خود را برای اثبات ارائه دهید.

guest
11 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها