موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

راهنمای مهاجرت پرستاران به آلمان 2024

مهاجرت پرستاران به آلمان

اگر پرستار هستید یا به شغل پرستاری علاقه دارید باید بدانید که آلمان به دنبال جذب نیروی پرستار در این کشور است. بخش مراقبت‌های بهداشتی آلمان 7 میلیون کارمند دارد و بخشی است که بیشترین فرصت‌های شغلی را ارائه می‌دهد. در حال حاضر، آلمان حدود 80000 جایگاه شغلی خالی برای پرستاران دارد و انتظار داریم تا سال 2025 حدود 150،000 نیروی پرستار در آلمان مشغول کار شوند. پس به منظور بررسی دقیق شرایط خود برای مهاجرت به کشور آلمان به‌عنوان پرستار، فرم ارزیابی مهاجرت یا فرم ساده زیر را پر کنید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

حقوق پرستاران در آلمان، حقوق قابل‌قبولی است و مزایای بسیاری دارند از جمله امکان مهاجرت با اعضای خانواده (همسر و فرزندان). با توجه به شرایطی که آلمان برای پذیرش پرستاران خارجی فراهم کرده، می‌توان گفت یکی از بهترین مقاصد برای مهاجرت پرستار به آلمان است. در ادامه شغل پرستاری و شرایط آن برای مهاجران را بررسی کرده ایم. از همه مهمتر به این سوال که چطور به عنوان پرستار کشور آلمان مهاجرت کنیم پاسخ داده ایم.

شرایط مهاجرت پرستاران به کشور آلمان

شرایط مهاجرت پرستاران به کشور آلمان

نگاهی به وضعیت مهاجرت پرستار به آلمان

آلمان یکی از بهترین کشورها برای کارکنان حوزه بهداشت در جهان و همچنین برای سایر مشاغل محسوب می شود. با توجه به کمبودهایی که کشور آلمان در استخدام پرستار آلمانی دارد روز به روز بر تعداد پرستاران خارجی در این کشور افزوده می‌شود. بر اساس آمار در سال 2020، حدود 15 درصد از پرستار سالمندان و 9 درصد پرستاران عمومی را خارجی‌ها تشکیل داده‌اند. آمارها نشان می‌دهند، بیش از 60 درصد پرستاران خارجی شاغل، از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا، مهاجرت کاری به آلمان داشته‌اند و این تعداد در حال افزایش است.

در نمودار زیر درصد پرستاران شاغل خارجی در سال‌های 2015 تا 2020 مقایسه شده است که در طی این مدت افزایش چشمگیری در دو حوزه مراقبت‌های پرستاری و مراقبت‌های سالمندی داشته‌اند. تخمین زده می شود که تا سال 2030 به 200،000 پرسنل پرستاری در آلمان نیاز باشد.

روش‌های مهاجرت پرستاران به آلمان

متقاضیان مهاجرت پرستاری به آلمان نیازمند ویزا هستید. یک پرستار خارجی واجد‌الشرایط از کشور غیر اتحادیه اروپا، به‌طور معمول می‌تواند به‌مدت چهار سال در آلمان کار و زندگی کند و پس از آن برای تمدید یا حتی اجازه کار و اقامت دائم درخواست دهد. در مجموع پس از 8 سال می‌توان درخواست شهروندی آلمان را ثبت کرد.

برای اینکه بتوانید به عنوان پرستار به کشور آلمان مهاجرت کنید، می‌توانید یکی از این روش‌ها را انتخاب کنید. این دو راه هر کدام شرایط و مدارک مورد نیاز خاص خود را دارند. البته شباهت‌هایی هم با هم دارند، اما نوع ویزایی که در هر کدام از این روش ها دریافت می‌کنید، بسیار متفاوت خواهد بود.

روش اول: ویزای پیشنهاد کاری یا جاب آفر

در این نوع ویزا فرد متقاضی پیش از سفر به کشور آلمان از یک بیمارستان، کلینیک و یا حتی کارفرما درخواست همکاری دارد. پس از ارسال مدارک و گرفتن تاییدیه‌های لازم از کشور آلمان ویزا صادر شده و فرد اجازه ورود به خاک آلمان را دارد. معمولا مدت‌زمان اقامت 4 سال در نظر گرفته می‌شود و بعد از آن امکان تمدید وجود دارد. توضیحات بیشتر درباره این روش را در صفحه جاب آفر آلمان بخوانید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

روش دوم: دوره‌های آموزشی یا کارآموزی آوسبیلدونگ

یکی دیگر از راه‌های ورود پرستاران به کشور آلمان شرکت در دوره‌های آموزشی است. دوره آسبیلدونگ پرستاری، یکی از دوره‌های آموزشی پرستاری است که به‌صورت تئوری و عملی برگزار شده و پرستاران را آموزش می‌دهد. معمولا افرادی که دارای مدرک آکادمیک پرستاری نیستند، گزینه مناسبی برای این دوره‌ها محسوب می‌شوند . البته داشتن مدرک دپلم الزامی است. دوره آسبیلدونگ حدود سه سال به‌طول می‌انجامد و داشتن مدرک و مهارت زبان آلمانی از شروط مهمی است که برای آن در نظر گرفته‌اند.

آوسبیلدونگ پرستاری از پرطرفدارترین آوسبیلدونگ‌ها در آلمان است که شما در حین تحصیل می‌توانید حقوقی را هم دریافت کنید. این حقوق به صورت ماهانه و از 930 تا 1200 یورو می‌تواند متغیر باشد. البته برخی افراد بسته به توانایی رقم بالاتری هم دریافت می‌کنند. این رقم می تواند برای تمام هزینه‌های شخص کافی باشد. پس اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که مدرک پرستاری‌تان به تایید کشور آلمان نرسیده است، می توانید از طریق اوسبیلدونگ پرستاری اقدام کنید.

با دریافت ویزای آوسبیلدونگ یک دوره 2 الی 3 ساله را همراه با دریافت حقوق میگذرایند و در انتهای دوره می‌توانید به عنوان یک پرستار در هر بخشی مشغول به کار شوید و ویزای خود را به ویزای کاری تبدیل کنید.

روش سوم: ویزای جست‌و‌جوی کار در آلمان

این ویزا تنها برای 6 ماه صادر می‌شود و فرد در طول این مدت می‌تواند برای یافتن کارفرما اقدام کند. از طرفی امکان کار 10 ساعت در هفته نیز فراهم است. پس از پیدا کردن کار، متقاضی تا مدت تعیین شده در ویزا می‌تواند به کار مشغول شود. بعد از اتمام زمان معین نیز، در صورت وجود شرایط، ویزا تمدید خواهد شد و حتی می‌توان برای ویزای بلند‌مدت و یا دریافت اقامت دائم نیز اقدام کرد.


روش جاب سیکر برای ایرانیان بسته است و این روش صرفا برای اطلاع رسانی معرفی شده است
حتما بخوانید:
ویزای جاب سیکر آلمان

شرایط مهاجرت پرستاران به آلمان

مهاجرت کادر درمان به آلمان و اشتغال در کشور آلمان به‌صورت طولانی مدت، نیاز به مجوز رسمی دارد. به‌عنوان یک قاعده، برای اجازه کار در حرفه پرستاری در آلمان، شرایط رسمی زیر باید رعایت شود:

 مدرک پرستاری (حداقل مدرک کارشناسی) باید در آلمان تایید شده و به رسمیت شناخته شود. افراد مرتبط، پرونده فرد متقاضی را بررسی کرده و با مدارک آلمانی معادل سازی می‌کند. عامل تعیین‌کننده برای به رسمیت شناختن مدرکتان، ملیت نیست، بلکه محلی است که مدرک شما در آن اخذ شده است. مدارک معادل سازی می شوند تا سطح تفاوت پرستاری فرد با پرستاری در آلمان مقایسه شود.

این معادل سازی اگر تایید نشود، پس از بررسی مدارک شما یک دوره 6 تا 12 ماهه برای معادلسازی مدرک در کشور آلمان برایتان در نظر گرفته می شود. با شرکت در دوره‌های آموزشی، مهارت‌های لازم را به دست آورده و برای پرستاری در سطح استانداردهای کشور آلمان آماده می‌شوید. برای این کار مدارک پرستاری باید به ایالتی که قصد کار در آن را دارید، ارسال شود. نوع دوره و مدت‌زمان آن در ایالتی که قصد کار و زندگی دارید به شما معرفی می‌شود. اطلاعات بیشتر درباره روند معادل سازی مدرک پرستاری در آلمان را در مطلب زیر مطالعه کنید:

پرستاران برای ادامه فعالیت حرفه‌ای خود در کشور آلمان حداقل نیازمند 1 تا 3 سال سابقه کاری فعال هستند.

با توجه به ایالتی که قصد مهاجرت به آن را دارید باید مدرک زبان آلمانی معادل B2 یا B1 داشته باشید. البته مدارک زبانی نیز باید توسط مراجع ذی‌صلاح تایید شوند. مدرک زبان باید مطابق با چارچوب مشترک اروپایی مرجع برای زبان‌ها (CEFR) باشد.

شغل پرستاری جزو مشاغل حساس به شمار می‌آید و پرستار برای مراقبت از بیماران باید سلامت جسمی و روانی داشته و جهت اینکه آیا فرد برای پرستاری مناسب است یا خیر تصمیم‌گیری شود. مراکز معتبر جهت انجام آزمایشات دقیق توسط سفارت آلمان معرفی می‌شود. سلامت و صحت روانی فرد نیز برای دولت آلمان با اهمیت بوده و با انجام تست‌ها و مشاوره‌هایی از این موضوع اطمینان حاصل می‌کند.

جهت اثبات قابلیت اعتماد لازم است که فرد مدارکی دال بر عدم سابقه کیفری به کشور آلمان ارائه کند. گاهی ارائه گواهی حسن رفتار از کشور مبدا یا گواهی رفتار آلمانی (Führungszeugnis) کافی است. برای دریافت گواهی عدم سوء‌پیشینه در کشور مبدا مثل ایران فرد باید با ارائه مدارک شناسایی به پلیس +10 مراجعه کرده و درخواست بدهد.


گواهی Führungszeugnis سندی است که اعلام می‌کند، فرد هیچ‌گونه سابقه کیفری در کشور آلمان نداشته است. این سند برای ارائه به کارفرما، جهت دریافت مدارکی نظیر گواهینامه و یا برای اشتغال در حرفه‌ای که با کودکان سروکار دارد، صادر می‌شود. این گواهی از طریق پورتال آنلاین اداره فدرال دادگستری درخواست داده می‌شود.

در کشور آلمان برای شروع به کار پرستاری محدودیت سنی وجود ندارد و اصل بر داشتن صلاحیت حرفه‌ای و دانش زبان آلمانی است. ولی بهتر است زیر 45 سال سن داشته باشید.

حقوق پرستاران در آلمان

یکی از مهم‌ترین انگیزه‌ها جهت مهاجرت، درآمد پرستاران در آلمان است. حقوق پرستاران با توجه به اینکه در کدام ایالت، کدام بیمارستان و در چه بخشی مشغول به کار هستند، تجربه و زمان کار (شیفت شب بیشتر پرداخت می شود) متفاوت است. طبق گزارش Salaryexplorer.com، در آلمان، حقوق پرستاران از 1,340 یورو در ماه (کمترین درآمد) تا 4,620 یورو در ماه (حداکثر حقوق) متغیر است. یک پرستار با کمتر از دو سال سابقه به‌طور متوسط حدود 1520 یورو در ماه درآمد دارد.

عنوان شغلیمیانگین حقوق در یک ساعت به یورومیانگین حقوق ماهیانه به یورومیانگین حقوق سالانه به یورو
پرستاران172,90034,800

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه حقوق پرستاران می توانید مقاله درآمد پرستاران در آلمان را مطالعه کنید.

مدارک موردنیاز برای مهاجرت پرستار به آلمان

  • ترجمه گواهی صلاحیت و گواهینامه‌های سابقه کار و تایید شده توسط مقامات پرستاری آلمان همراه با تمام ریز نمرات ترم و نمرات
  • گواهی عدم سوء‌پیشینه یا حسن انجام کار از کشور مبدأ
  • گواهی پزشکی برای نشان دادن سلامتی شما
  • گواهی مهارت زبان آلمانی B1/B2 – GOETHE/TELC/OSD
  • CV یا رزومه دقیق و به‌روز شده
  • گواهینامه دبیرستان
  • گذرنامه معتبر
  • تاییدیه تمکن مالی برای پرداخت هزینه های سفر و زندگی در آلمان

هزینه مهاجرت پرستار به آلمان

از شروع رسمی پروسه تا صدور ویزای کاری، حدود 5 الی 6 ماه زمان نیاز است. هزینه‌های روش مهاجرت پرستاران به‌‎دلیل عوامل خاصی متفاوت است.با توجه به سطح مهارت زبان، فرد متقاضی ممکن است مجبور شود در دوره‌های زبان شرکت کند. از طرف دیگر هزینه‌های اخذ مدارک یا گواهی‌های رسمی در کشور خود و ترجمه آن‌ها به آلمانی برای مهاجرت پرستاران باید در نظر گرفته شود.

هزینه‌های سند ویزای کار و اجازه اقامت در آلمان معمولاً کمتر از 200 یورو است. هزینه‌های شناسایی مدارک و مجوز رسمی برای تمرین به‌عنوان یک پرستار واجد شرایط بسته به ایالت آلمان متفاوت است و گاه به چند صد یورو می‌رسد.

مزایای مهاجرت پرستاران به آلمان

مهاجرت به آلمان برای پرستاران مزایای بسیار خوبی دارد ب طوریکه آلمان جز بهترین کشورها برای مهاجرت پرستاران به حساب می‌آید. که هر یک از آن ها می تواند دلیل بسیار خوبی برای سفر به این کشور و ادامه کار به عنوان پرستار باشد. بخشی از این مزایا را در زیر به شما ارائه می دهیم:

  • شانس بالا برای افراد واجد الشرایط مهاجرت به دلیل کمبود نیروی کار
  • حقوق دریافتی رضایت‌بخش و نسبتا خوب نسبت به سایر مشاغل
  • بامکان مهاجرت همراه خانواده به آلمان مهاجرت
  • برخورداری از مزایای تامین اجتماعی همچون بیمه بیکاری، بیمه درمانی و بازنشستگی
  • امکان تجربه کاری در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های مجهز و همکاری با بهترین کادر پزشکی
  • ساعت کاری تنظیم‌شده‌ترین و انعطاف‌پذیرترین (شیفت‌های شش شب و شش روز مرخصی)
از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

شرح وظایف پرستار در آلمان

پرستار در واقع شخصی است که مسئول انجام مراقبت‌های لازم در هر مرجله از زندگی است که شامل زمینه های زیر است:

  • مراقبت از بیمار
  • پرستاری کودکان (مراقبت از کودکان)
  • پرستاری سالمندان (مراقبت از سالمندان)

وظیفه پرستاران شامل مشاهده مستقل، راهنمایی، حمایت و مراقبت از بیماران، انجام آزمایش ، اعم از سرپایی و بستری است. علاوه بر این‌ها پرستاران می‌توانند دستورالعمل‌های پزشکی را انجام داده و حتی مداخلات پزشکی داشته باشند. نوع وظیفه‌ای که پرستار ایفا می‌کند به صلاحیت‌ها و تخصص فردی وی بستگی دارد.

البته در برخی زمینه پرستاران با تجربه، در صورت صلاحیت امکان آموزش و تدریس نیز خواهند داشت و پرستاری در آلمان تنها به کار در بیمارستان و مراقبت از بیماران محدود نخواهد شد.

ویزای همراه برای مهاجرت پرستاران به آلمان

بسیاری از پرستاران تمایل دارند تا همراه اعضای خانواده (همسر و فرزندان زیر 18 سال) برای مهاجرت به آلمان اقدام کنند. بنابراین دریافت ویزای همراه برای هر یک از اعضا الزامی است. پرستار باید دارای اقامت دائم و یا موقت باشد، همچنین باید اثبات کند که می‌تواند هزینه خانواده را پرداخت کرده و شرایط زندگی نرمال را برای آن‌ها فراهم آورد. قابل ذکر است که برای هر یک از اعضا باید هزینه ویزا جداگانه پرداخت شود.

بهترین شهر آلمان برای کار پرستاران

قبل از گرفتن جاب آفر برای مهاجرت کاری به عنوان پرستار بهتر است ببینید کدام شهر مناسبتر است. برخی شهرهای آلمان با توجه به شرایطی که دارند، انتخاب بهتری هستند. مثلا اگر قصد دارید تحصیل و سپس وارد بازار کار شوید هامبورگ شهر مناسبی است. این شهر خانه بسیاری از دانشکده های پرستاری مشهور از جمله دانشگاه هامبورگ و دانشگاه علوم کاربردی هامبورگ است.

شهرهای دیگری که برای کارپرستاران با توجه با الابودن فرصت ها و امکانات و خدمات بهداشتی به صورت زیر است:

  • برلین
  • مونیخ
  • فرانکفورت
  • اشتوتگارت
  • هامبورگ
  • کلن
  • لایپزیگ
  • دوسلدورف

قوانین کار برای پرستاران در آلمان

پرستاران در آلمان در دو شیفت روز و شب کار می‌کنند. معمولا به این صورت است که دستمزد در شیفت شب بیشتر از روز محاسبه می‌شود. نکته دیگری که باید در نظر گرفت این است که تمامی حقوق‌ها شامل مالیات بوده و پس از کسر مالیات به حساب فرد واریز می‌شود. همچنین پرستاری از مشاغلی است که شامل خدمات تامین اجتماعی از جمله بیمه درمانی، بیمه مراقبتی، بیمه بیکاری و بازنشستگی می‌شود. به‌طور کلی شاغلین در آلمان از حمایت‌های دولتی بهره‌مند خواهند شد.

اگه پرستار هستید و قصد مهاجرت دارید، پارسی کانادا برای کشورهای زیر می‌تواند به شما مشاوره دهد:

سخن پایانی

مهاجرت پرستاران به آلمان از جمله فرصت‌هایی است که برای افراد شاغل در حرفه پرستاری به وجود می‌آید. برخورداری از حقوق مکفی، اقامت موقت یا دائم در آلمان، خدمات تامین اجتماعی و امکان همراه داشتن خانواده از جمله مزایای اشتغال به‌عنوان پرستار در کشور آلمان است. در سال‌های اخیر مهاجرت پزشکان به آلمان و در کل مهاجرت کادر درمان به این کشور به‌دلیل نیاز مبرم به این حرفه و مشاغل بوده و افراد شانس بیشتری برای دریافت اقامت دائم آلمان از طریق ویزای کاری را خواهند داشت. با مطالعه مواردی که در این مقاله ذکر شد و در صورت نیاز با کمک گرفتن از یک مشاور یا وکیل باتجربه شرایط زندگی و کار در آلمان را می‌توانید مهیا کنید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

سوالات متداول

  • مدرک زبان المانی در سطح B2 دریافت کنید.
  • گواهی ترخیص پلیس و گواهی سلامتی را دریافت کنید.
  • ترجمه مدارک و گواهینامه‌ها به آلمانی.
  • مجوز RN(ارسال مدارک به استان)
  • ارسال رزومه.
  • شرکت در مصاحبه‌ها
  • دریافت پیشنهاد شغلی
  • برای ویزای کار آلمان اقدام کنید.

در صورت اخذ ویزای جاب آفر به‌مدت 4 سال در این کشور اجازه کار و زندگی خواهید داشت. این ویزا قابل تمدید است.

بله. برای اعضای خانواده اعم از همسر و فرزندان زیر 18 سال می‌توان ویزا تهیه کرد.

بله . پرستاران بیمه شده و از خدمات تامین اجتماعی بهره‌مند خواهند شد.

داشتن مدرک زبان برای اشتغال الزامی است (حداقل سطح B2 ). چنانچه کسی با مشکلات زبانی روبه‌رو بود می‌تواند در آلمان دوره‌های فشرده زبان را گذرانده و مدرک دریافت کند. فرد بدون سطح مورد نیاز زبان امکان دریافت ویزا را دارد اما مشروط به دریافت و گذراندن دوره زبان در کشور آلمان است و پس از قبولی اجازه کار پیدا خواهد کرد.

guest
38 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها