موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

پاسپورت استرالیا

پاسپورت استرالیا

استرالیا یکی از محبوب ترین کشورهای جهان و یکی از پرطرفدارترین مقاصد مهاجرت افراد است. سالانه مهاجران بسیاری به دنبال اخذ اقامت دائم یا موقت کشور استرالیا هستند. علاوه بر این که این کشور یکی از بزرگترین کشورهای اقیانوسیه است، ششمین کشور بزرگ جهان نیز شناخته می شود. پایتخت استرالیا کانبرا است و بزرگترین شهر این کشور سیدنی است.

از مهم ترین دلایل جذب افراد به استرالیا این است که این کشور دارای رتبه و جایگاه بالایی در جهان است. از جهت اقتصادی نیز کشور استرالیا در رتبه چهاردهم جهان قرار دارد. استرالیا یکی از کشورهای پیشرفته جهان است که از سطح زندگی بالایی برخوردار است، هم چنین برای دانش آموزان و دانشجویانی که به دنبال ادامه تحصیل هستند این کشور می تواند به علت داشتن نظام آموزشی با کیفیت بالا یکی از بهترین گزینه های انتخابی افراد باشد.

پاسپورت استرالیا، یکی از قدرتمند ترین پاسپورت های دنیا

مواردی که ذکر شد تنها بخشی از دلایلی هستند که موجب می شوند استرالیا به یکی از قدرتمند ترین کشورهای جهان تبدیل شده و پاسپورت آن نیز در لیست معتبرترین پاسپورت های دنیا قرار بگیرد. یکی از مهم ترین مواردی که افراد پیش از انتخاب مقصد برای مهاجرت و زندگی در آن باید به آن توجه کنند، اعتبار پاسپورت این کشورهاست.

یکی از معتبرترین پاسپورت های دنیا، پاسپورت استرالیاست. به همین خاطر افراد بسیاری تمایل دارند تا از طریق یکی از راه های مختلف مانند کار، تحصیل، سرمایه گذاری، ازدواج و … پاسپورت کشور استرالیا را به عنوان پاسپورت دوم دریافت نمایند. جالب است بدانید که پاسپورت کشور استرالیا نیز مانند پاسپورت بسیاری از کشورها به صورت الکترونیکی است، هم چنین ویزاهایی که صادر خواهد شد نیز به صورت الکترونیکی خواهد بود.

اگر می خواهید با شرایط اخذ پاسپورت استرالیا آشنا شوید و از اعتبار این پاسپورت بیشتر بدانید خواندن این مقاله را از دست ندهید. در ضمن شما می توانید برای اطلاع بیشتر از نحوه دریافت پاسپورت استرالیا با مشاوران پارسی کانادا تماس بگیرید.

شرایط گرفتن پاسپورت استرالیا

پاسپورت استرالیا جز یکی از معتبر ترین پاسپورت های جهان در سال 2020 است. اخذ پاسپورت استرالیا نیز مانند پاسپورت سایر کشورها دارای شرایط خاصی می باشد، متقاضیانی که خواستار اخذ پاسپورت استرالیا هستند باید این شرایط را بررسی کرده و آن ها را رعایت کنند.

هر فردی که تمام شرایط لازم را داشته باشد می تواند برای اخذ این پاسپورت اقدام نماید. دریافت پاسپورت این کشور از چندین روش امکان پذیر است و افرادی که قصد دریافت پاسپورت استرالیا را دارند می توانند از طریق تحصیل در استرالیا و یا اخذ ویزای کار استرالیا، سرمایه گذاری در استرالیا، تولد و ازدواج با فردی استرالیایی، برای اخذ اقامت و پاسپورت این کشور اقدام نمایند.

سیستم دریافت تابعیت در هر کشور متفاوت است. استرالیا جزو کشورهایی است که برای اخذ تابعیت از سیستم خون تبعیت می کند، این بدان معنیست که اقامت و تابعیت استرالیا از طریق والدین به فرزندان منتقل می شود. البته این کشور از سیستم خاک نیز به صورت فرعی استفاده می کند.

در حقیقت سیستم خاک یکی دیگر از شیوه‌ های اعطای تابعیت است که بر اساس آن هر فردی که در قلمرو یا سرزمین یک کشور متولد می ‌شود تابعیت یا شهروندی آن کشور را هم دریافت می نماید. کشور استرالیا جزو کشورهای انگلیسی زبان محسوب می شود و به دلیل اقتصاد کارآمد و رو به رشدی که دارد، افراد بسیاری برای مهاجرت به استرالیا و اخذ پاسپورت آن اقدام می نمایند.

اعتبار پاسپورت استرالیا

در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم که در بین پاسپورت های بین المللی، ارزش پاسپورت استرالیا بسیار زیاد است، اگرچه اولین پاسپورت جهان نیست اما در واقع پاسپورت استرالیا یکی از معتبر ترین پاسپورتها است و در رتبه نهم قرار دارد. در سال 2007 تقاضای این پاسپورت به تعدا 4/1 میلیون نفر رسیده است. بر این اساس می توان پیش بینی کرد که در سال 2021 این تعداد به 3 میلیون نفر افزایش یابد.

اعتبار پاسپورت استرالیا به گونه ای است که شهروندان کشور استرالیا و افرادی که پاسپورت این کشور را دریافت می نمایند، می توانند بدون نیاز به ویزا به 180 کشور دنیا سفر کنند. با توجه به این که پاسپورت استرالیا در رتبه 9 پاسپورت های جهان قرار داشته و از اعتبار بسیار بالایی نیز برخوردار است، کشورهای کمی وجود دارند که شهروندان استرالیایی برای ورود به آن ها نیاز به دریافت ویزا دارند، بر همین اساس متقاضیان زیادی برای  اخذ پاسپورت استرالیا وجود دارد.

حتما بخوانید:
پاسپورت دومینیکا

نکات مهم اخذ پاسپورت استرالیا

اگر خواستار اخذ پاسپورت استرالیا هستید باید بدانید که در ابتدا باید تابعیت این کشور را دریافت کنید. تنها افرادی می توانند تابعیت استرالیا را دریافت کنند که حداقل در بازه زمانی 5 ساله، 24 ماه در استرالیا زندگی کرده باشند. هم چنین افرادی که اقامت دائم استرالیا را دارند و سن آن ها بیشتر از 18 سال است می توانند تابعیت این کشور را دریافت نمایند. کودکان و جوانانی که مهاجرت به کانادا زیر 18 سال داشته اند نیز می توانند تابعیت و پاسپورت استرالیا را بدست آورند.

طبق قانون تصویب شده در استرالیا در سال 2007 به این صورت است که افرادی که از ماه جولای 2007 مقیم استرالیا شناخته شده اند برای اخذ پاسپورت استرالیا و تابعیت آن باید به صورت قانونی در استرالیا اقامت داشته باشند و همچنین دارای شرایط زیر باشند:

• تسلط به زبان انگلیسی
• شناخت و آگاهی به حقوق استرالیا و امور شهروندی
• داشتن اقامت دائم استرالیا
• اثبات اقامت و زندگی در استرالیا
• حضور 3 سال و بدون غیبت در خاک استرالیا

با پاسپورت استرالیا کجا می شود رفت؟

بر اساس اعلام آمار سازمان Henley passport، شهروندان استرالیایی  در سال 2020 می توانند بدون اخذ ویزا به 181 کشور جهان سفر کنند. تعداد کشورهای مجازی که امکان بازدید از آنها بدون ویزا برای استرالیایی ها وجود دارد نسبت به سال 2018، ده مورد افزایش داشته است.

بنابراین شهروندان استرالیایی، ایسلندی و نیوزلندی با دارا بودن پاسپورت استرالیایی به عنوان قدرتمند ترین پاسپورت، می توانند به 181 کشور جهان بدون ویزا سفر کنند. البته به یاد داشته باشید که  این لیست شامل کشورهایی که برای بازدید نیاز به ویزا ندارند نیز می شود.

پاسپورت استرالیا

نحوه اخذ پاسپورت استرالیا

اولین چیزی که برای دریافت پاسپورت استرالیا لازم است، اخذ اقامت دائم است. درصورت تایید اداره مهاجرت استرالیا مبنی بر واجد شرایط بودن و پایبند بودن افراد به استرالیا می توانند کارت هویت استرالیایی را دریافت کرد و سپس برای تکمیل فرم های مربوط، برای اخذ پاسپورت به دفاتر مربوطه مراجعه نمود. عموما انجام این کار حدود 10 تا 14 روز زمان لازم دارد. البته به این موضوع توجه داشته باشید که طی کردن این پروسه ممکن است کمی پیچیده باشد، شما می توانید با مشاوران و وکلای مهاجرتی پارسی کانادا تماس گرفته و این مراحل را به آسانی پشت سر بگذارید.شاید استرالیا بهترین کشور برای مهاجرت شما باشد، به شرطی که از راه قانونی آن وارد شوید.

توجه داشته باشید قوانین مربوط به دریافت تابعیت توسط اداره مهاجرت استرالیا به طور دقیق مورد بررسی قرار گرفته و فرد متقاضی باید به اثبات برساند با قوانین مدنی کشور استرالیا آشنایی کامل دارد و برای این روند دولت استرالیا آزمونی در نظر گرفته است که موارد این آزمون شهروندی شامل مذهب، برابری حقوق و آزادی می باشد، همچنین نداشتن سابقه کیفری نیز یکی از شرایط آن است. شما می توانید پس از اخذ اقامت دائم و 5 سال سکونت در استرالیا، پاسپورت آن را دریافت کنید.

اخذ پاسپورت استرالیا از طریق تولد

یکی از روش های اخذ پاسپورت استرالیا، تولد است. برخی از کشورهای دنیا برای اخذ تابعیت به افراد از سیستم خاک تبعیت می کنند. کشور استرالیا جزو آن دسته از کشورهاست که از قاعده خون پیروی می کند. در بخش های قبلی نیز ذکر شد که براساس قاعده خون اگر نوزادی از مادر یا پدر استرالیایی متولد شود فارغ از زادگاهی که به دنیا آمده باشد و در هر شرایطی، مشمول به اخذ تابعیت و پاسپورت استرالیا می شود. درصورتی که فرد متقاضی مشمول قانون خون باشد تنها با در دست داشتن یک گواهی تولد استرالیایی (RBDM) می تواند برای اخذ پاسپورت استرالیا اقدام نماید.

ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که پس در چه زمانی در استرالیا از قاعده خاک استفاده می شود؟ استرالیا تنها در مواردی خاص و استثنا مانند زمانی که هویت پدر یا مادر نامعلوم باشد و اثبات شود که نوزاد بی تابعیت است از سیستم خاک برای اعطای تابعیت به افراد پیروی می کند.

اخذ پاسپورت استرالیا از طریق کار

یکی دیگر از راه های اخذ اقامت استرالیا به صورت دائم و دریافت پاسپورت آن از طریق کار می باشد. افرادی که قصد دارند از طریق کار، ویزای استرالیا و اقامت آن را اخذ نمایند باید براساس سیستم امتیاز دهی ویزای خود را دریافت کنند. برای مهاجرت و اخذ ویزای کار استرالیا باید سیستم امتیاز دهی کاری آن محاسبه شود، درصورتی که امتیاز به حد نصاب برسد افراد می توانند برای ویزای 189، ویزای 190 و ویزای 457 اقدام نمایند.

جدول های امتیازبندی را می توانید در مطلب امیتاز بندی استرالیا مطالعه کنید. این امکان برای شما وجود دارد که با دریافت این ویزا خانواده ی خود را نیز همراه خود به استرالیا ببرید. هم چنین متقاضیان، اقامت دائمی استرالیا را نیز به واسطه ویزای کاری بدست خواهند آورد و می توانند برای تابعیت و پاسپورت استرالیا درخواست دهند.

اخذ پاسپورت استرالیا از طریق سرمایه گذاری

بسیاری از افراد قصد دارند تا در کشور استرالیا به سرمایه گذاری بپردازند. این افراد می توانند از طریق این فرصت به ایجاد کسب و کاری در استرالیا پرداخته و ویزای استرالیا را در یافت کرده و به دنبال آن اقامت و پاسپورت این کشور را اخذ نمایند. سرمایه گذاری در استرالیا بر اساس امتیازبندی می باشد و متقاضیان با کسب امتیاز لازم می توانند برای این گزینه اقدام کنند. با سرمایه گذاری در کشور استرالیا فرد می تواند از ابتدا اقامت ۴ ساله را دریافت کرده و پس از ۴ سال این اقامت را تمدید نماید و با داشتن شرایط لازم اقامت دائم و در نهایت تابعیت و پاسپورت کشور استرالیا را اخذ نماید.

اخذ پاسپورت استرالیا از طریق تحصیل

شایان ذکر است که تحصیل در مراکز آموزشی و دانشگاه های استرالیا سالانه مورد استقبال افراد بسیاری قرار می گیرد. از آن جایی که زبان رسمی این کشور انگلیسی است و هم چنین نظام آموزشی آن نیز به زبان انگلیسی اجرا می شود، افراد بسیاری استرالیا را برای تحصیل انتخاب می نمایند. کشور استرالیا دارای بیش از ۱۲۰ کالج می باشد که ۸۰ درصد از دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در این کشور می باشند. شما نیز می توانید به عنوان دانشجوی بین المللی در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس، دکترا در این کشور به تحصیل بپردازید.

مهم ترین نکته ای که وجود دارد این است که تحصیل در کشور استرالیا به تنهایی منجر به دریافت پاسپورت استرالیا نمی شود، مگر این که افراد بعد از گذراندن دوره تحصیل خود بتوانند در حوزه کاری خود کارفرما پیدا کرده و به کار مشغول شوند، سپس بعد از گذشت 4 سال اقامت دائم را دریافت نمایند. این افراد می توانند پس از گذشت 2 تا 3 سال در صورت داشتن شرایط لازم برای اخذ پاسپورت استرالیا درخواست دهند.

اخذ پاسپورت استرالیا از طریق ازدواج

متقاضیان دریافت پاسپورت استرالیا می توانند از طریق ازدواج پروسه ی اخذ تابعیت و پاسپورت استرالیا را به راحتی طی کنند. نکته قابل ذکر این است که شرایط کشور ها برای ازدواج متفاوت است، برای مثال در ایران اخذ تابعیت تنها از طریق ازدواج مرد با زن خارجی امکان پذیر است و اگر زن ایرانی با یک فرد خارجی ازدواج کند به آن فرد خارجی تابعیت ایرانی داده نمی شود، اما در استرالیا این گزینه وجود ندارد.

یکی از روش های دریافت تابعیت و پاسپورت استرالیا ازدواج با فردی است که تابعیت استرالیایی دارد، زن یا مرد خارجی می توانند به واسطه ازدواج شان اقامت دائم استرالیا را اخذ نمایند. افراد در ابتدا باید به اثبات برسانند که ازدواج صوری نبوده و مدارک و شواهدی مبنی بر واقعی بودن ازدواج شان ارائه دهند و بعد فرد دارای تابعیت استرالیایی باید درخواست ویزای ازدواج بدهد، اگر ازدواج ثبت شده باشد مدارک و سند ازدواج باید ارائه شده و سپس برای ویزا اقدام شود.

guest
2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها