موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

ویزای شینگن

ویزای شینگن ویزایی است که با در دست داشتن آن می‌توانید به‌راحتی به بسیاری از کشورهای اروپایی عضو منطقه شنگن رفت و آمد داشته باشید.

در این مطلب ویزای شنگن را معرفی کرده، شرایط اخذ آن را بررسی می‌کنیم و نگاهی هم به هزینه‌ها و مراحل اخذ آن می‌اندازیم.

 

 

ویزای شینگن چیست​؟

در سال 1985 در کشور لوکزامبورگ یک قرارداد بین‌المللی مهم بسته شد. طبق این قرارداد ۲۲ کشور عضو اتحادیه اروپا به‌علاوه 4 کشور عضو انجمن تجارت آزاد اروپا می‌بایست در قالب یک مجموعه واحد عمل کنند.

این کشورها متعهد شده‌اند که قانون کنترل گذرنامه در بدو ورود را برای مردم این منطقه حذف کنند. این منطقه یکپارچه و بزرگ، منطقه شینگن Schengen Area نام‌گذاری شد.

یک ویزای واحد هم برای مسافرت و اقامت مردم در تمامی کشورهای عضو شنگن تصویب شد که ویزای شینگن Schengen Visa نام‌گذاری شد.

با استفاده از این ویزا می‌توان تحت شرایط خاص و مدت زمان مشخصی به کشورهای شنگن سفر کرده و در آن‌ها اقامت داشت.

ویزای شنگن یک ویزای موقت است و اجازه اقامت 90 روزه در هر 180 روز را برای دارندگان این ویزا فراهم می ‌کند. در نتیجه می‌توان گفت اخذ ویزای شینگن با اهداف بلند مدتی مثل تحصیل یا کار مناسب نیست.

کشورهای عضو شنگن​

26 کشور در لیست کشورهای شینگن حضور دارند. 22 کشور از این لیست عضو اتحادیه اروپا هستند و 4 کشور یعنی ایسلند، نروژ، سوئیس و لیختن‌اشتاین هم جزء اتحادیه اروپا نیستند اما در لیست کشورهای عضو شنگن حضور دارند.

در زیر می‌توانید لیست کشورهای شینگن را مشاهده کنید:

کشورهای عضو شنگن
اتریشبلژیکچکدانمارک
استونیفنلاندفرانسهسوئد
آلمانیونانمجارستانایسلند
ایتالیامالتلیتونیلیتوانی
لوکزامبورگهلندنروژلهستان
پرتغالاسلواکیاسلوونیاسپانیا
لیختن‌شتاینسوئیس

با داشتن ویزای شینگن، شما می‌توانید به راحتی به کشورهای حوزه شینگن و اتحادیه اروپا سفر کنید. کشورهای شینگن، در جهان بزرگ‌ترین منطقه‌ای را تشکیل داده‌اند که افراد ساکن در آن بدون نیاز به پاسپورت می‌توانند در هر جای آن اقامت کنند.


افرادی که ویزای شینگن در اختیار دارند، علاوه بر 26 کشور عضو می توانند به 19 کشور غیر عضو هم سفر کنند. از جمله این 19 کشور می توان به آلبانی، بلاروس، بلغارستان، کرواسی، رومانی، صربستان و … اشاره کرد.

 

انواع ویزای شینگن​

ویزای شینگن انواع مختلفی دارد که بسته به نیاز فرد یا نوع سفر، صادر می‌شود. در ادامه با انواع ویزای شینگن آشنا می‌شوید.

ویزای اتحادیه شینگن (USV)​

ویزای اتحادیه شینگن یا Uniform Schengen Visas برای کسانی صادر می‌شود که قصد سفر به مدت 90 روز به یکی از کشورهای حوزه شینگن را دارند.

مدت اعتبار این ویزا 6 ماه است. یعنی دارنگان ویزای شنگن USV می ‌توانند در هر 6 ماه یکبار و آن هم به‌مدت 90 روز در کشورهای شینگن اقامت داشته باشند. این ویزا به دو دسته A و C تقسیم می‌شود.

 

انواع ویزای شینگن

 

  • ویزای شینگن نوع A به نام ویزای ترانزیت فرودگاهی نیز شناخته می‌شود. این ویزا اجازه عبور از منطقه هوایی شینگن و یا تغییر پرواز در یکی از فرودگاه‌های این منطقه را به فرد می‌دهد.
  • ویزای شینگن نوع C یا همان ویزای کوتاه مدت به فرد اجازه می‌دهد زمان کوتاهی را بسته به شرایطی که دارد در یکی از کشورهای حوزه شینگن بگذراند. ویزای نوع C به 3 زیر دسته ویزای یک‌بار ورود یا سینگل، ویزای دو بار ورود و ویزای چند بار ورود تفکیک می‌شود.

ویزای یک‌بار ورود یا ویزای سینگل (Single-Entry Visa)​

این ویزا به صاحب خود اجازه می‌دهد تا فقط یک‌بار وارد یکی از کشورهای شینگن شود. مدت زمان اقامت فرد نیز بسته به اعتباری که در پاسپورت او ذکر شده دارد.

نکته مهم در مورد این ویزا این است که برخی از افراد تصور می‌کنند که با این ویزا می‌توانند به هر کشور شینگن یک‌بار سفر کنند. در حالی که واقعیت خلاف آن است و شخص فقط می‌تواند به یک کشور وارد شود.

چنانچه فرد به‌ اندازه اعتبار ویزا در آن مکان نماند و خارج شد، دیگر حق ورود دوباره با آن ویزا را ندارد.

ویزای دو بار ورود یا ویزای دبل (Double-Entry Visa)​

تنها تفاوت میان ویزای سینگل و دو بار ورود در این است که فرد می‌تواند برای بار دوم به منطقه شینگن سفر کند.

لازم به ذکر است که فرد می‌تواند به یک کشور دو بار ورود داشته باشد نه به دو کشور مختلف دو بار حق ورود.

ویزای چند بار ورود یا ویزای مولتیپل (Multiple-Entry Visa)​

با داشتن این ویزا، فرد قادر است به تعداد دفعاتی که نیاز دارد به منطقه شینگن سفر کند. ویزای مولتی به سه دسته 1 ساله، 3 ساله و 5 ساله تقسیم می‌شود.

  • ویزای یک‌ساله چند بار ورود: افراد دارای این ویزا می‌توانند به مدت یک سال به تعداد دفعات مکرر به حوزه شنگن سفر کنند. فقط مدت زمان اقامت آن‌ها نباید بیشتر از 90 روز باشد.
  • ویزای سه‌ساله چند بار ورود: افراد دارای این ویزا می‌توانند به مدت سه سال به تعداد دفعات مکرر به این بخش سفر کنند. فقط مدت زمان اقامت آن‌ها نباید بیشتر از 90 روز در طی دوره 6 ماهه باشد.
  • ویزای پنج‌ساله چند بار ورود: با داشتن این ویزا فرد می‌تواند به هر 26 کشور حوزه شینگن به هراندازه که نیاز دارد، سفر کند. قانون 90 روز در طی دوره 6 ماهه در این ویزا نباید نقض شود.

ویزای اعتباری شینگن (LTV)​

افرادی که دارای ویزای اعتباری شینگن یا (Limited Territorial Validity Visas) هستند تنها قادر خواهند بود به کشوری که در روادید آن‌ها ذکرشده است سفر کنند.

عوض کردن کشور موردنظر بعد از سفر با ویزای اعتباری غیرممکن است، مگر شرایط بشردوستانه و یا اضطراری بین‌المللی رخ دهد.

ویزای ملی شینگن (National Visa)​

ویزای ملی شینگن یا ویزای نوع D به کسانی تعلق می‌گیرد که قصد تحصیل و یا کار در کشورهای شینگن را داشته باشند.

این ویزا می‌تواند بسته به هدف فرد مدت زمان متفاوتی داشته باشد. شخص می‌تواند ویزای ملی را به‌صورت یک‌بار ورود یا چند بار ورود اخذ کند.

برای آن‌که بتوان ویزای نوع D را به‌صورت چند بار ورود دریافت کرد، یکی از شرایط زیر اجباری است:

  • شرکت در برنامه‌های آموزشی دارای مدت زمان معین
  • ثبت‌نام در یکی از دانشگاه‌های حوزه شینگن و داشتن مدت زمان مشخص تحصیل
  • شرکت در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی در مراکز تحقیقاتی یکی از کشورهای منطقه شینگن
  • انجام فعالیت‌های حرفه‌ای به عنوان ورزشکار، هنرمند و … و اشتراک تجربیات با شهروندان حوزه شینگن
  • شرایط خاص پزشکی

ویزای مسافرتی شینگن

ویزای مسافرتی شینگن​

در کنار ویزاهایی که به آن اشاره شد، ویزای دیگری به نام ویزای مسافرتی وجود دارد که البته بیشتر افراد تصور می کنند این همان ویزا توریستی شنگن است.

درواقع، این روادید دارای چند ویزای زیرمجموعه است که بسته به نیاز مسافر برای وی صادر می‌شود. متقاضی در هنگام درخواست برای روادید، باید یکی از دلایل زیر را برای سفر به منطقه انتخاب کند.

  • ویزای فرودگاهی: همان‌گونه که پیش‌تر به آن اشاره شد، به این ویزا، نوع A نیز گفته می‌شود.
  • ویزای ترانزیت: این ویزا برای کسانی است که مجبور به توقف در کشورهای شینگن هستند. به‌عنوان مثال برای دریانوردان این ویزا ضروری است. چراکه امکان اینکه برای مدت کوتاهی در بندرهای یکی از کشورهای عضو توقف داشته باشند، وجود دارد.
  • ویزا توریستی شنگن: ویزای توریستی شینگن یکی از محبوب‌ترین نوع این روادید است. همان‌گونه که از نام آن مشخص است، این ویزا برای مسافرت و تفریح در کشورهای شینگن صادر می‌شود.
  • ویزای ملاقات خانواده یا دوستان: این ویزای مسافرتی برای کسانی است که خانواده و یا دوست آن‌ها در یکی از کشورهای این منطقه زندگی می‌کند.
  • ویزای تجاری: ویزای تجاری شینگن برای بازرگانان و افرادی است که به‌واسطه کارشان باید به کشورهای این منطقه سفر کنند.
  • ویزای اداری: کسانی که مجبور به انجام کارهای اداری و رسمی هستند می‌توانند از این ویزا استفاده کنند.
  • ویزای پزشکی: ویزای پزشکی به با اعتبار 180 روز و سقف اقامت 90 روز در این دوره برای افرادی که به دنبال درمان هستند صادر می‌شود.
  • ویزای تحصیلی: این ویزا برای دانشجویانی صادر می‌شود که مدت زمان تحصیل آن‌ها در کشورهای عضو کمتر از 3 ماه است.
  • ویزای فرهنگی، ورزشی، هنری: برای کسانی که به ایونت های فرهنگی، ورزشی و هنری دعوت می‌شوند و یا به‌صورت خودجوش قصد شرکت در آن‌ها را دارند؛ مانند جشنواره‌های فیلم و یا مسابقات ورزشی.
از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

 

شرایط ویزای شینگن​

هر ویزای شینگن برای خود شرایطی خاص دارد. از مدارک گرفته تا هزینه‌ها و حتی مراحل دریافت روادید برای انواع ویزای شینگن متفاوت است.

مثلاً، کسانی که از ویزای فرهنگی، ورزشی و هنری استفاده می‌کنند باید مدارک مربوط به مناسبتی که در آن دعوت هستند و یا مسابقات را به مقامات مربوطه ارائه دهند.

از طرف دیگر، شرایط گرفتن ویزای شینگن برای برخی کشورها به دلایل سیاسی فرق دارد. مردمان این کشورها روادید خود را دیرتر دریافت می‌کنند.

حتی بعضی از آن‌ها باید حتماً برای تغییر پرواز خود در این منطقه ویزای فرودگاهی دریافت کنند، در صورتی که بیشتر کشورها به این روادید نیازی ندارند.

برای بررسی بهتر شرایط اخذ ویزای شینگن، باید با وکلا و مشاوران مهاجرتی مشورت کنید.

کشورهای نیازمند ویزای فرودگاهی در منطقه شینگن
افغانستانبنگلادشکنگو
اتیوپیغناایران
عراقنیجریهپاکستان
سومالیسریلانکااریتره

هزینه ویزای شینگن​

قیمت ویزای شینگن 80 یورو به ازای هر بزرگسال و 40 یورو به ازای هر کودک بین 6 تا 12 است. کودکان کم‌تر از 6 سال، رایگان حساب می‌شوند.

لازم به ذکر است که این مبلغ، هزینه پایه است و بسته به سن، نوع ویزا و همچنین ملیت فرد، تغییر می‌کند.

در کنار مبلغ ویزا، هزینه‌ای مجزا برای بیمه درمانی وجود دارد. متقاضیان باید به‌اندازه مدت زمان اقامت در کشورهای این منطقه، بیمه درمانی داشته باشند. حداقل پوشش این بیمه 30.000 یورو برای فوریت‌های پزشکی در نظر گرفته‌شده است.

مدارک ویزای شینگن​

برای گرفتن ویزای شینگن ارائه مدارکی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، ضروری است. البته لازم به ذکر است که هر روش مدارک خاص خود را نیاز دارد. موارد زیر، مدارک کلی برای گرفتن ویزای شینگن است.

مدارک ویزای شینگن

  • مدارک شخصی (شناسنامه، عکس، کارت پایان خدمت، کارت ملی، سند ازدواج و …)
  • پاسپورت معتبر با اعتبار 10 ساله و داشتن حداقل 3 ماه اعتبار باقی‌مانده
  • پاسپورت قدیمی و کپی از صفحات مهم آن
  • مدارک شغلی و اسناد ملکی
  • پرینت حساب بانکی
  • پرداخت ضمانت‌نامه بانکی
  • سند پرداخت هزینه ویزا
  • سند داشتن محل اقامت در حوزه شینگن
  • بلیط هواپیما

ریجکتی ویزای شینگن یکی از اتفاقاتی است که ممکن است برای هر کسی رخ دهد. دلایل مختلفی برای ریجکتی ویزا شینگن وجود دارد.

از جمله این دلایل، ناقص بودن مدارک است. بنابراین، توصیه می شود برای دریافت بهترین نتیجه با مشاوران و کارشناسان با تجربه مشورت کنید و مدارک خود را کامل کرده و در ارسال آن‌ها تاخیر نداشته باشید.


در صورت ریجکت شدن ویزای شینگن تا 6 ماه نمی توانید از سوی هیچ سفارت خانه ای برای اخذ ویزای شینگن درخواست دهید.

 

مراحل اخذ ویزای شینگن​

برای اخذ ویزای شینگن، 5 مرحله وجود دارد. متقاضیان بعد از اتمام مراحل باید به مدت 15 الی 30 روز کاری منتظر جواب خود باشند.

در ادامه به طور مختصر با این 5 مرحله آشنا خواهید شد.

مراحل اخذ ویزای شینگن

مرحله اول: ابتدا فرد باید بداند که به چه ویزایی نیاز دارد؟ بسته به هدف فرد، می‌توان یکی از ویزاهایی که پیش‌تر به آن اشاره شد را انتخاب کرد.

برای این کار، گرفتن مشورت از یک موسسه مهاجرتی معتبر توصیه می‌شود.

مرحله دوم: مرحله دوم به مناسب‌ترین زمان برای ارائه درخواست اخذ ویزای شینگن برمی‌گردد؛ زیرا وقت گرفتن از طریق سفارت یک فرآیند زمان بر است و فرد باید در زمان درست برای انجام این کار اقدام کند.

مناسب‌ترین زمان برای ارائه درخواست، سه ماه قبل از آغاز سفر است.

مرحله سوم: قدم بعدی، پر کردن فرم ویزا و تهیه مدارک موردنیاز است. توصیه می‌شود با همکاری یک وکیل مهاجرتی باتجربه این امر صورت گیرد.

مرحله چهارم: پس از دریافت وقت از سفارت کشور مقصد، تاریخ مصاحبه اعلام شده و فرد متقاضی موظف است تا در تاریخ مشخص‌شده به سفارت مراجعه کند.

در روز مصاحبه باید مدارک لازم را به فردی که قرار است با شما مصاحبه کند، ارائه کنید. توجه داشته باشید، جواب سوالهای مصاحبه باید با آنچه در فرم نوشته‌اید، کاملاً همخوانی داشته باشد.

مرحله پنجم: در آخرین قدم باید هزینه ویزای شینگن را پرداخت کرد.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

 

درخواست پناهندگی با ویزای شینگن​

سالانه، افراد زیادی راحت‌ترین کشور برای ویزای شینگن را انتخاب می‌کنند. بعد از گرفتن روادید، به‌خصوص ویزا توریستی شنگن و وارد شدن به کشور موردنظر، درخواست پناهندگی برای فرد وجود دارد.

قبول شدن و یا رد شدن این درخواست وابسته به مقررات دوبلین (Dublin regulation) است.

برای درک این موضوع، تصور کنید شخصی با ویزای توریستی شینگن به ایتالیا واردشده و سپس به کشور بلژیک می‌رود و درخواست پناهندگی می‌دهد.

بر طبق مقررات دوبلین، درخواست وی رد شده و او به همان کشور اروپایی که وارد آن شده بازگرداننده می‌شود.

در این حین، درحالی که پناهنده در بازداشت است، درخواست او بررسی می‌شود. در صورت رد شدن یا باید به کشور خود برگردد یا با مجوز اقامت موقت در کمپ‌ها بماند.

از طرف دیگر، با هجوم پناهندگان به اروپا در سال‌های 2014 و 2015، کنترل مرزها در برخی از این کشورها آغاز شد.

چراکه باوجود اتفاقاتی که آن سال‌ها رخ داد (برخی حملات تروریستی و هجوم پناهندگان سوری، افغان و پاکستانی) ترس از رشد تروریسم در این قاره افزایش یافت.

درنهایت، باید گفت که روش پناهندگی، راهی خطرناک است و نتیجه‌ای نامعلوم دارد. هرلحظه امکان ابتلا به بیماری‌های گوناگون در کمپ‌ها، دزدی وسایل، خطر کشته شدن و … وجود دارد.

ازاین‌رو موسسه مهاجرتی پارسی کانادا این روش را به هیچ‌کس توصیه نمی‌کند. شما نیز به‌جای پناهندگی می‌توانید از راه‌های قانونی برای مهاجرت به اروپا استفاده کنید.

برای اطمینان از این که کدامیک از این روش ها مناسب شماست، همین حالا فرم ارزیابی مهاجرت پارسی کانادا را پر کنید.

فرم ارزیابی مهاجرت

 

چرا موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت؟​

موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت یکی از بزرگترین موسسات مشاوره به حساب می آید که از یک سیستم مشاوره ای نوین استفاده می کند. با مراجعه به این موسسه می توانید از تخصص و تجربه وکلای پارسی کانادا در زمینه مهاجرت بهره مند شوید. متخصصین ما می توانند رزومه مهاجرتی شما را به نحو مطلوبی ارتقا دهند و در صورت عدم دریافت ویزا می توانید وجه خود را از موسسه باز پس گیرید. تیم متخصص پارسی کانادا تمام مراحل مهاجرتی شما را اعم از ترجمه مدارک، رزرو هتل، اخذ بلیط رفت و برگشت، اخذ PR، اجاره خانه و ماشین و … برای شما انجام می دهند.

سوالات متداول:

ویزای شینگن یک ویزای موقت است که به دارنده خود این امکان را می دهد بین کشورهای حوزه شنگن و اتحادیه اروپا سفر کند و در آن ها اقامت داشته باشد.
جمهوری چک، اتریش، فنلاند، بلژیک، دانمارک، استونی، فرانسه، مجارستان، ایسلند، یونان، آلمان، ایتالیا، لیتوانی، لتونی، لوکزامبورگ، هلند، مالت، اسلوانی، نروژ، اسلواکی، لهستان، پرتغال، سوئد، اسپانیا، لیختن اشتاین و سوئیس.
با داشتن ویزا شینگن می توانید نهایتاٌ تا 90 روز در هر دوره 6 ماهه در این کشورها اقامت داشته باشید.
به طور کلی ویزای شینگن به 4 دسته تقسیم بندی می شود: ویزای اتحادیه شینگن (USV)، ویزای اعتباری شینگن (LTV)، ویزای ملی شینگن و ویزای مسافرتی.
ویزای اتحادیه خود به 3 ویزای سینگل، دبل و مولتیپل تقسیم بندی می شود.
هزینه پایه 80 یورو به ازای هر بزرگسال و 40 یورو به ازای هر کودک بین 6 تا 12 است. کودکان کم‌تر از 6 سال، رایگان حساب می‌شوند.
بیمه، حق وکالت، نوع ویزا و … هم ممکن است در قیمت ویزای شنگن موثر باشد.
دلایل زیادی برای ریجکتی وجود دارد که مهم ترین آن نقص مدارک است. در صورت ریجکتی تا 6 ماه نمی توانید درخواست مجدد دهید.

guest
50 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها