موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

5 اصل فرهنگی در کشور دانمارک

5 اصل فرهنگی در کشور دانمارک

درست است که دانمارک آنقدر ها هم کشور بزرگی نیست، اما کیفیت زندگی در این شبه جزیره آنقدر بالاست که چندین سال است اسمش در فهرست شادترین کشورهای دنیا قرار دارد.

اینکه چرا دانمارک جز شادترین کشورهای دنیاست، و دانمارکی‌ها چطور شادی را به بخشی از زندگی خود تبدیل کرده‌اند ریشه در فرهنگ آنها دارد. اما چطور می‌شود فرهنگ دانمارکی‌ها را بهتر درک کرد؟

برای آشنا درک بهتر فرهنگ مردم دانمارک، باید اصول اولیه فرهنگ آنها را شناخت. ببینیم چه چیزهایی برای دانمارکی‌ها اهمیت بیشتری دارد.

اصل اول: اعتماد

شاید باورش کمی سخت باشد، اما دانمارکی‌ها به راحتی به دیگران اعتماد می‌کنند. پیش فرض ذهنی دانمارکی‌ها این است که همه حسن نیت دارند، مگر آنکه عکسش ثابت شود!

درک این طرز تفکر، شاید در بیشتر کشورهای دنیا کمی سخت و حتی در بیشتر موارد غیر قابل باور است، اما برای مردم دانمارک اعتماد جز اصول اولیه است.


برای دانمارکی‌ها فرقی نمی‌کند که شما را می‌شناسند یا نه، در هر صورت به شما اعتماد می‌کنند.

 

این سطح از اعتماد، فقط به ارتباط بین افراد با یکدیگر مربوط نیست، بلکه اعتماد به دولت، خدمات عمومی، سیستم بهداشت و خلاصه هر چیز دیگری هم در دانمارک در سطح بالایی است.

ریشه این اعتماد در چیست؟ امنیت اجتماعی و آموزش دلیل اصلی این طرز فکر دانمارکی‌هاست؛ وگرنه اعتماد از تولد با آنها به دنیا نمی‌آید.

یک مثال ساده از واقعی بودن این ادعا، تعداد کالسکه‌هایی است که در بیرون از کافه‌های مرکز شهر می‌بینید. اگر بچه ای را در کالسکه‌ای بیرون یک کافه دید، فکر نکنید که گم شده یا آن را سر راه گذاشته‌اند.

در کشور دانمارک، کاملاً عادی است که والدین بچه کوچک خود را که در کالسکه خوابیده، بیرون کافه بگذارند و در کنار دوستان شان از دور هم بودن و قهوه خوردن لذت ببرند.

اما یک چیز هست که باید چهارچشمی مراقب آن باشید و آن دوچرخه‌تان است. دوچرخه تقریباً تنها موردی است که مسئولیت مراقبت از آن فقط و فقط به عهده خودتان است. اگر آن را بردند کسی مسئول نیست! درباره دوچرخه سواری در دانمارک بیشتر بخوانید.

اصل دوم: برابری

دانمارکی‌ها جامعه یکدستی دارند، یعنی تنوع قومی ندارند. بنابراین، از نظر فرهنگی، آداب و رسوم و … تقریباً همه یک شکل هستند.

به غیر از آن، یک ساختار اجتماعی به اسم “Janteloven” به معنی قانون یانته وجود دارد که حرفش این است: همه با هم برابرند.

قانون یانته، فقط یک قانون نیست؛ فرهنگی است که در تار و پود جامعه دانمارک ریشه دارد. بنابراین، هر کاری برای بزرگ‌تر نشان خود از دیگران خودنمایی است.


قانون یانته (Janteloven) جامعه را از “تو” به سمت “ما”، برای ایجاد برابری هدایت می‌کند.

 

به همین دلیل، دانمارکی‌ها در مورد موفقیت‌های مالی یا شغلی‌شان جار نمی‌زنند، و با زندگی در دانمارک کمتر کسی را پیدا می‌کنید که سبک زندگی پر زرق و برقش را در چشم دیگران بکند.

به غیر از برابری اجتماعی، شاخص برابری جنسیتی هم در دانمارک در سطح بالایی است. به همین دلیل، در دانمارک زن و مرد به یک اندازه شانس بدست آوردن شغل مورد نظرشان را دارند.

اصل سوم: تعادل بین زندگی و کار

بهره وری در کار اولویت دانمارکی‌هاست. هیچ فشار اجتماعی برای ساعت کار طولانی هم وجود ندارد.

معمولاً 4 یا 5 عصر ساعت کاری تمام می‌شود. به طور کلی، کار کردن در دانمارک موضوع اصلی زندگی نیست.

دانمارکی‌ها به کار برای زندگی به جای زندگی برای کار اعتقاد دارند. برای کمک به خانواده‌ها، ساعت کار شناور در خیلی از مشاغل وجود دارد، تا همه بتوانند بین کار و زندگی تعادل برقرار کنند.

علاوه بر این، برای مراقبت از کودکان دولت دانمارک کمک هزینه پرداخت می‌کند تا والدین دغدغه‌ای برای تأمین هزینه کودکانشان نداشته باشند.

اصل چهارم: احترام به محیط زیست

یکی از کشورهای پیشتاز در زمینه حفاظت از محیط زیست، کشور دانمارک است. با وجود اینکه این کشور کوچک است، اما در مورد انرژی‌های تجدیدپذیر به شدت فعالیت می‌کند.

احترام به طبیعت، جزئی از فرهنگ مردم دانمارک است. با زندگی در دانمارک، در همه جای این کشور احترام به طبیعت را کاملاً می‌بینید.

از سیستم منظم بازیافت گرفته تا استفاده از دوچرخه به عنوان اصلی‌ترین سیستم حمل و نقل، همگی نشان می‌دهد که احترام به طبیعت چقدر برای دانمارکی‌ها اهمیت دارد.

اصل پنجم: هوگه

فهرست اصول اولیه دانمارکی‌ها، بدون هوگه کامل نمی‌شود. واقعاً نمی‌شود در مورد فرهنگ دانمارک صحبت کرد، اما از هوگه چیزی نگفت.

معادل دقیقی برای Hygge در فارسی وجود ندارد، و معنی کلی آن یعنی ایجاد و لذت بردن از یک فضای دنج در کنار افرادی که دوستشان دارید.

هوگه جزئی از فرهنگ دانمارکی‌هاست، که در همه جا حتی در طراحی آنها هم وجود دارد. با این وجود، هوگه در فصل سرد و نسبتاً طولانی زمستان دانمارک، رنگ و بوی دیگری پیدا می‌کند.

در فصل زمستان، کافه‌ها و رستوران‌های زیادی را در دانمارک می‌بینید که با شمع و پتو هر وسیله‌ای که باعث ایجاد احساس راحتی و آرامش می‌شود، فضای دنجی را برای مشتریان درست می‌کنند.

از آنجایی که هوگه نوعی سبک زندگی است، فقط محدود به زندگی در دانمارک نیست. هر جای دنیا که باشید و البته اگر دوست داشته باشید، می‌توانید هوگه را به زندگی خودتان اضافه کنید.

البته که این 5 مورد همه اصول فرهنگی دانمارکی در زندگی نیست، اما همین چند مورد به خوبی نشان می‌دهد که دانمارکی‌ها چطور فکر می‌کنند.

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها