موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

گذرنامه واکسن؛ تحولی تازه در سفرها

گذرنامه واکسن؛ تحولی تازه در سفرها

به گزارش پارسی کانادا به نقل از CICNEWS با بالا گرفتن تزریق واکسن کرونا در بین کشورهای مختلف در جهان این امکان وجود دارد که افراد واکسینه شده که از بیماری کووید 19 مصونیت دارند می توانند به راحتی با مدرک گذرنامه واکسن در اقسی نقاط کشور خود و دیگر کشورهای جهان سفر کنند.

در عین حال با توجه به آسیب شدیدی که کووید 19 در این مدت برجای گذاشت دولت ها درباره اینکه از چه راه موثری می توانند مرزها را دوباره برروی مسافران به تدریج باز کنند واهمه دارند.

پاسپورت واکسن چیست؟

پاسپورت واکسن، گذرنامه واکسن یا پاسپورت مصونیت مدرکی است که ثابت می‌ کند فردی نسبت به یک بیماری واگیردار کاملا مصونیت دارد و ایمن است. یعنی یکی از واکسن های مورد تایید کانادا برای ورود را دریافت کرده است. علاوه براین انواع دیگر این پاسپورت می‌توانند برای سهولت سفر، اطلاعاتی درمورد نتیجه منفی آزمایش کووید 19 ارائه دهند. هم اکنون بسیاری از کشورها ورود مسافران را منوط به ارائه نتیجه منفی آزمایش کووید 19 اعلام کرده‌اند. این طرح از آغاز زمان مطرح شدن، موافقان و مخالفان زیادی به همراه داشت.

کانادا و پاسپورت واکسن؛ تردیدها و نگرانی ها

یک تحقیق جدید  توسط Leger360 نشان می دهد اکثریت قابل توجهی از کانادایی ها (61٪) از دولت خود در ارتباط با مدرک اثبات واکسیناسیون به عنوان مجوزی برای شرکت در اجتماعات عمومی حمایت می کنند. اکثریت بیشتری در حدود 64٪ نیز مشخصاً از پاسپورت واکسن برای حضور در اجتماعات مختلف دفاع می کنند.

در همین حال، 79٪ از پاسخ دهندگان این تحقیق از گذرنامه واکسن برای کانادایی هایی که بین استان ها یا به کشورهای خارجی سفر می کنند نیز پشتیبانی کردند و 82٪ از این افراد از ارائه پاسپورت واکسن برای ورود خارجی ها به خاک کانادا اتفاق نظر داشتند.

برهمین اساس آمریکایی ها تمایل دارند مرز آمریکا و کانادا را باز کنند. این تغییر البته به توافق هر دو کشور نیاز دارد. اما طبق همان نظرسنجی، آمریکایی های زیادی از ایده گذرنامه های واکسن حمایت می کنند. البته چندین ایالت آمریکا استفاده از این گذرنامه ها را ممنوع کرده اند.

گذرنامه واکسن عامل تشویق به واکسیناسیون

 

از قرار معلوم واکسن ها تاکنون بسیار موثر بوده و به نظر می رسد در اکثر کشورها مسئله این نیست که آیا کسی که واکسن می خواهد آن را تزریق کند یا نه، بلکه سوال در مورد زمان دریافت آن است. تا به امروز هم بسته شدن مرزهای کانادا چه داخلی یا بین المللی برای بسیاری از مردم به طرق مختلف فاجعه بار بوده است.

گذرنامه واکسن ممکن است خود عاملی برای تشویق مردم به انجام واکسیناسیون شود. البته گفتنی است تا به امروز کشورهایی وجود داشته اند که نیاز به اثبات ایمن سازی در برابر برخی بیماری ها مانند مالاریا یا تب زرد جز برنامه های ورود به کشورشان بوده است.

از طرفی ملاحظات حریم خصوصی قانونی در ارتباط با پاسپورت واکسن  نیز مطرح است.

 


گذرنامه واکسن می تواند اطلاعات شخصی افراد را فاش کند و ممکن است مواردی بیش از واکسیناسیون، اشخاص را درگیر کند.

 

در ارتباط با همین موضوع برخی از کمیسرهای حفظ حریم شخصی در کانادا پیش تر درباره گذرنامه واکسن هشدارهایی را داده اند.

این افراد اظهار داشته اند درصورتی که دولت کانادا قصد دارد گذرنامه ای در این زمینه صادر کند باید درباره امکان حفاظت از اطلاعات شخصی متقاضیان برنامه ای داشته باشد.

البته این نگرانی هم وجود دارد که برخی از افراد که تاکنون در زمینه جعل گذرنامه موفق بوده اند بتوانند گذرنامه واکسن را به روش های گوناگون جعل کنند و آیا نباید درباره این احتمال ابراز نگرانی کرد؟

با این حال این را هم باید در نظر گرفت که کشورهای ثروتمند به طور کلی سرعت تولید و تهیه واکسن سریعتر و بهتری نسبت به کشورهای فقیرتر دارند. آیا نیاز به گذرنامه واکسن برای برخی کشورهای محروم تر که تاکنون روند واکسیناسیون آنها با کندی پیش رفته است یا هنوز برنامه واکسیناسیون را آغار نکرده اند تبعیض صورت نمی گیرد؟

موضوع اعطای گذرنامه واکسن، این روزها اخبار داغ مهاجرت به کانادا و کشورهایی است که مهاجران بین المللی زیادی را دارد و باید منتظر ماند این کشورها چگونه به این مسئله مهم پاسخ خواهند داد و تصمیم گیری نهایی در این ارتباط چه خواهد بود.

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها