موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

راهنمای جامع زندگی در استرالیا

راهنمای جامع زندگی در استرالیا

زندگی در استرالیا می‌تواند یک فرصت عالی برای ساختن رویاهای تان باشد. اگر قصد مهاجرت به استرالیا را دارید، باید با تمام جوانب زندگی در این کشور آشنا باشید. کشور استرالیا برای زندگی به دلایل مختلفی گزینه ایده آلی است. از سواحل زیبا و طبیعت منحصر‌به‌فرد گرفته تا سطح بالای اجتماعی و اقتصادی.

در این مطلب تلاش کرده‌ایم تا با بررسی تمامی جوانب زندگی در استرالیا، شما را با حقایق تلخ و شیرین درباره اقامت در کشور استرالیا آشنا کنیم. ابتدا با شرایط کار، زندگی و تحصیل در استرالیا آشنا می‌شوید.

پس از آن نگاهی به هزینه زندگی در استرالیا می‌اندازیم. در ادامه مزایا و معایب زندگی در استرالیا را زیر ذره‌بین می‌بریم و بعد از آن‌ هم با بهترین شهرهای استرالیا برای زندگی آشنا می‌شویم.

در انتها شرایط زندگی در این کشور برای ایرانیان را بررسی کرده و به کی از مهم‌ترین سوال‌های شما می‌رسیم؛ مهاجرت به استرالیا یا کانادا؟! بنابراین اگر می‌خواهید برای ساختن آینده خود و خانواده‌تان یک تصمیم درست بگیرید، در ادامه با ما همراه باشید… .

درباره استرالیا بیشتر بدانید

استرالیا یکی از بزرگ‌ترین کشورهای جهان است که در نیم‌کره جنوبی زمین قرار گرفته است. در قسمت‌های مرکزی استرالیا، شاهد وجود زمین‌هایی خشک و مسطح هستیم که جمعیت کمی در آن‌ها زندگی می‌کنند. بیشتر تمرکز جمعیت استرالیا در قسمت حاشیه‌ای و نزدیک به سواحل، در دشت‌های شرق و جنوب شرق است.

مهم‌ترین ویژگی کشور استرالیا برای زندگی، داشتن یک آب‌وهوای چهارفصل است که زندگی در استرالیا را لذت‌بخش کرده است. ازآنجاکه این کشور ازنظر وسعت، ششمین کشور جهان است، محدوده‌های زمانی مختلفی در آن وجود دارد.

در استرالیا سه منطقه زمانی وجود دارد که در این سه منطقه طول روز و آب‌وهوا با هم تفاوت دارند. اطلاعات بیشتر درباره کشور استرالیا را در مطلب زیر مطالعه کنید:
حتما بخوانید: همه چیز درباره استرالیا

موزه هنرهای معاصر استرالیا

ساختمان موزه هنرهای معاصر استرالیا

شرایط زندگی در استرالیا برای ایرانی ها

از ویژگی‌های جغرافیایی کشور استرالیا که بگذریم، فرهنگ این کشور نیز بسیار جذاب است. مردم استرالیا به ورزش و هنر علاقه زیادی دارند. علاقه مردم این کشور به هنرهای تجسمی به‌قدری زیاد است که در جای‌جای استرالیا می‌توانیم گالری‌های هنری را مشاهده کنیم که بازدید از بیشتر آن‌ها رایگان است.

بااین‌حال با توجه به وسعت زیاد، شما با زندگی در استرالیا چندین فرهنگ مختلف را تجربه خواهید کرد. این موضوع به دلیل جمعیت مهاجر زیادی است که در استرالیا سکونت یافته‌اند.

نکته مهم دیگری که باید درباره کشور استرالیا برای زندگی بدانید این است که زندگی در این کشور چندان سخت به نظر نمی‌رسد. همین تنوع فرهنگی باعث شده که شما بتوانید غذاهای مختلفی را در این کشور پیدا کرده و کاملا برنامه غذایی‌تان را مطابق با سلیقه خود بچینید.

در این کشور هرساله جشنواره‌های غذایی برگزار می‌شوند که در آن‌ها افراد از فرهنگ‌های مختلف می‌توانند غذاهای خود را عرضه کنند. همچنین شما می‌توانید یک میز را در یک رستوران تا پایان شب برای خود رزرو کنید و هیچ محدودیتی برای استفاده از آن نداشته باشید.

شرایط زندگی در استرالیا برای فرهنگ‌های مختلف چندان دشوار نیست. هرکسی با هر فرهنگی که دارد می‌تواند اعیاد خود را جشن گرفته و مراسم‌های خود را برگزار کند. به همین دلیل زندگی در استرالیا این فرصت را به شما می‌دهد تا در هر بازه زمانی از سال با جشن‌های یکی از کشورها و رسومات آن‌ها آشنا شوید.

نکته جالب درباره کشور استرالیا برای زندگی این است که در هر زمان که به‌تازگی وارد یک شهر شوید، کاتالوگ شهر در اختیار شما قرار خواهد گرفت. درنتیجه می‌توانید با استفاده از آن بهترین مکان‌ها را برای سرو غذا و نوشیدنی پیدا کنید.

در این کشور علاوه بر رستوران‌های مجلل می‌توانید مراکز خرید باشکوهی را نیز ببینید.


مردم استرالیا به خرید علاقه زیادی دارند و شما می‌توانید انواع محصولات را در فروشگاه‌های این کشور پیدا کنید.

حتی وسایل دست‌دوم و قدیمی نیز در فروشگاه‌هایی خاص در استرالیا به فروش می‌رسند. هر شهر یک مکان به‌عنوان بازار دائمی دارد و مغازه‌ها در زمان‌های مشخصی حراج خواهند داشت.

برای رفت‌وآمد به نقاط مختلف شهر یا کشور می‌توانید به‌راحتی از سیستم حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید. وسایل نقلیه حاضر در سیستم حمل‌ونقل عمومی در این کشور بسیار متنوع هستند. تاجایی‌که شما می‌توانید برای یک سفر کوتاه درون‌شهری از قطار و کشتی هم استفاده کرده و از مکانی به مکان دیگر بروید.

به‌علاوه اتوبوس، متروهای برقی، متروهای زیرزمینی و مونوریل‌ها نیز در دسترس هستند. شما می‌توانید در هر شهر کشور استرالیا با مراجعه به سایت اعلام‌شده از زمان‌های حرکت وسایل حمل‌ونقل عمومی آگاه شده و به‌این‌ترتیب زمان خود را برای حضور در ایستگاه‌ها تنظیم کنید.

شرایط کار و زندگی در استرالیا

هرچه که شرایط زندگی در استرالیا نسبتا ساده و لذت‌بخش به نظر می‌رسد، شرایط کاری در این کشور کمی دشوار است. هزینه زندگی در استرالیا در قبال ارائه یک کیفیت زندگی بسیار خوب تا حدی بالا است. به همین دلیل بدون داشتن یک کار خوب نمی‌توان یک زندگی سطح بالا در این کشور داشت. استرالیا برای زندگی افرادی مناسب است که در یک مهارت خاص متخصص هستند.

البته این موضوع نباید شما را نگران کند. زیرا کارگران نیز در این کشور درآمد نسبتا خوبی را دارند و زندگی در استرالیا می‌تواند برای این دسته از افراد نیز تجربه خوبی باشد. اما این موضوع برای افرادی صدق می‌کند که سطح زبان خوبی داشته باشند.

داشتن یک سطح زبان خوب و یک مدرک معتبر تخصصی یا دانشگاهی می‌تواند تضمین‌کننده شرایط زندگی در استرالیا باشد. توصیه بیشتر افرادی که به استرالیا مهاجرت کرده‌اند این است که در ابتدای ورود به این کشور بهتر است کارهایی مانند فروشندگی یا کار در هتل را امتحان کنید.

در ضمن انجام این کارها می‌توانید در دوره‌های تخصصی برگزارشده در این کشور شرکت کرده و پس از گذشت مدتی کار موردعلاقه خود را در استرالیا پیدا کنید.

اطلاعات بیشتر در خصوص مهاجرت کاری به استرالیا و شرایط کار در این کشور را در مطلب زیر مطالعه کنید:
حتما بخوانید: راهنمای ویزای کار استرالیا و نحوه اخذ در سال 2021 چیست؟

هزینه زندگی در استرالیا

اگر نگاهی به جدول هزینه‌های زندگی در استرالیا بیندازید متوجه خواهید شد که این کشور در دسته مقاصد مهاجرتی پرهزینه قرار می‌گیرد. کشور استرالیا برای زندگی استانداردهای بالایی را فراهم کرده است اما درعین‌حال هزینه رسیدن به این سطح از زندگی نیز بالا است.

مخارج زندگی در استرالیا یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مهاجران است که در این بخش به‌طور کامل آن را بررسی می‌کنیم.

هزینه زندگی در استرالیا چقدر است؟

مخارج زندگی در استرالیا به جنبه‌های مختلفی بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال اجاره یک خانه، هزینه بیمه خدمات درمانی، هزینه غذا و هزینه‌های حمل‌ونقل اصلی‌ترین مواردی هستند که باید در زمان ورود به استرالیا برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

هزینه زندگی در استرالیا نسبتا بالا است و این موضوع زمانی بیشتر آزاردهنده خواهد بود که شما نتوانید یک شغل خوب در این کشور پیدا کرده و ناچار شوید از پس‌انداز خود خرج کنید.

اما همان‌طور که گفتیم باید برای تامین هزینه‌های اولیه اقامت در استرالیا به یک کار غیرتخصصی مشغول شوید تا بتوانید یک شغل با درآمد بالا پیدا کنید.


به‌طور میانگین می‌توان گفت که هزینه زندگی در استرالیا حدود ۸۰ درصد از ایران بیشتر است.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های هزینه زندگی در استرالیا مربوط به اجاره خانه است. بسته به اینکه در کدام شهر یا ایالت های استرالیا سکونت دارید، هزینه‌های مختلفی برای اجاره خانه تعریف شده است. به‌علاوه بسته به اینکه خانه‌ای که می‌خواهید اجاره کنید در مرکز شهر قرار دارد و یا می‌خواهید در حومه شهر ساکن شوید، هزینه اجاره خانه در استرالیا متفاوت خواهد بود.

برای آشنایی بیشتر با ریز هزینه‌های زندگی در استرالیا، مطلب زیر را از دست ندهید:
حتما بخوانید: ارزانترین شهرهای استرالیا برای زندگی

مزایا و معایب زندگی در استرالیا چیست؟

معایب زندگی در استرالیا

یکی از اصلی‌ترین معایب زندگی در استرالیا هزینه‌های بالای اقامت و زندگی در آن است. علاوه بر این تعداد اتوبوس و قطار در کشور استرالیا محدود است.

بنابراین بیشتر افراد ناچار هستند از طریق خطوط هوایی برای حمل‌ونقل میان شهرها اقدام کنند. زیرا استفاده از روش‌های دیگر، هزینه بیشتری را برای آن‌ها به دنبال خواهد داشت.

یکی دیگر از معایب زندگی در استرالیا شرایط استفاده از بیمه است.


مهاجران باید تا دو سال پس از مهاجرتشان حق بیمه حداکثری تامین اجتماعی را پرداخت کنند تا بتوانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

در این مدت افراد ناچار هستند برای درمان‌های غیرضروری از بیمه‌های خصوصی استفاده کنند که هزینه بالایی دارند. از سوی دیگر طبق قانون استرالیا افراد نمی‌توانند با خرید ملک در این کشور اقامت دائم دریافت کنند.

عیب مهم دیگر کشور استرالیا برای زندگی، پیدا کردن کار در این کشور است. افرادی که تسلط کافی به زبان انگلیسی یا مدرک دانشگاهی معتبر نداشته باشند به‌سختی می‌توانند در این کشور کار پیدا کنند.

به‌علاوه برخی افراد دارای رزومه کاری در برخی رشته‌ها مانند رشته‌های علوم پایه یا فنی و مهندسی غیر از کامپیوتر، نمی‌توانند به‌راحتی در این کشور کاری مرتبط با مدرک تحصیلی خود پیدا کنند.

مزایای زندگی در استرالیا

مهم‌ترین مزیت استرالیا برای زندگی این است که نرخ بی‌کاری پایینی دارد. به همین دلیل حتی بیشتر افرادی که با ویزای تحصیلی وارد این کشور می‌شوند می‌توانند پس از پایان تحصیلات اقامت دائم گرفته و در استرالیا مشغول به کار شوند.

این موضوع برای افرادی که با داشتن یک مهارت خاص وارد استرالیا می‌شوند بسیار مفید خواهد بود. علاوه بر این استرالیا دارای آب‌وهوای مناسبی است و افراد می‌توانند با زندگی در این کشور انواع مختلف آب‌وهوا را تجربه کنند.

استرالیا از آموزش سطح بالایی برخوردار است که باعث شده بسیاری از افراد مایل به تحصیل در این کشور باشند. حتی افراد می‌توانند به‌طور رایگان در دانشگاه‌های استرالیا تحصیل کرده و پس از اشتغال به‌صورت قسطی هزینه دانشگاه را پرداخت کنند.

از دیگر مزیت‌های زندگی در استرالیا می‌توان به تعداد زیاد مهاجران ایرانی در این کشور اشاره کرد که باعث می‌شود استرالیا برای زندگی ایرانیان جای مناسبی باشد.

بهتین شهرهای استرالیا برای زندگی

بهترین شهر استرالیا

همان‌طور که گفتیم هزینه زندگی در استرالیا و یافتن کار در این کشور به شهری بستگی دارد که شما در آن اقامت می‌کنید. بنابراین برای اینکه بتوانید بهترین شهر را برای زندگی در استرالیا پیدا کنید باید فاکتورهای مختلفی را در نظر داشته باشید.

به‌عنوان‌مثال شرایط آب‌وهوایی، شرایط تحصیلی، قیمت اجاره یا خرید منزل، وسایل حمل‌ونقل عمومی و هزینه آن‌ها، امنیت و فرصت‌های شغلی از مهم‌ترین معیارهایی است که باید برای انتخاب محل اقامت خود در نظر داشته باشید.

زندگی در ملبورن استرالیا

ملبورن را می‌توان پایتخت فرهنگ استرالیا دانست. بیشتر ساکنین این شهر به ورزش و هنر علاقه دارند. به‌علاوه از دید اقتصادی نیز زندگی در ملبورن استرالیا تقریبا مقرون‌به‌صرفه است. در کنار این‌ها آب‌وهوای ملبورن چهارفصل بوده و ممکن است دمای هوا در زمستان‌ها به زیر صفر نیز برسد.

سیستم حمل‌ونقل در این شهر به‌صورت شبکه‌ای است. به همین دلیل می‌توان گفت که جابجایی در ملبورن کار نسبتا آسانی است. به‌علاوه پیدا کردن کار در ملبورن برای مهاجران چندان دشوار نیست.

زندگی در کانبرا

کانبرا پایتخت استرالیا است و به‌عنوان یکی از شهرهای کوچک در این کشور شناخته می‌شود. آب‌وهوای کانبرا خشک بوده و زمستان‌های آن نیز نسبت به سایر مناطق سردتر است. بااین‌حال تابستان‌های مطبوعی دارد. کانبرا باوجود اهمیتی که دارد، اصلا شهر پرترافیکی نیست و رفت‌وآمد با ماشین شخصی در آن به زمان زیادی نیاز ندارد.

بیشتر شهروندان ساکن در کانبرا به شغل‌های دولتی اشتغال دارند و بیشتر سرمایه‌گذاران و تجار نیز ساکن کانبرا هستند. بنابراین شاید پیدا کردن کار در این شهر برای مهاجران چندان آسان نباشد. اگر قصد خرید خانه در استرالیا را دارید، کانبرا بهترین قیمت‌ها را به شما ارائه خواهد داد.

زندگی در سیدنی

سیدنی یکی از مشهورترین و قدیمی‌ترین شهرهای استرالیا است. مهم‌ترین ویژگی این شهر داشتن ساختمان‌های بلند و برج‌های زیبا است. بنابراین شاید مقصد مناسبی برای افرادی که می‌خواهند از طبیعت استرالیا استفاده کنند، نباشد.

هرچند سیدنی به دلیل مراکز تجاری بزرگی که دارد، فرصت‌های شغلی خوبی را در اختیار ساکنین خود قرار می‌دهد.‌ به همین دلیل یکی از شهرهای استرالیا است که پایین‌ترین نرخ بیکاری را دارد. سیدنی ازنظر آب‌وهوایی یکی از بهترین گزینه‌ها برای افرادی است که طرفدار زندگی در مناطق نسبتا گرم هستند.

دمای هوای این شهر در تابستان به حدود 40 درجه سانتی‌گراد و در زمستان به 6 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. بااین‌حال بیشتر شهروندان سیدنی از سیستم حمل‌ونقل این شهر رضایت ندارند.

مطلب زیر را درباره زندگی در ملبورن و سیدنی از دست ندهید:
حتما بخوانید: شرایط زندگی در ملبورن و سیدنی چگونه است؟

زندگی در تاسمانیا استرالیا

تاسمانیا یکی از بهترین مکان‌ها برای زندگی افرادی است که می‌خواهند از همهمه‌های شهری به دور باشند. این شهر ازنظر آب‌وهوایی نیز بسیار مطبوع است. به همین دلیل بیشتر خانواده‌هایی که به تفریح در طبیعت علاقه دارند، راهی شهر تاسمانیا می‌شوند.

اصلی‌ترین وسایل نقلیه در این شهر اتوبوس یا خودروهای شخصی هستند. تاسمانیا شهر پرترافیکی نیست و رفت‌وآمد در آن ساده است. همچنین به دلیل موقعیت ساحلی، در این شهر کسب‌وکارهای خودساخته فراوانی پیدا می‌شود که یافتن شغل را در آن آسان کرده است. بااین‌حال هزینه زندگی در تاسمانیا استرالیا کمی بالا است.

زندگی در آدلاید استرالیا

از بهترین شهرهای استرالیا برای زندگی و کار آدلاید است. امروزه بیشتر مهاجران به این شهر روی آورده و در آن سکونت دارند. همچنین رفت‌وآمد در آدلاید چه با خودروی شخصی و چه با حمل‌ونقل عمومی نسبتا ساده است. قیمت اجناس و هزینه زندگی در آدلاید نسبتا مناسب است و پیدا کردن کار در این شهر برای مهاجران چندان دشوار نیست. برای اطلاعات بیشتر از این شهر می‌توانید مقاله آدلاید استرالیا را مطالعه کنید.

زندگی در استرالیا برای ایرانیان

در حال حاضر تعداد ایرانیانی که استرالیا را برای زندگی انتخاب کرده‌اند، در حال افزایش است. شرایط زندگی در استرالیا برای ایرانیان با دیگر مهاجران تفاوت چندانی ندارد و می‌توان گفت که درمجموع ایرانیان مقیم استرالیا زندگی خوبی را تجربه می‌کنند.‌

مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود ایرانیان به کشور استرالیا برای زندگی فکر کنند، آب‌وهوای مطبوع، اقتصاد پایدار، رفتار دوستانه با مهاجران و استاندارد بالای زندگی است.

افرادی که تسلط کافی به زبان انگلیسی داشته باشند، می‌توانند به فرصت‌های شغلی بسیار خوبی در استرالیا فکر کنند. به‌علاوه ایرانیان مقیم استرالیا می‌توانند در دوره‌های تخصصی برگزارشده شرکت کرده و پس از دریافت مدرک به‌راحتی وارد بازار کار شوند.

ایرانیان در استرالیا حتی می‌توانند به‌عنوان کارفرما در مشاغل مختلف فنی و خدماتی مشغول به کار شوند. در غیر این صورت نیز فرصت کافی برای اشتغال در مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی یا تحت نظر کارفرمایان غیرایرانی نیز برای آن‌ها فراهم شده است.

البته شاید در سال‌های اولیه مهاجرت، پیدا کردن شغل و تسلط یافتن به زبان انگلیسی کمی دشوار باشد که به‌مرورزمان حل خواهد شد.

زندگی در استرالیا یا کانادا

انتخاب بین دو کشور کانادا و استرالیا به‌عنوان دو کشور مهاجرپذیر انگلیسی‌زبان برای ایرانیان کمی دشوار است. استرالیا در مقایسه با کانادا آب‌وهوای بهتری دارد و خبری از زمستان‌های سرد و طولانی در این کشور نیست.

به‌طور میانگین می‌توان گفت که هزینه زندگی در استرالیا نسبت به کانادا کمتر است. از سوی دیگر درآمدی که شما می‌توانید در استرالیا کسب کنید نسبت به کانادا بیشتر بوده و درنتیجه استرالیا برای زندگی کیفیت بالاتری را به شما عرضه خواهد کرد.

هر دو کشور ازنظر معیارهای کیفیت زندگی نمره بالایی را به خود اختصاص داده‌اند. بااین‌حال می‌توان گفت که سطح امنیت در شهرهای بزرگ کانادا بالاتر از استرالیا است.

همچنین کیفیت مدارس نیز در کانادا بسیار بیشتر از استرالیا است. به‌علاوه مهاجرت به کانادا سهولت بیشتری نسبت به استرالیا دارد؛ زیرا در این کشور حساسیت کمتری نسبت به مدرک زبان وجود دارد.

ما در مقاله زیر شرایط مهاجرت و زندگی در استرالیا و کانادا را مقایسه کرده‌ایم، آن را از دست ندهید:

حتما بخوانید:
کانادا یا استرالیا

سخن پایانی

استرالیا به دلیل آب‌وهوای مطلوب و سطح بسیار عالی یکی از بهترین کشورها برای زندگی به حساب می‌آید. کسانی که تسلط کافی به زبان انگلیسی داشته و مهارت خاصی را نیز بلد باشند، می‌توانند به‌راحتی در استرالیا کار پیدا کرده و مشغول زندگی شوند.

به‌علاوه دانشگاه‌ها و مدارس این کشور نیز گزینه‌های بسیار خوبی را برای بهبود شرایط زندگی در استرالیا به دانش‌آموزان و دانشجویان ارائه می‌دهند. بااین‌حال هزینه زندگی در استرالیا کمی زیاد است و پیدا کردن شغل در این کشور نیز چندان آسان نیست.

در صورتی که می‌خواهید با ویزاهای این کشور آشنا شوید، مطلب انواع ویزای استرالیا را بخوانید و در‌صورتی که در خصوص مهاجرت‌ به استرالیا و روش‌ها اخذ اقامت این کشور سوال یا ابهامی دارید، صفحه زیر راهنمای کامل مهاجرت به استرالیاست:

حتما بخوانید:
مهاجرت به استرالیا

سوالات متداول

استرالیا در مقایسه با دیگر کشورها دارای سطح استاندار جهانی نسبتا بالایی است. البته درمورد استاندارد های زندگی اختلاف نظر هایی بین ساکنان استرالیا وجود دارد. تعدادی از ساکنان استرالیا افرادی هستند که جزو ساکنان اولیه این کشور محسوب می شوند به همین دلیل تفاوت های زیادی بین استاندارد های زندگی اروپایی های مقیم استرالیا و افراد بومی وجود دارد.
استرالیا دارای یکی از اقتصادهای پر رونق جهان است، این رشد اقتصادی بر روی شیوه زندگی مردم تاثیر گذاشته است. قدرت خرید مردم یا در بالاترین سطح جهان قراردارد.
آموزش در استرالیا به طور کلی دارای خدمات عالی و کارکنان بسیار خوبی است. برخی از مدارس خصوصی فعالیت ها و موضوعات بیشتری را نسبت به مدارس دولتی ارائه می کنند.
بله. هزینه اجاره در استرالیا کمی بالاتر از سایر کشورها است.

guest
46 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها