موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

بهترین فستیوال‌ها و جشن‌های کانادا

بهترین فستیوال‌ها و جشن‌های کانادا

در کشور کانادا، جشن‌ها و فستیوال‌های مختلفی با شور و هیجان بسیار بالا برگزار می‌شود. حضور مردم با فرهنگ‌های مختلف، یکی از دلایل برگزاری فستیوال‌های متنوع در این کشور است. در طول برگزاری فستیوال‌های کانادا، شهروندان این کشور دور هم جمع می‌شوند و حس تعلق خود را نسبت به کشوری که در آن زندگی می‌کنند، نشان می‌دهند. جشن‌های کانادا جذابیت زیادی برای شهروندان و گردشگران این کشور دارد. همچنین برگزاری این رویدادها تاثیر زیادی در شکل گیری دیدگاه مهاجران و گردشگران نسبت به کانادا دارد. در این مطلب قصد داریم درباره یکی از جذاب‌ترین موضوعات مربوط به کانادا، یعنی جشن‌های کانادایی صحبت کنیم. اگر علاقه دارید که در مورد کانادا و فرهنگ این کشور بدانید، این مطلب را از دست ندهید و با ما همراه باشید.

فستیوال‌های کانادا

جشن‌هایی که در کانادا برگزاری می‌شود، دارای ریشه ملی، مذهبی، فرهنگی هستند و هر کدام، تاریخچه و دلیل برگزاری مخصوص به خود را دارند. اگر دوست دارید از نزدیک شاهد فستیوال‌ها و جشن‌های کانادایی باشید، می‌توانید با دریافت ویزای توریستی کانادا به این کشور سفر کنید و از این رویدادها لذت ببرید. از جمله معروف‌ترین این جشن‌ها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که در ادامه هریک را به‌طور کامل شرح داده‌ایم.

  1. جشن روز ملی کانادا (Canada Day)
  2. روز ویکتوریا (Victoria Day)
  3. روز خانواده (Family Day)
  4. روز کارگر (Labour Day)
  5. روز یادبود (Remembrance Day)
  6. روز پرچم (Flag Day)
  7. روز شکرگزاری کانادایی (Canadian thanksgiving)
  8. کریسمس (Christmas)
  9. عید پاک (Easter)
  10. فستیوال لاله‌های کانادایی (Canadian Tulip Festival)
  11. فستیوال فرهنگ عامه یا فولکلوراما (Folklorama)
  12. کارناوال زمستانه شهر کبک (Quebec Winter Carnival)
  13. کی دیز (K-Days)
  14. وینترلود (Winterlude)
  15. فستیوال بین المللی جاز مونترال (Montreal International Jazz Festival)
  16. جشنواره کلگری استمپید (Calgary Stampede)
  17. جشن نور ونکوور (Celebration Of Light)
  18. فستیوال کمدی فقط برای خنده مونترال (Just for Laughs Comedy Festival, Montreal)
  19. فستیوال فیلم تورنتو (Toronto International Film Festival)
  20. فستیوال رنگ‌های سلتیک (Celtic Colours)

جشن روز کانادا

جشن روز ملی کانادا (Canada Day)

اول جولای هر سال، مردم کانادا در سراسر این کشور، جشن روز ملی کانادا را برگزار می‌کنند. این جشن به مناسبت تاسیس کانادا به‌عنوان یک کشور مستقل در دنیا برپا می‌شود. مردم این کشور در این روز، لباس‌های قرمز و سفید به رنگ پرچم کانادا می‌پوشند و در مکان‌های عمومی ظاهر می‌شوند. سرو غذاها و نوشیدنی‌های محلی و آتش بازی از جمله کارهایی است که شهروندان در جشن ملی کانادا انجام می‌دهند. این جشن در تمام شهرهای کانادا برگزار می‌شود، اما اتاوا (Ottawa)؛ پایتخت این کشور؛ یکی از بهترین جشن‌ها را برگزار می‌کند. مطلب اختصاصی پارسی کانادا دراین باره را در صفحه روز ملی کانادا حتما بخوانید.

روز ویکتوریا (Victoria Day)

روز ویکتوریا یکی از جشن‌های کانادا است که از سال 1952 در روز دوشنبه قبل از 25 می، به‌صورت سالانه در کشور کانادا برگزار می‌شود. این روز در ابتدا به مناسبت سالروز تولد ملکه الکساندرینا ویکتوریا (Alexandrina Victoria) جشن گرفته می‌شد. با توجه به اینکه تولد سایر حکمرانان کانادا، روزهای مختلفی بوده است، در ماه می 2023، طی اعلامیه‌ای، روز ویکتوریا به‌عنوان روزی که در آن تولد حاکم کانادا جشن گرفته می‌شود، اعلام شد و برای همه پادشاهان آینده کانادا هم اعمال خواهد شد.

روز خانواده (Family Day)

یکی دیگر از جشن‌های کانادایی، روز خانواده است که هر سال در سومین دوشنبه ماه فوریه برگزار می‌شود. علت برگزاری این جشن، هفته‌های طولانی بدون تعطیلات بین سال نو و عید پاک است. این روز معمولا بدون هیچ سنت و تاریخ خاصی به‌عنوان روزی برای جشن گرفتن خانواده‌ها در کنار هم اعلام می‌شود که جزئیات آن به خود آن‌ها بستگی دارد. در جزیره پرنس ادوارد (Prince Edward Island) این جشن به نام روز جزیره نشین (Islander Day) نامگذاری شده است. همچنین در مانیتوبا (Manitoba) این روز به نام بنیانگذار این استان بوده و به‌عنوان روز لوئیس ریل (Louis Riel Day) از آن یاد می‌شود. در نوا اسکوشیا (Nova Scotia) و یوکان (Yukon) نیز عنوان این جشن روز میراث (Heritage Day) بوده و یوکانی‌ها آن را در «جمعه قبل از آخرین یکشنبه ماه فوریه» جشن می‌گیرند.

جشن روز یادبود

روز یادبود (Remembrance Day)

یکی از روزهای خاص تقویم کانادا، روز یادبود است. مردم کانادا هر سال در روز 11 نوامبر، به یاد مردان و زنانی که در زمان جنگ، درگیری و صلح به کشورشان خدمت کرده‌اند، چند لحظه سکوت می‌کنند. قدمت این روز به سال 1918 و پایان جنگ جهانی اول برمی‌گردد. قدردانی از نیروهای مسلحی که در حین انجام وظیفه جان خود را از دست داده‌اند، یکی از محورهای اصلی گرامیداشت این روز در کشور کانادا است.

روز کارگر (Labour Day)

اولین دوشنبه ماه سپتامبر، در کانادا به‌عنوان روز کارگر جشن گرفته می‌شود. در این روز به‌صورت رسمی از کارگران و اتحادیه‌های کارگری تجلیل می‌شود. این روز در اواخر قرن نوزدهم که کارگران کانادایی از حقوق کافی برخوردار نبودند، برای قدردانی از آن‌ها ایجاد شد. امروزه روز کارگر عمدتا یک روز تعطیل عمومی است که شاید بیشتر به‌دلیل آغاز سال تحصیلی برای کودکان در سن مدرسه شناخته شده است. همچنین افرادی که در جنبش‌های کارگری سازمان‌ یافته، یعنی اتحادیه‌ها و حامیان سیاسی آن‌ها عضو هستند، گاهی رژه‌ها یا تظاهراتی را برای افزایش آگاهی در مورد مسائل معاصر مربوط به مردان و زنان کارگر کانادا برگزار می‌کنند.

روز پرچم (Flag Day)

یکی دیگر از جشن‌های ملی کانادا، جشن روز پرچم است. پرچم برگ درخت افرای قرمز و سفید کانادا در ظهر روز 15 فوریه 1965، برای اولین بار در پارلمان هیل (Hill) برافراشته شد. از آن به بعد، این روز در کانادا به‌عنوان روز ملی پرچم نام گذاری شد و هر سال مردم آن را جشن می‌گیرند.

جشن عید پاک

روز شکرگزاری کانادایی (Canadian thanksgiving)

یکی از جشن‌های سنتی کانادا، جشن روز شکرگزاری است. کانادایی‌ها روز شکرگزاری را در دومین دوشنبه ماه اکتبر جشن می‌گیرند. روز شکرگزاری کانادا ارتباط نزدیکی با جشنواره برداشت محصول دارد، به همین دلیل در پاییز برگزار می‌شود. این جشن زمان خوبی برای دور هم جمع شدن خانواده‌های کانادایی است.

کریسمس (Christmas)

کریسمس بزرگترین تعطیلات در تقویم کانادایی است. به طور رسمی روز کریسمس، یعنی 25 دسامبر هر سال، یک جشن مذهبی برای بزرگداشت تولد حضرت مسیح است. امروزه خانواده‌های کانادایی، فارغ از دین و مذهبشان در این روز دور هم جمع می‌شوند، به همدیگر هدیه می‌دهند و این روز را جشن می‌گیرند.

عید پاک (Easter)

عید پاک هم درست مثل کریسمس، یکی از روزهای مقدس در تقویم مسیحیان است. بر اساس کتاب مقدس مسیحیان، عید پاک، روزی است که عیسی مسیح رستاخیز کرده است. البته امروزه مردم کانادا این روز را فارغ از دین و مذهب جشن می‌گیرند و در نسخه غیر مذهبی آن صرفا جشنی است برای چیزهایی که به فصل بهار مرتبط هستند. عید پاک در روزهای مختلف ماه مارس یا آوریل جشن گرفته می‌شود، زیرا برنامه آن بر اساس اعتدال بهاری (روزی که خورشید از خط استوا می‌گذرد) است. علاوه بر عید پاک، در کانادا جمعه قبل از آن را هم به‌عنوان جمعه خوب (Good Friday) به رسمیت می‌شناسد و جشن می‌گیرند.

جشن عید پاک

فستیوال لاله‌های کانادایی (Canadian Tulip Festival)

جشنواره لاله‌های کانادایی، هر سال در شهر اتاوا (Ottawa)، پایتخت این کشور برگزار می‌شود. این فستیوال از تاریخ 10 تا 20 ماه می برقرار است. جشنواره لاله برای گرامیداشت هدیه سلطنتی هلندی‌ها به کانادایی‌ها، بلافاصله پس از جنگ جهانی دوم تاسیس شد. این جشنواره به‌عنوان نماد دوستی بین‌المللی شناخته می‌شود.

فستیوال فرهنگ عامه یا فولکلوراما (Folklorama)

فولکلوراما به‌عنوان نمادی از جامعه چند فرهنگی و متنوع کانادا شناخته می‌شود. مردم کانادا هر سال از تاریخ 31 جولای تا 13 اوت این فستیوال را برگزار می‌کنند. در طول برپایی این جشنواره، مردم با اصالت و قومیت‌های مختلف برای نمایش غذاهای محلی، فرهنگ، هنر، موسیقی و رقص‌های مختص فرهنگ خودشان دور هم جمع می‌شوند. این فستیوال نه تنها ترکیبی از فرهنگ‌های مختلف بوده، بلکه نمادی از همبستگی کانادایی ها است.

کارناوال زمستانه شهر کبک (Quebec Winter Carnival)

کارناوال زمستانه کبک که از سال 1894 در تقویم رویدادهای کبک برجسته است، بزرگترین کارناوال زمستانی در جهان است و هر ساله در اواخر ژانویه تا فوریه جشن گرفته می‌شود. در طی برگزاری این کارناوال، مردم از آداب و رسوم بجا مانده از گذشته پیروی می‌کنند. برخی از نکات برجسته این کارناوال جذاب عبارت‌اند از: رژه‌های شبانه، مجسمه‌های برفی، اسکیت و مسابقه قایق رانی در رودخانه یخ زده سنت لارنس (Saint Lawrence).

جشن کی دیز

کی دیز (K-Days)

فستیوال کی دیز یا روز کلوندایک (Klondike Day) یکی از سنت‌های دوست داشتنی کانادا است که از سال 1879 تا کنون برگزار می‌شود. این جشنواره هر سال جمعیت زیادی از شهروندان و گردشگران حاضر در کانادا را به خود جذب می‌کند. K-Days که در 10 روز از تابستان برگزار می‌شود، با داشتن انبوهی از وسایل تفریحی، غرفه‌های بازی هیجان انگیز، برنامه‌های جذاب برای کودکان، موسیقی زنده، فرصت‌های خرید فراوان و آتش بازی شگفت انگیز در شب جذابیت زیادی پیدا کرده است.

وینترلود (Winterlude)

وینترلود یکی از فستیوال‌های زمستانه کانادا است که فوریه هر سال در پایتخت این کشور برگزار می‌شود. در این فستیوال، فصل زمستان توسط کانادایی‌ها پذیرفته و جشن گرفته می‌شود. این جشنواره که تقریبا 40 سال از برگزاری آن می‌گذرد، با اجرای موسیقی زنده و سرگرمی در مکان‌های سرپوشیده و روباز همراه است. همچنین یکی از هیجان انگیزترین کارهایی که در وینترلود انجام می‌شود، اسکیت روی کانال یخ زده ریدو (Rideau) شهر اتاوا (Ottawa) است. هر زمستان این کانال یخ زده که طولی کمتر از 5 مایل دارد، به بزرگترین پیست اسکیت جهان تبدیل می‌شود. علاوه بر اسکیت، American Express Snowball که یک مکان برگزاری کنسرت در فضای باز است، میزبان موسیقی زنده و سرگرمی‌های دیگر این فستیوال خواهد بود.

فستیوال بین المللی جاز مونترال (Montreal International Jazz Festival)

جشنواره‌های موسیقی که در سراسر دنیا برگزار می‌شوند از جذاب‌ترین رویدادهای تفریحی و فرهنگی هستند. فستیوال‌های موسیقی نیز، یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری کانادا هستند. فستیوال بین المللی موسیقی جاز، ژوئن هر سال در شهر مونترال (Montreal) برگزار می‌شود. در این فستیوال حدود 500 کنسرت برگزار می‌شود که سه چهارم آن‌ها رایگان است. این جشنواره بزرگ میزبان حدود 2000 نوازنده از بیش از 20 کشور دنیا است. هر ساله بیش از 2 میلیون نفر از علاقه‌مندان به فستیوال موسیقی در کانادا، در این رویداد حضور پیدا می‌کنند و از موسیقی جاز لذت می‌برند. از جمله هنرمندان بنامی که در این فستیوال اجرا کرده‌اند می‌توان به آرتا فرانکلین (Aretha Franklin)، دایانا کرال (Diana Krall) و نورا جونز (Norah Jones) اشاره کرد.

فستیوال تابستانه کابوی

جشنواره کلگری استمپید (Calgary Stampede)

فستیوال استمپید کلگری یکی از بزرگترین جشن‌های کانادا و جشنواره‌های فضای باز دنیا است. این جشنواره جولای هر سال، برای 10 روز میزبان بیش از یک میلیون نفر است. مردم با پوشیدن لباس‌های جین و استایل‌ کابوی در این فستیوال حضور پیدا می‌کنند و از موسیقی‌ها و نمایش‌های خیابانی لذت می‌برند. این رویداد بزرگترین فستیوال کابوی تابستانی بوده و گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

جشن نور ونکوور (Celebration Of Light)

بزرگ‌ترین مسابقه آتش‌بازی جهان، هر تابستان طی سه شب در شهر ونکوور (Vancouver) برگزار می‌شود. در این رویداد علاوه بر آتش‌بازی‌های هیجان انگیز، کنسرت‌های مختلف، غرفه‌های غذا و بازی‌های متنوع هم برپا خواهد شد. محبوب‌ترین نقطه دیدنی ونکوور و قاعدتا شلوغ‌ترین نقطه، ساحل خلیج انگلیسی (English Bay Beach) است. اگر دوست دارید از بهترین نقطه شاهد این جشنواره مهیج باشید، زودتر به این ساحل بروید و یک جای خوب برای خودتان انتخاب کنید. فستیوال نور طولانی‌ترین مسابقه آتش‌بازی جهان است و کارشناسان صنعت نمایش‌ آن را از نظر طراحی، هنر، اصالت و هماهنگی آتش بازی با موسیقی آن‌ها را داوری می‌کنند.

فستیوال کمدی فقط برای خنده مونترال (Just for Laughs Comedy Festival, Montreal)

جشنواره کمدی مونترال (Montreal)، که معمولا به اسم “فقط برای خنده” شناخته می‌شود. این فستیوال از سال 1983، به صورت سالانه در این شهر برگزار می‌شود. این جشنواره بسیار محبوب بوده و شهرت زیادی دارد. همچنین برخی از بهترین کمدین‌های جهان در آن حضور پیدا می‌کنند. به‌عنوان مثال مستر بین (Mr Bean) ساخته روآن اتکینسون (Rowan Atkinson) برای اولین بار در سال 1989 در مونترال نمایش داده شد. در سال‌های اخیر نیز کمدین‌هایی مثل کوین هارت (Kevin Hart)، کاترین رایان (Katherine Ryan) و جیمی کار (Jimmy Carr) در این فستیوال حضور پیدا کردند.

فستیوال فیلم تورنتو (Toronto International Film Festival)

جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو، یکی از جشنواره‌های پیشرو در جهان است که اعتباری به اندازه فستیوال‌های کن (Cannes) و ساندنس (Sundance) دارد. بسیاری از فیلم‌های مشهور ابتدا در تورنتو نمایش داده شده و پس از آن نامزد دریافت جوایز گلدن گلوب (Globe awards) و اسکار (Oscars) شدند. از جمله فیلم‌هایی که در این جشنواره معتبر پاییزی نمایش داده شده‌اند می‌توان به American Beauty، The Big Chill و Hotel Ruanda اشاره کرد.

فستیوال رنگ‌های سلتیک (Celtic Colors)

جشنواره بین‌المللی رنگ‌های سلتیک، یک جشن بی‌نظیر از فرهنگ سنتی زنده جزیره کیپ برتون (Cape Breton Island) است. این فستیوال اکتبر هر سال به مدت 9 روز برپا خواهد شد. برگزارکنندگان جشنواره با شش کنسرت در هر روز، برنامه را طوری برنامه ریزی می‌کنند که بتوانید طعم واقعی جشنواره را هر روز بچشید. این فستیوال موسیقی معمولا زمانی شروع می‌شود که برگ‌ها رنگ می‌گیرند و رنگ‌های زرد، قرمز و نارنجی پر جنب و جوش، پس زمینه را تماشایی‌تر می‌کند.

جشن‌ها، جذاب‌ترین رویدادهای فرهنگی کانادا

در این مطلب درباره معروف‌ترین جشن‌های کانادا صحبت کردیم. فستیوال‌های کانادا یکی از جذاب‌ترین موضوعات مربوط به فرهنگ این کشور و جزء جاذبه‌های گردشگری کانادا به حساب می‌آیند. هر کدام از این جشن‌ها تاریخچه و دلیل برگزاری مخصوص به خود و ریشه فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و غیره دارند. جشن‌های کشور کانادا، بخشی از روح جمعی ساکنان آن را تشکیل می‌دهند که به‌دلیل تنوع فرهنگی و تعداد زیاد مهاجران ساکن در این کشور تنوع زیادی دارند که بعضی از معروف‌ترین آن‌ها را شرح دادیم. اگر دوست دارید با جشن‌ها و فستیوال‌های معروف کانادا آشنا شوید، مطالعه این مطلب برای شما مفید خواهد بود.

سوالات متداول

 جشن روز ملی کانادا، کارناوال زمستانی کبک، فستیوال کمدی فقط برای خنده، فستیوال موسیقی جاز مونترال، فستیوال رنگ‌های سلتیک، جشنواره کلگری استمپید، جشن نور ونکوور و جشنواره فیلم تورنتو از معروف‌ترین جشن‌های کانادا هستند.

جشن روز ویکتوریا، هر سال در روز دوشنبه قبل از 25 می به مناسبت سالروز تولد حاکم این کشور برگزار می‌شود.

جشنواره‌های موسیقی متعددی در کانادا برگزار می‌شود که بزرگترین آن‌ها جشنواره جاز مونترال است.

علت برگزاری جشن روز خانواده هفته‌های طولانی بدون تعطیلات بین سال نو و عید پاک است که معمولا بدون هیچ سنت و تاریخ خاصی، به‌عنوان زمانی برای جشن گرفتن خانواده‌ها در کنار هم اعلام می‌شود.

guest
5 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها