موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

کار سیاه در کانادا (غیر قانونی یا سودآور؟!)

کار سیاه در کانادا (غیر قانونی یا سودآور؟!)

در کشور کانادا قوانینی برای کار وجود دارد که قبل از شروع به کار باید از آن‌ها مطلع بود و پس از بررسی کامل شرایط، کار و شغل را انتخاب کرد. شهروندان و افراد مقیم کانادا حق کار در این کشور را دارند ولی افراد خارجی برای کار در کانادا به مجوز قانونی معتبر نیاز دارند.

انجام کار سیاه در کانادا ممکن است عواقب جبران ناپذیری برای فرد داشته باشد. همچنین برای کارفرمایانی که افراد بدون مجوز کار را استخدام می‌کنند، قوانین و مقررات سختگیرانه و محرومیت وجود دارد. پس برای افرادی که مایل به مهاجرت به کانادا هستند دانستن این اطلاعات ضروری و دارای اهمیت است.

در این مقاله کار غیر قانونی یا به اصطلاح کار سیاه در کانادا را بررسی می‌کنیم و در مورد سناریوهایی صحبت می‌کنیم که منجر به کار غیر قانونی در کانادا می‌شود پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

تصویری از نیروهای آژانس خدمات مرزی کانادا (CBSA)

منظور از شغل سیاه یا غیر قانونی در کانادا چیست؟

کار غیر قانونی یا شغل سیاه در کانادا به مشاغل غیر قانونی و مخفیانه اشاره دارد و به معنی نقض قوانین مهاجرت کانادا است. در این شرایط، فرد حکم محرومیت (Exclusion order) دریافت می‌کند و باید کانادا را ترک کند.

افرادی که اقامت کانادا را دارند هیچ منعی برای کار در این کشور ندارند؛ اما افراد غیر کانادایی تنها در صورتی مجاز به کار هستند که مجوز کار یا Work Permit داشته باشند. در صورتی که فرد فاقد ورک پرمیت باشد و در کانادا مشغول به کار شود، توسط دولت کانادا جریمه نقدی خواهد شد و احتمالا محرومیت‌هایی نیز خواهد داشت.

کار در کانادا باید بر اساس مقررات و شرایط این کشور انجام شود و هر گونه کار خلاف این مقررات، کار غیر قانونی و سیاه شناخته می‌شود.

💡یک نکته مهم

دستورالعمل IRCC (اداره مهاجرت کانادا) دستورالعملی است که باید قبل از ورود به هر کاری آن را بررسی کرد. بر اساس این دستورالعمل، کاری که مهاجر در آن مشغول می‌شود نباید در بازار کانادا رقابتی باشد و سبب از دست رفتن فرصت شغلی یک فرد کانادایی شود.

چه کارهایی در دسته مشاغل سیاه در کانادا قرار می‌گیرند؟

مشاغل سیاه در کانادا شامل مشاغلی می‌شوند که اشتغال افراد کانادایی را به خطر می‌اندازند و یا احتمال پذیرش افراد کانادایی در این مشاغل را کم می‌کند یا از بین می‌برد. همچنین این مشاغل بیمه ندارند و کارفرما به دلیل استفاده از نیروی کار غیر مجاز و نداشتن قرارداد رسمی، مالیات پرداخت نمی‌کند.

ممکن است بسته به استان و شهر مورد نظر بعضی از مشاغل به عنوان کار سیاه شناخته شوند. پیشنهاد می‌شود قبل از شروع به کار در مورد قوانین شهری و استانی تحقیق کنید.

چه کارهایی در کانادا به مجوز نیاز ندارند ولی قانونی هستند؟

در کانادا مشاغلی وجود دارد که نیاز به مجوز ندارند و اتباع خارجی می‌توانند به جای انجام کار سیاه در آن‌ها مشغول به کار شوند. برخی ازاین مشاغل عبارت‌اند از:

  • بازاریاب تجاری
  • کار در محوطه دانشگاه
  • هنرمندان نمایشی
  • ورزشکاران و اعضای تیم
  • خبرنگاران خبری و خدمه رسانه
  • برگزار کننده همایشها
  • روحانیت

این لیست ممکن است طولانی‌تر باشد و مشاغل بیشتری وجود داشته باشند که به مجوز کار یا ورک پرمیت کانادا، نیاز ندارند.

نگاهی بر درآمد سیاه در کانادا

از آنجایی که کار سیاه در کانادا فاقد قرارداد بین کارفرما و کارمند است و دستمزد بسیار پایین‌تری دارد، کارفرمایان زیادی به همکاری در چنین شرایطی تمایل دارند. چرا که در این حالت کارفرما از پرداخت بیمه و مالیات معاف است. معمولا دستمزد مشاغل سیاه به صورت نقدی و هفتگی یا روزانه محاسبه می‌شود.

به طور کلی دستمزد هر ساعت کار سیاه کمتر از دستمزد همان کار در شرایط قانونی است. به طور مثال دستمزد سالیانه کار در حوزه فناوری اطلاعات حدود ۹۲ هزار دلار است که در شرایط انجام کار سیاه به حدود ۷۹ هزار دلار کاهش می‌یابد.

آیا امکان دستفروشی در کانادا برای مهاجرین هست؟

دستفروشی در کانادا قانونی است اما در شهرهای مختلف دارای قوانین متفاوتی است. در برخی از شهرها مانند تورنتو دستفروشی در مکان‌های مشخصی مجاز است. اما در شهرهایی مانند مونترال دستفروشی در کل مجاز است ولی نیاز به مجوز دارد.

بهتر است قبل از شروع، شرایط و قوانین شهری که در آن هستید را بررسی کنید و در صورت لزوم مجوز لازم را تهیه کنید.

همچنین معمولا محدودیت‌هایی برای کالاهای عرضه شده وجود دارد و این کالاها باید ایمن و قانونی باشند.

پیشنهاد پارسی کانادا به جای انجام کار سیاه در کانادا

وقتی امکان مهاجرت کاری به کانادا برای شما وجود دارد، چرا کار سیاه؟! با هر روشی که به کانادا مهاجرت کنید، اگر اقامت قانونی داشته باشید، به‌راحتی می‌توانید در این کشور کار کنید و درآمد داشته باشید. توصیه پارسی کانادا به شما این است که فقط و فقط از طریق روش‌های قانونی مهاجرت به کانادا اقدام کنید تا دردسرهای کار سیاه در این کشور را نداشته باشید.

قطعا در این مسیر تنها یک موسسه مهاجرتی معتبر و خبره می‌تواند بهترین کمک را به شما کند. بدین منظور حتما از صفحه مهاجرت کاری به کانادا دیدن کنید و با ما در ارتباط باشید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

فیلد های "*" اجباری هستند

جمع‌بندی کلی

در این مقاله از وبسایت پارسی کانادا به بررسی کار سیاه یا کار غیر قانونی در کانادا و تبعات آن پرداختیم. یک فرد خارجی بدون مجوز کار مناسب نمی‌تواند در کانادا کار کند و استخدام شدن بدون مجوز کار برای کارفرما جرم محسوب می‌شود.

کارفرمایانی که اتباع خارجی را برای کار در کانادا استخدام می‌کنند باید ابتدا مشخص کنند که آیا مشاغل پیشنهادی به مهاجرین، به اخذ مجوز کار نیاز دارد یا خیر. همچین می‌توانید برای دریافت مشاوره با کارشناسان پارسی کانادا، از طریق فرم زیر با ما در تماس باشید تا ما مناسب‌ترین روش مهاجرت به کانادا را به شما پیشنهاد کنیم.‌

سوالات متداول

دانشجویان در کانادا بهتر است به روش قانونی اقدام به انجام کار کنند. در شرایط قانونی دانشجویان در هنگام تحصیل مجاز به انجام ۲۰ ساعت کار در هفته به صورت پاره‌وقت هستند.

بله مشغول شدن به کار غیر قانونی و سیاه در کانادا هم برای فرد شاغل و هم برای کارفرما عواقب دارد. فرد ممکن است محکوم به خروج و ترک کشور کانادا شود و برای بازگشت دوباره به کانادا با مشکل مواجه شود.

کارفرمایی که مهاجرین غیرقانونی را استخدام می‌کند، با عواقب قانونی و جریمه ۵۰۰۰ دلاری مواجه می‌شود.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال