موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

ویزای همراه کانادا

ویزای همراه کانادا

با ویزای همراه کانادا می‌توانید در روش‌های مهاجرت کاری و تحصیلی، برای همسر، فرزندان و والدین خود، ویزا بگیرید. همسر و فرزندان دانشجویان بین‌المللی، می‌توانند با استفاده از ویزای همراه با هدف کار یا تحصیل برای مدت مشخصی در کشور کانادا اقامت داشته باشند. همچنین از طریق ویزای همراه دانشجویی و ویزای همراه دانش آموزی کانادا، والدین متقاضیان می‌توانند در کانادا اقامت داشته باشند. اگر می‌خواهید اعضای خانواده‌تان را از این طریق به کانادا ببرید، لازم است بدانید که ویزای همراه چیست و شرایط اخذ آن چگونه است. پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به پاسخ این سوالات برسید.

تصویر دانشجوی مهاجر به همراه پدرش

با ویزای همراه کانادا والدین‌تان در کنار شما خواهند بود

در ویزای همراه کانادا منظور از همراه کیست؟

همسر  و فرزندان تحت تکفل و والدین متقاضیان تحصیل در کانادا به عنوان همراه شناخته می‌شوند و می‌توانند ویزای همراه کانادا را دریافت کنند.

انواع ویزای همراه کانادا

انواع مختلف ویزای همراه کانادا عبارت‌اند از:

  • ویزای همراه کاری: دانشجویان تمام وقت در کانادا که دارای مجوز تحصیلی معتبر هستند، می‌توانند برای همسر خود نیز درخواست مجوز کار بدهند. ویزای همراه کاری به همراهان شما اجازه می‌دهد که به صورت تمام وقت در کانادا مشغول کار شوند. این مجوز معمولا برای کل مدت تحصیل شما در کانادا معتبر خواهد بود.
  • ویزای همراه والدین: دانشجویان در حین تحصیل در کانادا، می‌توانند از والدین خود دعوت کنند تا با استفاده از ویزای اقامت موقت کانادا (TRV) یا مجوز سفر الکترونیکی (eTA)، به کانادا سفر کنند.
  • ویزای همراه دانشجو و ویزای همراه دانش آموزی: این موارد که به‌عنوان ویزای همراه تحصیلی نیز شناخته می‌شوند، به خانواده دانشجویان و دانش‌آموزان اجازه می‌دهد که در طول دوره تحصیل همراه فرزندانشان باشند.
  • ویزای همراه همسر دانشجو: همسران دانشجویان بین‌المللی در کانادا می‌توانند از طریق ویزای همراهی به اندازه طول مدت تحصیل همسر خود در کانادا اقامت داشته باشند. آن‌ها در طی این مدت اجازه کار و تحصیل خواهند داشت.

اگر به تحصیل در مدارس و مراکز آموزشی کانادا علاقه‌مند هستید، مطالعه مطلب ویزای دانش آموزی کانادا برای شما مفید خواهد بود.

شرایط اخذ ویزای همراه کانادا

پدری که با ویزای همراه خانواده‌ش هم در کانادا کنار او هستند.

سیاست‌های مهاجرتی کشور کانادا به شما اجازه می‌دهد تا اعضای خانواده شما در حین تحصیل بتوانند در کنار شما باشند.

شرایط گرفتن ویزای همراه کانادا برای موقعیت‌های مختلف متفاوت خواهد بود. در ادامه به بیان شرایط ویزای همراه کانادا می‌پردازیم:

  1. اگر به‌عنوان یک دانشجوی تمام وقت در کانادا هستید و مجوز تحصیل معتبر دارید، می‌توانید  به همسر خود برای درخواست ویزای همراه و مجوز کار آزاد کمک کنید. درخواست مجوز کار همسر در کانادا می‌تواند همزمان با درخواست مجوز تحصیل متقاضی بررسی شود. در این صورت لازم است علاوه‌بر هزینه‌های پردازش مجوز تحصیل، هزینه اضافی رسیدگی به مجوز کار نیز پرداخت شود. به‌علاوه همسر شما می‌تواند به‌عنوان یک گردشگر وارد کشور کانادا شود و پس از ورود درخواست اجازه کار را ثبت کند. همچنین اگر دوست دارید پس از تحصیل به‌صورت دائمی در کانادا اقامت داشته باشید، مطلب مهاجرت به کانادا را مطالعه کنید.
  2. اگر شما یا همسرتان در حال حاضر ساکن کانادا هستید، فرزندان خردسال شما می‌توانند بدون مجوز تحصیل در مقاطع پیش دبستانی، ابتدایی یا متوسطه تحصیل کنند. زمانیکه کودک به سن بلوغ رسید، بایستی برای ادامه تحصیل در کانادا برای دریافت مجوز تحصیل اقدام کند.

بهترین زمان برای اخذ ویزای همراه کانادا

متقاضیان می‌توانند در 2 زمان مختلف اقدام به اخذ ویزای همراهی کنند. در ادامه هر کدام از آن‌ها را توضیح می‌دهیم:

  1. اقدام به دریافت ویزای همراهی پس از ورود به کانادا و اخذ ویزای تحصیلی توسط متقاضی
  2. اقدام به دریافت ویزای همراهی در حین درخواست برای اخذ ویزای تحصیلی و ورود همزمان متقاضی و همراهانش به کانادا

اگر بخواهید همراه با خانواده خود همزمان وارد کانادا شوید، می‌توانید یک درخواست برای کل خانواده پر کنید. اگر درخواست‌های مختلف مجوز (مانند مجوز تحصیل و اجازه کار همسر) دارید، به اسناد اضافی نیاز دارید و باید هزینه‌های اضافی (مانند هزینه اضافی برای مجوز کار) را پرداخت کنید.

از طرف دیگر ویزای تحصیلی به‌عنوان یک اجازه اقامت موقت در کانادا به حساب می‌آید. درنتیجه لازم است متقاضی افسر ویزا را متقاعد کند که پس از به اتمام رسیدن مدت مجوز، کانادا را ترک می‌کند. در بعضی موارد اگر بخواهید همزمان همه اعضای خانواده‌تان را به کانادا ببرید ممکن است افسر ویزا مشکوک شود که دانشجو واقعا قصد ترک کانادا پس از پایان تحصیلات را ندارد.


بهترین زمان برای اخذ ویزای همراهی پس از صدور ویزای تحصیلی متقاضی اصلی و ورود وی به کانادا است.

میزان تمکن مالی برای اخذ ویزای همراه کانادا

متقاضیان باید منابع مالی کافی برای تامین زندگی خود در طول سال اول تحصیل را داشته باشند. به‌علاوه حضور همسر و فرزندان بر نیازهایی مانند مسکن، بیمه درمانی و غیره تاثیرگذار است. در نتیجه کسانی که مایل به همراهی اعضای خانواده خود در حین تحصیل در کانادا هستند، بایستی آماده نشان دادن تمکن مالی و بودجه اضافی برای حمایت از خانواده‌شان باشند.

حتما بخوانید:
ویزای تحصیلی کانادا

مدت زمان صدور ویزای همراه کانادا

صدور ویزای همراه کانادا، همزمان با صدور ویزای کار یا ویزای تحصیلی فردی است که قصد دارد در کانادا کار یا تحصیل کند. پس سوال”صدور ویزای همراه کانادا چقدر طول می‌کشد؟” را باید با زمان صدور ویزا تحصیلی یا کار، پاسخ داد. این زمان معمولا بین یک الی 6 ماه است.

مدارک لازم برای صدور ویزای همراه کانادا

برای صادر شدن ویزای همراه کانادا لازم است مدارک مورد نیاز را  ارائه دهید. این مدارک برای هریک از افرادی که شما را همراهی می‌کنند متفاوت بوده و در جدول زیر آورده شده‌اند:

همراهحداقل مدارک موردنیاز
همسر متقاضیگذرنامه
مجوز کار یا معرفی نامه برای مجوز کار (اختیاری)
سند ازدواج
فرزندان وابستهگذرنامه
مجوز تحصیل (برای فرزندانی که کلاس اول یا بالاتر هستند)
اجازه نامه امضا شده توسط والدینی که در سفر نیستند، حاوی آدرس و شماره تلفن آن‌ها، در صورت امکان به زبان انگلیسی یا فرانسوی
کپی از گذرنامه یا کارت هویت ملی امضا شده والدین غیر همراه

هزینه صدور ویزای همراه کانادا

هزینه‌های صدور ویزای کانادا با توجه به نوع درخواست شما متفاوت است. برای دریافت ویزای همراهی همسر یا فرزندان شما می‌توانند در ابتدا با استفاده از ویزای توریستی (TRV/Visitor Visa) وارد کانادا شده و پس از آن برای کار یا تحصیل در کانادا درخواست دهند. در اینصورت هزینه صدور ویزای آن‌ها به ازای هر نفر 100 دلار کانادا است.

دلایل ریجکت شدن ویزای همراه کانادا

دلایل متعددی برای ریجکت شدن ویزای همراه کانادا وجود دارد. به‌طور کلی افزایش تقاضا برای دریافت ویزای دانشجویان بین‌المللی منجر به رد شدن بیش از حد این ویزا در کانادا شده است. طبق آمار اداره مهاجرت و شهروندی کانادا (CIC)، هر سال حدود 30 درصد از درخواست‌های ویزای دانشجویی کانادا رد می‌شوند. برخی از شایع‌ترین دلایل ریجکتی ویزا عبارت‌اند از:

  1. عدم ارائه مدرک زبان و تسلط نداشتن به زبان انگلیسی
  2. نداشتن تمکن مالی (متقاضیان بایستی بودجه کافی برای یک سال زندگی در کانادا و همچنین حمایت از همراهان خود را داشته باشند)
  3. نامشخص بودن قصد متقاضیان برای ترک کانادا (متقاضیان دریافت ویزای همراه کانادا باید اثبات کنند که پس از پایان دوره تحصیل متقاضی اصلی به کشور خود برمی‌گردند.)
  4. عدم دریافت نامه پذیرش توسط متقاضی
  5. ارائه مدارک ناقص و ناکافی
  6. وجود نداشتن فرصت‌های شغلی در کشور مبداء که باعث عدم بازگشت متقاضی می‌شود

تمدید ویزای همراه کانادا

دانشجویی که ویزای همراه کانادا را تمدید کرده است

تمدید ویزای همراه کانادا را فراموش نکنید!

همراهان دانشجویان بین‌المللی می‌توانند با دریافت ویزای توریستی وارد کشور کانادا شده و پس از آن درخواست اجازه کار و یا تحصیل دهند. پس از این درخواست می‌توانند تا پایان دوره تحصیل متقاضی اصلی در کشور کانادا حضور داشته باشند. به‌طور کلی ویزای توریستی کانادا حداکثر 6 ماه اعتبار دارد و درصورت تمایل به تمدید آن، لازم است 30 روز قبل از انقضای مدت ذکر شده در ویزا درخواست تمدید داده شود. مدارک لازم جهت ورود به کانادا از این طریق عبارت‌اند از:

  • مجوز سفر الکترونیکی (eTA) – اکثر اتباع خارجی که از مسیر هوایی به کانادا سفر می کنند و متعلق به کشورهای معاف از ویزا هستند، برای ورود به کانادا به ویزای eTA نیاز دارند.
  • ویزای ویزیتور (ویزای اقامت موقت) – اتباع خارجی که مایل به سفر به کانادا متعلق به کشورهای غیرمعاف از ویزا هستند، برای ورود و اقامت در کانادا به ویزای ویزیتور نیاز دارند.

نحوه تبدیل ویزای همراه کانادا به ویزای کاری

اگر به‌عنوان همسر یک فرد دارای مجوز تحصیل در کانادا، وارد کشور کانادا می‌شوید، می‌توانید برای دریافت مجوز کار موقت در کانادا درخواست دهید. درخواست برای مجوز کار می‌تواند همزمان با درخواست مجوز تحصیل متقاضی اصلی ارائه شود که در اینصورت بایستی هزینه‌های رسیدگی به مجوز کار نیز پرداخت شود. همچنین می‌توانید از طریق ویزای توریستی وارد کانادا شده و پس از ورود برای دریافت اجازه کار درخواست دهید.

برای این کار باید به افسر مهاجرت ثابت کنید که پس از پایان مجوز کار، کانادا را ترک می‌کنید. همچنین نیاز است تمکن مالی خود را برای طول دوره اقامت در کانادا و همچنین بازگشت به خانه اثبات کنید. در طول دوره اقامت در این کشور نیز بایستی از قانون تبعیت کنید و سابقه فعالیت مجرمانه و خطری برای کانادا نداشته باشید. همچنین زمانیکه می‌خواهید کارفرمای خود را انتخاب کنید، نباید با افرادی که در لیست “غیر واجد شرایط” هستند (کارفرمایانی که نتوانسته‌اند شرایط را رعایت کنند) کار کنید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

سخن پایانی

دانشجویان بین‌المللی مقیم کانادا می‌توانند از طریق ویزای همراه کانادا خانواده خود را به این کشور بیاورند. به‌طور کلی همسر، فرزندان تحت تکفل و والدین شخص به‌عنوان همراه شناخته می‌شوند. از طریق اخذ ویزای همراه همسر و فرزندان شما می‌توانند در طول مدت تحصیل‌تان در کانادا ساکن بوده و به کار یا تحصیل بپردازند. همچنین با استفاده از ویزای همراه دانشجویی و ویزای همراه دانش آموزی کانادا، والدین متقاضیان قادر به اقامت موقت در این کشور خواهند بود. اگر شما نیز علاقه‌مند به استفاده از این ویزا و همراهی با خانواده خود در مدت اقامتشان هستید، مطالعه این مطلب به شما کمک می‌کند تا با ویزای همراه کانادا و شرایط و قوانین اخذ آن آشنا شوید.

سوالات متداول

به‌طور کلی همسر، فرزندان تحت تکفل  والدین متقاضیان به‌عنوان همراه شناخته می‌شوند.

دانشجویان در حین تحصیل در کانادا، می‌توانند از والدین خود دعوت کنند تا با استفاده از ویزای اقامت موقت (TRV) یا مجوز سفر الکترونیکی (eTA)، به کانادا سفر کنند.

این ویزا به خانواده دانش‌آموزان اجازه می‌دهد که در طول دوره تحصیل همراه فرزندانشان باشند.

بهترین زمان برای اخذ ویزای همراه پس از صدور ویزای تحصیلی متقاضی اصلی و ورود وی به کانادا است.

guest
8 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها