موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

کاستودین چیست و چرا روی آینده تحصیلی دانش‌آموزان تاثیر دارد؟

کاستودین چیست و چرا روی آینده تحصیلی دانش‌آموزان تاثیر دارد؟

طبق اطلاعات سایت Thecustodian، در سال 2021، حدود 500 هزار متقاضی ادامه تحصیلی در کانادا پذیرفته شدند که بیش از 71 هزار نفر از آن‌ها دانش‌آموز بودند. پیش‌بینی می‌شود که طبق روند روبه‌رشد پذیرش‌های تحصیلی کانادا میزان اخذ ویزاهای تحصیلی، بیشتر از این هم بشود. اگر شما هم می‌خواهید برای ادامه تحصیل فرزندتان در کانادا اقدام کنید، با این پرسش روبه‌رو می‌شوید که کاستودین چیست و چه تاثیری در آینده‌سازی دانش‌آموزان دارد. افراد زیر 17 سال نمی‌توانند به‌صورت مستقل برای ادامه تحصیل به کانادا سفر کنند و باید قیم دانش آموز در کانادا به‌صورت موقتی همراه او بیاید.

اما کاستودین چیست و چه مزایایی دارد؟ در این مقاله از مجموعه مهاجرتی پارسی کانادا به سراغ کاستودین رفته‌ایم تا در مورد نحوه اخذ ویزای تحصیلی برای کودکان و نوجوانان مطلع شوید. آیا به آینده تحصیلی درخشان کودکتان فکر می‌کنید و می‌خواهید از سنین پایین در کانادا درس بخوانید؟ با ما همراه شوید تا بدانید که کاستودین چیست و در این میان چه نقشی دارید.

کاستودین کیست؟

شخصی که توسط والدین برای مراقبت از فرزندان زیر 17 سال در حین تحصیل در کانادا تعیین می‌شوند را کاستودین (custodian) یا سرپرست گویند. فرزند یا باید با والدین خود به کانادا مهاجرت کند و یا می‌تواند به دلیل عدم حضور آن‌ها، یک کاستودین داشته باشد.

کشور کانادا درخواست‌های پذیرش ادامه تحصیل را در تمامی مقاطع اعم از تحصیلات ابتدایی، متوسطه و بالاتر ارائه می‌دهد. طبق قوانین اداره مهاجرت و شهروندی کانادا (Citizenship and Immigration Canada)، دانش‌آموزان زیر 17 سال می‌توانند در کالج‌ها یا مدارس ثبت‌نام کنند، اما ارائه ویزای تحصیلی کانادا، بدون اظهارنامه امضاشده توسط کاستودین (custodianship form) ممکن نیست.

تصویری از دانش آموز دبستانی دختر و پسر در کانادا

دانش آموزان زیر 17 سال هم می‌توانند بدون خانواده در کانادا تحصیل کنند، به شرطی که کاستودین داشته باشند

دانش‌آموز ماینر (Minor) کیست؟

دانش‌آموزانی که زیر سن قانونی (17 سال) هستند و یک بزرگسال محسوب نمی‌شوند، ماینر (Minor) نامیده می‌شوند. هر استان و منطقه در کشور کانادا به‌صورت مستقل تعیین می‌کند که سن قانونی برای یک انسان بالغ چقدر است.

ممکن است که برای بعضی از دانش‌آموزان 17تا 19 ساله که بزرگسال به حساب می‌آیند هم نیاز به حضور یک سرپرست یا کاستودین باشد. تصمیمات مربوط به تعیین سرپرست یا کاستودین برای دانش‌آموزان برعهده افسر مهاجرت (Immigration Officer) است. افسران مهاجرت که روی پرونده‌های ویزای تحصیلی دانش‌آموزان کار می‌کنند، به چند نکته حساس توجه دارند که عبارت‌اند از:

  • مقطع تحصیلی موردنظر متقاضی (دانش‌آموزانی که در دبیرستان ثبت‌نام می‌کنند، معمولاً به کاستودین نیاز دارند)
  • بررسی کردن شرایط زندگی فعلی و سابق؛ در مورد این که دانش‌آموز متقاضی تابه‌حال تجربه زندگی در جاهای دور از کشور یا خانه را داشته است یا خیر
  • استقلال مالی دانش‌آموز متقاضی از والدین و یا سرپرست خود
  • تجربه سفر قبلی و مشارکت در برنامه‌های بین‌المللی
  • اطلاعات موردنیاز برای تماس با والدین در شرایط حساس و اورژانسی
  • آسایش و رفاه دانش‌آموز متقاضی با در نظر گرفتن موقعیت‌ها و عوامل خطرناک

علاوه‌ بر این، همه افراد زیر سن قانونی باید مدرک شهروندی (proof of citizenship) مثل شناسنامه، گواهی تولد و یا پاسپورت صادرشده توسط کشور مبدا ارائه دهند. ضمناً مدارک هویتی کاستودین یا سرپرست هم باید ارائه شوند. شناسنامه، گذرنامه، پاسپورت و غیره معتبرترین مدارک برای ورود اولیه محسوب می‌شوند.

تصویری از یک دانش آموز در کنار کاستودین خود

کاستودین درست مانند والدین دانش آموز، مسئولیت‌های مهمی دارد

وظایف و مسئولیت‌های کاستودین چیست؟

کاستودین یا سرپرست، باید از دانش‌آموزان زیر 17 سال تا پایان دوره تحصیلی‌شان مراقبت کنند. یک شهروند و یا مهاجر کانادایی بالای 17 سال هم می‌توانند به‌عنوان کاستودین پذیرفته شوند. کاستودین، باید توانایی صحبت کردن به زبان انگلیسی را داشته باشد و در شرایط حساس و اورژانسی در دسترس باشند. کاستودین، باید در نزدیک‌ترین مکان به دانش‌آموز ماینر زندگی کند و قانوناً موظف است که از او سرپرستی کند و مراقبش باشد. اما مهم‌ترین وظایف قانونی کاستودین چیست؟ مسئولیت‌ها و وظایف کاستودین به‌تفکیک دوره‌های مختلف به‌صورت زیر است:

مسئولیت کاستودین در دوره شروع آموزش‌های تحصیلی عبارت‌اند از:

  • شرکت در دفاتر پذیرش ویزای تحصیلی و کمک به دانش‌آموز برای پذیرفته شدن در مصاحبه
  • کمک به دانش‌آموز در ثبت‌نام کردن در مدارس و کالج‌های کانادا
  • کمک به ارائه مدارک لازم برای ثبت‌نام دانش‌آموز
  • کمک به افتتاح حساب بانکی و دریافت سیم‌کارت اختصاصی دانش‌آموز

مسئولیت کاستودین در دوره حین تحصیل عبارت‌اند از:

  • در دسترس بودن برای پیگیری مداوم روند یادگیری و تحصیلی دانش‌آموز
  • اجازه دادن به دانش‌آموز برای حضور در برنامه‌ها و رویدادهای آکادمیک
  • شرکت کردن در جلسات اولیا و مربیان
  • حفظ ارتباط منظم و همیشگی با دانش‌آموز
  • حفظ و تقویت ارتباط با والدین دانش‌آموز
  • کمک به حضور دانش‌آموز در محیط‌های آموزشی مثل کتابخانه‌ها، سالن‌های ورزشی، گروه‌های اجتماعی و غیره
  • توضیح قوانین کشور کانادا و مدارس به دانش‌آموز

مسئولیت کاستودین در دوره‌های ضروری و حیاتی عبارت‌اند از:

  • اطلاع به والدین دانش‌آموز در صورت بروز هرگونه مشکل در مدرسه یا کالج
  • کمک به درمان پزشکی دانش‌آموز
  • رسیدگی به شرایط اضطراری دانش‌آموز در 7 روز هفته و 24 ساعت شبانه روز

چطور برای فرزندمان کاستودین یا قیم پیدا کنیم؟

والدین می‌توانند از افرادی که در آشنایان، دوستان یا فامیل خود که در کانادا اقامت دارند برای کاستودین درخواست کنند. همچنین مجموعه‌های رسمی متعددی در کشور کانادا وجود دارند که خدمات ویزای دانش‌آموزی کانادا و کاستودین را انجام می‌دهند. برای مثال، می‌توانید با استفاده از خدمات ارزشمند مجموعه‌هایی مثل سایت The Custodian و Canada Open، کاستودین موردنظر را برای فرزندتان و در هر استانی از کانادا پیدا کنید. مجموعه‌هایی مثل The Custodian، خدماتی مثل نگه‌داری، مراقبت، کمک‌های فوریتی و پزشکی و غیره را برای فرزندتان انجام می‌دهند و اقامتگاه‌های مناسب را برای او در کانادا پیدا می‌کنند. برای این که بتوانید به این قبیل از مجموعه‌های کانادایی اعتماد کنید، کافی است که به سایت‌های رسمی آن‌ها مراجعه کنید و سوابق آن‌ها را زیر ذره‌بین قرار دهید.

مهم‌ترین عامل تعیین کاستودین چیست و چه کسانی به آن نیاز ندارند؟

همه دانش‌آموزان 17 ساله و کوچک‌تر برای ادامه تحصیل در کانادا باید کاستودین داشته باشند. تعیین یک کاستودین، برای افراد بالای 17 سال و بزرگ‌تر، اختیاری است، اما افسر پرونده می‌تواند در موارد استثنائی، برای دانش‌آموز مورد نظر درخواست کاستودین کند.

تفاوت گاردین و کاستودین

کاستودین را حتما باید دادگاه تعیین و تائید صلاحیت کند

تفاوت گاردین و کاستودین چیست؟

پذیرش تحصیلی دانش‌آموزان زیر سن قانونی فقط به اخذ کاستودین ختم نمی‌شود. یکی دیگر از ویزاهای مربوط به دانش‌آموزان زیر 18 سال، گاردین کانادا (Guardianship Citizen Visa) است. طبق گاردین، والدین می‌توانند به‌عنوان سرپرست دانش‌آموز باقی بمانند و یک شخص بالای 18 سال را برای نگه‌داری او مشخص کنند. برای درک بهتر گاردین کانادا و درک بهتر از شرایط ادامه تحصیل دانش‌آموزان زیر 18 سال، مقاله ویزای گاردین کانادا را مطالعه کنید.

تفاوت‌های اصلی بین گاردین و کاستودین شامل موارد زیر می‌شود:

  • کاستودین به والدین یا شخصی که رابطه نزدیک با والدین فرزند دارد، اعطا می‌شود. گاردین به فردی سرپرستی فرزند داده می‌شود که به غیر از والدین او باشد.
  • کاستودین مسئولیت گرفتن تصمیمات مهم برای کودک را دارد ولی گاردین محدودیت بیشتری در تصمیم‌گیری دارد و بیشتر در رابطه با مراقبت و رفاه روزمره کودک است.
  • مدت زمانی که فردی به‌عنوان کاستودین انتخاب می‌شود توسط دادگاه قابل تغییر خواهد بود و این مدت زمان دائمی نیست. در مقابل گاردین می‌تواند تا پایان عمر قیم یا تا زمانی که کودک به سن بلوغ برسد ادامه پیدا کند و یا حتی می‌تواند به‌صورت اضطراری و موقت در زمانی که والد بیمار است به فرد اعطا شود.
  • تنها دادگاه مجاز است که کاستودین را به فرد موردنظر اعطا کند. البته گاهی والدین افرادی را معرفی می‌کنند و رای آخر توسط دادگاه صادر می‌شود. برای اعطای گاردین، دادگاه تصمیم می‌گیرد ولی والدین نیز می‌توانند با آن شخص قرار ملاقاتی داشته باشند و فرد شایسته را انتخاب کنند.

مدارک موردنیاز کاستودین برای مهاجرت به کانادا

طبق اطلاعات سایت Canada، مدارک موردنیاز برای کاستودین عبارت‌اند از:

  • مجوز اقامت تحصیلی دانش‌آموز
  • مدارک سرپرستی
  • مدارک تایید کاستودین توسط افسر پرونده
  • ارائه و تایید اظهارنامه کاستودین

سخن پایانی

آینده تحصیلی بچه‌ها از جمله مهم‌ترین دغدغه‌های والدین در سرتاسر دنیا مخصوصاً ایران است. اگر شما هم از آن قبیل والدین هستید که دوست دارید، رشد و بالندگی تحصیلی فرزندتان را در کانادا ببینید، بهتر است که با کاستودین آشنا شوید. چنانچه به هر دلیلی با همسرتان اختلاف دارید و یا نمی‌توانید برای محل اقامت و زمان مهاجرت تحصیلی کودکان تصمیم بگیرید، بهتر است که به یک قیم دانش آموز در کانادا فکر کنید.

طبق اطلاعات سایت‌های مرجع و مطالب این مقاله، کاستودین، شخصی است که سرپرستی و حضانت کودک را برای ادامه تحصیل در کانادا برعهده می‌گیرد. با ما در موسسه مهاجرتی پارسی کانادا تماس بگیرید تا یک تجربه مفید و ارزشمند تحصیلی را برای فرزندانتان به‌ارمغان بیاوریم.

سوالات متداول

شخصی که به‌عنوان همراه و یا قیم قانونی با افراد زیر سال 17 سال وارد کانادا می‌شود، کاستودین نامیده می‌شود.

همه افراد زیر سن قانونی باید مدرک شهروندی مثل شناسنامه، گواهی تولد و یا پاسپورت صادر شده توسط کشور مبدا ارائه دهد.

افسر پرونده می‌تواند در موارد استثنائی، برای دانش‌آموز مورد نظر درخواست کاستودین کند.

کاستودین به والدین یا شخصی که رابطه نزدیک با والدین فرزند دارد، اعطا می‌شود. گاردین، مجوزی است که برای شخصی به‌غیر از والدین دانش‌آموز داده می‌شود.

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها