موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

مهاجرت به آلبرتا از طریق برنامه استانی آلبرتا (AINP)

مهاجرت به آلبرتا از طریق برنامه استانی آلبرتا (AINP)

یکی از بهترین استان‌ها برای زندگی در کانادا در سال 2024، آلبرتا شناخته شده است. به‌دلیل وجود فرصت‌های شغلی، کیفیت بالای زندگی، کم بودن مالیات و مقرون‌به‌صرفه بودن هزینه‌ها، این استان به مکان مطلوبی برای مهاجرت و زندگی تبدیل شده است. صنایع نفت و گاز، کشاورزی، جنگل‌داری، آموزش، جهانگردی و ساخت‌وساز در آلبرتا رونق دارد. برای دریافت اقامت دائم در این استان، می‌توانید از طریق برنامه مهاجرتی مزیت آلبرتا (Alberta Advantage Immigration Program) اقدام کنید.

با ما در این مطلب همراه باشید تا مرور کاملی روی برنامه استانی آلبرتا داشته باشیم. برای ارزیابی شرایط مهاجرت‌تان به آلبرتا به‌راحتی می‌توانید 👈فرم ارزیابی مهاجرت👉 پارسی کانادا را پر کنید و منتظر تماس مشاورین ما باشید.

مروری بر برنامه استانی آلبرتا (Alberta Advantage Immigration Program)

برنامه مهاجرتی مزیت آلبرتا یا AAIP که قبلا برنامه نامزدی استانی آلبرتا (Alberta Immigrant Nominee Program) یا AINP نامیده می‌شد، یک برنامه مهاجرتی اقتصادی است که افراد را برای اقامت دائم در آلبرتا انتخاب می‌کند. نامزدها یا باید مهارت‌هایی داشته باشند تا کمبود نیروی کار را در مشاغل موردنیاز آلبرتا برطرف کنند، یا برنامه‌ای برای خرید یا راه‌اندازی یک کسب‌وکار در این استان داشته باشند. در ضمن باید توانایی تامین مالی اعضای خانواده‌شان را هم داشته باشند. این برنامه تحت نظارت مقامات دولتی آلبرتا و کانادا اجرا می‌شود.

اگر شما قصد شرکت در برنامه نامزدی استانی آلبرتا را دارید، باید همراه با همسر یا پارتنر خود و فرزندان‌تان، برای اقامت دائم درخواست دهید. رسیدگی به درخواست‌های اقامت دائم برعهدۀ اداره مهاجران، پناهجویان و شهروندان کانادا (Immigration, Refugees and Citizenship Canada) است و دولت فدرال هم وظیفه تصمیم‌گیری نهایی درباره این درخواست‌ها را دارد. همان‌طور که گفتیم یکی از شروط نامزدی در برنامه استانی آلبرتا، داشتن مهارت و تجربه در کار یا راه‌اندازی کسب‌وکار است؛ بنابراین برای مهاجرت به این استان، برنامه‌های جداگانه‌ای برای دو گروه کارکنان و کارآفرینان در نظر گرفته شده که باهم آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

روش‌های مهاجرت به آلبرتا

برنامه استانی آلبرتا برای کارکنان

AAIP یا همان برنامه مهاجرتی مزیت آلبرتا، سه برنامه برای کارکنان خارجی که قصد کار و زندگی در آلبرتا دارند، مدنظر قرار داده است:

برنامه فرصت آلبرتا (Alberta Opportunity Stream)

داوطلبان واجد شرایطی که در آلبرتا کار و زندگی می‌کنند و پیشنهاد کار (Job offer) از سوی یک کارفرمای اهل آلبرتا دارند، می‌توانند درخواست نامزدی AAIP دهند.

برنامه اکسپرس انتری آلبرتا (Alberta Express Entry Stream)

داوطلبان واجد شرایطی که پروفایل اکسپرس انتری دارند، ممکن است از سوی AAIP برای اقامت دائم در کانادا دعوت ‌شوند. افراد متخصص در حوزه تکنولوژی می‌توانند برای تسریع در روند مهاجرت خود، در بخش  Accelerated Tech Pathway باهم رقابت کنند.


 Accelerated Tech Pathway امکان درخواست کار کردن در یک شرکت در صنعت فناوری یا یک شغل فنی را برای کاندیداهای اکسپرس اینتری با داشتن پیشنهاد کاری، فراهم می‌کند.

برنامه نوسازی روستایی آلبرتا (Rural Renewal Stream)

داوطلبان واجد شرایطی که از کارفرمایان آلبرتایی در مناطق روستایی جاب‌آفر دارند، می‌توانند در برنامه AAIP شرکت کنند.

برنامه استانی مهاجرت به آلبرتا برای کارآفرینان

برای کارآفرینانی که قصد مهاجرت به آلبرتا، زندگی در این استان و خرید یا راه‌اندازی یک کسب‌وکار در آن را دارند، چهار برنامه ارائه شده است. سه مورد از این برنامه‌ها شامل حال مهاجران خارجی می‌شود که در اینجا به همین سه مورد اشاره می‌کنیم:

برنامه کارآفرینی روستایی (Rural Entrepreneur Stream)

کارآفرینانی که قصد راه‌اندازی یا خرید یک کسب‌وکار موجود را در یکی از جوامع روستایی آلبرتا دارند، می‌توانند فرم ابراز تمایل (EOI) را پر کنند.

برنامه کشاورزی (Farm Stream)

کشاورزان باتجربه‌ای که برنامه خرید یا راه‌اندازی یک مزرعه در آلبرتا را دارند، می‌توانند درخواست اقامت دائم برای این استان را دهند.

برنامه کارآفرینی مختص فارغ‌التحصیلان خارجی (Foreign Graduate Entrepreneur Stream)

آخرین برنامه استانی آلبرتا، برنامه کارآفرینی مختص فارغ‌التحصیلان از کشورهای دیگر است که می‌توانند برای مهاجرت به آلبرتا و اقامت دائم در آن درخواست دهند.

امتیازات لازم برای مهاجرت به آلبرتا

برای مهاجرت به آلبرتا باید به حدنصاب امتیازات در حوزه‌های مختلف برسید تا درخواستتان موردقبول واقع شود. در این سیستم امتیازدهی، شش معیار با عناوین سن، تحصیلات، تجربه کاری، مهارت در زبان، سازگاری و پیدا کردن جاب‌آفر وجود دارد. جدول امتیازات مهاجرت به آلبرتا 2022 را که بر اساس جدول امتیازات اسکیل ورکر فدرال (Federal Skilled Worker points) تهیه شده، مشاهده می‌کنید.

معیارحداکثر امتیاز
سن12
تحصیلات25
سابقه کاری15
مهارت زبان انگلیسی/فرانسوی12
قابلیت سازش یا وفق‌پذیری10
استخدام ترتیب داده شده10
امتیاز کل100
امتیاز قبولی67

هزینه مهاجرت به آلبرتا

هزینه برنامه استانی مهاجرت به آلبرتا به نوع برنامه‌ای که انتخاب می‌کنید و همینطور تاریخ ثبت درخواست بستگی دارد. صرفا می‌توانید این هزینه را از طریق کارت اعتباری (Credit card) پرداخت کنید؛ اگر درخواستتان را از خود کانادا ثبت می‌کنید، می‌توانید از دبیت کارت (Debit card) هم استفاده کنید یا به‌صورت آنلاین پرداخت کنید. به‌یاد داشته باشید که هزینه ثبت‌نام در برنامه استانی مهاجرت به آلبرتا غیرقابل‌استرداد است. در جدول زیر هزینه‌های ثبت‌نام بر اساس برخی دسته‌بندی‌های مختلف ارائه شده است:

نوع برنامه استانی مهاجرت به آلبرتاهزینه به دلار کانادا
برنامه اکسپرس انتری مهاجرت استانی آلبرتا (Alberta PNP express entry stream)500
برنامه فرصت آلبرتا (Alberta Opportunity Stream)500
برنامه مهاجرت کارآفرین فارغ‌التحصیل بین‌المللی (International Graduate Entrepreneur Immigration Stream)3500
برنامه کشاورز خوداشتغال (Self-Employed Farmer Stream)500
برنامه ویزای استارت‌آپی فارغ‌التحصیل خارجی (Foreign Graduate Start-Up Visa Stream)3500

شرایط مهاجرت به آلبرتا

بررسی و گزینش درخواست‌های مهاجرت به آلبرتا برای فرد درخواست‌دهنده متفاوت است. در ادامه می‌توانید روند، الزامات و شرایط مربوط به هرکدام از مسیرها و برنامه‌ها را مطالعه کنید.

شرایط برنامه استانی آلبرتا

شرایط عمومی اکسپرس انتری (General express Entry)

آلبرتا بر اساس اطلاعات پروفایل اکسپرس انتری، نامزدها را انتخاب کرده و پس از آن برای آنها یک اعلان ارسال می‌کند. اطلاعات پروفایل باید توسط نامزدهای مهاجرت به آلبرتا پر شود. در این میان عواملی وجود دارند که باعث افزایش یا کاهش شانس شما در جهت دریافت این اعلان از سوی آلبرتا می‌شوند که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید.

اگر اقدامات زیر را انجام دهید، شانستان برای پذیرش در برنامه استانی آلبرتا از طریق اکسپرس انتری افزایش پیدا می‌کند:

  • پروفایل اکسپرس انتری فعالی در استخر متقاضیان اکسپرس انتری فدرال (federal Express Entry pool) داشته باشید.
  • اولین حرفه‌ای که در پروفایل اکسپرس انتری فدرال خود ثبت کرده‌اید، در جهت حمایت از توسعه و تنوع اقتصادی آلبرتا باشد.
  • علاقه خود به مهاجرت دائم به آلبرتا را اعلام کرده باشید.
  • در سیستم رتبه‌بندی جامع (Comprehensive Rating System) حداقل 300 امتیاز داشته باشید.

اگر یک یا چند عامل از عوامل زیر را داشته باشید، احتمال پذیرش شما بیشتر می‌شود:

  • جاب‌آفر و/یا تجربه کاری در آلبرتا داشته باشید.
  • از یکی از موسسات آموزش عالی کانادا فارغ‌التحصیل شده باشید.
  • پدر، مادر، برادر و/یا خواهری داشته باشید که اقامت دائم در آلبرتا دارد یا شهروند کانادایی است که در آلبرتا زندگی می‌کند.
  • زبان فرانسه، زبان اول شما باشد.

درصورتی که دارای شرایط زیر باشید، نمی‌توانید در برنامه اکسپرس انتری آلبرتا نامزد شوید:

  • پناهنده یا درگیر یک دادخواست حقوقی باشید.
  • از فرآیند قبلی درخواست نامزدی نامه‌ای از سوی AAIP دریافت کرده باشید که منقضی نشده باشد. هر نامزد می‌تواند صرفا یک گواهی نامزدی AAIP دریافت کند.
  • در فرآیند قبلی نامزدی، درخواست شما به‌دلیل ارائه اطلاعات اشتباه رد شده باشد و دیگر اجازه درخواست مجدد نداشته باشید.

شرایط عمومی جاب‌آفر

  • جاب‌آفر باید واقعی باشد، یعنی کارفرمای آلبرتایی شما باید آن را امضا کند
  • در جاب‌آفر باید یک کار مداوم و جزئیات پرداخت باشد
  • کار تمام‌وقت در جاب‌آفر باید حداقل 30 ساعت در هفته تعریف شده باشد
  • استخدام شما باید 12 ماه یا بیشتر باشد
  • دستمزد و مزایا برابر با حداقل مزد استانی یا بیشتر از آن باشد

کارفرماهای آلبرتایی که برای شما جاب‌آفر ارسال می‌کنند باید توسط لایحه پارلمانی یک استان، منطقه یا پارلمان کانادا ثبت یا تایید شده باشند. علاوه‌براین در کسب‌وکار او بیشتر از 10 درصد کل سهام واجد حق رای را دراختیار نداشته باشید.

حتما بخوانید:
جاب آفر کانادا

سیستم مراقبت‌های بهداشتی آلبرتا (Alberta’s healthcare system )

در اوایل نوامبر سال 2023، نخست وزیر آلربتا؛ دنیل اسمیت؛ اعلام کرد که سیستم ارائه مراقبت‌های بهداشتی آلبرتا به 4 نهاد جداگانه تقسیم می‌شود. بر اساس این خبر، قرار است اقدامات جدیدی در راستای بهبود خدمات اورژانس، کاهش زمان انتظار برای اتاق جراحی، بهبود دسترسی به درمان های نوآورانه و استخدام کارکنان بیشتر انجام بگیرد.

بر اساس آمار سایت cicnews، در سال گذشته حدود 50 هزار نفر به استان آلبرتا مهاجرت و اقامت دائم دریافت کرده‌اند. به علت ورود این تعداد مهاجر به آلبرتا، دسترسی به خدمات بهداشتی کاهش یافته است. این موضوع باعث شده که دولت درصدد باشد تا دسترسی به این خدمات را با استخدام نیروی کار، بهبود دهد.


دولت این استان امیدوار است تا سال 2025، آمار مهاجران به این استان را افزایش دهد و این عدد را به 500 هزار نفر در سال برساند. 

افرادی که نامزد مهاجرت به استان آلبرتا شده‌اند، دارای پروفایل اکسپر انتری هستند و مهارت و تجربه کاری در زمینه مراقبت‌های بهداشت دارند در اولویت این قرعه کشی‌ها و امتیازدهی CRS قرار می‌گیرند. شما واجد شرایط هستید اگر:

  • به یکی از زبان های فرانسه یا انگلیسی تسلط داشته باشید؛
  • مهارت و تجربه کاری کافی در یکی از حوزه‌های علوم، مهندسی، فناوری و ریاضیات (STEM)، معاملات، حمل و نقل، کشاورزی و  مراقبت های بهداشتی  را داشته باشید.

در واقع با قرارگیری مشاغل حوزه خدمات مراقبت بهداشتی در لیست مشاغل مورد نیاز کانادا، انتظار می‌رود تا  نیروهای کار متخصص این حوزه بتوانند از این روش به استان آلبرتا مهاجرت کنند.

سیستم مراقبت‌های بهداشتی آلبرتا

مهاجرت کادر درمان و پزشکی به استان آلبرتا

مزایای مهاجرت و زندگی در آلبرتا

آلبرتا در بین چهار استان کانادا قرار دارد که هرساله بیشترین درخواست مهاجرت را داشته و بیشترین تعداد مهاجر را نیز می‌پذیرد. شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که دلیل این حجم از اشتیاق برای مهاجرت به آلبرتا چیست؟ دلایل زیادی وجود دارد که برخی دلایل عمومی بوده و بعضی دیگر نیز برای ملت‌های مختلف با توجه به فرهنگ‌هایشان متفاوت است. تعدادی از این دلایل مربوط به مسائل مالی هستند و بخشی نیز به مسائل فرهنگی، آب‌وهوایی، آموزشی  و سایر موارد بازمی‌گردند. در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  1. آلبرتا آب‌وهوایی مساعد دارد و در اکثر روزها دمای هوا متعادل و آفتابی است و برخلاف بسیاری از استان‌های دیگر کانادا که سرمای زمستان‌هایشان قابل‌تحمل نیست، زمستان‌هایی مطبوع دارد.
  2. آلبرتا مالیات استانی ندارد. (جزئیات بیشتر را در مالیات در کانادا بخوانید)
  3. بازار مسکن در آلبرتا پررونق است، اما هزینه‌ها به‌اندازه شهرهایی مثل ونکوور (Vancouver) بالا نیست.
  4. هزینه‌های زندگی در آلبرتا کمتر است.
  5. اقتصاد صنعتی و خدماتی در آلبرتا با سرعت بسیار زیادی در حال رشد است و این استان را تبدیل به آینده‌دارترین استان کانادا کرده است.
  6. آموزش و تحصیلات در آلبرتا در سطوح استاندارد بسیار بالایی قرار دارد؛ اگر به اطلاعاتی درباره دانشگاه آلبرتا احتیاج دارید، مطلب دانشگاه آلبرتا را مطالعه کنید.
  7. و مهم‌ترین دلیل هم اینکه فرصت‌های شغلی زیادی در بخش‌های مختلف وجود دارد.

سخن پایانی

در این مطلب با برنامه‌های مهاجرت استانی به آلبرتا، یکی از مهم‌ترین و پررونق‌ترین استان‌های کانادا آشنا شدید؛ دریافتید که آلبرتا چهارمین شهر مهاجرپذیر در بین استان‌های این کشور است و باوجود داشتن صنایع پررونق نفت و گاز، جنگل‌داری، آموزش و… و نیز با داشتن امتیازهایی مثل فرصت‌های شغلی زیاد، نداشتن مالیات استانی، کمتر بودن هزینه مهاجرت به آلبرتا، هزینه مسکن و زندگی نسبت به استان‌های مرکزی و داشتن آب‌وهوایی مطلوب و مساعد مکانی بسیار مناسب برای زندگی مهاجران محسوب می‌شود.

کلگری و ادمونتون نیز دو شهر معروف و محبوب آلبرتا در میان مهاجران، به‌خصوص مهاجران ایرانی هستند. برای گرفتن اقامت دائم در این استان، برنامه‌ای به‌نام برنامه استانی آلبرتا وجود دارد که در متن به‌طور مفصل درباره آن توضیح داده‌ایم. برای اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت به سرزمین سفید بزرگ شمالی یعنی کانادا به مطلب مهاجرت به کانادا مراجعه کنید.

سوالات متداول

برنامه استانی آلبرتا برای دو گروه از افراد شامل کارکنان و کارآفرینان ارائه شده که هرکدام از این برنامه‌ها زیرمجموعه‌های مخصوص به خودشان را دارند.

پروفایل اکسپرس انتری فعالی در استخر متقاضیان اکسپرس انتری داشته باشید، اولین کار ثبت شده شما در جهت حمایت از اقتصادی آلبرتا باشد و غیره.

حداقل امتیاز برای مهاجرت به آلبرتا از نظر عواملی مثل سن، سابقه کاری، تحصیلات، پیدا کردن جاب‌آفر در آلبرتا، سازگاری و مهارت در زبان انگلیسی یا فرانسوی، 67 امتیاز است.

هزینه مهاجرت به آلبرتا به نوع برنامه مهاجرتی که انتخاب می‎‌کنید و نیز زمان ارائه درخواست بستگی دارد و معمولا بین 500 الی 3500 دلار کانادا متغیر است.

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها