موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

شهر ادمونتون کانادا (Edmonton): معرفی کامل همراه با نقشه و تصاویر

شهر ادمونتون کانادا (Edmonton): معرفی کامل همراه با نقشه و تصاویر

ادمونتون از شهرهای کانادا و معروف به قلب پرجنب‌وجوش استان آلبرتا است. این شهر پنجمین شهر بزرگ کانادا است و بیش از 1 میلیون نفر جمعیت دارد. شاید برای‌تان جالب باشد که شهر ادمونتون کانادا، دارای بیش از 160 کیلومتر مسیر دوچرخه سواری است! همچنین عبور رودخانه ساسکاچوان شمالی از میان این شهر، منجر به پدید آمدن دره‌های متعدد و تشکیل طولانی‌ترین فضای سبز در آمریکای شمالی شده که به روبان سبز (Ribbon of Green) معروف است.

با این مقدمه کوتاه در ادامه به سراغ موقعیت جغرافیایی ادمونتون، فرهنگ و تاریخچه این شهر، آب‌وهوا، تحصیل و کار در ادمونتون و در نهایت مهاجرت به این شهر زیبای کانادایی خواهیم رفت. پس با ما در پارسی کانادا همراه باشید…

ادمونتون کجاست؟

شهر ادمونتون کانادا (Edmonton)، پایتخت استان آلبرتا (Alberta)، درست در مرکز این استان و در امتداد رودخانه ساسکاچوان شمالی و در فاصله 300 کیلومتری شمال شهر کلگری (Calgary) که بزرگ‌ترین شهر استان محسوب می‌شود، واقع شده است. ادمونتون، دومین شهر بزرگ این استان، پس از کلگری است که بیش از یک میلیون جمعیت دارد.

سنگ بنای توسعه ادمونتون و سکونت مردم در این شهر، حمل‌ونقل آن است. به‌واسطه ظهور راه‌آهن در اوایل دهه 1900 و بعدا احداث جاده‌ها، خطوط لوله نفت و گاز و البته فرودگاه بین‌المللی ادمونتون، این شهر به دروازه شمال (Gateway to the (North ملقب شد.

شهر ادمونتون (Edmonton) کانادا در یک نگاه
شهر ادمونتون (Edmonton) کانادا در یک نگاه
نام شهرادمونتون (Edmonton)
پرچم
استانآلبرتا (Alberta)
جمعیت کلان‌شهر (با احتساب مناطق حومه) در سال 20241568000 نفر
مساحت684,4 کیلومتر مربع
زبان رسمیانگلیسی (رایج) و فرانسوی
دین غالبمسیحیت
آب‌وهواآب‌وهوای قاره‌ای، با زمستان‌های بسیار سرد و تابستان‌های معتدل
ساعت در ادمونتون9:30 عقب‌تر از تهران
پیش شماره تلفن780 و 587
شهردارآمارجیت سوهی (Amarjeet Sohi)
لقبدروازه شمال (Gateway to the North)
نشان ملینشان ملی شهر ادمونتون کانادا
وب سایتhttps://www.edmonton.ca/

مروری بر تاریخچه شهر ادمونتون کانادا

تاریخچه شهر ادمونتون کانادا

تصویری از خدمه Leduc شماره 1 در آلبرتا

برای هزاران سال مردم بومی در ادمونتون سکونت داشتند تا اینکه در اواخر قرن هجدهم تاجران اروپایی که تجارت خز می‌کردند، وارد این شهر شدند. این شهر ابتدا توسط شرکت خلیج هادسون (Hudson’s Bay Company) در سال 1795 تأسیس و به یک مرکز تجاری مهم در منطقه تبدیل شد.

با ورود مهاجران در اواخر قرن نوزدهم، ادمونتون به لطف ورود راه‌آهن در سال 1885، به عنوان یک مرکز حمل و نقل کلیدی شکوفا شد. اما استخراج نفت، این شهر را تبدیل به “پایتخت نفتی کانادا” کرد. ادمونتون در طول تاریخ خود با رکودهای اقتصادی، بلایای طبیعی و چالش‌های اجتماعی مقابله کرده است، با این حال به‌طور پیوسته قوی‌تر شده و رمز موفقیت این شهر نیز در انعطاف‌پذیری و عزم ساکنان آن است.

نقشه ادمونتون کانادا

معرفی محله‌های خوب ادمونتون

شهر ادمونتون دارای 7 بخش و 375 محله است. هفت بخش اصلی این شهر شامل موارد زیر هستند:

  1. Mature area sector
  2. North sector
  3. Northeast sector
  4. Northwest sector
  5. Southeast sector
  6. Southwest sector
  7. West sector

از جمله محله‌های خوب ادمونتون نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Central core
  • Downtown
  • Beverly
  • Jasper Place
  • Londonderry
  • Castle Downs
  • Hermitage
  • Big Lake
  • Mill Woods
  • Kaskitayo
  • Lewis Farms
  • Windermere

آب‌وهوای شهر ادمونتون

شهر ادمونتون، دارای آب‌وهوای قاره‌ای نیمه‌خشک و مرطوب، با زمستان‌های بسیار سرد است. میانگین دمای روزانه این شهر از 10.4- درجه سانتی‌گراد در ژانویه تا 23 درجه سانتی‌گراد در جولای متغیر است. نکته جالب اینکه حتی در سردترین روزهای زمستان، آفتاب خوبی به شهر می‌تابد و اغلب در فصل تابستان، شاهد بارش باران هستیم. ترکیب خشکی با رطوبت هوا خصوصاً در فصل تابستان می‌تواند برای بسیاری از افراد آزاردهنده باشد. بااین‌حال ادمونتون در این فصل، شب‌های نسبتاً خنکی دارد.

زمستان‌های ادمونتون، سرمای بسیار شدید و استخوان سوزی دارند و دوره بارش برف در آن‌ها، طولانی است. این شهر هر چند شاخص تابش آفتاب بالایی دارد ولی آب‌وهوای آن شدیداً متغیر است. خصوصیتی که پیش‌بینی دقیق آب‌وهوای روزانه ادمونتون کانادا را به کاری سخت تبدیل می‌کند. فصل‌های بهار و پاییز نیز در این شهر کوتاه و به لحاظ نوع آب‌وهوایی متغیر هستند.

💡یک نکته جالب

روزهای ادمونتون در زمستان کوتاه و در تابستان بسیار طولانی است (در زمستان ۷ ساعت روشنایی روز و در تابستان ۱۷ ساعت، هوا آفتابی است).

جمعیت شناسی و ایرانیان ادمونتون

کل جمعیت ادمونتون کانادا در سال 2024 با احتساب حومه، حدود 1 میلیون و 568 هزار نفر برآورد می‌شود. بر اساس گزارشی از سایت prepareforcanada، نزدیک به 330000 نفر از ساکنان این شهر مهاجر هستند. از این تعداد مهاجر، حدود 5000 تا 6000 نفر شامل ایرانیان می‌شود که بسیاری از آن‌ها دانشجو هستند.

اقتصاد شهر ادمونتون

بازوی اقتصادی ادمونتون کانادا، همانند سایر شهرهای استان آلبرتا، تولید نفت و گاز است. در پایگاه صنعتی ادمونتون، علاوه بر پالایش نفت و همین‌طور سوخت‌های مصنوعی، انواع محصولات پتروشیمی، پلاستیکی و کودهای شیمیایی تولید می‌شود. خطوط لوله نفت و گاز به‌عنوان شاهرگ‌های اقتصاد ادمونتون، در سراسر شهر کشیده شده‌اند.

این شهر از صنایع و خدمات متنوعی در ارتباط با حوزه نفت و گاز، اعم از مهندسی، ساخت تجهیزات، حمل‌ونقل، امور مالی، بیمه و حسابداری میزبانی می‌کند. زغال‌سنگ، کشاورزی، گردشگری، آموزش و مدیریت دولتی نیز در شکل‌دهی اقتصاد ادمونتون سهیم هستند.

نقش سایر حوزه‌ها مخصوصاً فناوری‌های پیشرفته و توسعه نرم‌افزار، طی سال‌های اخیر در اقتصاد ادمونتون، قابل‌توجه است.

فرودگاه بین‌المللی، خطوط راه‌آهن اصلی و بزرگراه‌ها، این شهر را به‌ یکی از مهم‌ترین مراکز عمده‌فروشی، خرده‌فروشی و توزیع کالا در شمال غربی کانادا تبدیل می‌کنند.

فرهنگ و مردم شهر ادمونتون

بین کیفیت و سطح فرهنگ یک شهر و تعداد مراکز و رویدادهای فرهنگی آن معمولاً ارتباط معناداری وجود دارد و ادمونتون کانادا از این منظر، شهری غنی است. از جمله جاذبه‌های فرهنگی ادمونتون، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موزه سلطنتی آلبرتا (Royal Alberta Museum) که دارای نمایشگاه‌های تاریخی، طبیعی و زمین‌شناسی است؛
  • گالری هنری آلبرتا (Art Gallery of Alberta) با نمایش مجموعه‌ای از آثار هنرهای زیبای کانادایی و بین‌المللی؛
  • باغ‌وحش دره ادمونتون (Edmonton Valley Zoo)؛
  • پارک فورت ادمونتون (Fort Edmonton Park) با مجموعه‌ای دیدنی از جاذبه‌های تاریخی در جنوب غرب مرکز شهر و معماری شبیه‌سازی‌شده‌ای از مرکز تجارت اولیه‌ی شرکت هادسون بی (Hudson’s Bay Company)؛
  • ارکستر سمفونیک Capital X که رویدادِ 10 روزه‌ای است که قبلاً با عنوان روزهای کلوندایک (Klondike Days) شناخته می‌شد، معمولاً در ماه جولای برگزار می‌شود و بازدیدکنندگان زیادی را به شهر می‌کشاند؛
  • جشنواره بین‌المللی تئاتر فرینج (Fringe Theatre Festival) یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین جشنواره‌های آمریکای شمالی؛
  • مرکز خرید وست ادمونتون (West Edmonton Mall) که یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید جهان محسوب می‌شود و شامل مجموعه بزرگی از فروشگاه‌های خرده‌فروشی (بیش از 800 فروشگاه)، پارک‌های موضوعی، هتل‌ها، سالن‌های تئاتر و بسیاری از امکانات دیگر است؛
مرکز خرید وست ادمونتون

تصویری از مرکز خرید وست ادمونتون (West Edmonton Mall) در شهر ادمونتون

در مورد مردم ادمونتون بد نیست بدانید که:

  • ادمونتونی‌ها به خاطر مهمان‌نوازی و رفتار گرم و دوستانه‌شان معروف هستند
  • مردم ادمونتون همچنین عاشق حضور در فضاهای باز هستند و دائما در حال پیاده روی، اسکی و کمپینگ هستند
  • ادمونتونی‌ها به تیم‌های ورزشی محلی‌شان علاقه زیادی دارند و همواره حامی تیم‌های ادمونتون اویلرز (Edmonton Oilers) در هاکی و تیم فوتبال ادمونتون در فوتبال کانادا هستند.

حمل و نقل در شهر ادمونتون

شهر ادمونتون، در مقایسه با سایر شهرهای بزرگ کانادا، سیستم حمل‌و‌نقل عمومی محدودی دارد. اصلی‌ترین سیستم حمل‌ونقل عمومی این شهر شامل اتوبوس و سیستم ریلی سبک (LRT) است. سیستم LRT، از شمال تا جنوب شهر امتداد دارد و ناوگان اتوبوس نیز کل شهر را پوشش می‌دهد. یکی از معایب سیستم حمل‌ونقل عمومی ادمونتون، این است که خط LRT فقط شمالی-جنوبی است و شرق به غرب شهر را پوشش نمی‌دهد. این می‌تواند برای ساکنانی که به ماشین دسترسی ندارند رفت‌وآمد در شهر را چالش برانگیز کند.

سیستم حمل و نقل در شهر ادمونتون کانادا

تصویر یکی از قطارهای ریلی سبک (LRT) در شهر ادمونتون

زندگی در ادمونتون برای مهاجران چگونه است؟

ادمونتون به دلیل هزینه زندگی پایین‌تر، فرصت‌های شغلی متنوع و مالیات کمتر یکی از چند شهر مورد علاقه مهاجران خارجی برای زندگی است. در زیر شرایط زندگی در ادمونتون برای مهاجران را از جهات مختلف بررسی کردیم.

کار و زندگی در شهر ادمونتون

برای بررسی شرایط کار در شهر ادمونتون و زندگی در این شهر اجازه دهید این دو مورد را جداگانه بررسی کنیم:

ادمونتون به واسطه وجود صنایع نفت و گاز، کشاورزی و تولید، از اقتصاد قوی و نرخ بیکاری پایین برخوردار است. همچنین اقتصاد شهر با بخش‌های پر رونق دیگری مانند مراقبت‌های بهداشتی، آموزش، فناوری، امور مالی و خرده فروشی نیز رونق گرفته.

متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، از جمله پزشکان، پرستاران، و تکنسین‌های پزشکی، نقشی حیاتی در نیروی کار ادمونتون ایفا می‌کنند و توسط موسسات جهانی مانند بیمارستان دانشگاه آلبرتا و بیمارستان رویال الکساندرا (Royal Alexandra Hospital) حمایت می‌شوند.

بخش آموزش نیز فرصت‌های شغلی متعددی را ارائه می‌دهد که در آن دانشگاه آلبرتا و سایر موسسات آموزشی از مربیان، محققان، اساتید و کارکنان اداری استفاده می‌کنند.

بخش فناوری رو به رشد ادمونتون در زمینه‌هایی مانند توسعه نرم‌افزار، خدمات فناوری اطلاعات، و ارتباطات راه دور، با تعداد زیادی استارت‌آپ، اشتغال‌زایی می‌کند.

شرایط و هزینه زندگی در ادمونتون

بر اساس گزارش وب‌سایت livingcost، متوسط هزینه زندگی در ادمونتون، 1764 دلار است. از این لحاظ، ادمونتون در رتبه 2214 از 9294 شهر گران‌قیمت در جهان قرار می‌گیرد.

درآمد شما در شهر ادمونتون مطابق با درصدهای تصویر زیر، صرف هزینه‌های مشخص شده می‌شود:

هزینه‌های زندگی در شهر ادمونتون کانادا

منبع: numbeo.com

از بین 153 شهر کانادا، این شهر از نظر هزینه زندگی، جایگاه 58 را به خود اختصاص داده است و از بین 10 شهر استان آلبرتا نیز، چهارمین شهر گران در استان محسوب می‌شود. با در نظر گرفتن این آمار و ارقام، مخصوصاً در مقیاس کشوری، هزینه زندگی در ادمونتون را می‌توان مناسب و مقرون‌به‌صرفه ارزیابی کرد.

میانگین حقوق دریافتی در ادمونتون کانادا پس از کسر مالیات، حدود 3000 دلار است. مبلغی که هزینه‌ بیشتر از 50 روز را برای زندگی در این شهر، پوشش می‌دهد. ادمونتون در فهرست بهترین مکان‌های زندگی در جهان رتبه 85 را دارد و سیزدهمین شهر ایده‌آل برای زندگی در کشور کانادا و دومین شهر ایده‌آل برای زندگی در استان آلبرتا محسوب می‌شود.

ایرانیان ادمونتون

طبق آمار سایت CBC حدود 5 هزار ایرانی ساکن ادمونتون هستند. بیشترین ایرانیان مقیم استان آلبرتا کانادا به ترتیب ساکن شهر ادمونتون و کلگری هستند. ایرانیان ساکن ادمونتون بیشتر از طریق تحصیلی و سپس روش کاری به این ناحیه مهاجرت کرده اند.

ایرنی‌های شهر ادمونتون کانادا انجمن و گروه‌های متخلفی دارند یکی از معروفترین این انجمن‌ها انجمن فرهنگی ایرانیان ادمونتون است.

تحصیل در شهر ادمونتون

ادمونتون، میزبان تعدادی مراکز آموزش عالی ازجمله دانشگاه آلبرتا (University of Alberta) و موسسه فناوری آلبرتای شمالی (Northern Alberta Institute of Technology) است. ضمناً دانشگاه آتاباسکا (Athabasca University) نیز که در وهله اول یک دانشگاه مجازی یا از راه دور محسوب می‌شود، در این شهر قرار دارد. لازم به ذکر است که دانشگاه آلبرتا در رتبه‌بندی QS در جایگاه 111 بهترین دانشگاه‌های جهان ایستاده و دانشگاه معتبری محسوب می‌شود. در نتیجه، تحصیل در آلبرتا می‌تواند یک پلن خوب برای مهاجرت تحصیلی به کانادا باشد.

لیست برخی از مهمترین دانشگاه‌ها و کالج‌های ادمونتون را در ادامه مشاهده کنید و برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هر کدام، روی آن کلیک کنید:

بهترین محله‌های دانشجویی ادمونتون

بهترین محله‎‌ها برای دانشجویان ساکن در شهر ادمونتون، قطعا محله‌هایی هستند که هم به دانشگاه نزدیک باشند و هم هزینه اجاره مسکن در آن مقرون‌به‌صرفه باشد. یکی از این محله ها، Old Strathcona است که در نزدیکی پردیس دانشگاه آلبرتا قرار دارد. Old Strathcona به‌خاطر فضای تاریخی، صحنه‌های هنری و فروشگاه‌ها و کافه و رستوران در امتداد خیابان Whyte شناخته شده است.

یکی دیگر از مناطق پرطرفدار میان دانشجویان، محله گارنو (Garneau) است که در مجاورت دانشگاه آلبرتا قرار دارد و دارای ترکیبی از خانه‌های مسکونی، کافه‌های مدرن، و جاذبه‌های فرهنگی مانند تئاتر گارنو است.

محله مجاور مک کرنان (McKernan) با دسترسی راحت به محوطه دانشگاه و امکانات رفاهی، از جمله ایستگاه LRT McKernan-Belgravia، دانشجویان زیادی را جذب خود کرده است.

مهاجرت به ادمونتون

ادمونتون، صرف‌نظر از وجود دانشگاه‌های معروفی مانند دانشگاه آلبرتا، بازار کار خوبی هم دارد. این بدان معناست که ادمونتون هم برای مهاجرت تحصیلی و هم برای مهاجرت کاری به کانادا می‌تواند یکی از گزینه‌های جذاب باشد. این دو راه مهاجرتی، نقش پررنگی در گسترش جامعه ‌ایرانیان ادمونتون در سال‌های اخیر داشته‌اند. علاوه بر این، رونق بازار نفت و محصولات پتروشیمی، ادمونتون را برای مهاجرت سرمایه‌گذاری در کانادا هم به یک گزینه‌ی جدی و مناسب تبدیل می‌کند.

پس اگر قصد مهاجرت کاری یا کارآفرینی به ادمونتون دارید، بهتر است در برنامه استانی آلبرتا شرکت کنید. برای تحصیل در این شهر هم باید به فکر اخذ ویزای تحصیلی باشید که جزئیات آن را در صفحه ویزای تحصیلی کانادا گفته‌ایم.

بد نیست بدانید تاریخچه مهاجرت به شهر ادمونتون، به قرن نوزدهم میلادی باز می‌گردد. زمانی که اولین گروه‌های مهاجر، از اروپای شرقی (مانند اوکراینی، روسی و لهستانی) به این شهر آمدند. سپس چینی‌ها برای ساخت راه آهن و پس از آن، مهاجران از سایر کشورها از جمله ایتالیا، آلمان، ویتنام برای یافتن فرصت‌های شغلی و تجاری به ادمونتون آمدند. بنابراین امروزه، ادمونتون دارای محله‌های قومی مختلفی از جمله محله چینی‌ها (Chinatown)، ایتالیای کوچک (Little Italy)، و منطقه ویتنامی‌ها (Vietnamese district) است که فرهنگ متنوع این شهر را نشان می‌دهد.

نگاهی کلی بر مزایا و معایب زندگی در شهر ادمونتون کانادا

در جدول زیر مزایا و معایب زندگی در ادمونتون را به‌طور خلاصه ذکر کرده‌ایم:

مزایامعایب
هزینه‌های مقرون‌به‌صرفه زندگیزمستان سخت و سرد
نرخ پایین بیکاری و وجود صنایع متنوعمحدودیت‌ها حمل‌ونقل عمومی
سیستم درمانی با کیفیتدوری به سایر شهرهای اصلی کانادا
دسترسی به مراکز آموزشی معتبر و سطح بالاتغییرات آب‌وهوایی ناپایدار
تفریحات ورزشی، فرهنگی و هنری متنوع و زیادترافیک‌های مقطعی در ساعات اوج رفت‌وآمدها
مناظر طبیعی و فرهنگی خیره‌کنندهمحدودیت دسترسی به مسکن در برخی از محله‌ها
محله‌های امن و آراموجود پشه در ماه‌های تابستان

تصاویر شهر ادمونتون کانادا

در انتها مطلب خود را با ارائه تصویر چند جای دیدنی در شهر ادمونتون به پایان می‌بریم:

تصویر رودخانه ساسکاچوان شمالی در شهر ادمونتون کانادا
تصویر پل والتردیل در شهر ادمونتون
تصویر ساختمان قانون‌گذاری شهر ادمونتون
تصویر وست ادمونتون مال

ادمونتون قلب تپنده آلبرتا

مطلبی که خواندید با دقت و حوصله تیم تولید محتوای پارسی کانادا تهیه شده است؛ اما اطلاعات این صفحه ممکن است در گذر زمان تغییراتی داشته باشد. در این مطلب اطلاعات جامعی درباره شهر ادمونتون کانادا گردآوری کردیم که می‌تواند یک دید کلی به خوانندگانی که قصد کسب دانش درباره این شهر و یا حتی مهاجرت دارند، بدهد. به‌هرحال این شهر با کیفیت بالای زندگی، هزینه‌های مقرون‌به‌صرفه، جاذبه‌های فرهنگی، دانشگاه‌های معروف، اقتصاد مبتنی بر نفت و گاز و… می‌تواند مقصد خوبی برای ایرانیان باشد. اما اگر هنوز پرسش درباره آن دارید، در قسمت نظرات آن را مطرح کنید.

برخی از منابع: travel.destinationcanada ،kanan ،cbc.ca ،numbeo ،wikipedia

سوالات متدوال

شهر ادمونتون (Edmonton)، شمالی‌ترین شهر آمریکای شمالی، پایتخت استان آلبرتا در کانادا و در مرکز این استان واقع شده است.

شهر ادمونتون دارای آب‌وهوای مرطوب و نیمه‌خشک با زمستان‌های سرد و طولانی است.

بهترین محله‌های ادمونتون برای زندگی Central core، Hermitage و Downtown هستند و همچنین محله‌های مناسب برای زندگی دانشجویی نیز محله‌های Old Strathcona، Garneau و McKernan هستند.

بیشتر از 90% مردم ادمونتون کانادا، به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. حدود 7.5% از آن‌ها دو زبانه (فرانسه-انگلیسی) هستند و کمتر از 3% به زبان‌های دیگر حرف می‌زنند.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال