موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

شهر کلگری کانادا (Calgary)

شهر کلگری کانادا (Calgary)

شهر کلگری کانادا (Calgary)، سومین شهر بزرگ کانادا و بزرگ‌ترین شهر ایالت آلبرتا است که با وجود جمعیت زیاد، به‌عنوان یکی از تمیزترین شهرهای دنیا شناخته می‌شود. کلگری در شرق دامنه کوه‌های راکی (Rocky) ​​کانادا، جایی که رودخانه‌های Bow و Elbow به هم می‌رسند، قرار گرفته است. از کلگری به‌عنوان دروازه کوه‌های راکی یاد می‌شود. این کوه‌ها، یک پس‌زمینه زیبا و چشم‌نواز برای شهر کلگری فراهم کرده‌اند.

شهر کلگری، طبق آخرین اطلاعات سایت اکونومیست، جز 10 شهر برتر دنیا برای زندگی قرار دارد. همچنین به‌دلیل وجود دفاتر مرکزی شرکت‌های نفتی کانادا در این شهر، یکی از ثروتمندترین شهرهای کانادا است. میانگین سنی ساکنان شهر کلگری، کمتر از شهرهای دیگر کانادا است. این شهر، همواره به‌عنوان یکی از شهرهای برتر کانادا برای کار، تحصیل و زندگی معرفی می‌شود و مقصد جذابی برای مهاجران سراسر دنیا است. اگر کلگری را به‌عنوان مقصد توریستی و یا مهاجرتی خود انتخاب کرده‌اید، لازم است پیش از سفر به این شهر اطلاعاتی را درباره آن به دست آورید.

نمایی از شهر کلگری (Calgary) در کانادا

نمایی از شهر زیبای کلگری کانادا (Calgary)

با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا با بررسی اطلاعات مفیدی از قبیل آب‌وهوا، شرایط اقتصادی و وضعیت زندگی، تحصیل و اشتغال در این شهر، هر اطلاعاتی که درباره کلگری کانادا لازم دارید را به دست آورید.

نام شهرکلگری (Calgary)
پرچمپرچم کلگری
ایالتآلبرتا (Alberta)
جمعیت (2022)1.611 میلیون
مساحت825.3 کیلومتر مربع
زبان رسمیانگلیسی (رایج‌تر) و فرانسوی
آب و هواآب‌وهوای نیمه ابری، با تابستان‌های مطلوب و زمستان‌های طولانی، برفی و یخبندان
شهردارجیوتی گوندک (Jyoti Gondek)
منطقه زمانیUTC/GMT -6 hours
وب سایتwww.calgary.ca
لقبکاوتاون (Cowtown) و شهر ازدحام (Stampede City)
شعاربه سوی جلو (onward)
نمادنماد کلگری
شهردارجیوتی گوندک (Jyoti Gondek)

نقشه کلگری کانادا

آب‌وهوای کلگری کانادا

کلگری، شهری کوهستانی با آب‌وهوای خشک است که در منطقه‌ای حاصلخیز و محل اتصال دو رودخانه Bow و Elbow قرار دارد. شرایط آب‌وهوایی این شهر ارتباط مستقیمی با میزان ارتفاع آن دارد. آب و هوای شهر کلگری کانادا، در تابستان مطلوب است. زمستان‌ها در این شهر طولانی و سخت، همراه با برف و یخبندان خواهد بود. در تمام طول سال، آسمان این شهر، نیمه ابری است و دمای هوا از 12 تا 75 درجه فارنهایت متغیر خواهد بود. همچنین به‌ندرت دیده شده است که دمای هوا به زیر 13- درجه فارنهایت و یا بالاتر از 86 درجه فارنهایت نیز برسد. اگر شهر کلگری را به‌عنوان یک مقصد توریستی انتخاب کرده‌اید، بهتر است در بازه زمانی اوایل ماه جولای تا اواسط ماه آگوست به این شهر سفر کنید تا از هوای گرم و مطلوب آن لذت ببرید.

در زیر تصویر نمودار تغییرات ماهانه آب و هوای شهر کلگری را مشاهده می‌کنید:

نمودار تغییرات آب‌وهوایی شهر کلگری کانادا

فرهنگ در شهر کلگری کانادا

بیش از یک سوم جمعیت کلگری را مهاجران تشکیل می‌دهند و به همین دلیل، این شهر دارای فرهنگ متنوع است. به دلیل حضور کوه‌های راکی ​​در کلگری، ورزش‌های زمستانی از جمله اسکی، یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌های تفریحی ساکنان این شهر است. این شهر، میزبان تیم‌های حرفه‌ای ورزشی از جمله هاکی، فوتبال و چوگان است. اما جشنواره گاوبازی، از مهم‌ترین رویدادهای ورزشی کلگری است که هر ساله در ماه جولای برگزار می‌شود و یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های گاوبازی در جهان است. این جشواره 10 روزه قدیمی، بیش از یک میلیون بازدید کننده دارد. همچنین شهر کلگری، مجموعه‌ای از سالن‌های تئاترها و موسیقی را در خود جای داده است که دارای شهرت جهانی هستند.

اقتصاد کلگری کانادا

مطابق با چشم‌انداز اقتصادی اعلام شده توسط وب‌ سایت شهر کلگری در سال‌های 2022 تا 2027، این شهر برای دومین سال متوالی در سال 2022 رشد اقتصادی مثبتی را تجربه کرد. به‌طور کلی، راهبرد اقتصادی شهر کلگری کانادا، دستیابی به چشم‌اندازهای بلند پروازانه‌ای برای این شهر است. این چشم اندازها، رفاه و فرصت‌های اقتصادی بلندمدت را برای ساکنان این شهر فراهم خواهند کرد. شهر کلگری، در حال طی یک مسیر روبه‌جلو به سوی تنوع اقتصادی و فرصت‌های اقتصادی فراگیر و قابل‌دسترس برای همه است.

فعالیت‌های اقتصادی در کلگری به‌شدت بر صنایع نفت، کشاورزی و گردشگری تمرکز دارد. ایالت آلبرتا، سهم بزرگی از صنعت نفت کانادا را در اختیار دارد. مطابق با گزارش سرویس‌های تحلیلی، پیش‌بینی می‌شود که ذخایر نفتی این استان پس از عربستان سعودی، در رتبه دوم قرار دارد. اکثر شرکت‌های نفتی کشور کانادا، دفاتر مرکزی خود را در شهر کلگری دایر کرده‌اند. در نتیجه شهر کلگری یکی از ثروتمندترین شهرهای کشور کانادا به حساب می‌آید.


البته لازم به ذکر است که اتکای اقتصاد این شهر بر صنعت نفت، سبب بوجود آمدن نوسانات اقتصادی و چرخه‌های رونق و رکود متوالی خواهد شد.

حمل‌ونقل در کلگری کانادا

شهر کلگری دارای جاده‌ها و بزرگراه‌های گسترده‌ای است که دسترسی افراد به تمام نقاط شهری را از طریق رانندگی و یا وسایل نقلیه عمومی فراهم می‌کند. سیستم حمل‌ونقل عمومی شهر کلگری ترکیبی از حمل‌ونقل ریلی سبک یا CTrain، خطوط اتوبوس عادی، اتوبوس‌های شاتل محلی و دوچرخه‌های مشترک است.

سیستم حمل‌ونقل کلگری

تصویری از قطار شهری کلگری

وسایل نقلیه ریلی سبک در شهر کلگری، دارای 118.1 کیلومتر مسیر دوطرفه و همچنین 46 ایستگاه در نقاط مختلف شهر است. CTrainها بیشتر از سایر روش‌های رفت و آمد مورد استفاده قرار می‌گیرند. بررسی‌های سازمان حمل‌ونقل کلگری نشان می‌دهد که حدود 50 درصد از نیروی کار مرکز شهر کلگری هر روز از CTrain استفاده می‌کنند.

برای استفاده از وسیله نقلیه شخصی، گواهینامه رانندگی افراد بایستی توسط اداره ثبت استان آلبرتا تایید شود. همچنین تمامی وسایل نقلیه‌ای که در این شهر رفت‌وآمد می‌کنند بایستی تا حداکثر سه ماه پس از وارد شدن به آلبرتا، بازرسی، ثبت‌نام و بیمه شوند. خرید خودرو در کلگری نیز از طریق نمایندگان فروش خودرو نو و دست دوم در این شهر امکان‌پذیر است.

کار و زندگی در شهر کلگری

مطابق با گزارشات ارائه شده از سوی واحد اطلاعات اکونومیست در سال 2023، کلگری کانادا به‌عنوان هفتمین شهر ایده‌آل برای زندگی در جهان معرفی شده است. در این رتبه‌بندی که به‌صورت سالانه منتشر می‌شود، شهر کلگری در سال 2023، همراه با شهر ژنو (Geneva)، در رتبه هفتم پس از شهرهای وین (Vienna)، کپنهاگ (Copenhagen)، ملبورن (Melbourne)، سیدنی (Sydney)، ونکوور (Vancouver) و زوریخ (Zürich) قرار گرفته است.

طبق این گزارش، شهرهای دنیا بر اساس شش شاخص ثبات، بهداشت، فرهنگ، محیط‌زیست، آموزش و زیرساخت از 1 تا 100 رتبه‌بندی می‌شوند. لازم به ذکر است که شهر کلگری از سال 2008 به‌طور مرتب در بین 10 شهر اول دنیا قرار گرفته و امتیازات برتر را در حوزه‌های فرهنگ، محیط‌زیست و آموزش دریافت کرده است. در نتیجه زندگی در کلگری به‌عنوان یکی از شهرهای برتر دنیا، مزایای زیادی را برای مهاجران خواهد داشت.


رشد سریع تکنولوژی و صنعت در کلگری سبب افزایش کیفیت زندگی در این شهر شده است. همچنین فرصت‌های شغلی زیادی در این شهر وجود دارد.

شرکت‌های مختلف در کلگری، با هدف حمایت از فرهنگ و همچنین حل مشکلات آینده در حال مقابله با چالش‌های بزرگ دنیا هستند. صنایع و شرکت‌های فعال در این شهر عبارت‌اند از: انرژی، علوم زیستی، تجارت، کشاورزی، هوافضا و غیره. مطابق با گزارش ارائه شده از سوی لینکدین در سال 2022، شهر کلگری دارای سریع‌ترین رشد نیروی کار در حوزه‌های تکنولوژیکی، با رقم رشد 2.2 درصد، را در منطقه آمریکای شمالی دارا است.

تحصیل در کلگری

یکی از فاکتورهای مهم برای افرادی که به قصد ادامه تحصیل به شهر کلگری مهاجرت می‌کنند، دانشگاه کلگری (UCalgary) است. این دانشگاه یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین مراکز آموزشی و تحقیقاتی در کانادا است.

دانشگاه کلگری کانادا

نمایی از دانشگاه کلگری کانادا

دانشگاه کلگری (UCalgary)، به‌عنوان قطب علمی ایالت آلبرتا شناخته می‌شود. این مرکز آموزشی از چهار پردیس در منطقه کلگری و یک پردیس در شهر دوحه، قطر (UCQ) تشکیل می‌شود. همچنین از 14 دانشکده و 85 مرکز تحقیقاتی مختلف تشکیل شده و طبق رتبه‌بندی QS در سال 2023، دهمین دانشگاه برتر کشور کانادا است.

حتما بخوانید:
دانشگاه کلگری

علاوه بر این، در شهر کلگری دانشگاه‌های دیگری نظیر دانشگاه مونت رویال (Mount Royal University)، موسسه فناوری آلبرتای جنوبی (The Southern Alberta Institute of Technology)، دانشگاه هنر آلبرتا (Alberta University of the Arts)، دانشگاه آمبروز (Ambrose University)، دانشگاه سنت مری (St Mary’s University)، دانشگاه لتبریج (University of Lethbridge) و دانشگاه آتاباسکا (Athabasca University) نیز وجود دارند که از کیفیت خوبی برخوردارند.

سخن پایانی

کشور کانادا یکی از محبوب‌ترین کشورهای جهان، برای اهداف متعدد مهاجرتی و گردشگری است. شهر کلگری کانادا واقع در ایالت آلبرتا یکی از تمیزترین و امن‌ترین شهرهای این کشور است. کلگری در سال 2023، به‌عنوان هفتمین شهر قابل زندگی در جهان معرفی شده است و برای کار، زندگی و تحصیل بسیار مطلوب است. همچنین این شهر سالانه پذیرای گردشگران زیادی از سراسر دنیا است.

اگر قصد سفر و یا مهاجرت به این شهر را دارید، لازم است اطلاعاتی درباره کلگری کانادا داشته باشید. مطالعه این مطلب به شما کمک خواهد کرد که اطلاعاتی درباره مسائل کلی، نظیر آب‌وهوا، حمل‌ونقل، اقتصاد و غیره به دست آورید.

سوالات متداول

ساکنان کلگری اغلب به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند، همچنین برخی شهروندان نیز به زبان فرانسه صحبت می‌کنند.

آب‌وهوای شهر کلگری کانادا در تابستان مطلوب است. زمستان‌ها در این شهر طولانی و سخت همراه با برف و یخبندان است.

اوایل ماه جولای تا اواسط ماه آگوست بهترین زمان برای سفر به شهر کلگری است.

برای استفاده از وسیله نقلیه شخصی، گواهینامه رانندگی افراد بایستی توسط اداره ثبت استان آلبرتا تایید شود. همچنین تمامی وسایل نقلیه بایستی تا حداکثر سه ماه پس از وارد شدن به آلبرتا، بازرسی، ثبت‌نام و بیمه شوند.

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها