موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

شهردار کلگری؛ جیوتی گوندک (Jyoti Gondek)

شهردار کلگری؛ جیوتی گوندک (Jyoti Gondek)

خانم جیوتی گوندک (Jyoti Gondek)، که به مدت 4 سال (2017–2021)، عضو شورای شهر بخش 3 کلگری بود، در 18 اکتبر 2021، به عنوان اولین شهردار زن در کلگری و جانشین آقای نینشی (Naheed Nenshi) انتخاب شد. خانم گوندک که در 25 اکتبر سوگند یاد کرد، دارای مدرک دکتری از دانشگاه کلگری است. در ادامه این مطلب، با شهردار فعلی این شهر، سوابق و خدمات وی آشنا خواهیم شد.

زندگینامه و سوابق حرفه‌ای خانم جیوتی گوندک

خانم جیوتی گوندک (Jyoti Gondek)، در سال 1969 در لندن انگلستان متولد شد. او در چهار سالگی به همراه والدینش که اهل پنجاب هند بودند، به کانادا مهاجرت کرد و در شهر وینیپگ (Winnipeg)، مرکز استان مانيتوبا ساکن شد. خانم گوندک، مدرک لیسانس خود را در رشته جرم شناسی و جامعه شناسی از دانشگاه مانیتوبا (University of Manitoba) دریافت کرد. سپس به عنوان تحلیلگر سیاسی، در دولت مانیتوبا و پس از آن در بخش فروش و بازاریابی اتحادیه اعتباری (Credit union) آلبرتای مرکزی مشغول به کار شد. او در سال 1996، با هم دانشگاهی خود؛ تاد گوندک (Todd Gondek) در طی یک مراسم سنتی ازدواج کرد و صاحب یک دختر شد.

خانم گوندک، شرکتی در زمینه مشاور برنامه‌ریزی استراتژیک و ارتباطات به نام Tick Consulting تأسیس کرد. وی مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته جامعه شناسی سازمانی از دانشگاه کلگری (University of UCalgary) دریافت کرد. پس از آن، به عنوان تحلیلگر سیاسی در دولت استانی آلبرتا فعالیت نمود و در زمینه مسئولیت اجتماعی، شرکت‌هایی مانند شرکت‌های نفت و گاز تحقیق کرد. او همچنین در جامعه سیک کلگری، فعال بود و نقش مهمی در به رسمیت شناختن زبان پنجابی، به عنوان زبان دوم در مدارس کلگری، ایفا کرد.

خانم گوندک، در سال 2009 در مقطع دکترا در دانشگاه کلگری در رشته جامعه‌شناسی شهری تحصیل کرد. او چالش‌ها و موانع پیشرفت در عدالت اجتماعی شهری و روستایی را مورد مطالعه قرار داد. سوابق حرفه‌ای وی پس از فارغ التحصیلی در 2014، شامل رهبری مرکز مطالعات املاک و مستغلات وستمن در دانشکده کسب و کار هاسکین (Haskayne School of Business) در دانشگاه کلگری است. در این مرحله، چالش‌های پیش روی بخش تجاری کلگری را با کاهش ارزش املاک، مورد بررسی قرار داد.

همچنین به مدت 12 سال، به عنوان یک مشاوره موفق در زمینه انرژی و شهرسازی خدمت کرد. در سال 2017، برای شورای شهر در بخش 3 کلگری، در بخش مرکزی شمالی شهر کاندید شد و با کسب 7746 رای، صاحب این کرسی شد. شورای شهر، مهمترین نهاد نظارتی و قانون‌گذاری در شهر کلگری است. در نهایت در سال 2021، خانم گوندک به عنوان شهردار کلگری انتخاب شد. او اولین زنی است که در شهر کلگری به این مقام منصوب شده است.

خدمات و افتخارات جیوتی گوندک به عنوان شهردار کلگری

جیوتی گوندک، به عنوان سی و هفتمین شهردار کلگری، اولین زنی بود که در تاریخ 150 ساله این شهر به عنوان شهردار خدمت کرده است. وی یکی از دو دریافت کننده جوایز افتخاری زنان تأثیرگذار در دولت محلی 2023 بود.

خانم گوندک، در طول دوران حرفه‌ای خود، همواره با نگاهی متفاوت، چالش‌ها و مشکلات مهم موجود را بررسی و مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد. او معتقد است که بسیاری از فرآیندها و مشکلات موجود، صرفاً به دلیل عدم تفکر و بررسی دقیق آن‌ها شکل گرفته‌اند که با بررسی عمیق مشکلات و ریشه‌یابی آن‌ها، می‌توان راه‌حل‌های مناسبی برای بهبود زندگی روزمره شهروندان ارائه داد.

شهردار گوندک، در روزهای ابتدایی ریاست خود، با طیف وسیعی از چالش‌ها از جمله وضعیت اقتصادی، بحران اقلیمی، تأمین مسکن مقرون به صرفه و افزایش مشارکت زنان در محیط کار روبرو بود. علیرغم مواجهه با این چالش‌ها، همچنان بر چشم‌انداز خود برای آینده شهر کلگری متمرکز بوده و برای رفع نیازهای مختلف شهر و ساکنان آن تلاش کرده است.

سخن پایانی

در این مطلب به معرفی شهردار شهر کلگری، خانم جیوتی گوندک (Jyoti Gondek) پرداختیم. وی سی و هفتمین شهردار این شهر است که توانست جایزه افتخاری زنان تأثیرگذار در دولت محلی 2023 را اخذ کند. همچنین اگر می‌خواهید درباره شهر کلگری بیشتر بدانید پیشنهاد می‌کنیم مطلب شهر کلگری کانادا، را مطالعه کنید. این شهر به دلیل ثبات اقتصادی، کیفیت خدمات درمانی و آموزشی یکی از بهترین شهرها در دنیا برای زندگی است و بیش از یک میلیون و نیم جمعیت دارد.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال