موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

مهاجرت به یوکان از طریق برنامه استانی یوکان (YNP)

مهاجرت به یوکان از طریق برنامه استانی یوکان (YNP)

کانادا همواره مقصد محبوبی برای مهاجرت شغلی بوده است؛ چراکه این کشور برنامه‌های ویژه‌ای برای افراد دارای تخصص در زمینه‌های مختلف، ارائه می‌دهد. برنامه استانی یوکان (Yukon Nominee Program) یکی از این برنامه‌هاست که شرایط مطلوبی برای مهاجرت کاری به کشور کانادا را فراهم آورده است. در حقیقت یوکان این برنامه را با هدف جبران کمبود نیروی کار متخصص، در این منطقه ارائه می‌دهد. این موضوع یک فرصت استثنایی برای تمام متخصصان و کارگران ماهر و یا نیمه ماهر خارجی، برای مهاجرت به یوکان محسوب می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از این شرایط، اقامت دائم کانادا را نیز اخذ نمایید.

استان یوکان و برنامه نامزدی استانی آن

درباره قلمرو یوکان می‌توان گفت این استان با جمعیتی حدود 30 هزار نفر، بسیار مهاجرپذیر و دارای محیطی آرام و دلپذیر است. علاوه بر این، یوکان یکی از استان‌های ثروتمند کانادا به شمار می‌رود. علت این موضوع جمعیت بسیار کم، در مقایسه با منابع موجود در آن بیان می‌شود. همچنین سطح درآمد شاغلین در استان یوکان نسبتا بالا گزارش شده است. جالب است بدانید که ۱.۳ درصد مهاجران یوکان را، در سال ۲۰۱۶ فارسی‌زبانان تشکیل داده‌ بودند. یوکان در سال‌های اخیر، برنامه‌های مهاجرتی خاصی را جهت رفع نیازهای بازار کار منطقه، ارائه داده است. بنابراین می‌توان این استان را یکی از مقاصد مناسب، برای علاقه‌مندان به مهاجرت کاری به کانادا دانست.

مزایای مهاجرت از طریق برنامه استانی یوکان

برنامه استانی یوکان از سال 2002 شروع شده است. کارگران ماهر و تجار و متخصصین در زمینه‌های مورد نیاز یوکان که قصد مهاجرت به کانادا را داشته باشند؛ می‌توانند در این برنامه شرکت کنند. با شرکت در برنامه استانی یوکان، مهاجرت شما سریع‌تر انجام شده و با پذیرفته شدن در برنامه‌های مهاجرتی، می‌توانید برای اخذ اقامت دائم اقدام نمایید. با برنامه استانی یوکان در کمتر از 6 ماه اقامت کانادا را اخذ خواهید کرد. پس از اخذ اقامت دائم نیز با تنها سه سال سکونت در استان یوکان، می‌توانید حق شهروندی کانادا را دریافت نمایید. باید به این نکته نیز اشاره کنیم که دستمزد نیروی کار ماهر در این استان، بسیار مطلوب بوده و به نامزدهای مشاغل در یوکان، بیمه درمانی رایگانی مشابه بیمه ساکنین آن تعلق می‌گیرد.

روش‌های مهاجرت با برنامه استانی یوکان

روش های مهاجرت به استان یوکان

برنامه استانی یوکان (YNP)، یکی از انواع برنامه‌های استانی کانادا (Provincial Nominee Program) و مسیری برای مهاجرت کاری جهت دریافت اقامت دائم کانادا است. چندین روش مهاجرت در برنامه استانی یوکان ارائه شده است:

  • نیروی کار ماهر یوکان (Yukon Skilled Worker)
  • کارگرانی با تاثیر حیاتی (Yukon Critical Impact Worker)
  • اکسپرس اینتری یوکان (Yukon Express Entry)
  • برنامه تجاری یوکان (Yukon Business Nominee)
  • پایلوت جامعه یوکان (Yukon Community Pilot)

در ادامه به بررسی هر یک از این روش‌ها و شرایط آن‌ها خواهیم پرداخت:

برنامه نیروی کار ماهر یوکان

به‌طور کلی در کشور کانادا، برنامه‌ای با عنوان اسکیل ورکر (skilled worker) وجود دارد که برای افرادی که قصد مهاجرت کاری داشته باشند؛ مناسب خواهد بود. در برنامه اسکیل ورکر استان یوکان نیز، کارفرمایان برای اتباع خارجی ماهر، پیشنهادات شغلی یا همان جاب آفرهای معتبری را ارائه می‌کنند. دستمزد این جاب آفر، برابر یا بیشتر از میانگین دستمزد رایج در یوکان خواهد بود. مشاغلی که در این گروه ارائه می‌شوند؛ مشاغل سطح 0، 1، 2 و 3 در طبقه‌بندی ملی مشاغل کانادا (NOC) هستند.

نکته جالب برنامه نیروی کار ماهر یوکان این است که اگر متقاضی نتواند اقامت دائم دریافت کند؛ کارفرما موظف به پرداخت هزینه سفر بازگشت او خواهد بود. در این روش، کارفرما می‌تواند نیروی ماهر را برای اقامت دائم کانادا معرفی نماید. افرادی که موفق به دریافت نامزدی استانی از این برنامه شوند؛ می‌توانند به‌طور مستقیم برای اقامت دائم کانادا از سازمان مهاجرت کانادا (IRCC) درخواست دهند.

شرایط لازم برای شرکت در برنامه نیروی کار ماهر یوکان

  • داشتن پیشنهاد شغلی معتبر (جاب آفر)
  • داشتن حداقل دیپلم دبیرستان
  • داشتن حداقل یک سال سابقه کار مرتبط با معیارهای موجود در طبقه‌بندی ملی مشاغل (NOC)
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی با حداقل نمره 6 و یا مدرک زبان فرانسه با حداقل نمره 4

نیروی کار با تاثیر حیاتی در یوکان

منظور از برنامه نیروی کار با تاثیر حیاتی این است که به کارگران واجد شرایط باتجربه‌ای که یک جاب آفر معتبر از کارفرمایی در یوکان داشته باشند؛ فرصتی جهت شرکت در برنامه استانی یوکان داده خواهد شد. سطح مهارت مشاغل در این برنامه، بر اساس طبقه‌بندی ملی شغلی کانادا، سطح 4 یا 5 TEER (یعنی مشاغلی مانند پرستار کودک در خانه، خرده فروشان، کارگران ساختمانی، رانندگان و…) در نظر گرفته شده است.شرکت در برنامه کارگر با تاثیر حیاتی، استفاده از مزایایی همچون اخذ اقامت دائم کانادا و امکان مهاجرت خانوادگی را نیز به دنبال خواهد داشت.

شرایط لازم برای شرکت در برنامه نیروی کار با تاثیر حیاتی در یوکان

  • داشتن جاب آفر معتبر
  • داشتن تحصیلات (حداقل دیپلم دبیرستان)
  • داشتن حداقل شش ماه تجربه کاری‌ای که دقیقا به موقعیت شغلی مورد تقاضا مرتبط شود.
  • مدرک زبان انگلیسی با حداقل نمره 4 ، یا مدرک زبان فرانسوی با حداقل نمره 3

اکسپرس اینتری یوکان (YEE)

برنامه اکسپرس انتری استان یوکان
استان یوکان در سال 2015 در جهت هماهنگی با سیستم اکسپرس انتری کانادا، برنامه YEE (Yukon Express Entry) را به برنامه‌های مهاجرتی خود اضافه کرد. بر این اساس، به همه متقاضیان دارای جاب آفر معتبر و پروفایل اکسپرس انتری فعال، فرصتی برای مهاجرت به یوکان ارائه خواهد شد. کارفرمایان یوکانی که نتوانند نیروی کار مورد نیاز خود را در کانادا بیابند؛ اجازه دارند توسط این سیستم، این کمبود را جبران کنند. این کارفرمایان با دسترسی به بانک اطلاعاتی اکسپرس اینتری، متقاضیان YEE را بر اساس معیارهای خود انتخاب می‌کنند.

شرایط لازم برای شرکت در برنامه اکسپرس اینتری یوکان

  • واجد شرایط بودن برای یکی از سه برنامه مهاجرت اقتصادی فدرال (federal economic immigration)
  • تکمیل درخواست اکسپرس اینتری آنلاین برای دریافت یک شماره پروفایل (Profile Number) و کد اعتبارسنجی
  • ارائه تمکن مالی با توجه به تعداد اعضای خانواده خود در کانادا
  • داشتن جاب آفر معتبر از کارفرمای یوکانی، برای یک کار دائم و تمام وقت
  • اعلام تصمیم جدی برای زندگی و کار در استان یوکان
  • برای موقعیت‌های شغلی زیرگروه سطح 0 یا 1 در طبقه‌بندی ملی مشاغل کانادا، باید سطح زبان کانادایی (CLB) معادل نمره 7 باشد.

برای شرکت در برنامه YEE از کجا شروع کنیم؟

همانطور که در شرایط بالا مشاهده می‌کنید؛ متقاضیان جهت ورود به اکسپرس اینتری فدرال، باید حتما شرایط لازم در یکی از سه برنامه مهاجرت اقتصادی فدرال را داشته باشند. این برنامه‌ها شامل برنامه فدرال  اسکیل ورکر (Federal Skilled Worker Program)، برنامه فدرال اسکیل ترید (Federal Skilled Trades Program) و کلاس تجربه کانادایی (Canadian Experience Class) می‌شوند. داوطلبان واجد شرایط، باید در وب سایت IRCC اقدام به ایجاد پروفایل اکسپرس اینتری نمایند. براساس اطلاعات وارد شده توسط متقاضی، امتیاز سیستم رتبه‌بندی جامع (CRS) به پروفایل او، داده خواهد شد. از پروفایل‌هایی که امتیاز بالاتری داشته باشند؛ برای درخواست اقامت دائم دعوت می‌کنند.

پذیرش در برنامه استانی، می‌تواند امتیاز CRS داوطلب را تا 600 امتیاز بالاتر برده و در این صورت باعث افزایش شانس او برای درخواست اقامت دائم خواهد شد. در این سیستم، کارفرما، نیروی کار ماهر خارجی مناسب را انتخاب نموده و متقاضی شغل، یک درخواست آنلاین EE را در سیستم IRCC تکمیل نموده تا وارد گروه نامزدهای اینتری اکسپرس(EE) شود. در این مرحله متقاضی یک شماره پروفایل EE و کد اعتبارسنجی جوینده کار دریافت خواهد کرد. کارفرما و متقاضی، فرم درخواست اکسپرس اینتری یوکان را تکمیل می‌کنند. متقاضی باید کلیه مدارک لازم را جهت تایید به IRCC ارائه دهد. پس از تایید، متقاضی کار، اقامت دائم دریافت خواهد کرد.

نامزد کسب و کار یا برنامه تجاری یوکان

برنامه تجاری یوکان (YBNP) مناسب افرادی است که مهارت‌های تجاری داشته و قصد راه اندازی یک کسب و کار در یوکان را داشته باشند. افرادی که توانایی حضور در جامعه تجاری استان و یا کارآفرینی در یوکان را داشته باشند؛ می‌توانند در این برنامه شرکت کنند تا پس از تایید، یک مجوز کار دو ساله را اخذ نمایند. این مجوز کار، امکان اقامت فرد به همراه خانواده را برای تجارت در یوکان فراهم می‌آورد. پس از این دوره دو ساله نیز، در صورت واجد شرایط بودن، برای اخذ اقامت دائم، توسط قلمروی یوکان حمایت خواهند شد. برای اطلاعات بیشتر مطلب برنامه سرمایه گذاری یوکان را مطالعه کنید.

شرایط لازم برای شرکت در برنامه تجاری یوکان

  • کسب حداقل 65 امتیاز (شامل حداقل 10 امتیاز برای توانایی زبان).
  • کسب نمره 6 آیلتس یا سطح 4 در آزمون TEF فرانسه
  • داشتن حداقل سه سال سابقه کارآفرینی یا مدیریت بازرگانی
  • داشتن حداقل پنج سال تجربه مرتبط با سرمایه گذاری در حوزه تجاری مورد نظر
  • داشتن حداقل دارایی خالص 500 هزار دلار کانادا
  • داشتن حداقل دارایی‌های نقدی معادل 300 هزار دلار کانادا
  • اثبات قانونی بودن دارایی‌های نقدی فرد
  • اثبات قصد زندگی و کار در یک کسب و کار فعال در یوکان

دقت داشته باشید که فقط افتتاح کسب ‌و کارهای خاص، واجد شرایط YBNP خواهند بود. زمینه‌های کلی مناسب برای این برنامه را می‌توانید در جدول زیر ببینید:

فناوری اطلاعاتتولید
پردازش ارزش افزودهجنگلداری
کشاورزیگردشگری
صنایع فرهنگیانرژی
استخراج معادن یا توسعه مواد معدنی

برنامه آزمایشی جامعه یوکان

برنامه Pilot جامعه یوکان (YCP) یک برنامه جدید در بین روش‌های ارائه شده در برنامه استانی یوکان است که با هدف رفع نیازهای خاص اقتصادی و بازار کار بوجود آمده است. این برنامه شامل برنامه‌های کارگر ماهر و کارگرانی با تاثیر حیاتی یوکان می‌شود. دولت محلی یوکان، توسط برنامه آزمایشی جامعه یوکان، دعوت‌نامه‌هایی را برای نیروی کار ماهر صادر نموده تا بتواند کمبودهای موجود در بازار کار استان را رفع نماید. با این روش استعدادهای برتری را نیز در حوزه‌های مورد نیاز، به سمت قلمرو خود جذب خواهد کرد. در این برنامه به متقاضیان واجد شرایط، یک مجوز کار آزاد با مدت 2 سال و البته با شرط محدودیت محل، اعطا خواهد شد.

دریافت این مجوز کار، امکان کار برای حداکثر سه کارفرمای مختلف را در یکی از جوامع شرکت کننده یوکان فراهم می‌آورد. این جوامع شامل وایت هورس، دریاچه واتسون (Watson Lake)، داوسون (Dawson City)، هاینس جانکشن (Haines Junction)، کارمکس (Carmacks)، کارکراس (Carcross) می‌شود.

شرایط لازم برای اخذ مجوز کار در برنامه آزمایشی جامعه یوکان

  • داشتن 2 یا 3 جاب آفر ( مشاغل باید غیر فصلی و به صورت تمام وقت باشند.)
  • داشتن نامه حمایتی تایید شده از دولت یوکان
  • داشتن شرایط عمومی مورد نیاز جهت دریافت مجوز کاری

برای شرکت در برنامه YCP از کجا شروع کنیم؟

برای اخذ مجوز کار، باید درخواست خود را به صورت آنلاین در وب سایت دولت فدرال کانادا ثبت نمایید. فرم‌های درخواست و پروسه لازم برای ارائه آن، تا حد زیادی به اینکه برای کجا درخواست می‌دهید، بستگی خواهد داشت. در متن نامه حمایتی تایید شده توسط دولت یوکان، بیان می‌شود که کارفرمایان، به حضور فوری شما در بازار کار یوکان نیاز دارند. در این نامه باید پیشنهادات شغلی و جزئیات آن، مانند نام و تعداد کارفرمایان، ساعات کاری و محل کار نیز معتبر اعلام شود.

معیارهای واجد شرایط بودن کارفرما برای اسپانسر شدن

در اکثر روش‌های برنامه استانی مهاجرت به یوکان، کارفرما باید ثابت کند در کشور کانادا، برای شغلی که پیشنهاد می‌دهد با کمبود نیروی کار مواجه است. این کارفرما نیز باید دارای ویژگی‌های خاصی برای اخذ تاییدیه از جانب دولت یوکان باشد. در واقع در صورتی که کارفرما توسط برنامه نامزد یوکان تایید شود، اطلاعات شما نیز بررسی می‌گردد.

شرایط و مدارک لازم برای کارفرمایان

  • شهروند یا مقیم دائم کانادا بودن
  • یک سال سابقه کسب و کار در یوکان
  • رعایت حداقل استانداردهای لازم برای کار در منطقه
  • پرداخت هزینه سفر نیروی کار متقاضی به یوکان از کشور محل اقامت او
  • تایید صلاحیت و سابقه کاری نیروی کار، پیش از ارسال درخواست
  • کپی مجوز کسب و کار
  • ارائه بیمه درمانی به نامزدها
  • اعلام فرصت شغلی، حداقل چهار هفته قبل از ارسال درخواست به YNP
  • پرداخت هزینه بررسی 230 دلاری، با استفاده از پورتال کارفرمای IRCC قبل از درخواست متقاضی خارجی
  • حداقل دو تلاش در سطح محلی و یک تلاش در سطح ملی برای جستجوی نیروی کار کانادایی‌ و مقیم دائم
  • حضور متقاضی خارجی و کارفرما برای مصاحبه

مدت زمان مهاجرت به کانادا از طریق برنامه استانی یوکان

همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم؛ برنامه استانی یوکان تا حد زیادی به فرآیند مهاجرت به کانادا سرعت می‌بخشد. در این برنامه، درخواست‌های ارسال شده به YNP معمولا طی هشت تا ده هفته پردازش خواهند شد و پس از تایید درخواست و اخذ نامزدی از یوکان، می‌توان جهت درخواست اقامت دائم اقدام نمود. در روش‌های مختلف این برنامه، حداکثر محدوده زمانی نیز حدود 12 تا 14 هفته و در برخی موارد تا 16 هفته، جهت انجام پروسه پردازش اولیه برای مهاجرت به یوکان در نظر گرفته شده است. تعداد زیادی از داوطلبان برنامه اکسپرس انتری یوکان توانسته‌اند در مدت شش ماه بعد از تایید درخواستشان، موفق به اخذ اقامت دائم در کانادا شوند.

سوالات متداول

هزینه متوسط زندگی در استان یوکان، حدود ۱.۱ درصد کمتر از سایر مناطق کانادا اعلام شده و مجموع هزینه‌های مربوط به زندگی یک نفر در یک ماه، حدود ۱۴۰۷ دلار کانادا بیان شده است. این مبلغ با در نظر گرفتن هزینه اجاره خانه در استان یوکان تعیین می‌شود. البته حداقل هزینه زندگی در بزرگترین شهر یوکان یعنی وایت هورس، ماهانه حدود 750 دلار، برای یک آپارتمان مجردی، 950 دلار برای یک آپارتمان یک خوابه و برای یک اتاق در یک خانه مشترک نیز حدود 500 دلار در نظر گرفته شده است.

در سال 2022 استان یوکان دارای 34125 نفر جمعیت بوده و اشتغال در این استان، در طی پنج سال (تا سال 2022) با نرخ سالانه 2.8 درصد رشد داشته است. در سال 2021، نرخ اشتغال یوکان حدود 68.3 درصد و دومین نرخ بالای اشتغال در کانادا بوده است. یوکان با تعداد بیش از 300000 گردشگر در سال، در صنعت گردشگری و پس از آن نیز در معدن و خرده فروشی موفق بوده است.

بر اساس آمارهای سرشماری سال 2016، متوسط درآمد در یوکان از میانگین درآمد ملی کانادا بیشتر بوده است. متوسط درآمد ماهانه یک فرد در این استان، با احتساب مالیات، حدود ۲۵۰۰ دلار گزارش شده است. این میزان درآمد، برای تمام هزینه‌های یک فرد جوابگو خواهد بود.

برای اینکه شهروند یوکان شوید باید اقامت اولیه شما حداقل 12 ماه بوده باشد؛ یعنی قبل از درخواست باید حداقل 185 روز را در یوکان بوده باشید. همچنین شما باید در برنامه استانی یوکان، همراه با ثبت درخواست، سندی را با عنوان قصد اقامت هم امضا کنید. اما بر اساس قوانین کانادا، همه افراد دارای اقامت دائم، می‌توانند در تمام مناطق این کشور زندگی کنند. بنابراین پس از اخذ اقامت، محدودیتی برای مکان زندگی و کار در نقاط دیگر کانادا، نخواهید داشت.

بر اساس قانون استانداردهای استخدامی این استان، هیچ محدودیتی برای کار وجود نخواهد داشت، اما مطابق با قانون آموزش، افراد زیر 16 سال که باید تمام وقت در مدرسه باشند، در حالت کلی اجازه کار نخواهند داشت.

بیشتر جمعیت این استان در شهر وایت هورس زندگی می‌کنند؛ اما مناطقی همچون هاینس جانکشن، داوسون، ایبکس ولی (Ibex Valley)، کارکراس و… نیز از بهترین مناطق این استان محسوب می‌شوند.

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها