موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

تبدیل ویزای توریستی کانادا به کاری

تبدیل ویزای توریستی کانادا به کاری

این روزها صحبت‌های زیادی درباره تبدیل ویزای توریستی کانادا شنیده می‌شود. اما آیا واقعا امکان رفتن به کانادا با ویزای توریستی و تبدیل آن به انواع کاری و تحصیلی برای اخذ اقامت دائم کانادا وجود دارد؟ پاسخ این پرسش را به‌همراه جزئیات کامل‌تر درباره نحوه تبدیل ویزای توریستی به کاری کانادا را در ادامه این مطلب از موسسه مهاجرتی پارسی کانادا بخوانید. در ضمن اگر می‌خواهید ببینید واجد شرایط اخذ ویزای توریستی و یا دیگر انواع ویزای کانادا هستید، فرم ارزیابی مهاجرت را پر کنید و یا از طریق فرم زیر با ما در ارتباط باشید…

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

خبر تبدیل ویزای توریستی کانادا از کجا آمده؟

از 10 اسفند سال 1401 دولت کانادا اعلام کرد قصد حمایت بیشتری از ایرانیان دارد. به‌همین منظور با اعلام یک فرصت یک ساله، گزارش داد که ایرانیان با ویزای توریستی یا هر مجوز حضور موقتی که دارند می‌توانند برای اقامت دائم و تبدیل ویزاهای خود اقدام کنند.

در واقع برای ادامه اقامت در خاک کانادا، این افراد باید یک مجوز کار باز موسوم به open work permit دریافت کنند. با این مجوز ایرانیان می‌توانند تا 3 سال دیگر در خاک کانادا اقامت داشته باشند و پس از آن به واسطه تجربه کاری که در کانادا داشته‌اند برای اقامت دائم درخواست دهند.

اطلاعات کامل این خبر را در صفحه قانون جدید کانادا برای ایرانیان بخوانید.

شرایط تبدیل ویزای توریستی به کاری کانادا

اما چه افرادی امکان استفاده از این خبر را دارند؟ طبق اعلام اداره مهاجرت کانادا افرادی که با ویزای ویزیتوری یا همان توریستی وارد خاک کانادا شده‌اند در صورتی که بتوانند یک جاب‌آفر (پیشنهاد کار) معتبری پیدا کنند، بدون نیاز به ترک خاک کانادا، می‌توانند ورک پرمیت یا مجوز کار بگیرند و 3 سال دیگر در کشور کانادا بمانند.

پس شرط اصلی استفاده از این خبر، پیدا کردن جاب‌آفر معتبر است. اما شاید این سوال در ذهن‌تان باشد که آیا می‌توان به این امید از داخل خاک ایران برای اخذ ویزای توریستی اقدام کرد؟ پاسخ کوتاه بله است. اما این پروسه برای هر فردی می‌تواند متفاوت باشد. ما در صفحه‌ای دیگر این مورد را به طور کامل توضیح داده‌ایم که توصیه می‌کنیم برای پیشگیری از هرگونه تصمیم اشتباه حتما آن را مطالعه کنید.

پس جمع‌بندی ما از شرایط تبدیل ویزای توریستی به کاری کانادا به شرح زیر است:

  • در کشور کانادا حضور داشته باشید
  • اقامت شما قانونی با پاسپورت و ویزای معتبر و دارای تاریخ اعتبار باشد
  • یک جاب‌آفر معتبر با تاییدیه LMIA یا معاف از LMIA داشته باشید
  • تا قبل از تاریخ 28 فوریه سال 2025 برای اخذ مجوز کار به اداره مهاجرت درخواست دهید
  • یک معرفی‌نامه یا LOI قانع کننده به درخواست خود ضمیمه کرده باشید
  • تمامی قوانین و مقررات مربوط به مهاجران و پناهندگان کانادا را رعایت کرده باشید

نحوه تبدیل ویزای توریستی به کاری در کانادا

مراحل تبدیل ویزای توریستی کانادا به کاری

در ادامه مطلب فرض را براین می‌گذاریم که شما ویزای توریستی خود را اخذ کرده‌اید و اکنون در خاک کانادا هستید، حالا با این شرایط برای تبدیل ویزای توریستی به کاری در کانادا از کجا باید شروع کرد؟ مراحل زیر پیش پای شماست:

مرحله اول: پیدا کردن کار در کانادا و اخذ جاب‌آفر معتبر

از آنجایی که تبدیل ویزای توریستی کانادا به کاری تنها با اخذ ورک پرمیت یا مجوز کار امکان‌پذیر است، باید در قدم اول به دنبال کار در کانادا باشید. برای این منظور هم می‌توانید به موسسه ما اعتماد کنید تا ما از میان صدها جاب‌آفر معتبر و آماده‌ای که داریم برای شما یک کار مناسب پیدا کنیم و هم خودتان می‌توانید مستقیم با کارفرماهای کانادایی ارتباط بگیرید. برای این کار تنها کافیست سری به لینکدین و یا indeed بزنید.
نکته: فراموش نکنید که برای پیدا کردن کار در کانادا با ویزای توریستی تنها 6 ماه زمان دارید. پس برای این وقت ارزشمند برنامه‌ریزی کنید. چرا که ممکن است مجبور شوید بعد از اتمام اعتبار ویزای توریستی به ایران برگشته و ادامه پیگیری درخواست خود را خارج از کانادا طی کنید.

ارائه یک راه حل برای داشتن زمان بیشتر: اگر به دنبال زمان بیشتر برای یافتن کار در کانادا نیاز دارید و ویزای توریستی شما روبه اتمام اعتبار است باید به سراغ ویزیتور رکورد (Visitor Record) بروید. ویزیتور رکورد یک سندی است که با آن شما اجازه حضور بیشتر از شش ماه بعد از انقضای ویزای توریستی خواهید داشت. برای اخذ این مدرک باید 30 روز قبل از اتمام اعتبار ویزای توریستی خود اقدام کنید.

درضمن کاری که در هر استان کانادا به‌دنبال آن هستید، در این کشور یک کد به نام ناک دارد. ناک‌های شغلی کانادا در واقع مشاغل مورد نیاز هر استان هستند. با این توضیح شاید یک شغل در یک استان اشباع باشد ولی در استان دیگر برای آن به‌دنبال نیروی استخدامی باشند. پس نیازسنجی بازارهای هر شغل را در هر استان بررسی کنید.

توجه داشته باشید، افرادی که بخواهند از طریق آخرین خبر منتشر شده درباره تبدیل ویزای توریستی به کاری نوع اقامت خود را در این کشور تغییر دهند، نیازی به پیدا کردن جاب‌آفر ندارند. این افراد علاوه‌براینکه باید اکنون در خاک کانادا حضور داشته باشند، باید به دنبال اخذ مجوز کار باز یا open work permit باشند. با این مجوز شما حق کار در هر شغلی را خواهید داشت. توضیحات این روش را اینجا بخوانید.

مرحله دوم: اخذ LMIA در صورت نیاز

بعد از پیدا کردن کار و یا جاب‌آفر باید مطمئن شوید که این شغل نیازی به تایید LMIA دارد یا خیر. این تاییدیه در واقع اثبات می‌کند برای پر کردن این فرصت شغلی کارفرما نتوانسته نیروی کار ماهر کانادایی پیدا کند به‌همین دلیل اجازه جذب نیروی خارجی را دارد. در این میان یک‌سری از مشاغل هستند که اصلا به این تاییدیه نیازی ندارند.

مرحله سوم: ثبت درخواست برای اخذ ورک پرمیت

حالا نوبت آن رسیده است که درخواست خود را برای اخذ ورک پرمیت به اداره مهاجرت کانادا ارسال کنید. برای این کار کافی است وارد سایت اداره مهاجرت کانادا شوید و مدارک مورد نیاز را به همراه جاب‌آفر آپلود کنید و منتظر ایمیل تایید اداره مهاجرت کانادا باشید. پس از صدور ورک پرمیت، شما مجاز خواهید بود در کشور کانادا تا پایان اعتبار جاب‌آفرتان کار و زندگی کنید. تصویر زیر آدرس و صفحه مورد نظر برای ثبت‌نام در سایت اداره مهاجرت کانادا است:

تصویر ثبت درخواست برای اخذ ورک پرمیت

تصویر آدرس و صفحه مورد نظر برای ثبت‌نام در سایت اداره مهاجرت کانادا

بعد از ثبت‌نام باید موارد زیر را در اپلیکیشن ورک پرمیت کامل کنید:

  • وضعیت حضورتان در کانادا (توریست یا محصل)
  • نوع درخواست (ورک پرمیت یا مجوز کار)
  • مشخصات افرادی که قصد همراهی با شما را دارند
  • اطلاعات تماس خود و مشخصات وکیل در صورت حضور
  • پرداخت هزینه تبدیل ویزای توریستی به کاری در کانادا به مبلغ 255 دلار برای هر فرد

نکته: ثبت درخواست ورک پرمیت برای ایرانیان تا 28 فوریه 2025 رایگان خواهد بود.

البته روش‌های دیگری هم برای اخذ ورک پرمیت، مانند روش کاغذی و حضوری ثبت درخواست هم وجود دارد. پس اگر می‌خواهید زودتر و تا قبل از تاریخ 28 فوریه 2025، ویزای توریستی خود را تبدیل کنید، بهتر است همین حالا با ما تماس بگیرید تا ما روش‌های حضوری را برای شما توضیح دهیم:

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

دیگر روش‌های تبدیل ویزای توریستی به کاری کانادا

جاب‌آفر تنها راهی نیست که می‌توانید به‌واسطه آن ویزای توریستی خود را به کاری تبدیل کنید. بسته به شرایط خود می‌توانید روش‌های زیر را نیز در نظر داشته باشید:

روش اخذ ورک پرمیت باز (Open Work Permit)

این روش مخصوص افرادی است که در حال حاضر با ویزای توریستی در خاک کانادا حضور دارند. البته تنها تا تاریخ 28 فوریه 2025 می‌توانند ویزای توریستی خود را به کاری کانادا تبدیل کنند. با این مجوز شما آزادانه برای هر کارفرمای کانادایی و در هر نقطه از کشور کانادا، می‌توانید کار کنید.

روش اخذ ورک پرمیت به‌واسطه همسر

این روش مخصوص افرادی است که همسرشان در حال حاضر در کشور کانادا به طور قانونی و با مجوز کار مشغول به فعالیت است. در ضمن اگر همسر شما در یکی از موسسات DLI کانادا درس می‌خواند باز هم می‌توانید از این روش استفاده کنید. همچنین اگر قبلا از طریق ویزای اسپانسرشیپ همسر اقدام به مهاجرت به کانادا کرده‌اید، حالا خود شما هم می‌توانید درخواست ورک پرمیت بدهید.

روش‌های سرمایه‌گذاری برای اخذ ورک پرمیت

اگر سرمایه مالی خوبی دارید، این روش بی دردسر و مطمئن است. تنها کافی است بعد از ورود به کشور کانادا با ویزای توریستی، اقدام به سرمایه‌گذاری در این کشور کنید. نوع سرمایه‌گذاری شما هرچه که باشد، در نهایت منجر به اخذ ویزای کار و مجوز کار در کشور کانادا می‌شود. از آنجایی که در این روش شما خودتان کارفرما هستید، دیگر نیازی به جاب‌آفر و LMIA ندارید.

انواع روش‌های سرمایه‌گذاری در کانادا را می‌توانید در صفحه اختصاصی آن بخوانید: ویزای سرمایه گذاری کانادا

اما به‌طور خلاصه می‌توانید در کانادا برای سرمایه‌گذاری اقدامات زیر را انجام دهید:

  • ثبت شرکت در کانادا
  • راه‌اندازی یک استارتاپ در کانادا
  • کارآفرینی و اشتغال زایی در کانادا
  • خرید بیزینس و فرانچایز در کانادا

نکته: برای تبدیل ویزای توریستی به کاری با این روش‌ها تنها تا قبل از 28 فوریه 2025 فرصت دارید. در غیر این‌صورت می‌توانید در خاک ایران برای مهاجرت به کانادا از طریق انواع روش‌های سرمایه‌گذاری اقدام کنید.

و اما کلام آخر، چقدر به تبدیل ویزای توریستی به کاری کانادا امیدوار باشیم؟

تا اینجا گفتیم برای تبدیل ویزای توریستی به کانادا باید حتما یک مجوز کار بگیرید. در برخی از موارد شما به یک پیشنهاد کار معتبر یا همان جاب‌آفر از یک کارفرمای کانادایی نیاز دارید. این جاب‌آفر یا به LMIA نیاز دارد یا ندارد. پروسه پیدا کردن کار در کانادا، یافتن جاب‌آفر، پروسه اخذ نامه LMIA، پروسه ثبت درخواست ورک پرمیت و… همه زمان‌بر هستند و شما با ویزای توریستی تنها 6 ماه فرصت انجام این امور را دارید.

ضمن اینکه داشتن ویزای توریستی معتبر، هیچ ارزش افزوده‌ای برای شما در پیدا کردن کار و اخذ ورک پرمیت ندارد. کارفرمایان کانادایی به دنبال نیروهای کار ماهر و خاص هستند. پس باید بتوانید آن‌ها را مجذوب توانایی و مهارت‌های خود کنید.

این راهم فراموش نکنید که ویزای توریستی با حساسیت‌های بالایی توسط افسر اداره مهاجرت کانادا، صرفا برای دیدن خانواده، دوستان، طبیعت کانادا، شرکت در جلسات کاری و کلاس‌های آموزشی خاص صادر می‌شود. پس به آن به چشم یک روش مهاجرت به کانادا نگاه نکنید.

در حالت خوشبینانه اگر بتوانید تمامی معیارهای لازم را برای تبدیل ویزای توریستی به کاری فراهم کنید، این روش می‌تواند شما را به اقامت دائم کانادا نزدیک کند. ما در صفحه‌ای جداگانه (اینجا بخوانید) تمامی ریسک‌های این روش را ذکر کرده‌ایم. پیشنهاد پارسی کانادا دریافت مشاوره حرفه‌ای و تخصصی است که از طریق فرم زیر برای شما فراهم شده است.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

سوالات متداول

تبدیل ویزای توریستی به کاری منوط به اخذ ورک پرمیت است که هزینه آن برابر با 255 دلار کاناداست. اما تا پایان 28 فوریه 2025، این هزینه برای ایرانیان رایگان خواهد بود.

بله. شما ابتدا باید با ویزای توریستی وارد کشور کانادا شوید و تا پایان اعتبار آن به دنبال کار در این کشور باشید تا با ارائه مدارک مربوط به کار در کانادا، بتوانید ورک پرمیت بگیرید و اقامت خود را در کشور کانادا تمدید کنید.

خیر! شما از هر طریقی که ویزای توریستی خود را تبدیل کنید، باید مدتی را در کشور کانادا به کار یا تحصیل بپردازید، تا واجد شرایط اخذ اقامت دائم کانادا شوید.

خیر! کار کردن در کانادا با ویزای توریستی غیرقانونی است و علاوه بر مجبور شدن به ترک کانادا، شانس تبدیل ویزای توریستی به کاری را از دست خواهید داد.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال