موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

همه چیز درباره ریجکتی ویزا

همه چیز درباره ریجکتی ویزا

درخواست ویزا اصلی‌ترین گام برای مهاجرت به کشور مقصد و اقامت در آن است. اخذ ویزا با توجه به نوع آن، سختی‌های خاص خود را داشته و باید با دقت کافی انجام شود. در برخی از مواقع پیش می‌آید که درخواست ویزای شما رد می‌شود؛ به چنین حالتی اصطلاحاً ریجکتی ویزا (Visa Rejection) می‌گویند. در این مقاله مهم‌ترین دلایل ریجکت شدن ویزا و روش‌های رفع ریجکتی ویزا را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

همه چیز درباره ریجکتی ویزا

ریجکت ویزا چیست؟

ریجکت ویزا به معنای رد درخواست ویزا توسط کشور مقصد است. زمانی که این اتفاق رخ دهد، نمی‌توانید ویزا مورد نظر را دریافت کرده و به کشور مقصد مهاجرت کنید. در واقع ریجکت شدن ویزا زمانی رخ می‌دهد که اطلاعات کاملی ارائه ندهید یا مدارک تان ناقص بوده یا طی یک حادثه‌ای گم شوند.

دلیل ریجکتی ویزا چیست؟

ریجکتی ویزا جزو اتفاقات ناگوار و ناراحت کننده‌ای است که ممکن است برای هر متقاضی ویزا رخ دهد. دلایل ریجکتی ویزا با توجه به نوع ویزا و شرایط موجود متفاوت است و نیاز به بررسی دارد. برای درک بهتر این موضوع لازم است دلایل ریجکت شدن ویزا را بدانید و از بروز این اتفاق جلوگیری کنید.

ریجکتی ویزای تحصیلی

ویزای تحصیلی به عنوان یکی از بهترین ویزاها برای دریافت مجوز اقامت و مهاجرت به کشورهای مورد نظر است. اما گاهی اوقات ویزای تحصیلی درخواستی شما رد می‌شود.

دلایل ریجکتی ویزای تحصیلی

دلایل ریجکت شدن ویزای تحصیلی بسیار متعدد هستند که در این بخش به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

  • کشور مبدأ: برخی از دولت‌ها کشور مبدأ را مدنظر قرار می‌دهند و اگر متقاضیان ساکن کشورهایی مثل افغانستان، کنگو، ازبکستان و… باشند با ویزای آنها موافقت نمی‌شود.
  • وضعیت مالی ضعیف متقاضی: فردی که قصد مهاجرت و اقامت در کشور مقصد را دارد باید از لحاظ مالی در وضعیت مطلوبی قرار داشته باشد. در غیر این صورت با ویزای او موافقت نخواهد شد.
  • سوابق تحصیلی ضعیف: سوابق تحصیلی تاثیر مستقیمی در قبول یا رد شدن ویزای تحصیلی به شمار می‌رود. لذا اگر سوابق تحصیلی شما در وضعیت استاندارد نباشد گواهی لازم برای دریافت ویزا را دریافت نخواهید کرد.
  • کشف موارد مشکوک درباره متقاضی: اطلاعات متقاضی به طور کامل مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر مورد مشکوکی درباره منبع درآمد، وضعیت سلامتی، سوء پیشینه، شغل یا شخصیت فرد وجود داشته باشد، سخت‌گیری بیشتر شده و احتمال ریجکتی ویزای تحصیلی افزایش می‌یابد.
  • مشخص نبودن هدف متقاضی: یکی دیگر از دلایل ریجکت شدن ویزای تحصیلی، عدم شفاف‌سازی هدف توسط متقاضی است. برخی از افراد ویزای تحصیلی را بهانه کرده و به دنبال خوش‌گذرانی یا کار کردن در کشور مقصد هستند. اگر این موضوع ثابت شود بدون شک با ویزای شما ریجکت می‌شود.

جزئیات بیشتر و کامل‌تر درباره ویزای تحصیلی را در مطلب زیر بخوانید:

حتما بخوانید:
ویزای تحصیلی

ریجکتی ویزای کار

یکی دیگر از ویزاهای مهم که متقاضیان زیادی دارد، ویزای کاری است. این ویزا اهمیت بسیار زیادی دارد و برای دریافت آن باید از بازرسی‌های زیادی عبور کنید. در این بخش دلایل ریجکتی ویزای کار را بیان می‌کنیم تا با برطرف کردن آن‌ها شانس دریافت ویزای کار را افزایش دهید.

دلایل ریجکتی ویزای کار

به طور کلی مهم‌ترین دلایل ریجکت شدن ویزای کار عبارت‌اند از:

  • ارائه اطلاعات نادرست: وقتی از یک کشور برای کار کردن به یک کشور خارجی مهاجرت می کنید تمام مدارک شما بررسی می‌شود. پس باید شرایط لازم برای اقامت و کار کردن در کشور مقصد را داشته باشید. لذا اگر اطلاعات ارسالی کافی و درست نباشد با ویزای شما مخالف می‌شود.
  • نداشتن مهارت کافی برای کار: زمانی که شما درخواست ویزای کار می‌دهید شرایط سنی و میزان مهارتی که دارید مورد بررسی قرار می‌گیرد. پس اگر شرایط لازم برای کار کردن در کشور مربوطه را نداشته باشید طبیعی است که با ویزای کار شما موافقت نشود.
  • سابقه کاری بد: رفتار، شخصیت و سابقه کاری شما توسط سازمان اخذ ویزای کار بررسی می‌شود. اگر شما دارای سابقه کاری بدی باشید یا به هر دلیلی از کار اخراج یا محروم شده باشید، ویزای کار شما تأیید نمی‌شود.
  • نداشتن بودجه کافی برای اقامت: زمانی که شما به یک کشور خارجی مهاجرت می‌کنید و قصد کار کردن دارید، باید بودجه کافی برای اقامت در آنجا را داشته باشید. اگر ثابت نکنید که شرایط لازم برای تأمین هزینه‌ها و کار کردن را دارید با ریجکتی ویزا مواجه خواهید شد.
  • مشخص نشدن هدف: شما باید پتانسیل و انگیزه کافی برای کار کردن و کسب درآمد را داشته باشید. اگر تشخیص داده شود که شما یک شخص خوشگذران هستید و هدف اصلی شما چیز دیگری جز کار کردن است بدون شک با ویزای کار شما مخالفت می‌شود.

جزئیات بیشتر و کامل‌تر درباره ویزای کاری را در مطلب زیر بخوانید:

حتما بخوانید:
مهاجرت کاری

ریجکتی ویزای شینگن

ویزای شینگن یک ویزای توریستی است و دریافت آن به شرایط خاصی نیاز دارد. لذا اگر شرایط لازم برای اخذ ویزای شینگن را نداشته باشید بدون معطلی درخواست ویزای شما رد می‌شود. در این بخش می‌خواهیم دلایل ریجکت ویزای شینگن را به شما معرفی کنیم تا با رعایت آن‌ها شانس دریافت ویزای شینگن خود را افزایش دهید.

ریجکتی ویزای شینگن

به طور کلی بندهای ریجکتی ویزای شینگن عبارت‌اند از:

  • مشکلات امنیتی: یکی از مهم‌ترین دلایل ریجکتی ویزای شینگن وجود مشکلات امنیتی است. در صورت داشتن سابقه کیفری، دخالت داشتن در فعالیت‌های تروریستی، بروز خطر امنیتی توسط شما و پنهان کردن موارد امنیتی با ویزای شینگن شما مخالفت شده و نمی‌توانید به کشور مقصد مهاجرت کنید.
  • مشکلات مالی: فردی که درخواست ویزای شینگن می‌دهد باید توانایی لازم برای پرداخت هزینه‌های سفر و زندگی در کشور مقصد را داشته باشد. اگر اطلاعات مالی که ارائه می‌دهید شما شفاف نباشد و مشخص شود که توانایی مالی شما کافی نیست با ریجکتی ویزای شینگن رو‌به‌رو خواهید شد.
  • ارائه مدارک ناقص: شما باید تمام اطلاعات مورد نیاز درباره خودتان و سفری که پیش رو دارید را برای سازمان مربوطه ارائه دهید. مدارک تمکن مالی، پاسپورت، بیمه سلامت و… مهم‌ترین مدارک برای دریافت ویزای شینگن هستند. اگر این مدارک ناقص باشند یا اطلاعات آن‌ها شفاف نباشید منجر به رد درخواست ویزای شینگن شما خواهد شد.
  • صادق نبودن هنگام درخواست ویزا: افرادی که در سازمان ارائه ویزای شینگن کار می‌کنند به خوبی با اوضاع آشنا هستند و راست و دروغ را از هم تشخیص می‌دهند. لذا شما باید اطلاعات کافی و قانع کننده درباره سفر خود ارائه دهید. اگر احساس شود که شما صادق نیستید و قصد کلک زدن به آن‌ها را دارید، ویزای شما رد می‌شود.
  • عدم اثبات بازگشت از کشور مقصد: یکی دیگر از مهم‌ترین بندهای ریجکتی ویزای شینگن عدم اثبات بازگشت شما از کشور مقصد است. اگر کارکنان اداره ویزای شینگن احساس کنند که شما می‌خواهید بیش از حد اعتبار ویزا، در کشور مربوطه باقی بمانید و قصد ترک کشور مقصد را ندارید با ویزای شما مخالفت می‌شود.

جزئیات بیشتر و کامل‌تر درباره ویزای شنگن را در مطلب زیر بخوانید:

حتما بخوانید:
ویزای شینگن

تفاوت ریجکتی و ریفیوز ویزا چیست؟

تفاوت ریفیوز و ریجکتی ویزا

ریفیوز (Refusal) و ریجکتی (Rejection) دو اصطلاح شناخته شده برای عدم تایید ویزا هستند. اگر جزو افرادی باشید که با درخواست ویزای شما مخالفت شده باشد باید بدانید که دلیل آن ریفیوز ویزا بوده است یا ریجکتی. این دو اصطلاح کاربردی تفاوت زیادی با هم دارند اما برخی از افراد آن‌ها را به جای هم اشتباه می‌گیرند.

ریفیوز ویزا زمانی رخ می‌دهد که شما صلاحیت لازم برای مهاجرت در کشور مقصد را نداشته باشید. به عبارتی دیگر اگر سابقه شما مشکلی داشته باشد و این موضوع برای سازمان اخذ ویزا ثابت شود شما دچار ریفیوز ویزا می‌شوید. اما ریجکتی ویزا زمانی رخ می‌دهد که مدارک شما ناقص باشد یا طی یک حادثه گم شده باشد.

در برخی از مواقع ریفیوز شدن ویزا به دلیل عدم تسلط شما به زبان انگلیسی، ارائه مدارک و اسناد تقلبی، انتخاب مشاوران و آژانس‌های تقلبی برای درخواست ویزا رخ می‌دهد. برای جلوگیری از این اتفاق باید مدارک خود را طوری ارسال کنید که مسئولان مربوطه قانع شوند که شما شرایط و صلاحیت لازم برای مهاجرت را دارید.

برای رفع ریجکتی ویزا چه کنیم؟

اگر درخواست ویزا کنید و ویزای شما رد شده باشد می‌توانید اعتراض کنید. برای این کار دو روش وجود دارد و با توجه به شرایط موجود می‌توانید بهترین روش را برای اعتراض انتخاب نمایید.

1- اعتراض به ریجکتی ویزا به وسیله نامه کتبی

اعتراض به وسیله نامه کتبی جزو مهم‌ترین اقدامات پس از ریجکت شدن ویزا است. پس از این که ریجکتی ویزا به شما اعلام شد به مدت 4 هفته فرصت دارید که به صورت کتبی اعتراض کنید. هر موردی که برای اعتراض وجود دارد را به طور کامل در نامه بیان کنید و منتظر نتیجه بمانید.

2- درخواست از شخصی دیگر برای اعتراض کردن

یکی دیگر از راههای رفع ریجکتی ویزا، اجازه دادن به شخصی دیگر برای اعتراض است. اگر فامیل، آشنا یا دوستی در کشور مقصد دارید می‌توانید از او بخواهید که از حق شما دفاع کند. بهتر است فردی را برای این کار انتخاب نمایید که توانایی لازم برای اعتراض درباره ریفیوزی ویزا را داشته باشد.


نکته: اگر اعتراض شما موفقیت آمیز باشد، درخواست شما تایید شده و می‌توانید به سفارت ارائه‌دهنده ویزای مورد نظر مراجعه کنید. دقت داشته باشید که شما باید مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزا را همراه خود داشته باشید و در صورت نیاز ارائه دهید.

مروری بر نمونه نامه ریجکتی ویزا

نامه ریجکتی ویزا شامل اطلاعات کامل درباره درخواست ویزای شماست و برای سازمان اخذ ویزا ارسال می‌شود. طی این نامه شما به رد شدن درخواست ویزا اعتراض می‌کنید و خواهان این هستید که بررسی‌های لازم برای صحت اطلاعات ارسالی انجام شود. به طور کلی داخل نامه اعتراض به ریجکتی ویزا باید موارد زیر را ذکر کنید:

  • موضوع نامه
  • درج شماره پرونده ویزا
  • مشخص کردن تاریخ ارسال ویزا و تاریخ رد شدن آن
  • متن نامه (شرح دلیل ریجکتی ویزا، بیان دلیل اعتراض، درخواست تجدید نظر و شرح وضعیت‌ فعلی شما و دلیل این که چرا به ویزا نیاز دارید)

نکته: نامه رفع ریجکتی ویزای شینگن یا ویزای دیگر را به صورت صادقانه بنویسید. این کار کمک می‌کند که ماموران مربوطه با دقت بیشتری درخواست شما را بررسی کنند و شانس شما برای رفع ریجکتی افزایش یابد.

درصد ریجکت شدن ویزای ایرانی ها

درصد دقیق ریجکت شدن ویزای ایرانی‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

نوع ویزا: به طور کلی، ویزاهای توریستی و تحصیلی بیشترین درصد ریجکتی را دارند.
کشور مقصد: سخت‌گیری سفارتخانه‌های مختلف در اعطای ویزا به ایرانیان متفاوت است. به طور مثال ریجکتی ویزای کانادا برای ایرانیان زیاد هست.
سابقه سفر: داشتن سابقه سفر به کشورهای مختلف می‌تواند شانس شما را برای دریافت ویزا افزایش دهد.
تمکن مالی: ارائه مدارک قوی دال بر تمکن مالی کافی برای سفر، می‌تواند به جلب نظر افسر ویزا کمک کند.
مدارک و مستندات: کامل و دقیق بودن مدارک و مستندات ارائه‌شده، از جمله انگیزه نامه، دعوتنامه و …، در شانس دریافت ویزا بسیار مؤثر است.
با توجه به تنوع این عوامل، ارائه یک آمار دقیق از درصد ریجکت شدن ویزای ایرانی ها دشوار است. با این حال، منابع مختلف آماری، ارقام متفاوتی را ارائه می‌دهند:

چگونه از ریجکت شدن ویزایمان جلوگیری کنیم؟ اقدامات خودسرانه، شانس کمی برای موفقیت دارند. کوچک‌ترین اشتباه در پر کردن فرم‌های درخواست ویزا، می‌تواند موجب ریجکتی پرونده ما شود. پروسه دریافت ویزا، پروسه حساسی است و نکات ریز و درشت فنی زیادی دارد. کار را به کاردان بسپارید و خیال خودتان را با ریسک نکردن در این مورد، راحت کنید! سپردن کار به وکلای مهاجرتی حرفه‌ای و کارکشته، به دلیل تجربه بالایی که دارند، ریسک کار را به‌شدت کم کرده و موجب کاهش احتمال ریجکتی خواهد شد.

تیم حقوقی پارسی کانادا یکی از بهترین موسسات مهاجرتی در ایران است که سابقه درخشانی در رفع انواع ریجکتی ویزاها را دارد.موفق ترین پرونده های رفع ریجکتی تیم حقوقی پاسی کانادا متعلق به کانادا است.

اگر ویزای کانادا شما رفیوز یا ریجکت شده است. به صفحه رفع ریجکتی ویزای کانادا مراجعه کنید تا کارشناسان ما رفیوزی پرونده شما را فوراً حل کنند.

سخن پایانی

ریجکتی ویزا جزو مسائل ناراحت کننده‌ای که برای متقاضیان ویزا رخ می‌دهد. زمانی که این اتفاق رخ می‌دهد شما نمی‌توانید مجوز لازم برای مهاجرت و اقامت در کشور مقصد را دریافت کنید. در این مقاله مهم‌ترین دلایل ریجکتی ویزا و روش برطرف کردن آن را مورد بررسی قرار دادیم. رفع ریجکتی ویزا نیاز به زمان دارد اما نشدنی نیست. باید هنگام پر کردن فرم‌ درخواست ویزا کاملاً صادق باشید و اطلاعات خود را با دقت کافی پر کنید. این موضوع کمک می‌کنند که دچار رد شدن ویزا نشوید و شانس خودتان را برای دریافت ویزای مورد نظر افزایش دهید.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. اگر هر گونه سوالی درباره ریجکتی ویزا دارید کافی است در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. همکاران ما در اولین فرصت به شما پاسخ خواهند داد.

همچنین می‌توانید دلایل ریجکتی انواع ویزای استرالیا را در مطلب ریجکتی ویزای استرالیا بخوانید.

سوالات متداول

مهم‌ترین دلایل ریجکتی ویزا شامل وضعیت مالی ضعیف، مشکلات امنیتی، ناقص بودن اطلاعات، صادق نبودن هنگام درخواست ویزا و عدم داشتن سابقه مناسب است. این دلایل با توجه به نوع ویزای درخواستی متفاوت است.

اگر ویزای شما ریجکت شده باشد، حق اعتراض دارید و می‌توانید برای رفع ریجکت ویزا اقدام نمایید. پس از بررسی اعتراض‌ها، نتیجه به شما اعلام می‌شود و اگر رفع ریجکت شده باشید می‌توانید سایر مراحل را انجام دهید.

کشور ایران با 85.88 درصد ریجکتی ویزا بیشتری میزان ریجکتی را در بین کشورهای دنیا دارد.

ارسال نامه به عنوان بهترین روش برای رفع ریجکتی ویزا است. این نامه باید شامل اطلاعات کافی درباره دلیل اعتراض شما، وضعیت شما و علت رد شدن ویزای شما است.

guest
20 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها