موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

ریجکتی ویزای کانادا، دلایل هریک از ریجکتی ویزاهای کانادا

ریجکتی ویزای کانادا، دلایل هریک از ریجکتی ویزاهای کانادا

افسران اداره مهاجرت کانادا (IRCC) ممکن است بعد از بررسی مدارک متقاضیان مهاجرت به کانادا بنا به دلایلی که در ادامه این مطلب می‌آوریم درخواست اخذ ویزا‌ها را رد کنند. اگر درخواست ویزای کاری، تحصیلی یا توریستی شما ریجکت شده است جای نگرانی نیست. در این مطلب می‌خواهیم درباره دلایل ریجکتی کلی و اختصاصی هریک از ویزا‌های کانادا و اقدامات پس از ریجکتی ویزا حرف بزنیم. اگر ویزای کانادا شما ریجکت یا رفیوز شده است خواندن این مطلب را توصیه می‌کنیم. اما قبل از آن با دو مفهوم مهم آشنا شوید. قبل از خواندن ادامۀ متن؛ اگر به هر دلیلی فرصت مطالعۀ این مقاله را ندارید یا از حوصلۀ شما خارج است و در صورتی که نیاز به مشاوره دارید، فرم ارزیابی مهاجرت را پُر کنید تا با یک مشاورۀ دقیق راهنمایی‌تان کنیم.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

ویزای کانادا شما ریجکت شده یا برگشت خورده است؟

در درک ریجکتی ویزای کانادا دو مفهوم به نام‌های ریجکتی (Refusal) و برگشتی (Returned) بعضاً اشتباه گرفته می‌شوند. در زیر درباره هر کدام توضیحات کوتاهی ارائه دادیم.

ریجکتی ویزای کانادا (Canada Visa Refusal) چیست؟

اگر افسر ویزای شما قانع نشود که شما پس از پایان مدت زمان اقامت موقت خود به کشور مبدابرگردید و تشخیص دهد که درخواست شما حداقل شرایط لازم برای ویزای مورد نظر ( کاری، تحصیلی، توریستی) را ندارد، درخواست اخذ ویزای شما را ریجکت یا رفیوز اعلام می‌کند. حالا این شرایط چیست؟ عدم اثبات تمکن مالی، عدم اثبات قصد خود از رفتن به کانادا، شفاف نبودن هدف تحصیل در روش مهاجرت تحصیلی، عدم متقاعد‌سازی آفیسر برای بازگشت به کشور مبدا، داشتن مشکلات امنیتی کیفری و موارد دیگری که در ادامه همه آن‌ها را نام می‌بریم. حداقل شرایطی است که گفتیم.

نمونه یک نامه ریجکتی ویزای کانادا در سال 2023

نمونه یک نامه ریجکتی ویزای کانادا از کلاینت‌های پارسی کانادا در نوامبر 2023

برگشتی (Returned) ویزای کانادا چیست؟

از طرفی، گاهی اوقات افسران ویزا به دلایلی همچون وجود نقص در مدارک، تکمیل نادرست امضای فرم‌ها و.. درخواست شما را برگشت می‌دهند. برای این حالت شما کار سختی را در پیش ندارید. می‌توانید به سادگی این ایرادات و نواقص را را اصلاح کنید و مجدداً درخواست دهید. بنابراین لازم است این دو مفهوم را از همدیگر متمایز کنید تا نسبت به شرایطی که برای شما به وجود آمده است اقدامات لازم را انجام دهید. حال که با این دو مفهوم آشنا شدید، می‌خواهیم دلایل ریجکتی و برگشت خوردن ویزا‌های کانادا را به همراه اقداماتی که باید در جهت رفع آن انجام دهید معرفی کنیم. البته قبل از آن دلایل عمومی ریجکتی ویزا‌های کانادا که بین همه مشترک است را معرفی کنیم. معرفی انوا ریجکتی ویزای کانادا

دلایل مشترک ریجکتی انواع ویزاهای کانادا

اکثر ویزاها چه کاری، تحصیلی، توریستی با دلایل مشترک ریجکت یا رفیوز اعلام می‌شوند. در زیر می‌خواهیم علت‌های مشترک ریجکتی انواع ویزاهای کانادا را باهم مرور کنیم. در صورتی که هنوز برای ویزای کانادا اقدام نکرده‌اید آگاهی از این دلایل می‌تواند از ریجکتی‌ ویزای شما در آینده پیشگیری کند.

مهمترین دلیلی که موجب ریجکت شدن انواع ویزا‌های کانادا می‌شود عدم اثبات توان مالی (Financial support) است. اداره مهاجرت کانادا باید از شما مطمئن شود که می‌توانید از عهده هزینه‌های زندگی خود در کانادا برآیید. بنابراین، شما باید برای این کار مدارک کافی را ارائه دهید. از آنجایی که ویزا‌های کانادا متنوع هستند عدد دقیقی درباره میزان تمکن مالی مورد نیاز برای اقامت موقت کانادا نمی‌توان ارائه داد. در مورد حدود توان مالی انواع ویزا‌های کانادا در مطلب تمکن مالی کانادا به صورت مفصل پرداختیم. دقت کنید اگر مدارکی که برای اثبات تمکن مالی ارائه دادید برای آفیسر توجیه‌کننده نباشد درخواست شما ریجکت خواهد شد و در نامه رفیوزی با این بند مواجه می‌شوید.

I am not satisfied that you will leave Canada at the end of your stay، as stipulated in subsection ۲۱۶(۱) of the IRPR، based on your personal assets and financial status

براساس بند ۲۱۶، من (آفیسر) قانع نشدم که طبق دارایی‌ها و منابع مالی شما کشور کانادا را بعد از پایان اقامت خود ترک کنید.

نداشتن سابقه سفر به کانادا دلیل دیگری برای رد انواع ویزا‌های کانادا است. گاهی اوقات ممکن است متقاضی تا به حال به کانادا مسافرت نداشته است. در این حالت ممکن است آفیسر از آنجایی که متقاضی سابقه‌ای نداشته است از اینکه بعد از اتمام اقامت موقت کشور کانادا را ترک کند ویزا را ریجکت اعلام می‌کند. ‌بندی که در این خصوص در نامه ریجکتی می‌آید را در زیر آوردیم:

I am not satisfied that you will leave Canada at the end of your stay، as stipulated in subsection ۲۱۶(۱) of the IRPR، based on your travel history

براساس بند ۲۱۶، من (آفیسر) قانع نشدم که طبق سابقه سفری که شما دارید بعد از پایان اقامت خود، کشور کانادا را ترک می‌کنید.

برای اینکه از این طریق ویزای شما ریجکت نشود حداقل یک بار در حوزه شنگن سفر کنید. اما اگر هیچ سابقه سفر خارجی نداشته‌اید این یک فاکتور خنثی است که اصطلاحاً به آن Neutral factor می‌گویند. ولی اگر سابقه سفر خارجی دارید مدارک آن را به راحتی ارئه دهید که به آن سابقه سفر مثبت (Positive travel history) می‌گویند. اگر به هر دلیل به خاطر نداشتن سابقه سفر درخواست شما ریجکت شود می‌توان با استفاده از عامل خنثی (Neutral) آن را در کورت پیگیری کرد. اما به شرط اینکه اینکار توسط یک وکیل با تجربه پیگیری شود.

آفیسر‌ها در هنگام بررسی درخواست ویزا‌های کانادا، به دنبال دلایلی هستند که ثابت کنند متقاضی پس از پایان انقضای ویزای به کشور خود باز خواهد گشت. یکی دیگر از این دلایل، وجود وابستگی‌های خانوادگی (family ties) در کشور مبدا است. اگر متقاضی ویزای کانادا‌ فامیلی تای قوی داشته باشد، احتمال ریجکتی ویزای او کمتر خواهد بود. اما اگر متقاضی‌ فامیلی تای ضعیفی داشته باشد، ممکن است افسر مهاجرت کانادا اینطور برداشت کند که متقاضی قصد دارد پس از سفر به کانادا، در این کشور اقامت دائم داشته باشد. در صورت ریجکتی ویزای کانادا به دلیل‌فامیلی تای ضعیف، متقاضی می‌تواند با برخی از اقدامات وابستگی‌های خانوادگی خود را قوی نشان دهد و شانس خود را برای اخذ ویزای مجدد افزایش دهد. برخی از این اقدامات شامل موارد زیر هستند:

  • گواهی ازدواج در تاهل
  • گواهی تولد فرزندان در صورت داشتن فرزند
  • مدارک تحصیلی فرزندان
  • مدارک اشتغال یا تحصیل

یا ارائه مدارکی که نشان دهد متقاضی در کشور خود دارای تعهدات مالی یا اجتماعی است. این مدارک می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • گواهی اشتغال یا تمکن مالی
  • مدارک مالکیت املاک یا دارایی‌ها
  • مدارک تعهد به کارفرما در ایران

در صورت عدم وجود روابط خانوادگی قوی، متقاضی می‌تواند با ارائه مدارکی که نشان دهد دارای تای‌های دیگر مانند تای مالی یا تای شغلی است، شانس خود را برای اخذ ویزای مجدد افزایش دهد. در صورتی که آفیسر این روابط و وابستگی خانوادگی را در مدارک شما نبینید ممکن است ویزای شما را ریجکت کند.

I am not satisfied that you will leave Canada at the end of your stay، as stipulated in subsection ۲۱۶(۱) of the IRPR، based on your family ties in Canada and in your country of residence

براساس بند ۲۱۶، من (آفیسر) قانع نشدم که طبق وابستگی‌های خانوادگی که شما دارید بعد از پایان اقامت خود، کشور کانادا را ترک می‌کنید.

اگر شما استاندارد‌های لازم سلامتی و بهداشتی را برای ورود به کانادا نداشته باشید و برای جامعه کانادا مضر باشید به احتمال زیاد ویزای شما ریجکت اعلام می‌شود. ارائه گزارش تست مدیکال که ثابت کند شما در برابر بیماری‌های خاص واکسینه شده‌اید و شواهدی مبنی بر عدم ابتلا به بیماری‌های واگیر می‌تواند از رد شدن ویزای شما جلوگیری کند. برخی از بیماری‌ها و اختلالاتی که منجر به رد انواع ویزا‌های کانادا می‌شوند شامل موارد زیر هستند:

  • سیفلیس درمان نشده
  • سل ریوی فعال
  • رفتار خصمانه یا مخرب
  • اختلالات ارگانیک مغز یا حالت‌های پارانوئید مرتبط با رفتار خشونت‌آمیز
  • مسائل مربوط به سوء مصرف مواد مخدر که می‌تواند باعث رفتار‌های ضد اجتماعی مانند اختلال در رانندگی یا خشونت شود
  • اختلالات جنسی مانند پدوفیلی
  • هپاتیت B و c
  • ایدز

اگر مدرکی مبنی بر رعایت این شرایط ارائه ندهید، احتمالاً درخواست شما رد خواهد شد. توجه به این نکته ضروری است که رعایت شرایط بهداشتی برای ویزا تضمینی برای تأیید درخواست شما نیست. عوامل دیگری مانند سابقه جنایی یا نگرانی‌های امنیتی نیز می‌توانند منجر به رد ویزا شوند.

اگر سابقه ریجکتی ویزا داشته باشید ممکن است اداره مهاجرت کانادا همین را بهانه‌ای برای ریجکتی ویزای اکنون شما اعلام کند. از نظر اداره مهاجرت کانادا هرگونه ریجکتی ویزای قبلی به عنوان نشانه‌ای تلقی می‌شود که شما نتوانسته‌اید شرایط آن‌ها را برآورده کنید. اداره مهاجرت کانادا قصد دارد ویزا‌های کاری را فقط به افراد قابل اعتمادی اعطا کند که فرآیند درخواست را بدون نقص انجام داده‌اند. به همین دلیل ممکن است افرادی که قبلاً سابقه ریجکتی داشته‌اند دوباره ریجکت می‌شوند.

سابقه کیفری می‌تواند یکی از دلایل ریجکت شدن ویزای کانادا باشد. افسران مهاجرت کانادا در هنگام بررسی پرونده، باید مطمئن شوند که متقاضی خطری برای کشور کانادا ندارد. در برخی موارد، سابقه کیفری می‌تواند منجر به رد صدرصدی درخواست ویزا شود. برای مثال، اگر متقاضی محکوم به جرایم خشونت‌آمیز یا جرایم مربوط به مواد مخدر باشد، به احتمال زیاد درخواست ویزای او رد می‌شود. در برخی موارد دیگر، سابقه کیفری می‌تواند منجر به رد موقت درخواست ویزا شود. برای مثال، اگر متقاضی محکوم به جرمی غیرخشونت‌آمیز باشد، ممکن است افسر ویزا درخواست ویزا را به مدت محدودی رد کند تا متقاضی بتواند خود را به عنوان یک فرد غیر مجرم اثبات کند و مدارک کافی را ارائه دهد.

ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا

سهم ریجکتی ویزا‌ی تحصیلی کانادا به نسبت ویزا‌های توریستی و ویزا‌های کاری بسیار زیاد است. طبق اطلاعات kanan.co هر ساله حدود ۵۰ الی ۶۰ درصد از درخواست‌های ویزای دانشجویی در کانادا به دلیل سهل انگاری دانشجویان در متقاعد‌سازی افسر مهاجرت ریجکت می‌شوند. کشور ایران بعد از هند بیشترین سهم ریجکتی ویزا‌های تحصیلی کانادا را در میان سایر کشور‌های جهان دارد (منبع). اما اصلاً جای نگرانی وجود ندارد چون هر ساله تعداد قابل توجهی از ایرانیان از طریق ویزای تحصیلی وارد کانادا ( با رفع ریجکتی) و مشغول تحصیل می‌شوند. آمار نرخ ریجکتی ویزای تحصیلی بین سال های 2019 الی 2022

چرا ویزای تحصیلی ریجکت می‌شود؟

در زیر متداول‌ترین دلایلی که می‌تواند منجر به ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا شود را آوردیم.

نداشتن نامه پذیرش از یک دانشگاه یا مؤسسه معتبر (دارای DLI)

شما تنها در صورتی می‌توانید وارد کانادا شوید و مجوز تحصیل (study permit) بگیرید که از قبل از یک مؤسسه آموزشی یا دانشگاه معتبر دارای DLI پذیرش بگیرید و آن را به درخواست خود پیوست کنند. درباره DLI کانادا اینجا بخوانید.

عدم تطابق سابقه کاری با برنامه تحصیلی انتخابی

گاهی اوقات ممکن است سابقه کاری افراد در کشور خود با رشته‌ای که برای تحصیل در کانادا انتخاب می‌کنند تطابقی نداشته باشد. و اینگونه افسر مهاجرت منطق انتخاب برنامه تحصیلی شما را درک نکند و به راحتی ویزای تحصیلی شما را رد کند. به عنوان مثال فردی در ایران ۴ سال در شغل پرستاری حرفه‌ای سابقه کار دارد اما برای ویزای تحصیلی در رشته مدیریت اقدام می‌کند. این عدم تطابق در صورتی که توجیه‌پذیر نباشد ویزای شما ریجکت می‌شود.

عدم تطابق سابقه تحصیلی با برنامه تحصیلی جدید

اگر رشته‌ای که برای تحصیل در کانادا انتخاب می‌کنید با مدارک تحصیلی گذشته شما مطابقت نداشته باشد و توضیحات تغییر رشته تحصیلی برای مقامات اداره مهاجرت کانادا قانع‌کننده نباشد، ویزای تحصیلی شما رد می‌شود.

داشتن درخواست‌های زیاد در انتظار قبلی

اگر شما برای ویزای تحصیلی قبلاً درخواست داده و هیچ نتیجه‌ای نگرفته‌اید و هنوز درخواست شما در حالت در انتظار است قطعاً درخواست‌های جدید هم با ریجکتی و عدم پاسخ از سوی اداره مهاجرت کانادا روبرو می‌شود.

ریجکتی ویزای کاری کانادا

ریجکتی ویزا شامل ویزای کاری کانادا یا همان ورک پرمیت هم می‌شود. اما دلایل مخصوص به خود را دارد که در زیر آن‌ها را آوردیم.

پیشنهاد شغلی غیر واقعی از کارفرما

یکی از شایع‌ترین دلایل ریجکتی ویزا‌های کاری (ورک پرمیت) مشکلات مربوط به خود پیشنهاد شغلی است که از طرف کارفرما به شما داده می‌شود. پیشنهاد شغلی که از طرف کارفرما می‌آید، باید دارای حقوق و شرایطی کاری دقیق باشد، همچنین باید توسط ارزیابی تأثیر بازار کار (LMIA) تأیید شده باشد. گاهی اوقات ممکن است اداره مهاجرت درخواست‌های مجوز کار را با تحقیق از کارفرمای کانادایی صحت سنجی کند، بنابراین متقاضیانی که نامه‌های پیشنهاد شغلی جعلی دارند رد می‌شوند.

عدم ارائه برنامه کاری

اعلام نکردن هدف خود از کار در کانادا و عدم ارائه برنامه کاری مناسب با رزومه، دو مورد از دلایل رایج ریجکت درخواست ویزای کار کانادا هستند. اگر متقاضی نتواند هدف خود از کار در کانادا و برنامه کاری خود را به طور واضح و مستند ارائه دهد، افسر ویزا ممکن است شک کند که متقاضی پس از پایان دوره کار خود، کانادا را ترک خواهد کرد. این امر می‌تواند منجر به رد درخواست ویزا شود.

ریجکتی ویزای توریستی کانادا

حدود ۳۰ الی ۵۰ درصد ویزا‌های توریستی کانادا هر ساله از طرف اداره مهاجرت کانادا ریجکت می‌شوند. یکی از دلایل اصلی ریجکتی ویزا توریستی کانادا این است که افسران مهاجرت نمی‌توانند مطمئن شوند که شما پس از پایان سررسید تاریخ ویزای خود به کشور مبدا خود باز می‌گردید. در زیر اصلی‌ترین دلایل رد ویزای بازدید کانادا را توضیح دادیم. زنی ناراحت و سردرگم در فرودگاهی در کانادا که ویزای توریستی اش ریجکت شده است

نداشتن هدف سفر

اگر قصد سفر به کانادا را دارید باید هدف خود را برای سفر به این کشور روشن کنید. اگر توضیحات شما در مورد سفر به کانادا برای آفیسر قانع‌کننده نباشد ممکن است درخواست شما ریجکت شود. بلیط برگشت می‌تواند یکی از مدارک قانع‌کننده برای آفیسر باشد. یا اینکه اگر قصد شرکت در یک رویداد خاص در کانادا را دارید داشتن دعوتنامه یا مدارکی که نشان دهد قصد شرکت در رویداد را دارید می‌توانید به افسر نشان دهید. در صورتی که هدف سفر شما برای آفیسر پرونده گنگ باشد ممکن است با پیام زیر در نامه رفیوزی کانادا مواجه شوید.

I am not satisfied that you will leave Canada at the end of your stay as a temporary resident, as stipulated in paragraph 179(b) of the IRPR, based on your purpose of visit بر اساس ماده 179 بند b لایحه IRPR، با توجه‌ به هدف شما از سفر، من (آفیسر) مطمئن نیستم که در پایان سفر خود به‌ عنوان مقیم موقت، کانادا را ترک کنید.

عدم ترک به موقع کانادا در سفر‌های قبلی

اگر در سفر‌های قبلی که به کانادا داشته‌اید به موقع و بعد از پایان انقضای ویزا، کانادا را ترک نکرده‌اید یا به خاطر دلایلی از کانادا دیپورت شده‌اید به احتمال زیاد آفیسر درخواست فعلی شما را رد کند و با پیام زیر مواجه شوید.

I am not satisfied that you will leave Canada at the end of your stay as a temporary resident، as stipulated in paragraph ۴۰(۱) of the IRPR، based on your previous overstaying history in Canada. بر اساس ماده ۱۷۹ بند b لایحه‌ی IRPR، با توجه به سابقه‌ی ترک نکردن به موقع کانادا شما، من (آفیسر) مطمئن نیستم که در پایان سفر خود به عنوان مقیم موقت، کانادا را ترک کنید.

برای این کار باید برای افسر مهاجرت توضیح دهید که چرا بیش از حد تاریخ انقضای خود در کانادا حضور داشته‌اید. برای اثبات قصد خود از ترک کانادا در موعد مقرر، باید به افسر مهاجرت نشان دهید که شرایط شما نسبت به سفر قبلی تغییر کرده است و این اتفاق دیگر پیش نخواهد آمد. داشتن بستگان درجه یک یا شغل مناسب در ایران می‌تواند دلایل مناسبی برای این منظور باشد.

اقدامات بعد از ریجکتی ویزای کانادا

معمولاً بعد از اینکه ویزای کانادا ریجکت شود نامه خودکار که محتوای آن تقریباً برای همه یکسان است به‌ایمیل متقاضی ارسال می‌شود. در این نامه اداره مهاجرت کانادا با گفتن اینکه ما قانع نشدیم بعد از پایان اقامت موقت به کشور خود باز می‌گردد ویزای شما را ریجکت شده اعلام می‌کند. این یک جواب از پیش نوشته شده و آماده است که برای تمامی افرادی که ویزایشان ریجکت شده است فرستاده می‌شود. اما اگر می‌خواهید برای صدور ویزا مجدداً درخواست دهید و مشکلات ریجکتی پرونده خود را برطرف کنید باید در وهله اول به محتوای اصلی نامه‌ای که آفیسر رو پرونده شما گذاشته دسترسی پیدا کنید. در زیر مهمترین اقداماتی را که برای رفع ریجکتی ویزای کانادا انجام دهید را آوردیم. اگر می‌خواهید به اطلاعات دقیق این کار پی ببرید صفحه رفع ریجکتی ویزای کانادا را بخوانید.

پی بردن به علت ریجکتی ویزا

برای اینکه بفهمید به چه دلایلی ویزای شما ریجکت شده است باید به نوت آفیسر دسترسی داشته باشید. این دسترسی از طریق قانون ATIP Access to Information and Privacy فراهم می‌شود. یعنی دسترسی به اطلاعات و حریم خصوصی است. این قانون در کانادا فقط به شهروندان و مقیمان دائم کانادا تعلق می‌گیرد. در نتیجه شما باید از طریق وکیل مهاجرت به کانادا یا فردی که اقامت دائم کانادا را دارد به این اسناد دسترسی پیدا کنید. بعد از دسترسی علت ریجکت ویزای خود را متوجه خواهید شد تا براساس آن مدارک را اصلاح و برای درخواست مجدد اقدام کنید.

guest
4 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها