موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

تای چیست؟ سندی برای این‌که کشور مقصد را ترک خواهید کرد!

تای چیست؟ سندی برای این‌که کشور مقصد را ترک خواهید کرد!

کشورهای بزرگ و مهاجرپذیر مثل کانادا، سعی کرده‌اند تا با ایجاد قوانین مهاجرتی ویژه، تعداد بی‌شمار مهاجران به این کشور را به حداقل برسانند. یکی از این قوانین، ارائه سند تای (Tie) است که نشان می‌دهد، شما پس از پایان ویزای موقت خود، به کشورتان بازخواهید گشت. در واقع اگر می‌خواهید اقامت موقت یک کشور را دریافت کنید، در ابتدا باید از طریق تای به آفیسر پرونده مهاجرتی، نشان دهید که روابط خوبی با کشورتان دارید و پس از پایان دوره اقامت موقت، مانعی برای بازگشتتان وجود ندارد.

برای درخواست ویزای موقت و اثبات تای، معمولاً از سابقه مثبت سفر، اعضای خانواده، شغل و عواملی شبیه به این‌ها استفاده می‌شود. سابقه مثبت سفر به این معناست که شما به کشور یا کشورهای دیگر سفر کرده‌اید و قبل از انقضای ویزا، به کشور محل اقامتتان بازگشته‌اید. در این مقاله از موسسه مهاجرتی پارسی کانادا به سوال تای چیست؟ دقیق جواب داده شده و جزئیات بررسی شده تا هیچ اتفاق بدی در پایان دوره اقامت موقتتان پیش نیاید.

تای سندی برای تائید بازگشت شما به وطن است

تای (Tie) یا گواهی تای؟

پیش از هر توضیحی، در ابتدا باید بدانید که تای چیست؟ و مهم‌تر از آن: تای یک گواهی نیست! برخلاف گمان بسیاری از متقاضیان، گواهی تای یک مدرک به زبان انگلیسی (و نه یک گواهی) است و خود تای ضامن برگشت متقاضی به کشور خودش تلقی می‌شود. به‌عبارت ساده‌تر، تای، در اصل یک نوع پیوند است؛ یک پیوند محکم بین متقاضی و چیزهایی که او را به محل زندگی فعلی او وصل می‌کنند و باعث می‌شود که فرد بخاطر آن‌ها به کشورش برگردد. چیزهایی که در تای (Tie)، روابط متقاضی و کشورش را نشان می‌هند، شامل شغل، خانواده، چشم‌انداز مالی (مثل املاک و مستغلات)، انواع سرمایه‌گذاری و غیره هستند.


شرایط هر متقاضی متفاوت است و هیچ توضیح، گواهی، نامه و حرکتی به‌جز تای (Tie) وجود ندارد که بتواند صدور ویزای موقت افراد را تضمین کند.

انواع تای (Tie) کدام‌اند؟

تمامی متقاضیان برای دریافت ویزای موقت باید ثابت کنند که پیوندهای محکمی با کشور مبدا خود دارند. این اثبات، صرفاً به‌دلیل آن است که خدمات شهروندی و مهاجرتی کشور مقصد مطمئن باشد که شما واقعاً پس از انقضای ویزای توریستی خود به خانه باز می‌گردید.

تای سند بازگشت شما به کشور مبدا است

اما واقعاً چه چیزهایی یک پیوند قوی با کشور مبدا را شکل می‌دهد؟ برای مثال، طبق قانون مهاجرت در ایالات متحده، آفیسر پرونده ممکن است درخواست ویزای مسافرتی یک متقاضی را رد کند. البته این در شرایطی است که متقاضی نتواند پیوندهای محکمش را با کشور خود ثابت کند و برنامه خاصی برای بازگشت به کشور پس از انقضای ویزا نداشته باشد. به‌طور کلی، انواع تای ویزا، 4 نوع مختلف هستند که عبارت‌اند از:

1- روابط تجاری و حرفه‌ای (Business/Professional Ties)

اگر شغلی دارید یا از جمله صاحبان کسب‌وکار محسوب می‌شوید، می‌توانید از این مسئله به‌عنوان مدرکی برای اثبات روابط قوی در کشورتان استفاده کنید. برای مثال، این مدارک می‌توانند برای اثبات روابط تجاری و حرفه‌ای در کشورتان مفید واقع شوند:

  • بیانیه کارفرما که وظایف شغلی، مدت‌زمان کار و حقوق شما را مشخص می‌کند.
  • نامه‌ای که توسط کارفرما نوشته شده است و به شما اجازه می‌دهد که مرخصی با حقوق بگیرید.
  • اوراق یا اسنادی که درآمد شما را نشان می‌دهند.
  • اسنادی که مربوط به راه‌اندازی کسب‌وکارتان هستند (مثل اساسنامه).

⚠️ فراموش نکنید که این اسناد، فقط چندتا نمونه هستند؛ بنابراین اگر فکر می‌کنید مدارک یا اسناد دیگری برای اثبات تای (Tie) دارید، آن را در نظر بگیرید. ضمناً شما می‌توانید از مشاوره‌های تخصصی همکارانمان در پارسی کانادا هم بهره‌مند شوید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

2. دارایی‌های مالی و روابط مربوط به املاک و مستغلات (Financial Assets/Real Estate Ties)

اگر ملک یا دارایی مالی قابل‌توجهی دارید که در کشور محل اقامتتان قرار دارد، از آن برای اثبات تای استفاده کنید. بعضی از اسناد مربوط به دارایی‌های مالی عبارت‌اند از:

  • اسناد ملکی
  • قرارداد امضاشده مربوط به خرید خانه
  • پرداخت وام مسکن یا رسید مالیات بر دارایی
  • صورت‌حساب‌های بانکی که نشان‌دهنده مبالغ زیاد در حساب شما هستند.
  • اوراق سرمایه‌گذاری

3. روابط خانوادگی و اجتماعی (Family/Social Ties)

ممکن است که قوی‌ترین ارتباطات شما در کشور مبدا مربوط به گروه‌ها و حلقه‌های خانوادگی باشد. اگر این‌طور است، این مدارک را برای اثبات تای (Tie) در نظر داشته باشید:

  • شناسنامه همسر و افراد تحت تکفل
  • گواهی ازدواج و یا عقدنامه
  • عکس‌هایی که ارتباط صمیمانه شما با خانواده و یا دوستانتان را نشان می‌دهند.
  • نامه‌های امضاشده از طرف خانواده و دوستان که رابطه نزدیک شما با آن‌ها را اثبات می‌کنند.

⚠️ ضمناً اگر بتوانید تاریخ‌های ثابتی را همراه با عکس‌های خانوادگی یا دوستانه ارائه دهید، موثرتر خواهد بود. چرا که هر چقدر اثبات تای (Tie) دقیق‌تر باشد، بهتر است.

4. پیوندهای اجتماعی (Community Ties)

پیوندهای اجتماعی معمولاً شامل روابطی همچون کارهای داوطلبانه، جامعه مدرسه، وابستگی‌های مذهبی و یا تعهدات سیاسی هستند. برای اثبات این موضوع، می‌توانید از این مدارک و شواهد استفاده کنید:

  • هر مدرکی که نشان می‌دهد شما عضو یک سازمان به‌خصوص هستید.
  • نامه‌هایی از طرف اعضای سازمان که شما در آن فعالیت می‌کنید.
  • اسناد رسمی که وضعیت فعلی شما را به‌عنوان یک شخصیت سیاسی مهم در جامعه اثبات می‌کند.
  • شناسه دانشجویی (این مدرک به‌عنوان یک تای تحصیلی ارزیابی می‌شود)

البته با توجه به غیررسمی بودن مشارکت اجتماعی، ممکن است که اثبات تای (Tie) در این موضوعات کمی دشوار باشد. با این اوصاف، اگر می‌خواهید در مورد مدارکی که ارائه می‌دهید مطمئن باشید، فراموش نکنید که آفیسرها در مورد اثبات تای به‌اندازه کافی سخت‌گیر هستند.

انواع تای

اهمیت تای برای درخواست ویزا

طبق اطلاعات سایت boundless، برجسته‌ترین اهمیت تای برای مقامات کشور مقصد است که نگرانیشان در مورد بازگشت شما به خانه و کشورتان برطرف شود. اگر متقاضی نتواند مدارک مستحکم و کافی را در مورد بازگشت قطعی به کشورش ارائه دهد، درخواست ویزای او رَد می‌شود. اگر فردی در پروسه درخواست ویزا، مدارک اثبات تای (Tie) قدرتمندی ارائه نکند، درخواست او، اصطلاحاً Deny می‌شود تا متقاضی، مدارک بهتری ارائه دهد. نحوه اثبات تای از طریق راه‌های زیر انجام‌ می‌شود:

  • ارائه مدرک مالکیت ملک یا سرمایه‌گذاری
  • اثبات روابط با افراد (مانند: خانواده، همسر، فرزندان و غیره)
  • اثبات مسئولیت‌هایی مانند: شغل حرفه ای، مراقبت از والدین یا فرزندان، رهبر جامعه و غیره

✍به‌عنوان مثال: در‌صورتی‌که فردی که هیچ‌کدام از شرایط بالا را نداشته باشد، اثبات ارتباط او با کشورش ممکن است بسیار مشکل باشد. در چنین موقعیتی،  در دسته “متفرقه” قرار می گیرد و نیاز به دریافت مشاوره حقوقی دارد. لذا چنانچه دچار این مشکل هستید، فرم مشاوره زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت، تماس گرفته و شما را راهنمایی کنند.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

کدام ویزاها به تای نیاز دارند؟

همه ویزاها نیاز به مدارک اثبات یا تای ندارند. اهمیت تای در درخواست ویزاها، بسته به نوع خاص آن و سیاست‌های مهاجرتی کشور مقصد، متفاوت خواهد بود. برای مثال، داشتن تای در قوانین بسیاری از کشورها از جمله شروط درخواست ویزاهای دانشجویی، توریستی یا کاری محسوب می‌شود. این در حالی است که در قوانین مهاجرتی بسیاری از کشورهای دیگر، چنین شروطی اصلاً مهم نیستند و به‌کار نمی‌آیند.

بعضی از ویزاهای توریستی کوتاه‌مدت یا موقت (short-term tourist visas)، روی توانایی متقاضی برای اثبات منابع مالی، برنامه دقیق سفر و بازگشت به خانه در زمان تعیین‌شده متمرکز هستند. البته به این نکته مهم توجه کنید که مدارک تای همواره به‌عنوان یک عامل حمایتی برای ارزیابی اعتبار متقاضی در نظر گرفته می‌شوند. به‌عبارت ساده‌تر، ارائه مدارک قوی از سوی متقاضی، نشان‌دهنده قصد او برای رعایت کردن مقررات ویزا است.

برای درخواست ویزاهایی مثل ویزای اقامت دائم (permanent residency visa) و حمایت خانواده (family-sponsored visa) به‌جای اثبات پیوند با کشور خود، ارائه مدارک یا اصطلاحاً تای (tie) مربوط به روابط خانوادگی یا ارتباط با کشور مقصد اهمیت بیشتری دارد.

آشنایی با 5 کشوری که متقاضیان مهاجرت به آن‌ها نیاز به تای دارند

چندین کشور وجود دارند که ارائه مدارک تای (Tie) را به‌عنوان عامل اصلی درخواست ویزا تعیین کرده‌اند و عبارت‌اند از:

  • ایالات متحده (United States): سیستم مهاجرتی ایالات متحده معمولاً تای ارتباط با کشور خود را به‌عنوان بخشی از پروسه درخواست ویزای غیر مهاجرتی (non-immigrant visa application) در نظر می‌گیرد.
  • بریتانیا (United Kingdom): پروسه درخواست ویزای بریتانیا به‌خصوص ویزای توریستی (visitor visa) معمولاً شامل تای یا پیوند محکم با کشور خود متقاضی است. بریتانیا از این مدارک به‌عنوان یک شاخص برای ارزیابی این‌که متقاضی در پایان سفر، کشور را ترک خواهد کرد، استفاده می‌کند.
  • کانادا (Canada): فرایند مهاجرت به کانادا و درخواست ویزای موقت این کشور، از جمله ویزای توریستی کانادا و ویزای تحصیلی کانادا، معمولاً شامل مدارک مربوط به تای یا پیوند محکم با کشور مبدا است.
  • استرالیا (Australia): روابط متقاضی با کشور خودش یا همان ارائه تای، معمولاً به‌عنوان یکی از مدارک مهم در حین درخواست ویزاهای استرالیا در نظر گرفته می‎شود.
  • کشورهای حوزه شینگن (Schengen Area Countries): ویزای شینگن (The Schengen visa) که چندین کشور اروپایی را پوشش می‌دهد، ممکن است شامل ارائه مدارکی در مورد تای یا ارتباط قوی متقاضی با کشورش باشد.

برای اینکه در مورد ویزای شینگن اطلاعات بیشتری کسب کنید، مطلب زیر را مطالعه کنید:

حتما بخوانید:
ویزای شینگن
اهمیت تای برای اخذ ویزا

آنچه در این مطلب درباره تای خواندید

مقامات دولتی بعضی از کشورها می‌خواهند مطمئن شوند که متقاضی پس از انقضای پاسپورت و اقامت موقت، آن‌جا را به مقصد کشورش ترک می‌کند. متقاضی هم برای اثبات این موضوع، باید از مدارکی به‌خصوص در قبال املاک، خانواده، سرمایه‌گذاری و سایر منافع او در کشور تحت تابعیتش استفاده کند. این مدرک، تای (Tie) نام دارد و برخلاف باور بعضی‌ها یک گواهی یا چیزی شبیه به آن نیست. در این مقاله به تعریف کامل مدرک تای برای ویزا پرداختیم و کشورهایی را که اثبات بازگشت به کشور مبدا را اجباری کرده‌اند، معرفی کردیم.

شما می‌توانید برای اخذ انواع ویزاها برای اقامت موقت و یا دائمی کشورهای بزرگ جهان با مشاوران ما در پارسی کانادا تماس بگیرید. تجربه و تخصص ما در پارسی کانادا به‌شما کمک خواهند کرد تا هم در مورد نحوه اخذ اقامت موقت، با جزئیات مربوط به اصطلاحاً tie هم آشنا شوید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

سوالات متداول

برای دریافت ویزا برای رفتن به کشورهای کانادا، ایالت متحده، بریتانیا، استرالیا و کشورهای حوزه شینگن نیاز به ارائه تای (tie) است.

گواهی تای یک مدرک زبان انگلیسی است، اما تای سندی است که نشان می‌دهد بعد از انقضای ویزا به کشور خودتان برمی‌گردید.

سند زمین، سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار، گواهی ازدواج، شناسنامه، مدارک سفر به کشورهای دیگر و بازگشت به‌وقع به کشور خود و غیره

برخی از منابع معتبر: boundless، do.usembassy،

guest
2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها