موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

سرمایه‌گذاری در آلمان

سرمایه‌گذاری در آلمان

به راهنمای کامل سرمایه‌گذاری در آلمان خوش آمدید!

برویم سَرِ اصل مطلب. بگذارید همین ابتدا خیال شما را راحت کنیم؛ شما با هر نوع سرمایه‌گذاری دلخواه در آلمان نمی‌توانید به این کشور مهاجرت کنید! یعنی خیلی از روش‌های سرمایه‌گذاری در این کشور، فقط سرمایه‌گذاری هستند؛ که با آن‌ها نه ویزایی به شما داده می‌شود، نه می‌توانید به این کشور مهاجرت کنید و نه اقامت آن را بگیرید.

تعجب کردید، نه؟ فقط یک روش برای گرفتن ویزای سرمایه‌گذاری آلمان و مهاجرت از طریق سرمایه گذاری به این کشور وجود دارد. در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.

می‌توانید سرمایه‌گذاری کنید، اما مهاجرت نه!

چرا سرمایه گذاری در آلمان؟

آلمان در سال 2020 روش مهاجرت سرمایه گذاری را معرفی کرد که به عنوان برنامه “ویزای طلایی” نیز شناخته می‌شود. این برنامه به سرمایه گذاران و کارآفرینان خارجی اجازه می دهد تا با سرمایه گذاری در اقتصاد آلمان مجوز اقامت دریافت کنند. برای واجد شرایط بودن، سرمایه گذاران باید حداقل 1 میلیون یورو در یک شرکت یا استارت آپ آلمانی یا 2 میلیون یورو در یک پروژه املاک و مستغلات سرمایه گذاری کنند.

هدف این برنامه جذب سرمایه گذاری و استعدادهای خارجی به کشور است که می تواند در بلندمدت برای اقتصاد آلمان مفید باشد. برنامه ویزای طلایی در کشورهای دیگر مانند پرتغال و اسپانیا موفقیت آمیز بوده است و انتظار می رود بر اقتصاد آلمان نیز تاثیر مثبتی داشته باشد. البته روش‌های دیگری هم وجود دارد که در ادامه بررسی می‌کنیم.

روش‌های سرمایه‌گذاری در آلمان که به ویزا، مهاجرت و اقامت ختم نمی‌شوند:

هیچ محدودیتی برای خرید املاک و مستغلات در آلمان برای خارجی‌ها نیست؛ اما نمی‌توانید با این کار به آلمان مهاجرت کنید و اقامت سرمایه‌گذاری بگیرید.

بازار املاک در آلمان همیشه متعادل نیست و قیمت‌ها هم معمولاً افزایشی است. تقریباً نصف جمعیت آلمان مستاجرنشین هستند،1 که با خرید ملک و اجاره‌دادن آن می‌توانید سود خوبی بگیرید؛ اما با در نظر گرفتن هزینۀ اصلی خرید ملک، هزینۀ نقل‌وانتقالات، مالیات‌، قوانینِ بعضاً دست‌وپاگیر و مشکلات دیگر، به طور کلی روش خوبی برای سرمایه‌گذاری در آلمان نیست.

با خرید سهام هم نمی‌توانید اقامت آلمان از طریق سرمایه‌گذاری را بگیرید و باید به آن فقط به دیدِ یک سرمایه‌گذاری نگاه کنید.

البته در این روش، مالک اصلی خودتان هستید و هروقت که خواستید می‌توانید سهامتان را بفروشید؛ اما با توجه به نوسانات بازار معاملات، ریسک‌ها و مشکلات متعدد دیگر، خرید سهام در بازار یک کشور خارجی ایدۀ بعضاً مسخره‌ای به‌نظر می‌رسد. به‌علاوه اینکه تضمینی برای سوددهی این نوع سرمایه‌گذاری وجود ندارد.

صندوق قابل معامله (Exchange-Traded Fund) یا به‌اختصار ETF، سبدی از اوراق بهادار است که می‌توان آن‌ را در بورس خریدوفروش کرد. معمولاً قیمت کمتری از سهام‌های معمولی دارند و متنوع‌تر هستند. این صندوق‌ها سود خوبی دارند، اما پیچیده‌تر از سهام‌های معمولی هستند و تِرِیدکردن با آن‌ها کار هر کسی نیست.

با خرید این سهام‌ها هم نه ویزای سرمایه‌گذاری آلمان برای شما صادر می‌شود و نه می‌توانید مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه گذاری داشته باشید! در کل هم گزینۀ مناسبی برای سرمایه‌گذاری در خارج نیستند.

بازکردن یک حساب بانکی در آلمان، فارغ از مبلغی که به آن حساب می‌ریزید، عملاً سرمایه‌گذاری محسوب نمی‌شود! سود حساب‌های بانکی در این کشور هم بین 1-0 درصد در سال است. یعنی در بهترین حالت، اگر تورمی نباشد و ارزش پول آلمان ثابت بماند، شما هیچ سودی نمی‌کنید! گرفتن ویزا و مهاجرت از این راه را هم از سرتان بیرون کنید.

فلسفۀ این نوع سرمایه‌گذاری این است که شما مبلغی را به‌عنوان وام به دولت آلمان، یک شرکت یا بانک‌ها قرض می‌دهید و در پایان قرارداد، سود آن را به‌همراه اصلِ مبلغ پس می‌گیرید.

این روش سودِ خوبی در بلندمدت دارد و روش کم‌ریسک‌تری نسبت به بقیه است؛ اما یک عیب بزرگ دارد و آن هم این است که مبلغ سرمایه‌گذاری معمولاً خیلی زیاد است و از توان مالی فرد سرمایه‌گذار خارج است. مثل بقیۀ روش‌های بالا، مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه‌گذاری در این روش هم ممکن نیست.

در این روش، شما مبلغ نه‌چندان کمی را (معمولاً بالای 350هزار یورو) در یکی از پروژه‌های عمرانی که معمولاً پروژه‌های ساخت‌وساز هستند، سرمایه‌گذاری می‌کنید. این نوع سرمایه‌گذاری، بلندمدت محسوب می‌شود و سود خوبی هم به شما می‌دهد.

شرایط مهاجرت با استفاده از این روش مبهم است و این نوع پروژه‌ها در همۀ ایالت‌های آلمان اجرا نمی‌شوند و قبول سرمایه از افراد خارجی هم در این پروژه‌ها سخت است. در کل اگر به‌دنبال سرمایه‌گذاری در آلمان برای اقامت هستید، دورِ این روش را هم خط بکشید.

یادتان نرود که اگر با این روش‌ها در آلمان سرمایه‌گذاری کردید، نمی‌توانید به این کشور مهاجرت کنید و اقامت بگیرید. حتماً الان می‌پرسید «پس اخذ اقامت آلمان از طریق سرمایه‌گذاری با کدام روش‌ها ممکن است؟» در حال حاضر، مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه‌گذاری فقط ‌و فقط از طریق گرفتن ویزای خوداشتغالی (Self-employment Visa) ممکن است. در ادامه بررسی می‌کنیم.

ویزای خوداشتغالی: تنها روش مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه‌گذاری

در حال حاضر، تنها روش سرمایه‌گذاری در آلمان که به گرفتن اقامت منتهی بشود، ویزای خوداشتغالی است. این ویزا، دو روش یا لاین (Line) اصلی دارد:

  • روش اول: ثبت شرکت (Business Set-up)
  • روش دوم: فعالیت فریلنس (Freelance)

ثبت شرکت یک روش سرمایه‌گذاری است اما فعالیت فریلنس بیشتر یک فعالیت کاری است و در دستۀ مهاجرت‌های کاری قرار می‌گیرد. در ادامه، هر دو روش، خصوصاً ثبت شرکت را توضیح می‌دهیم.

یکی از راه هایی که می‌توان در کشور آلمان سرمایه گذاری کرد ثبت شرکت است.

روش اول: سرمایه‌گذاری در آلمان از طریق ثبت شرکت

ثبت شرکت، یکی از بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری در آلمان است که با آن هم می‌توانید به آلمان مهاجرت کنید و هم اقامت دائم بگیرید. این کشور همیشه از ایده‌های تجاری ناب و خلاقانه حمایت می‌کند و شرایط خوبی هم برای کارآفرینان و صاحبان این ایده‌ها فراهم کرده است. خلاصه‌ای از شرایط ثبت شرکت در آلمان را در زیر توضیح داده‌ایم:

شرایط ثبت شرکت در آلمان
سن*18-45 سال
مدرک زبان آلمانیالزامی نیست
طرح تجاری (بیزنس پلن)الزامی
مدرک تحصیلیمرتبط با بیزنس و سطح آن نامشخص
سابقه‌کارمرتبط با بیزنس و مقدار آن نامشخص
مبلغ سرمایه‌گذارینامشخص (360هزار یورو به بالا توصیه شده است.)

سنِ حداقل برای گرفتن ویزای سرمایه‌گذاری آلمان، 18 سال است. هرچند مقدار حداکثری برای آن تعریف نشده، اما اگر سن شما بالای 45 سال باشید، باید به ادارۀ مهاجرت آلمان ثابت کنید که توانایی کار و مدیریت را دارید و بر سر سنِ بازنستگی و شرایط آن به یک توافق با آن‌ها برسید.

برای ثبت شرکت در آلمان باید یک بیزنس پلن قوی و خلاقانهارائه دهید و شرکتی که راه‌اندازی می‌کنید هم باید تاثیر مثبتی در اقتصاد محلی و ملی این کشور داشته باشد. تا یادمان نرفته این را هم بگوییم که شرکت شما باید برای حداقل 5 شهروند آلمانی شغل ایجاد کند.

امکان راه‌اندازی شرکت‌های مختلفی در آلمان برای شما وجود دارد که هر کدام هم شرایط خاص خودشان را دارند. متداول‌ترین شرکت‌ها برای راه‌اندازی در آلمان:

  • شرکت با مسئولیت محدود (GmbH)
  • یک شعبه از یک شرکت (Branch Offices)
  • شرکت سهامی (AG)
  • شرکت مشارکتی (Partnership)

در بین این موارد، ثبت شرکت با مسئولیت محدود (GmbH) بین متقاضیان اخذ اقامت سرمایه‌گذاری آلمان محبوبیت بیشتری دارد. به نمودار زیر دقت کنید:

حوزه‌هایی که به عنوان سرمایه گذاری می توانید در آلمان فعالیت کنید.

همان‌طور که می‌بینید، راه‌اندازی بیزنس‌ها و استارتاپ‌ها در آلمان در نیمۀ دوم سال 2021 نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته و بیشترین کسب‌وکارها هم در حوزه‌های فناوری مانند «نرم‌افزار» و «تجارت الکترونیک» راه‌اندازی شده‌اند.

با توجه به قدرت بالای اقتصادی این کشور، حمایت‌های دولتی و شرایط مناسب رشد و توسعه، ثبت شرکت را می‌توانیم بهترین سرمایه‌گذاری در آلمان بدانیم. دربارۀ شرایط گرفتن اقامت هم باید به شما بگوییم با این روش به شما اقامت موقت داده می‌شود که بعد از سال سوم می‌توانید برای اقامت دائم آلمان و بعد از سال ششم تا هشتم هم برای شهروندی آلمان درخواست بدهید.

روش دوم: اقامت آلمان از طریق فعالیت فریلنس

همان‌طور که بالاتر خواندید، این روش بیشتر یک روشِ مهاجرت کاری است تا یک روش سرمایه‌گذاری؛ اما چون زیرمجموعۀ ویزای خوداشتغالی آلمان است، توضیح کوتاهی دربارۀ آن می‌دهیم.

فلسفۀ این روش مهاجرتی ساده است: شما می‌توانید در تخصص‌های آزاد به‌صورت فریلنس و خوداشتغال در آلمان کار کنید و به‌اصطلاح رئیس خودتان باشید. تمامی خدمات شما هم تحت برند و اسم شخصی شما به مشتری‌های مختلف ارائه می‌شود. البته یادتان نرود که مالیات، بیمۀ تامین اجتماعی و هماهنگی‌های مختلف با وزارت کار آلمان بر عهدۀ خودتان است.

در این روش هم مانند ثبت شرکت، یک ویزای 3 ساله به شما داده می‌شود که بعد از سه سال کار و زندگی در آلمان، می‌توانید برای اقامت دائم و بعد از سال ششم تا هشتم هم برای شهروندی و گرفتن پاسپورت آلمان درخواست دهید.

  • نشان دهید توانایی مالی برای خرج‌ومخارج زندگی در آلمان را دارید.
  • نشان دهید سرمایۀ کافی برای شروع فعالیت خوداشتغال و پروژه‌های فریلنس را دارید.
  • مدارک و گواهینامه‌های لازم در حوزۀ خودتان را در آلمان بگیرید یا اگر آن‌ها را دارید، معادل‌سازی کنید.

  • تخصص‌های پزشکی مانند: دکتر، دندانپزشک و روانشناس
  • تخصص‌های مالی و حقوقی مانند: وکیل، حسابدار و سردفتر اسناد رسمی
  • تخصص‌های فنی-مهندسی مانند: معمار، مهندس و نقشه‌بردار
  • تخصص‌های مرتبط با اطلاعات مانند: روزنامه‌نگار، نویسنده، مترجم و معلم
  • تخصص‌های هنری مانند: بازیگر، نوازنده و طراح مُد و لباس

برای آشنایی بیشتر با روش‌های مهاجرت کاری به آلمان و شرایط هرکدام پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ مهاجرت کاری به آلمان را مطالعه کنید.

احتمالاً در طول مقاله از خودتان این سوال را پرسیدید که «اصلاً سرمایه‌‌گذاری در کشور آلمان چه مزایایی دارد و چرا نباید کشوری دیگر را انتخاب کنیم؟» بدون شک این کشور بی‌نقص نیست و این روش معایبی هم دارد. در ادامه این موضوع را برای شما روشن می‌کنیم:

مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در آلمان

  • برای سرمایه‌گذاری و فعالیت تجاری دستتان باز است؛ چون بازارهای گسترده و متنوعی دارد.
  • لَنگِ نیروی کار نخواهید بود؛ چون دسترسی به نیروی کار متخصص و تحصیل‌کرده در آلمان (خصوصاً مهاجر) راحت است.
  • برای خرج‌ومخارج دست‌تنها نیستید: چون کمک‌های مالی، وام‌ها و حمایت‌های مختلف از دولت و بخش خصوصی را دارید.
  • فضای تجاری برایتان غریب نیست؛ چون فرهنگ فعالیت تجاری در این کشور جاافتاده است و اکوسیستم استارتاپی فعالی هم دارد.
  • نگران ورشکستگی نیستید: چون با توجه به ثبات اقتصادی و سیاسی، رشد سریع و افزایش سرمایه، دست‌نیافتنی نیست و مهم‌تر از همه:
  • در آلمان سرمایه‌گذاری می‌کنید! در چهارمین قدرت اقتصادی دنیا و برترین قدرت اقتصادی اروپا.

  • گران است! هرچند مبلغ سرمایه‌گذاری در آلمان با توجه به نوع فعالیت و شرکت و فاکتورهای مختلف دیگر مشخص خواهد شد، اما در کل باید سَرِ کیسه را شل کنید.
  • قوانین مالیاتی پیچیده‌ای دارد؛ که ممکن است گاهی دست‌وپاگیر و بعضاً اذیت‌کننده باشد.
  • کاغذبازی‌ِ زیادی دارد؛ چون روال سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی بیزنس، با توجه به قوانین سفت‌وسخت، کمی پیچیده و پُرپیچ‌وخم است.
  • نیروی کار در اولویت است. قوانین کار بیشتر به سود نیروی کار است و حمایت ویژه‌ای از آن‌ها می‌شود که بعضاً این قوانین در تضاد با منافع شرکت‌هاست.

پاسخ به مهم‌ترین سوالات شما

بعضی از سوالات و ابهامات شما مهم‌تر از آن بودند که در آخر مطلب به آن‌ها پاسخ دهیم. در ادامه این سوالات پرتکرار و مهم را، که کم هم نیستند، جواب داده‌ایم:

آیا می‌توانم همسر و فرزندانم را هم با خود به آلمان ببرم؟

بله. آن‌ها می‌توانند همزمان با شما یا حتی بعد از اقامت شما، ویزا بگیرند و مهاجرت کنند؛ که اگر بعد از گرفتن اقامت شما اقدام کنند، باید از طریق ویزای Family Reunification به شما محلق شوند.

اعضای خانوادۀ شما، حق کار و تحصیل در آلمان دارند و معمولاً بعد از 5 سال زندگی در این کشور می‌توانند برای اقامت دائم درخواست دهند. یادتان نرود که همسر و فرزندانتان <>باید در سطح A1 به آلمانی مسلط باشند.

  • همسر یا پارتنر
  • فرزندان زیر 18 سال
  • فرزندان بالای 18 سال که از نظر مالی یا مشکلات سلامت به شما یا همسرتان وابسته هستند.

هزینۀ سرمایه‌گذاری در آلمان چقدر است؟

هزینۀ مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه‌گذاری
مبلغ سرمایه‌گذاری اولیه (ثبت شرکت)*بسته به نوع شرکت متفاوت است. (360هزار یورو به بالا توصیه شده است.)
ویزای کوتاه‌مدت (بزرگسالان)80 یورو
ویزای کوتاه‌مدت کودکان 12-6 سال40 یورو
ویزای کوتاه‌مدت کودکان زیر 6 سالرایگان
ویزای بلندمدت (National Visa)75 یورو
ویزای بلندمدت برای زیر 18 سال37.5 یورو
خدمات ویزامتریک و سفارت30 یورو

  1. همان‌طور که در جدول می‌بینید، ما فقط هزینۀ اولیه سرمایه‌گذاری از طریق راه‌اندازی شرکت را گفتیم؛ چون بقیۀ روش‌های سرمایه‌گذاری در کشور آلمان، منجر به مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه گذاری و گرفتن اقامت نمی‌شوند و فقط یک سرمایه‌گذاری معمولی محسوب می‌شوند. مبلغی هم که وارد این روش‌ها می‌کنید به خودتان بستگی دارد.
  2. برای ثبت شرکت، با توجه به نوع بیزنس، ایالت مقصد و معیارهای مختلف دیگر، مبلغ اولیه متفاوت است. اما در منابع مختلف توصیه شده است برای یک سرمایه‌گذاری مطمئن و پرسود، یک شروع قوی و جلوگیری از گیردادن‌های احتمالی ادارۀ مهاجرت یا وزارت کار آلمان، حداقل 360هزار یورو وارد آلمان کنید.
  3. این نکته را فراموش نکنید که گاهی دولت آلمان، علاوۀ بر سرمایۀ اولیه راه‌اندازی شرکت، تمایل دارد که مبلغی را هم به‌عنوان حقوق سال اول نیروها، حقوق مدیر یا مدیران، هزینۀ کرایۀ ساختمان محل شرکت و پرداختی‌های بیمه ببینید. پس هرچه عددِ دُرشت‌تری را وارد آلمان کنید، راحت‌تر خواهید بود.

چه مدارکی باید داشته باشم؟

  • پاسپورت معتبر و مدت‌دار
  • عکس پرسنلی (مورد تایید سفارت و مطابق استانداردهای ویزای شنگن)
  • مدارک شخصی و هویتی
  • طرح تجاری (بیزنس‌پلن)
  • مدارک مالی برای اثبات سرمایۀ اولیه و منبع آن
  • مدارک تحصیلی (ترجمه و معادل‌سازی شده)
  • مدارک سابقه‌کار (ترجمه‌شده)
  • CV و رزومه
  • قرارداد اجاره‌خانه یا سند منزل در آلمان (باید ثابت کنید محلی برای اقامت در آلمان دارید)
  • گواهی ثبت شرکت در سازمانِ German Trade Register
  • گواهی ثبت‌نام در سیستم بیمۀ سلامت آلمان
  • مدرک سوء‌پیشینه
  • رسید پرداخت هزینه‌های ویزا و سفارت

این مدارک مربوط به اخذ ویزای خوداشتغالی و لاین سرمایه‌گذاری از طریق ثبت شرکت است. این نکته را فراموش نکنید که چک‌لیست مدارک با توجه به شرایط شما و معیارهای مختلف دیگر ممکن است متفاوت باشد. ما فقط مهم‌ترین مدارک را برای مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه گذاری لیست کردیم.

مسیرِ اخذ اقامت اقامت در آلمان از طریق سرمایه‌گذاری

  1. مشورت با مشاوران یا وکلای تجاری و مهاجرتی و بررسی شرایط
  2. تهیۀ یک طرح تجاری (بیزنس‌پلن) قوی و خلاقانه و ارائه آن به اتاق بازرگانی آلمان (AHKs)
  3. گرفتن مجوزات و کارهای اداریِ قبل از مهاجرت
  4. تکمیل مدارک و اقدام برای گرفتن ویزا
  5. مهاجرت به آلمان، راه‌اندازی کسب‌وکار و انجام کارهای اداری بعد از مهاجرت
  6. گرفتن اقامت موقت آلمان و کار و زندگی در این کشور
  7. گرفتن اقامت دائم آلمان (در صورت داشتن موفقیت کسب‌وکار و داشتن شرایط)*
  8. گرفتن شهروندی و پاسپورت آلمان

نگران نباشید! قرار نیست یک عدد گردن‌کلفت جلوی شما بگذارند و بگویند تا آخر سال باید به آن برسی وگرنه اقامت دائم شما را نمی‌دهیم! باید تمامی شرایط اولیه که موقع اخذ ویزا از شما خواسته شده بود را همچنان داشته باشید تا اقامت شما به نوع دائم تبدیل شود. شرایط را در قالب چند سوال تکرار می‌کنیم:

  • آیا در این مدت به بیشترِ اهداف تعیین شده در بیزنس‌پلن خود رسیده‌اید؟
  • آیا درآمد خوبی داشته‌اید و توانسته‌اید حقوق کارمندان، حقِ بیمه و مالیات‌ها را پرداخت کنید؟
  • آیا توانسته‌اید گوشه‌ای از نیازهای بازار تجاری آلمان را برطرف کنید؟
  • آیا توانسته‌اید تاثیر مثبتی بر روی اقتصاد محلی و ملی آلمان داشته باشید؟
  • آیا توانسته‌اید برای حداقل 5 شهروند آلمانی شغل ایجاد کنید؟
  • آیا هنوز هم توانایی تامین خرج‌ومخارج زندگی خودتان و خانواده‌تان را در این کشور دارید؟

یادتان نرود که شما قصد سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی یک بیزنس را دارید و با پول هنگفتی می‌خواهید مهاجرت کنید. به همین دلیل توصیه می‌کنیم حتماً در این مسیر از وکلا یا مشاوران تجاری و مهاجرتی کمک بگیرید و بدون اطلاعات کامل برای این روش اقدام نکنید.

خب تقریبا به آخر مطلب رسیدیم. امیدواریم که این مطلب، هرچند کم، به شما در مسیرتان کمک کرده باشد.

در ادامه یک خلاصه از مطلب را بررسی می‌کنیم و بعد از آن هم به چند مورد از سوالات متداول شما پاسخ می‌دهیم:

سخن پایانی

اگر به فکر سرمایه‌گذاری در خارج و مهاجرت هستید، می‌توانید آلمان را به‌عنوان یک مقصد مناسب برای سرمایه‌هایتان در نظر بگیرید. سرمایه‌گذاری در این کشور روش‌های مختلفی دارد؛ اما بیشتر آن‌ها روش‌های مهاجرتی نیستند و نمی‌توانید با استفاده از آن‌ها به آلمان مهاجرت کنید. روش‌هایی مانند خرید ملک، خرید سهام، خرید اوراق قرضه و افتتاح حساب پس‌انداز چند نمونه از این روش‌ها هستند.

اگر به دنبال گرفتن اقامت آلمان با سرمایه‌گذاری هستند، فقط یک راه وجود دارد و آن هم ویزای خوداشتغالی است. این ویزا دو لاین مهاجرتی دارد: ثبت شرکت (مهاجرت سرمایه‌گذاری) و فعالیت فریلنس (مهاجرت کاری).

برای ثبت شرکت، باید با یک طرح تجاری قوی، یک کسب‌وکار راه‌اندازی کنید که برای اقتصاد محلی و ملی آلمان سودآور باشد. با این روش، بعد از چند سال زندگی در آلمان می‌توانید اقامت دائم و شهروندی را بگیرید.

  1. Trading Economics

منابع:

  1. ادارۀ مهاجرت آلمان
  2. Invoya Impact Investing

سوالات متداول:

برای سرمایه‌گذاری در این کشور روش‌های مختلفی وجود دارد؛ از خرید ملک گرفته تا خرید سهام و ثبت شرکت. اما همۀ این روش‌ها به مهاجرت و اقامت ختم نمی‌شوند و بیشتر آن‌ها فقط یک سرمایه‌گذاری معمولی هستند. در این مطلب همۀ روش‌های سرمایه‌گذاری در کشور آلمان را معرفی و بررسی کرده‌ایم.

در حال حاضر تنها روش سرمایه‌گذاری که بتوانید با آن به آلمان مهاجرت کنید، روشِ ثبت شرکت با استفاده از گرفتن ویزای خودحمایتی است. با بقیۀ روش‌های سرمایه‌گذاری در این کشور نمی‌توانید مهاجرت کنید.

بله ممکن است؛ اما نمی‌توانید با استفاده از آن ویزا بگیرید و از طریق سرمایه گذاری به آلمان مهاجرت کنید! فقط به عنوان یک سرمایه‌گذاری خارجی به آن نگاه کنید.

ویزای شما برای یک مدت نهایتاً 3 ساله صادر می‌شود که قابلیت تمدید هم دارد. بعد از سال سوم، در صورت داشتن شرایط می‌توانید برای اقامت دائم آلمان و بعد از سال ششم تا هشتم هم برای گرفتن شهروندی آلمان درخواست دهید.

ثبت شرکت تنها روش اخذ ویزای سرمایه‌گذاری کشور آلمان است. مهم‌ترین شرایط برای این روش:

  • سرمایه اولیه برای راه‌اندازی بیزنس را داشته باشید.
  • یک طرح تجاری (بیزنس‌پلن) قوی و خلاقانه آماده کنید.
  • مدارک تحصیلی و سوابق کاری‌تان مرتبط با کسب‌وکار جدید باشد.
  • توانایی تأمین خرج‌ومخارج زندگی و یک محل هم برای اقامت در آلمان داشته باشید.

مبلغ نهایی با توجه به نوع کسب‌وکار، شرایط شما، ایالت محل ثبت شرکت و معیارهای مختلف دیگر، متفاوت است. اما در منابع مختلف توصیه شده برای یک سرمایه‌گذاری مطمئن و پرسود، یک شروع قوی و جلوگیری از گیردادن‌های احتمالی ادارۀ مهاجرت یا وزارت کار آلمان، حداقل 360هزار یورو وارد آلمان کنید.

  • تهیۀ بیزنس‌پلن و تکمیل مدارک (به خودتان بستگی دارد)
  • بررسی بیزنس پلن و صدور ویزا: 8-4 ماه
  • انگشت‌نگاری، مصاحبه و کارهای اداری قبل از مهاجرت: 3-1 ماه

به‌نظر می‌رسد در بهترین حالت، این پروسه حداقل 1 سال طول خواهد کشید؛ اما فراموش نکنید که بخش مهمی از سرعت پیشرفت پروسه هم به خودتان بستگی دارد.

guest
14 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها