موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

موسسه آموزشی منتخب کانادا یا DLI چیست؟

موسسه آموزشی منتخب کانادا یا DLI چیست؟

کسب اطلاعات در مورد لیست موسسات آموزشی منتخب کانادا، به دانشجویان بین‌المللی کمک می‌کند تا مسیر تحصیلی خود را در بالاترین سطح ادامه دهند. یک موسسه آموزشی منتخب (designated learning institution) یا به اختصار DLI، مدرسه یا آموزشگاهی است که فقط از دانشجویان و دانش‌آموزان بین‌المللی استقبال می‌کند. نامه پذیرش یا Study Permit، مهم‌ترین مدرکی است که دانشجویان بین‌المللی باید برای ورود به موسسات منتخب کانادا ارائه دهند. برای این که به پاسخی درست و شفاف در مورد «DLI چیست؟» دست پیدا کنید، در این مقاله از پارسی کانادا به سراغ دانشگاه‌ها، مدارس ابتدایی و متوسطه DLI، سطح مطالعات، شماره موسسات آموزشی منتخب کانادا و مدارس غیر DLI رفته‌ایم.

نکته جالب، اینجاست که تمامی مدارس ابتدایی و متوسطه در کانادا جزو DLI هستند. مدارس DLI پس از دوره متوسطه و برای پذیرش دانشجویان و دانش‌آموزان بین‌المللی باید از دولت‌های استانی مجوز دریافت کنند. اگر شما و یا فرزندتان تمایل دارید که ادامه تحصیل خود را در یک موسسه آموزشی منتخب کانادا بگذرانید، با ما همراه شوید.

DLI مخفف چیست

DLI چیست؟

واژه DLI یا Designated Learning Institution موسسات آموزشی منتخب کانادا هستند. این موسسات فقط از دانشجویان و دانش‌آموزان بین‌المللی استقبال می‌کنند. یکی از مهم‌ترین مزایای تحصیل در موسسه آموزشی منتخب کانادا، امکان دریافت مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی است. تبدیل شدن به یک دانشجو یا دانش‌آموز بین‌المللی و تحصیل در کانادا یک فرآیند 2 مرحله‌ای محسوب می‌شود. طبق اطلاعات سایت اداره مهاجرت کانادا، در ابتدا باید برای پذیرفته شدن در یکی از مدارس یا موسسات آموزشی منتخب در کانادا پذیرفته شوید. پس از دریافت نامه پذیرش می‌توانید برای اخذ مجوز تحصیل از اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) درخواست دهید.

اگر مجوز تحصیل شما برای پذیرش در موسسات DLI صادر شود، یک مدرسه یا موسسه کانادایی برایتان در نظر گرفته می‌شود. با تمامی این اوصاف، اگر می‌خواهید در مقاطع پس از دوره متوسطه تحصیل کنید، باید عنوان مدرسه، برنامه تحصیلی، رشته تحصیلی و مقطع خود را بدون در نظر گرفتن مجوز تحصیلی جدید، تغییر دهید.

در مورد تغییر عنوان مدرسه یا موسسه آموزشی جدید، کافی است که این تغییرات را به IRCC اطلاع دهید. خبر خوش این است که برای این کار نیازی به مراجعه حضوری یا مکاتبات آنچنانی نیست و می‌توان تغییرات را به‌صورت آنلاین و از طریق حساب MyCIC انجام دهید. اکانت MyCIC یک حساب کاربری آنلاین برای ثبت درخواست در سایت IRCC است. ایجاد یک حساب کاربری MyCIC به شما این امکان را می دهد که به‌صورت آنلاین برای اسنادی مانند مجوزهای تحصیلی، مجوزهای کاری و ویزای توریستی (Canadian Visitor Visa) درخواست دهید.

اهمیت موسسات DLI برای مهاجرت به کانادا

چرا DLI برای مهاجرت به کانادا مهم است؟

وقتی صحبت درباره مهاجرت به کانادا می‌شود، DLI ها در شکل دادن به چشم‌انداز تنوع فرهنگی آموزش و پرورش این کشور بسیار موثر و مهم شناخته می‌شوند. این موسسات نه تنها دسترسی به آموزش با کیفیت را برای دانشجویان خارجی، فراهم می‌کنند؛ بلکه با جذب دانشجویان بین‌المللی به اقتصاد کانادا نیز کمک شایانی می‌کنند. از آنجایی که کانادا همچنان مهاجرت را به عنوان ابزاری برای تقویت نیروی کار خود و غنی‌سازی بافت چندفرهنگی در اولویت قرار می‌دهد، DLIها در این تلاش، نقش اساسی دارند. علاوه بر این، موسسات DLI، با میزبانی از یک جمعیت دانشجویی متنوع، ارتباط و همکاری جهانی این کشور را تقویت می‌کنند. در ضمن محیطی را ایجاد می‌کنند که در آن افراد با پیشینه‌های مختلف می‌توانند در کنار هم بیاموزند و رشد کنند. این موضوع کمک ارزشمندی به رشد و شهرت کانادا به عنوان مقصدی پذیرا برای دانشجویان بین‌المللی می‌کند.

شماره موسسات آموزشی منتخب کانادا یا DLI چیست؟

هر مدرسه یا موسسه‌ای که دانش‌آموزان و دانشجویان بین‌المللی را پذیرش می‌کند، یک شماره DLI دارد که به‌صورت انحصاری برای آن تعریف شده است. شماره DLI را می‌توان در فرم درخواست مجوز تحصیل (study permit application) هم پیدا کرد. شماره DLI، عددی است که با حرف لاتین O شروع می‎‌شود. برای مثال، شماره DLI دانشگاه بریتیش کلمبیا (the University of British Columbia) برابر با عبارت O19330231062 است.

اگر می‌خواهید برای اپلای کردن به‌عنوان یک دانشجوی بین‌المللی در کانادا اقدام کنید، اول از هرچیز مطمئن شوید که موسسه آموزشی منتخب کانادا در لیست DLI قرار دارد. برای مرور لیست موسسات آموزشی منتخب کانادا می‌توانید سایت اداره مهاجرت کانادا را چک کنید. ضمناً به یاد داشته باشید که بعضی از مدارس یا دانشگاه‌ها شماره‌های DLI متفاوتی را برای پردیس‌ها و کالج‌های زیرمجموعه خود ارائه می‌کنند.

نحوه اطلاع از منتخب بودن موسسه موردنظر

برای این که در حین پیدا کردن یک موسسه آموزشی منتخب کانادا دچار دردسر نشوید و وقتتان هدر نرود، به‌سراغ یکی از سایت‌های معتبر کانادایی رفته‌ایم. طبق راهنمایی‌های سایت اداره مهاجرت کانادا، فرایند پیدا کردن موسسه آموزشی منتخب برای مهاجرت تحصیلی به کانادا شامل 3 مرحله است که عبارت‌اند از:

  • مرحله اول: استان یا منطقه‌ای که مدرسه/موسسه آموزشی/دانشگاه موردنظرتان در آن قرار دارد را انتخاب کنید.
  • مرحله دوم: کلمات کلیدی و مهم مثل نام مدرسه/موسسه آموزشی/دانشگاه، شهر و غیره را وارد کنید.
  • مرحله سوم: شماره DLI مدرسه/موسسه آموزشی/دانشگاه موردنظر را پیدا کنید و آن را در متن درخواست مجوز تحصیلی خود بنویسید.

برای انجام مراحل بالا، کافی است که اول وارد سایت canada.ca و صفحه Designated learning institutions list شوید. در ادامه، به بخش انتهایی مطلب بروید؛ جایی که با تیتر List of designated learning institutions by province/territory مشخص شده است. حالا استان موردنظرتان را از داخل باکس انتخاب کنید و منتظر بمانید تا لیست بلند بالای موسسه آموزشی منتخب کانادا به تفکیک هر منطقه یا استان ظاهر شود. اگر هم دراین باره سوالی دارید، از ما بپرسید:

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

از کجا بفهمیم که یک موسسه جزو DLI نیست؟

اگر مدرسه، موسسه آموزشی یا دانشگاهی توسط مقامات استانی یا منطقه‌ای در لیست موسسه آموزشی منتخب کانادا قرار نداشته باشد، واجد شرایط میزبانی از دانشجویان و دانش‌آموزان بین‌المللی نیست. برای این که متوجه شوید، یک موسسه جزو لیست DLI هست یا خیر، کافی است که عنوان آن را در لیست منتشر شده بررسی کنید. توجه کنید که اگر برای ادامه تحصیل در یک مدرسه غیر از DLI اقدام کنید، درخواست پذیرشتان رد می‌شود.

با توجه اطلاعات موثق سایت canadim، اگر مدرسه یا موسسه‌ای که در آن تحصیل می‌کنید، وضعیت DLI خود را از دست بدهد، این اجازه را دارید که تا پایان مجوز تحصیلیتان در آن‌جا بمانید. در غیر این صورت، می‌توانید با خواسته خودتان به موسسه آموزشی منتخب کانادا در منطقه‌ای دیگر منتقل شوید.

آیا همه مدارس ابتدایی و متوسطه کانادا جزو DLI هستند؟

بله؛ تمامی مدارس ابتدایی و متوسطه در کانادا جزو موسسات DLI هستند. طبق اطلاعات سایت canadim، در اکثر استان‌های کانادا، دانش‌آموزان می‌توانند از کلاس اول تا مقطع دوازدهم تحصیل کنند. وقتی که یک دانش‌آموز از مقطع دبیرستان فارغ‌التحصیل می‌شود، دیپلم متوسطه (high school diploma) را دریافت می‌کند.

فرزندان خردسال تحت تکفل والدین، نیازی به مجوز تحصیلی ندارند. اگر فرزند خردسال دارید و می‌خواهید با مجوز کار یا تحصیل به کانادا مهاجرت کنید، نگران نباشید؛ چرا که می‌توانید آن‌ها را به‌راحتی به مدرسه بفرستید و نیازی هم به درخواست مجوز تحصیل ندارید.

موسسات آموزشی معتبر کانادا

نحوه تغییر مقطع تحصیلی در موسسات DLI چیست؟

بسته به مقطع تحصیلی و اهداف آموزشی دیگر، ممکن است که بخواهید یک مجوز تحصیلی جدید دریافت کنید. در این صورت باید اداره IRCC را از تغییرات مطلع کنید. در این بخش به 3 روش برای تغییر مقطع تحصیلی در یک موسسه آموزشی منتخب کانادا اشاره می‌کنیم:

  1. تغییر مقطع ابتدایی به دبیرستان (متوسطه): برای این کار نیازی به اخذ مجوز تحصیلی جدید نیست. برای تغییر سطح ابتدایی به دبیرستان، می‌توان با هماهنگی اداره IRCC، موسسه یا آموزشگاه تحصیلی موردنظر را تغییر داد.
  2. تغییر مقطع تحصیلی در دوره‌های پس از متوسطه: برای تغییر دوره‌های تحصیلی در مقاطع پس از متوسطه باید مجدداً یک مجوز تحصیل جدید اخذ کرد؛ البته، این کار برای تغییر مقاطع دانشگاهی لازم نیست. برای مثال، اگر شما بخواهید از مقطع کارشناسی یا لیسانس به مقطع کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس بروید، نیازی به اخذ مجوز تحصیلی جدید ندارید.
  3. انتقال به مدارس و موسسات آموزشی کبک: استان کبک (Quebec)، نسبت به سایر استان‌ها و مناطق کانادا کنترل بیشتری روی مجوز تحصیلی دانشجویان بین‌المللی دارد. به‌همین دلیل، یک مرحله اضافه‌تر برای اخذ مجوز تحصیل برای موسسات آموزشی کبک تعریف شده است. اگر می‌خواهید وارد یکی از موسسات یا مدارس آموزشی کبک شوید، اول باید گواهینامه پذیرش کبک (CAQ) را دریافت کنید. پس از دریافت CAQ، می‌توانید درخواست مجوز تحصیلی خود را ارسال کنید تا در صورت امکان پذیرفته شود.

مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی

از اول سپتامبر 2023، تغییراتی در صلاحیت مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی (PGWP) برای برنامه‌های خاص در برخی از DLI‌ها در کبک ایجاد می‌شود. قبل از ثبت‌نام، مطمئن شوید که صفحه جزئیات مربوط به DLI خود را در لیست زیر بررسی کرده اید:

  • اگر برنامه تحصیلی خود را قبل از 1 سپتامبر 2023 تکمیل کنید و ظرف 6 ماه پس از اتمام تحصیلات خود برای PGWP درخواست دهید، طبق معیارهای فعلی به PGWP دسترسی خواهید داشت.
  • اگر یک برنامه تحصیلی را بعد از 1 سپتامبر 2023 شروع کنید، تنها در صورتی می توانید برای PGWP درخواست دهید که از یک برنامه تحصیلی یارانه‌ای (subsidized program) (برنامه‌ای است که در آن دولت به دانشجویان کمک مالی می‌کند تا هزینه‌های تحصیل آنها را پوشش دهد. می‌تواند شامل کمک‌های مالی، کمک هزینه تحصیلی و وام‌هایی با نرخ بهره پایین‌تر باشد) فارغ‌التحصیل شده باشید. در این صورت پس از 1 سپتامبر 2023 واجد شرایط PGWP خواهید بود.

سخن پایانی

موسسات آموزشی منتخب کانادا که به‌صورت خلاصه با عنوان DLI شناخته می‌شوند، از دانشجویان بین‌المللی استقبال می‌کنند تا دوره تحصیلی خود را در بالاترین سطح ممکن ادامه دهند. لیست این موسسات آموزشی برای اپلای کردن دانشجویان متقاضی در سرتاسر جهان مهم و اساسی است. ما هم در این مقاله تلاش کردیم تا با ارائه یک لیست از این موسسات آموزشی، به شما علاقه‌مندان تحصیل در کانادا کمک کنیم.

تیم تخصصی پارسی کانادا اینجاست تا به شما در هر مرحله‌ای از فرایند بورسیه تحصیلی کمک کند. مشاوران و کارشناسان تیم ما می‌توانند شما را در پیدا کردن مناسب‌ترین موسسه آموزشی منتخب کانادا، اقدام برای نامه درخواست پذیرش و مجوز تحصیلی راهنمایی کنند و تا آخر کنارتان بایستند. با راهنمایی‌های پارسی کانادا بهترین شانس ممکن را برای موفقیت تحصیلی در موسسه آموزشی منتخب کانادا خواهید داشت! برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد برنامه‌های ویزای تحصیلی کانادا و سایر کشورها با ما تماس بگیرید.

پاسخ به 4 سوال پرتکرار:

 واژه کوتاه DLI، مخفف عبارت کامل Designated Learning institution list و به‌معنای لیست موسسات آموزشی منتخب است.

هر موسسه آموزشی منتخب کانادا که دانش‌آموزان و دانشجویان بین‌المللی را پذیرش می‌کند، یک شماره DLI دارد که به‌صورت انحصاری برای آن تعریف شده است. شماره DLI، عددی است که با حرف لاتین O شروع می‎‌شود.

بله؛ یکی از مهم‌ترین مزایای تحصیل در موسسه آموزشی منتخب کانادا، امکان دریافت مجوز کار در کانادا پس از فارغ‌التحصیلی است.

فرزندان خردسال تحت تکفل والدین، نیازی به مجوز تحصیلی ندارند. اگر فرزند خردسال دارید و می‌خواهید با مجوز کار یا تحصیل به کانادا مهاجرت کنید، نگران نباشید؛ چرا که می‌توانید آن‌ها را به‌راحتی به مدرسه بفرستید و نیازی هم به درخواست مجوز تحصیل ندارید.

guest
2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها