موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

ثبت شعبه شرکت در عمان

ثبت شعبه شرکت در عمان

ثبت شعبه شرکت در عمان یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری در منطقه خلیج فارس است. عمان با موقعیت استراتژیک و همینطور سیاست‌های اقتصادی خود دروازه‌ای به سمت بازارهای بین‌المللی و منطقه‌ای است. با این توصیفات ثبت شعبه در این کشور فرصت‌های سرمایه‌گذاری زیادی را برای شرکت‌ها می‌تواند داشته باشد. ثبت شعبه شرکت با ثبت شرکت در عمان کمی متفاوت است که باعث می‌شود فرآیند کار و همینطور عملکرد شرکت‌ متفاوت شود، چنین شرکتی باید کاملا مطابق با قوانین محلی عمان باشد.

در این مقاله، به بررسی مراحل و شرایط ثبت شعبه شرکت در عمان به عنوان یکی از روش‌های مهاجرت به عمان و نکات اولیه این مسیر پرداخته شده است تا شرکت‌ها بتوانند با دانش کافی وارد بازار عمان شوند و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

فیلد های "*" اجباری هستند

ثبت شعبه شرکت در عمان به چه معنا است؟

ثبت شعبه شرکت در عمان به این معناست که یک شرکت خارجی با حفظ هویت قانونی خود در کشور مبدا، یک دفتر یا شعبه در عمان تأسیس می‌کند تا فعالیت‌های تجاری خود را در این کشور گسترش دهد. این شعبه در واقع بخشی از شرکت مادر است و به طور مستقیم تحت کنترل و مدیریت آن قرار دارد.

شعبه شرکت خارجی در عمان می‌تواند خدمات یا محصولات شرکت مادر را در این کشور ارائه دهد، قراردادهای محلی امضا کند، و به فعالیت‌های تجاری مرتبط با حوزه کاری شرکت اصلی بپردازد. اما از لحاظ قانونی و مالی، شعبه همچنان تابع قوانین عمان است و مسئولیت‌ها و تعهدات مالیاتی را بر اساس مقررات محلی در کشور عمان انجام می‌دهد.

در ادامه تفاوت ثبت شرکت در عمان را با ثبت شعبه شرکت بررسی کرده‌ایم.

تفاوت بین ثبت شعبه شرکت با ثبت نمایندگی شرکت
 ثبت شعبه شرکت در عمانثبت شرکت در عمان
مسئولیت مالی و حقوقیشرکت مادر مسئولیت مالی و حقوقی شعبه را بر عهده داردمسئولیت‌های مالی و حقوقی به عهده شرکت ثبت شده در عمان است
سرمایه‌گذاریمبلغ سرمایه گذاری کمترمبلغ سرمایه گذاری بیشتر
امکانات و اختیاراتمحدودیت‌های بیشتریامکان صادرات و واردات کالا به کشورهای دیگر

تفاوت بین ثبت شعبه شرکت با ثبت نمایندگی شرکت

با ثبت شعبه شرکت در یک کشور دیگر، همچنان به طور کامل به شرکت اصلی وابسته هستید و تمام فعالیت‌ها تحت نظر شرکت اصلی انجام می‌شود. شعبه شرکت حق ندارد فعالیتی فرای فعالیت‌های شرکت مادر انجام دهد. اما در مورد نمایندگی اختیارات بیشتر است و حتی می‌توان فعالیت‌های متفاوت از شرکت مادر داشت. چرا که نمایندگی‌ها هویت مستقل نسبت به شرکت مادر دارند.

چرا شرکت ها در عمان ثبت شعبه می‌کنند؟

ثبت شعبه شرکت در عمان به دلایل متعددی برای شرکت‌های خارجی جذاب است. در زیر به دلایل رایج ثبت شعبه در عمان و مزایای آن پرداخته می‌شود:

دسترسی به بازار خاورمیانه و آفریقا:

عمان به دلیل موقعیت جغرافیایی استراتژیک در منطقه خاورمیانه، دروازه‌ای برای دسترسی به بازارهای خاورمیانه و شمال آفریقا به‌شمار می‌آید. شرکت‌ها با ثبت شعبه در عمان می‌توانند به این بازارهای گسترده دسترسی پیدا کنند و در واقع حضور پررنگی در منطقه داشته باشند.

محیط کسب‌وکار دوستانه:

دولت سیاست‌های دوستانه‌ای برای جذب سرمایه‌گذاری در عمان دارد. قوانین و مقررات مرتبط با کسب‌وکار در عمان ساده و شفاف هستند در نتیجه فرآیند ثبت و مدیریت یک شعبه را برای شرکت‌های خارجی آسان می‌کند.

زیرساخت‌های پیشرفته:

عمان دارای زیرساخت‌های قوی در حوزه‌های حمل‌ونقل، ارتباطات و خدمات مالی است. از جمله این موارد که اهمیت بالایی هم دارد حساب‌های بانکی جهانی است. این زیرساخت‌ها شرایط را برای فعالیت‌های تجاری فراهم می‌کنند تا تعامل و ارتباط با بازارهای بین‌المللی ساده‌تر شود.

نیاز به حضور محلی:

برخی صنایع، مانند نفت و گاز، نیاز به حضور فیزیکی و همکاری نزدیک با نهادها و شرکت‌های محلی دارند. ثبت شعبه در عمان به شرکت‌های فعال در این حوزه‌ها امکان می‌دهد تا به‌طور مستقیم در پروژه‌های محلی شرکت کنند.

انعطاف‌پذیری در فعالیت‌ها:

با ثبت شعبه، شرکت‌ها می‌توانند بدون تاسیس یک شرکت مستقل، فعالیت‌های تجاری خود را در عمان گسترش دهند. این امر به‌ویژه برای شرکت‌هایی که قصد دارند بازار عمان را آزمایش کنند، بسیار مفید است.

ثبت شعبه شرکت در عمان

نمایی از سیتی سنتر عمان که برندهای مختلف شعبه خود را در آن راه اندازی کرده‌اند.

ثبت شعبه شرکت در عمان چه مزایایی برای شرکت‌ها دارد؟

بعد از بررسی‌هایی که از لحاظ استراتژیک برای حضور شعبه شرکت ‌ها در کشور عمان داشتیم و دیدیم که ثبت شعبه می‌تواند برای برخی شرکت‌ها مفید باشد در این بخش قصد داریم مزایا را بررسی کنیم. این مزایا شامل:

کنترل کامل شرکت مادر: شعبه شرکت کاملاً وابسته به شرکت مادر است و شرکت اصلی کنترل کامل بر فعالیت‌های شعبه در عمان دارد. در نتیجه می‌توانند سیاست‌ها و استراتژی‌های تجاری خود را به طور مستقیم در بازار عمان پیاده‌سازی کنند.

عدم نیاز به شراکت محلی: برخلاف برخی ساختارهای شرکتی در عمان که نیاز به شراکت با یک شریک عمانی دارند، شعبه‌های شرکت‌های خارجی معمولاً نیازی به شراکت با شهروند عمانی ندارند و اجازه فعالیت مستقل در عمان را دارند.

مزایای مالیاتی: عمان به قوانین مالیاتی دوستانه‌اش معروف است. در برخی موارد، شعبه‌های شرکت‌های خارجی می‌توانند از معافیت‌ها و تخفیف‌های مالیاتی بهره‌ ببرند و در نتیجه کلیه هزینه‌ها کاهش می‌یابد.

اعتبار و قابلیت اعتماد: ثبت یک شعبه رسمی در عمان باعث افزایش اعتبار شرکت در بازارهای محلی و بین‌المللی می‌شود. مشتریان و شرکای تجاری معمولاً به شرکت‌هایی که حضور محلی در یک کشور دارند اعتماد بیشتری دارند.

سهولت در ارائه خدمات محلی: شعبه در عمان به شرکت‌های خارجی اجازه می‌دهد تا خدمات خود را به‌طور مستقیم در این کشور ارائه دهند. در نتیجه تجربه مشتریان و پاسخگویی به نیازهای محلی بهبود پیدا می کند.

دسترسی به تشویق‌های دولتی: دولت عمان برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی، تشویق‌های متنوعی از جمله کمک‌های مالی، زمین و زیرساخت در مناطق آزاد تجاری ارائه می‌دهد. ثبت شعبه در عمان می‌تواند امکان بهره‌برداری از این تشویق‌های دولتی را فراهم کند.

با توجه به این دلایل و مزایا، ثبت شعبه شرکت در عمان یک راهکار مناسب برای شرکت‌های که به دنبال گسترش فعالیت‌های تجاری در منطقه خاورمیانه و آفریقا به شمار می‌رود.

چه مدارکی برای ثبت شعبه شرکت در عمان لازم است؟

برای فعالیت به عنوان یک شاخه از شرکت در عمان نیاز است فرایندی طی شود تا شرکت برای دولت عمان شناخته شود. برای این منظور لازم است در ابتدا مدارک شرکت را ارائه دهید. لیست مدارک به صورت زیر است:

  • اطلاعات اساسی شرکت: نام و هدف شرکت، مجوز رسمی ثبت شرکت، آدرس محل اصلی شرکت و تلفن و ایمیل های شرکتی
  • اساسنامه شرکت مادر: نسخه تایید شده از اساسنامه شرکت مادر باید به وزارت صنعت و معدن عمان ارائه شود
  • مدارک هویتی شرکا و سهامداران: اطلاعات و مدارک مرتبط با سهامداران و مدیران شرکت، از جمله سوابق کاری، تحصیلات و تجربیات آن‌ها
  • اسناد مالی شرکت: اسناد مالی شرکت از جمله مدارک مرتبط با ارزش‌های مادی شرکت (نقدی و غیر نقدی)
  • کپی گواهی تاسیس شرکت: کپی تایید شده از گواهی تاسیس شرکت اصلی
  • مجوز برای مدیر دفتر نمایندگی: مدارکی که نشان‌دهنده اختیارات مدیر دفتر نمایندگی در عمان است.
  • تعهدنامه شرکت: تعهدنامه‌ای که تعهدات و مسئولیت‌های شرکت اصلی در عمان را بیان کند.

چطور شعبه شرکت را در عمان راه اندازی کنیم؟

فرآیند ثبت شعبه شرکت در عمان چطور است؟

قبل از هر کاری برای فعالیت به عنوان یک شعبه باید شرکت شما در عمان معتبر باشد که برای اینکار باید فرآیند زیر را طی کنید:

1- ارسال درخواست: اولین مرحله، ارسال درخواست به دپارتمان خدمات سرمایه‌گذاران عمان است. در این مرحله، شرکت مادر باید درخواست تشکیل شعبه را ارائه دهد.

2- امضای فرم درخواست: پس از ارسال درخواست، فرم مربوطه باید توسط نماینده شرکت امضا شود تا مراحل ثبت آغاز شود.

3- ارائه مدارک مورد نیاز: مدارکی مانند کپی تایید شده اساسنامه و گواهی تاسیس شرکت مادر، مجوزهای لازم برای مدیر دفتر نمایندگی و اسناد مالی باید ارائه شوند. لیست کامل مدارک در بخش قبلی بررسی شد.

4- تعهدات قانونی و مالی: شرکت باید تعهدات قانونی، مالی و اداری لازم برای تاسیس شعبه در عمان را بدهد.

5- بررسی درخواست: پس از ارسال مدارک، درخواست شما توسط مقامات عمان بررسی می‌شود. در این مرحله ممکن است نیاز به ارائه اطلاعات تکمیلی باشد.

6- صدور مجوز: در صورت تایید، مجوز ثبت شعبه صادر می‌شود و شرکت می‌تواند فعالیت خود را در عمان آغاز کند.

نکات مهم برای ثبت شعبه شرکت در عمان

در ثبت شعبه شرکت در عمان، توجه به نکات زیر اهمیت زیادی دارد:

–  براساس قوانین جدید، ثبت شعبه شرکت‌های خارجی در عمان و در برخی حوزه‌ها بدون وجود شریک خارجی ممکن است.

–  ثبت شعبه شرکت در عمان براساس اینکه در در کدام منطقه عمان انجام شود مالیات متفاوتی دارد. مثلا اگر در مناطق آزاد تجاری باشد با 50 سال معافیت از مالیات همراه است.

– پس از ثبت شرکت، افتتاح حساب بانکی در عمان ضروری است. این حساب برای انجام امور مالی و اتصال به بازار جهانی مورد نیاز است.

– باید نام و هدف شرکت، مجوز رسمی، آدرس اصلی شرکت و راه‌های ارتباطی مشخص باشد. مدارک شناسایی مؤسسان و مدیرعامل نیز باید آماده شوند.

اگر شما هم قصد دارید شعبه‌ای از شرکت خود را در کشور عمان راه اندازی کنید تمام نکات این مقاله را بخوانید. در صورت نیاز به مشاور می توانید با پر کردن فرم زیر با پارسی کانادا در تماس باشید:

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

فیلد های "*" اجباری هستند

سوالات متداول

در عمان می‌توان انواع مختلفی از شرکت‌ها را ثبت کرد که شامل شرکت‌های با مسئولیت محدود، سهامی عام، سهامی خاص، تضامنی و … می‌شوند. برای ثبت شعبه در عمان هم، ابتدا باید نوع شرکت خود را مشخص کنید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شعبه در عمان شامل کپی پاسپورت سهامداران، فرم ثبت شرکت، صورتحساب بانکی 6 ماهه از ایران، گواهی عدم سابقه کیفری و یک قطعه عکس 4*3 است. مدارک کاملتر را در مقاله بخوانید.

مدت زمان ثبت شرکت در عمان ممکن است بسته به نوع شرکت و تکمیل بودن مدارک متفاوت باشد. معمولاً فرآیند ثبت شرکت چند هفته طول می‌کشد، اما این مدت زمان برای شعبه‌ها ممکن است تغییر کند.

بله، ثبت شعبه شرکت در عمان می‌تواند یکی از راه‌های اخذ اقامت در این کشور باشد. با ثبت شعبه و شروع فعالیت تجاری، می‌توانید درخواست اقامت برای خود و اعضای خانواده‌تان ارائه دهید. البته، شرایط و مدارک مورد نیاز برای اخذ اقامت بستگی به نوع شرکت و قوانین مهاجرتی عمان دارد

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال