موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

مالیات ملک در عمان

مالیات ملک در عمان

خرید ملک در عمان به عنوان یک فرصت سرمایه‌گذاری برای خارجی‌ها در این روزها گزینه جذابی است. این کشور با رشد اقتصادی پایدار، قوانین دوستانه برای سرمایه‌گذاران و محیطی باثبات، به یکی از کشورهای برتر برای افرادی تبدیل شده که به دنبال سرمایه‌گذاری در املاک هستند. اما یکی از نکات مهمی که هر سرمایه‌گذار باید قبل از ورود به بازار ملک در عمان بداند، مسئله مالیات‌های مرتبط با خرید ملک است. آشنایی با قوانین و مقررات مالیاتی در این زمینه، به سرمایه‌گذاران خارجی کمک می‌کند تا با اطلاعات کامل و دقیق، تصمیمات بهتری در خصوص سرمایه‌گذاری خود بگیرند و از فرصت‌های موجود در این بازار بهره‌مند شوند.

با این توصیفات می‌بینیم که سیستم مالیاتی عمان برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی طراحی شده است و این کشور را به مقصدی عالی برای سرمایه گذاری در املاک تبدیل کرده است. در اینجا نگاهی عمیق به سرمایه گذاری در عمان و نحوه عملکرد سیستم مالیاتی برای سرمایه گذاران املاک خارجی در عمان داریم. با ما همراه باشید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

فیلد های "*" اجباری هستند

آیا خارجیانی که در عمان ملک می‌خرند باید مالیات بپردازند؟

مالیاتی که به مهاجرانی که در عمان ملکی را خریداری می‌کنند متفاوت از مالیاتی است که برای ساکنان وضع شده است. در ادامه به صورت خلاصه مالیات بر ارزش افزوده عمومی املاک را برای کسانی که مهاجرت به عمان با این روش را انتخاب کرده‌اند، بررسی می‌کنیم:

  • فروش و اجاره ملک تجاری (شامل هتل آپارتمان، انبار، فروشگاه و پارکینگ) – 5% نرخ مالیات بر ارزش افزوده
  • اولین عرضه ملک مسکونی – 5% نرخ مالیات بر ارزش افزوده
  • فروش مجدد ملک مسکونی – معاف از مالیات بر ارزش افزوده
  • زمین‌های ساخت نشده – معاف از مالیات بر ارزش افزوده
  • اجاره ملک مسکونی – معاف از مالیات بر ارزش افزوده
  • ملک واقع در یک منطقه ویژه – نرخ مالیات بر ارزش افزوده 0٪ (با نرخ صفر، با حق کسر مالیات بر ارزش افزوده ورودی)

در ادامه جزئیات مالیات‌هایی که در خرید ملک با آن مواجهه هستید را بررسی کرده‌ایم:

انواع مالیاتی که برای خرید ملک در عمان باید بپردازید

عمان مالیات بر عایدی سرمایه املاک ندارد

مالیات بر عایدی سرمایه، مالیاتی است که به سود حاصل از فروش ملک تعلق می‌گیرد. این مالیات بر اساس تفاوت قیمت خرید اصلی و قیمت فروش محاسبه می‌شود. یکی از جذابترین جنبه‌های سرمایه‌گذاری در عمان نبود مالیات بر عایدی در حوزه املاک است. یعنی هر گونه درآمد حاصل از سرمایه گذاری در ملک، از جمله درآمد اجاره و عایدی سرمایه‌ای که از فروش ملک بدست می‌آید، مشمول مالیات نمی‌شود. این شرط به طور قابل توجهی بازده خالص سرمایه‌گذاری در این کشور را افزایش داده است.

عمان مالیات بر ارزش افزوده ندارد

مالیات بر ارزش افزوده (VAT) برای خرید املاک در عمان ۵ درصد است که بر اساس قیمت خرید ملک محاسبه می‌شود. اما این مبلغ برای مهاجران و خارجی‌هایی که در عمان ملک خریده‌اند لحاظ نمی‌شود. سرمایه گذاران خارجی می‌توانند املاک خود را بدون پرداخت مالیات بفروشند. این عدم وجود مالیات بر ارزش افزوده، سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات در عمان را سودآور می‌کند و باعث شده تا سرمایه‌گذاران بیشتری به سمت سرمایه‌گذاری در املاک بروند.

عمان مالیات بر ارث ندارد

در زمینه به ارث رسیدن ملکی که در عمان توسط خارجی‌ها خریداری شده، عمان قوانین وراثت کشور مبدا سرمایه‌گذار را اعمال می‌کند، نه قوانین محلی، و مالیات بر ارث وجود ندارد. با وجود این ماده در قانون مالیاتی عمان اموالی مانند ملک می‌تواند بدون پرداخت مالیات اضافی به ورثه منتقل شود. در نتیجه آرامش خاطری را برای سرمایه‌گذارانی که قصد سرمایه گذاری بلندمدت دارند و می‌خواهند دارایی‌های خود را برای نسل‌های آینده بگذارند، فراهم می‌کند.

مالیات نقل و انتقال ملک در عمان چند درصد است؟

مالیات نقل و انتقال اموال در عمان مالیات بسیار مهمی است که هنگام انتقال مالکیت دارایی از یک طرف به طرف دیگر گرفته می‌شود. این مالیات عموماً 3 درصد از ارزش ملک تعیین می‌شود و معمولاً توسط خریدار به عنوان بخشی از هزینه‌های تملک پرداخت می‌شود. ارزش ملک یا بر اساس قیمت واقعی فروش است و یا در صورت عدم وجود قیمت فروش مشخص، توسط مقامات مربوطه ارزیابی می‌شود. این مالیات برای همه انواع املاک اعم از مسکونی، تجاری و صنعتی وجود دارد.

فرآیند پرداخت مالیات نقل و انتقال ملک شامل ارائه اسناد مختلف به مراجع ذیربط از جمله قرارداد فروش، شناسنامه شخصی فروشنده و خریدار و گزارش ارزیابی ملک است. پس از پرداخت مالیات، ملک به نام مالک جدید در اسناد رسمی املاک ثبت میشود.

مالیات شرکتی برای مشاغل دارایی

اگر یک سرمایه گذار خارجی یک تجارت مرتبط با سرمایه‌گذاری ملک در عمان، مانند یک شرکت املاک و مستغلات را اداره کند، آن تجارت مشمول مالیات شرکتی می‌شود. طبق آخرین اطلاعات، نرخ مالیات شرکت‌ها 15٪ است. با این حال، مشاغل مستقر در مناطق ویژه اقتصادی یا مناطق آزاد ممکن است از معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی از جمله معافیت 25 ساله از مالیات بر درآمد شرکت‌ها بهره‌مند شوند.

آیا معافیت مالیاتی برای ملک در عمان وجود دارد؟

عمان مالیات بر ارزش افزوده (VAT) را با نرخ 5 درصد در سال 2021 معرفی کرد. با این حال، بخش املاک و مستغلات دارای معافیت های خاصی است. اجاره و فروش املاک مسکونی به طور کلی از مالیات بر ارزش افزوده معاف است، در حالی که معاملات املاک تجاری ممکن است مشمول مالیات بر ارزش افزوده باشد. اگر به عنوان سرمایه گذار قصد دارید در عمان فعالیت کنید بهتر است از تمام قواینن مالیاتی در این زمینه اطلاع داشته باشید تا در زمان معاملات به صورت درستی آن ها را مدیریت کنید.

مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد

عمان مناطق ویژه اقتصادی (SEZ) و مناطق آزاد را برای جذب سرمایه گذاری خارجی ایجاد کرده، این مناطق تشویق‌های مالیاتی زیادی برای سرمایه گذراران دارد. از جمله معافیت از مالیات بر درآمد شرکت، عوارض گمرکی و سایر مالیات‌ها برای یک دوره مشخص ارائه می‌دهند. با توجه به این قوانین سرمایه گذاری املاک در این مناطق بازدهی کلی سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد.

💡یک نکته مهم

خرید ملک در مناطق آزاد عمان برای اتباع خارجی شامل معافیت‌های مالیاتی است. شرکت‌های فعال در این مناطق از مالیات بر درآمد و سود نیز معاف هستند.

هزینه مالیات برای خرید ملک در عمان

  • مالیات بر ارزش افزوده (VAT):

خرید ملک در عمان شامل مالیات بر ارزش افزوده ۵ درصد است که بر اساس قیمت خرید ملک محاسبه می‌شود. این مالیات باید توسط خریدار پرداخت شود.

  • هزینه‌های ثبت ملک:

علاوه بر مالیات، هزینه ثبت ملک در وزارت مسکن عمان نیز وجود دارد که حدود ۳ درصد از قیمت خرید ملک است.

  • هزینه‌های اضافی:

هزینه‌هایی مانند مشاوره حقوقی، مشاور املاک (معمولاً ۵ درصد از قیمت فروش ملک)، و هزینه‌های انتقال مالکیت نیز به هزینه‌های کلی خرید ملک افزوده می‌شوند.

سخن پایانی

سیستم مالیاتی عمان به گونه ای طراحی شده است که محیطی جذاب برای سرمایه‌گذاران املاک خارجی ایجاد کند. بدون مالیات بر درآمد شخصی، بدون مالیات بر عایدی سرمایه و بدون مالیات بر ارث، سرمایه‌گذاران می‌توانند بازده خود را به حداکثر برسانند و از پس انداز مالیاتی قابل توجهی برخوردار شوند. علاوه بر این، وجود مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد تشویق‌های مالیاتی بیشتری را ارائه می‌دهد و عمان را به مقصدی جذاب تر برای سرمایه‌گذاری در املاک تبدیل می‌کند.

سوالات متداول

در عمان، خریداران خارجی در برخی شرایط از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.

بله، در مواردی معافیت‌هایی برای خریداران خارجی از پرداخت مالیات در نظر گرفته شده است مخصوصا اگر در مناطق آزاد باشد.

هزینه‌های حقوقی، کمیسیون مشاوران املاک، و سایر هزینه‌ها نیز باید پرداخت شود، اما مالیات‌های خاص ممکن است معافیت داشته باشند.

خریداران خارجی باید ۳٪ از درآمد ناخالص اجاره را به عنوان مالیات پرداخت کنند.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال