موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

با تعطیلات رسمی کانادا آشنا شوید

با تعطیلات رسمی کانادا آشنا شوید

پیش از هر سفر یا مهاجرت به یک کشور، از جمله مواردی که باید مورد بررسی قرار دهید، تعطیلات رسمی آن کشور می باشد. دانستن تعطیلات رسمی کشور مقصد می تواند به شما در برنامه ریزی برای کار، سفر، تحصیل یا حتی زندگی در آن کشور کمک کند. به همین علت اگر قصد مهاجرت، سفر یا تحصیل در کانادا را دارید پس حتما پیش از هر اقدامی با مناسب ها و تعطیلات رسمی آن آشنا شوید. دانستن مناسبت های کشور مقصد برای اکثر متقاضیان و مهاجران جالب توجه و ضروری است.

برای مثال اگر قصد تحصیل و یا زندگی در کانادا را داشته باشید با اطلاع از تعطیلات رسمی این کشور می توانید از قبل بر اساس این تعطیلات، برنامه ریزی مشخصی را برای بازگشت به ایران انجام دهید. همه شما می دانید که کانادا یکی از مقاصد محبوب ایرانیان برای مهاجرت است. سالانه افراد زیادی برای دریافت ویزای کار کانادا، تحصیل، توریستی و … اقدام می کنند. پس لازم است که مهاجران بدانند در این کشور مانند بسیاری کشورهای دیگر شنبه و یکشنبه به عنوان تعطیلات آخر هفته شناخته می شوند. اما تعطیلات رسمی کانادا کدامند؟ با مشاوران پارسی کانادا همراه باشید تا تعطیلات رسمی کانادا بیشتر بشناسید.

سال نو میلادی

در بسیاری از کشورهای دنیا، سال نوی میلادی به عنوان یکی از معروف ترین روزهای تعطیل شناخته می شود. در کانادا هم در روز یک ژانویه، آتش بازی ها و مهمانی ها برقرار است. مهمانی ها، جشن ها و مراسم مربوط به سال نو از ساعات پایانی روز 31 دسامبر شروع می شود و مردم در کافه ها و خانه های شان مهمانی های خود را آغاز می کنند. اما نکته ی جالبی که وجود دارد این است که اگر در سالی که اول ژانویه در شنبه و یکشنبه قرار گرفته باشد، تعطیلی رسمی آن به روز دوشنبه نیز انتقال داده خواهد شد. حتی در سال نوی میلادی، سیستم حمل و نقل عمومی نیز در روزهای اول ژانویه، خدمات کمتری ارائه می دهند و بیشتر فروشگاه ها هم تعطیل هستند.
خوب است کسانی که به قصد سفر به این کشور پهناور اقدام به دریافت ویزای توریستی کانادا می کنند هم این مساله را مدنظر قرار دهند.

جمعه خوب

دو روز پیش از عید پاک یکشنبه، جمعه خوب است. در حقیقت در این روز حضرت مسیح به صلیب کشیده شده و مسیحیان سراسر دنیا این روز را با این نام گرامی می دارند. اگر کبک را فاکتور بگیریم باقی مردم کانادا در این روز تعطیل هستند. مردم در جمعه خوب بیشتر از هر روز دیگری به لیسا می روند. در مراسم مربوط به جمعه خوب شمع ها خاموش می شود و روی نقاشی ها و مجسمه ها پارچه سیاه می کشند. همچنین لازم است بدانید که در این روز مهم خدمات فروشگاه ها و حمل و نقل نیز محدود می شود.

تعطیلات رسمی کانادا

تعطیلات رسمی کانادا

روز ویکتوریا

یکی دیگر از تعطیلات در کانادا مربوط به روز ویکتوریا می باشد. این روز هم از تعطیلات رسمی این کشور به شمار می آید اما این تعطیلی در استان های نوا اسکوشیا، نیوفاند لند و نیوبرانزویک برقرار نیست. روز ویکتوریا برای بزرگداشت ملکه ویکتوریا می باشد و در برخی نقاط جشنی به همراه رژه و آتش بازی برگزار می شود؛ شاید بریتیش کلمبیا را بتوان سرآمد این جشن ها دانست. در روز ویکتوریا مدرسه ها و ادارات دولتی و مدرسه ها تعطیل هستند و خدمات شهری نیز محدودتر است.

روز کانادا

کشور کانادا در اول جولای سال 1867 به فدراسیونی با 4 استان تبدیل شد. نوا اسکوشیا، نیوبرانزویک، انتاریو و کبک استان های تشکیل دهنده این فدراسیون بودند. اما این تعطیلی از سال 1983 در این کشور آغاز شد و مردم این کشور این روز را با نام “روز کانادا” جشن می گیرند. این تعطیلی هیچ استثنایی ندارد و در تمام استان ها از تعطیلات رسمی کانادا به شمار می آید.

در این روز جشن هایی بسیاری برگزار می شود که با آتش بازی، کارناوال و جشنواره همراه هستند. بهتر است بدانید که در این روز یک رسم جالب نیز اجرا می شود؛ مراسم شهروندی برای شهروندان جدید. فضاهای باز میزبان این جشن ها هستند و وطن پرستی روحیه غالب مردم در این روز است. اتفاق دیگری که در این روز زیاد دیده می شود این است که بسیاری از مردم صورت خود را با رنگ های پرچم کانادا یعنی سفید و قرمز تزئین می کنند و پرچم این کشور هم در همه جا دیده می شود.

روز کارگر

مردم کانادا اولین دوشنبه سپتامبر را روز کارگر می نامند. در این روز مهم اغلب کارگران برای شرایط کاری بهتر و حقوق خود اقداماتی انجام می دهند. روز کارگر سبب می شود که با توجه به تعطیل بودن شنبه و یکشنبه، آخر هفته ای طولانی برای شهروندان کانادا به وجود بیاید. هرچند قبلا روز کارگر برای فعالیت هایی به نفع کارگران بوده اما حالا بسیاری از آن برای برگزاری پیک نیک بهره می برند. پیش از این روز کارگر در بهار بود ولی از سال 1984 به بعد به پاییز منتقل شد. مانند اکثر تعطیلات رسمی کانادا در روز کارگر هم خدمات حمل و نقل عمومی کاهش پیدا می کند. همچنین مدارس و سایر موسسات آموزشی هم در این روز فعالیت نخواهند کرد.

روز شکرگذاری

روز شکرگذاری از سال 1957 تا به حال از تعطیلات رسمی کانادا بوده است. به جز نیوبرانزویک، نوا اسکوشیا و نیوفاند لند روز شکرگذاری در سایر مناطق کانادا به عنوان تعطیل رسمی شناخته می ‌شود. در این روز مدارس، سازمان ها، فروشگاه ها و بسیاری از مشاغل تعطیل بوده و خدمات حمل ‌و نقل عمومی محدود می ‌شود. مناسبت این تعطیلی به دلیل محصول خوب و بقیه نعمت ها می باشد. می توان گفت جشنواره های برداشت محصول در اروپا با روز شکرگذاری کانادا نوعی پیوند دارند. در این روز تعطیل بسیاری از مردم به دیدن اقوام و آشنایان شان می روند و فرصتی دارند تا به پیک نیک یا سفرهای پاییزی بروند.

روز یادبود

در روز یادبود تمامی فداکاری های مردم در درگیری های مسلحانه از جمله جنگ های جهانی اول و دوم گرامی داشته می ‌شود. کشور کانادا در جنگ جهانی اول و دوم کشته هایی داشته و در این روز روی مقبره ی این کشته شده ها نامه ها و عکس هایی گذاشته می شود. اگرچه دولت فدرال روز یادبود را به عنوان یکی از تعطیلات رسمی کانادا می شناسد اما در استان ‌های کبک، انتاریو، مانیتوبا و نوا اسکوشیا این روز به عنوان تعطیلات قانونی در نظر گرفته نشده است. برخی مدارس در روز یادبود دایر بوده و مراسمی مانند سخنرانی در مورد جنگ و کشته شدگان را برگزار می ‌کنند.

روز کریسمس

یکی دیگر از تعطیلات رسمی در کانادا، روز کریسمس است. مردم کانادا در این روز مانند مردم دیگر کشورها جشن می گیرند. برپایی درخت کریسمس و دید و بازدید را می توان از سنت های این روز دانست که انجام می شوند. حتی براساس نظرسنجی ها روز کریسمس محبوب ترین تعطیلات در کشور کانادا بوده و میزان علاقه مردم به آن دو برابر بیشتر از روز کانادا است. در این روز حمل و نقل عمومی یا متوقف می شود و یا به صورت محدود به کار خود ادامه می دهد. بعضی از فروشگاه ها هم در این روز باز هستند. همه این جنب و جوش ها در کنار هم نشانگر این هستند که تعطیلات کریسمس در کانادا چقدر پرنشاط و جدی برگزار می شود.

Boxing Day

برای بسیاری از مردم کانادا Boxing Day در تاریخ ۲۶ دسامبر تعطیل است و آن ‌ها این فرصت را پیدا می کنند تا در خریدهای پس از کریسمس و همچنین تماشای هاکی روی یخ شرکت نمایند. شاید Boxing Day تنها در استان انتاریو به عنوان یک تعطیلات قانونی شناخته شود اما برای کارکنان فدرالی و بانک ها نیز به عنوان روز تعطیل در نظر گرفته شده است. در Boxing Day بسیاری از مشاغل و سازمان ها تعطیل هستند اما این تعطیلی شامل تمام استان ها نمی شود ولی در واقع 8 استان و قلمرو در این روز تعطیل می باشند. علاوه بر این که مدارس در این روز تعطیل هستند، خدمات عمومی هم محدود هستند.

دوشنبه عید پاک

روز دوشنبه عید پاک در شش استان کانادا تعطیل می باشد و مردم در این روز به مناسبت گرامی داشت رستاخیز مسیح به مدرسه یا سرکار نمی روند و تعطیل هستند. خدمات عمومی هم با کاهش خدمات مواجه می شود. دولت فدرال، عید پاک را به عنوان یکی از تعطیلات رسمی کانادا به حساب می آورد اما در برخی از استان ها این روز تعطیل نیست.

تعطیلات رسمی کانادا

تعطیلات رسمی کانادا

روز خانواده

سومین دو شنبه فوریه یعنی روز خانواده جزو تعطیلات عمومی استان های آلبرتا، بریتیش کلمبیا، نیوبرانزویک، ساسکاچوان و انتاریوبه حساب می آید. مردم در این روز به دلیل اهمیت خانواده و زندگی خانوادگی دور هم جمع شده و جشن می گیرند. عموم فعالیت های این روز خانوادگی بوده و تماشای فیلم، اسکیت و بازدید از نمایشگاه ها در آن انجام می شود. در روز خانواده سازمان ‌ها، مدارس و اکثر مشاغل در ۵ استان مذکور تعطیل هستند.

تعطیلات مدنی

تعطیلات مدنی یکی از تعطیلات رسمی در استان های بریتیش کلمبیا، آلبرتا، ساسکاچوان، انتاریو، نیوبرانزویک و نوناووت می باشد. مردم این استان‌ها اولین دوشنبه از ماه آگوست را با تهیه و توزیع کیک، فعالیت های ورزشی، جشنواره های فرهنگی و آتش بازی جشن می گیرند. در این روز مدارس، سازمان ‌ها و بسیاری از مشاغل تعطیل هستند و برگزاری رژه و رویدادهای عمومی ممکن است موجب ایجاد مشکل در عبور و مرور شود. البته تعطیلات مدنی با نام های دیگری نیز شناخته می شود که برای هریک از استان ‌ها متفاوت می باشد.

تعطیلات رسمی کانادا برای ساکنین یک جزیره ! (روزجزیره ‌نشین)

روز جزیره نشین از تعطیلات قانونی جزیره پرنس ادوارد است که هر ساله در سومین دوشنبه ماه فوریه جشن گرفته می شود. در این روز اکثر مشاغل مدارس تعطیل بوده و مردم این فرصت را دارند تا به استراحت و انجام امور شخصی مشغول شوند. در این تعطیلی جامعه محور، جشن های خانوادگی پر طرفدار است و خانواده های زیادی گرد هم می آیند و با هم وقت می گذرانند.

روز Louis Riel

در استان مانیتوبا سومین دوشنبه از فوریه یکی از تعطیلات رسمی کانادا است. این روز به منظور گرامیداشت لوئیز ری به عنوان یکی از سیاستمداران مهم تاریخ کانادا بدین عنوان نامگذاری شده است. در این روز مدارس، سازمان ‌ها و بسیاری از مشاغل و فروشگاه ‌ها تعطیل هستند. همچنین خدمات حمل و نقل عمومی نیز در این روز محدود می شود.

روز مردم بومی

مردم ساکن در قلمروهای شمال غرب کانادا این روز را به عنوان یکی از تعطیلات رسمی و قانونی خود می دانند. هرچند رویدادهای مربوط به این روز به صورت ملی در سرتاسر کشور برگزار می شود اما در سایر قلمروها و استان های کانادا به عنوان تعطیلات قانونی شناخته نمی شود. در این روز موسیقی و جشن های سنتی برگزار می شود و درباره ارزش ها، فرهنگ و آداب و رسوم مردم بومی اطلاع رسانی هایی انجام می شود.

تعطیلات رسمی کانادا

تعطیلات رسمی کانادا

روز سنت پاتریک

روز سنت پاتریک از دیگر تعطیلات رسمی کانادا در استان های نیوفاند لند و لابرادور می باشد. نزدیک ترین دوشنبه به 17 مارس روزی است که این تعطیلی در آن قرار دارد. در این روز یاد سنت پاتریک به عنوان یک مبلغ مذهبی که در قرن ۵ میلادی بسیاری از ساکنان ایرلند را مسیحی کرده بود گرامی داشته می شود.با وجود تعطیل بودن این روز بسیاری از مشاغل، مدارس و سازمان ها به فعالیت خود ادامه می دهند. حمل و نقل عمومی هم به طور کامل کار خود را انجام می دهد.

روز سنت ژان باپتیست

مردم استان کبک و بعضی از مناطق فرانسوی کانادا همه ساله روز ۲۴ ژوئن را به افتخار سنت ژان باپتیست جشن می گیرند. البته برخی از مناطق فرانسوی کانادا هم این روز را جشن می گیرند. از جمله فعالیت هایی که در این روز انجام می شود می توان به جشن های عمومی، کنسرت ها، مسابقات ورزشی و آتش بازی اشاره کرد. در این روز مدارس، سازمان ‌ها و بسیاری از فروشگاه ها تعطیل بوده و خدمات حمل و نقل عمومی محدود می شود.

سخن آخر

البته بهتر است بدانید که جشن ها در کشور کانادا به تعطیلات رسمی آن محدود نشده و روزهایی مثل هالویین و ولنتاین هم مردم به برگزاری جشن و مهمانی و مراسم می پردازند. همچنین روز پدر و مادر هم در کانادا گرامی داشته می شود. البته این موارد بیشتر از سمت مردم بوده از تعطیلات رسمی نیستند. نکته جالب دیگری که درباره این تعطیلات وجود دارد، قرار گرفتن تعدادی از آنها در دوشنبه ها می باشند. از آنجایی که تعطیلات آخر هفته کانادا در شنبه و یکشنبه است، این فرصت به وجود می آید تا فعالیت هایی مانند مسافرت به راحتی انجام شوند.

پس اگر قصد سفر یا مهاجرت به کانادا را دارید تا به این جا دانستید که چه روزهایی در چه استان هایی تعطیل رسمی است. با اطلاع ازاین روزها می توانید بهتر برنامه ریزی کنید. حال اگر تصمیم تان جدی است با یکی از مشاوران پارسی کانادا تماس گرفته و شرایط خود را بازگو کنید تا با ارائه بهترین اطلاعات و خدمات، ویزای مورد نظر خود را در زمانی کوتاه تر دریافت کنید. پارسی کانادا با همکاری وکلای بین المللی و حرفه ای در خدمت شماست تا برای رفتن به کانادا، کار، تحصیل و زندگی در این کشور آماده شوید.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال